
רשות התעופה האמריקנית (FAA) הודיעה השבוע כי היא מתכננת מהפכה טכנולוגית מקיפה במערכות הבקרה האווירית שלה - פרויקט שנועד להחליף תשתיות בנות עשרות שנים שעדיין פועלות עם דיסקטים ומחשבים שמריצים את מערכת ההפעלה Windows 95 שחגגה 30 השנה.
במהלך דיון בוועדת ההקצבות של בית הנבחרים, אמר המנהל בפועל של ה-FAA, כריס רושלו, כי הרשות פרסמה בקשת מידע (RFI) כדי לאסוף הצעות מחברות טכנולוגיה שיכולות לקחת חלק בפרויקט השדרוג. "המטרה היא להחליף את כל המערכת. לא יהיו יותר דיסקטים או פתקים מנייר," אמר רושלו בדיון.
שר התחבורה שון דאפי כינה את המהלך "פרויקט התשתית החשוב ביותר שהיה לארה"ב מזה עשורים" והדגיש כי מדובר ביוזמה דו-מפלגתית שזוכה לתמיכה רחבה.
כיום פועלים מרבית מגדלי הפיקוח בארה"ב בטכנולוגיה שנראית כאילו נלקחה מסוף שנות התשעים: דיסקטים בני עשרות שנים, פתקי נייר למעקב אחרי תנועות המטוסים, ותוכנות שפועלות על מחשבי Windows 95. למרות כל זאת, המערכת נחשבת ליציבה מאוד - כל עוד היא פועלת כראוי.
העניין הזה קורה לא הרבה אחרי שפרוייקט הגרעין האמריקאי הודיע שיוותר על הדיסקטים. לא הדיסקטים שבני ה30+ שבכם זוכרים, אלא הדיסקטים של סוף שנות השבעים. אלו שפשוט כבר לא מיוצרים יותר וממילא אי אפשר להשתמש בהם יותר.

בניגוד לשדרוגי IT רגילים, מערכות הבקרה האווירית חייבות לפעול 24/7 ללא הפסקה. כל השבתה - אפילו זמנית - עלולה לסכן את בטיחות הטיסות. לכן לא ניתן פשוט להחליף שרתים או להתקין עדכונים בלילה. המערכות החדשות יצטרכו לפעול במקביל לישנות, ולעמוד גם בתקני אבטחה חמורים נגד תקיפות סייבר.
ב-FAA מזהירים כי 51 מתוך 138 מערכות בקרה אינן בנות קיימא עוד - הן אינן מתוחזקות, ואין להן חלקי חילוף זמינים. בעבר פורסם כי רשות התעופה הצרפתית קנתה חלקי חילוף משומשים למערכת מזג האוויר שלה ב-eBay. מערכת שמבוססת על Windows 3.11 שיצאה בתחילת שנות התשעים.
למרות היציבות היחסית, תקלות חמורות בשנים האחרונות הוכיחו את הפגיעות של המערכת. בינואר 2023, תקלה במערכת "הודעות לטייסים" גרמה לקרקוע כל הטיסות בארה"ב למשך יותר משעתיים. הסיבה: קובצי מסד נתונים פגומים ותשתית שהתיקונים לה נדחו שוב ושוב בגלל מחסור בתקציב.
תקלות נוספות ברדארים ובתקשורת הביאו לעיכובים וביטולים המוניים בשדה התעופה ניוארק, כאשר תקלה בחיווט רשת זוהתה כאחד הגורמים.
רוברט וו. מן ג'וניור, אנליסט ותיק בענף התעופה, הביע ספק אם הפרויקט אכן ייצא לפועל. "שומעים את אותו הסיפור כבר 30 שנה: תנו להם יותר כסף, הם יבנו מערכת חדשה, והיא תעבוד טוב יותר. אבל אנחנו שומעים את זה כבר עשרות שנים - בלי תוצאות", אמר לרדיו הציבורי האמריקאי. הרשות הציבה לוח זמנים שאפתני של ארבע שנים להשלמת הפרויקט, אך מומחים טוענים שזה לא מציאותי. לפי ג'ייקובסון, "הטווח הזה אופטימי בצורה פראית", במיוחד כשעדיין לא פורסם מחיר משוער.