
בתחילת השבוע, בצעד חסר תקדים, הורתה ממשלת צרפת למארגני הסלון האווירי בפריז, לחסום את הכניסה לביתן הישראלי באמצעות קיר שחור, לאחר שישראל סירבה לבקשת ממשלת צרפת להסיר מביתני התעשיות 'אמצעי לחימה התקפיים', צעד שלא ננקט לגבי יצרניות נשק במדינות אחרות.
לרוב הישראלים שמתחת לגיל 60 פלוס, קשה להאמין כיום שבעבר הרחוק, איראן היתה מדינה ידידותית לישראל, ידידותית מאד אפילו - שתי המדינות אפילו שקלו פיתוח משותף של טילים, ומטוסי אל-על נחתו באופן קבוע בטהראן - ושהמדינה הכי תומכת בישראל בשנותיה הראשונות היתה צרפת.
שדרת מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי הורכבה ברובה מתוצרת צרפת - אורגן, ווטור, מיסטר, סופר מיסטר, וגולת הכותרת: מיראז', המטוס שהביא לניצחון הסוחף במלחמת ששת הימים. "במלחמה הזאת ניצחנו על טהרת מטוסי הקרב הצרפתיים", כותב עזר ויצמן ז"ל, מפקד חיל האוויר בעבר ונשיא המדינה השביעי, בספרו 'לך שמים לך ארץ' (עמ' 184). והוא מוסיף: "כאשר הייתי בא לצרפת, כמפקד חיל-האוויר, חשתי כאיש החוזר לביתו. אחת לשנתיים, החל מ-1959, הייתי נוסע ל'סלון האווירי' הצרפתי - תצוגה מרהיבה של מטוסים. אחר כך הייתי בסלון הזה בשנים 1961, 1963, 1965 - כבן בית ממש, מלבד נסיעות מרובות לצרכי רכש".
כך היה עד מלחמת ששת הימים, כאשר נשיא צרפת דה-גול החליט על עצירה מוחלטת של מכירת נשק לישראל - ובראשם מטוסי קרב. אפילו את מכירתו לישראל של מטוס הקרב ששתי המדינות פיתחו במשותף, מיראז' 5, ביטל דה-גול ומכר אותו ללוב שמסרה אותו למצרים, לצורך השתתפות במלחמת יום הכיפורים - נגדנו.
נזכרתי השבוע בדה-גול ובאמברגו שלו, נוכח התנהגות ממשלת צרפת הנוכחית, תחת הנשיא שונא ישראל מקרון.
החלטת דה גול בשנת תשכ"ז להפסיק למכור מטוסי קרב לישראל, פגעה בראש וראשונה בתעשיית מטוסי הקרב הצרפתיים. המיראז', פאר מטוסי הקרב בעולם, איבד מזוהרו בגלל הניתוק מישראל, ותעשיית המטוסים האמריקנית הפכה למובילה. ה'אפים' למספריהם וסוגיהם - F-15, F-16, F-35 ('אדיר') הפכו למובילים לא מעט בזכות הניסיון שצברו בחיל האוויר הישראלי. בספר 'אמברגו' שכתבו ישעיהו בן-פורת ואורי דן, זכר שניהם לברכה, בשנת 1968, הם מספרים (עמ' 113) כי "כאשר אישיות ישראלית העירה יום אחד, בחורף שעבר, לשר הכלכלה (הצרפתי) מישל דברה, שסבו היה רב, כי האמברגו פוגע קשות בתעסוקה אצל דאסו, ועל כן בכלכלת המדינה, השיב השר: 'מדוע אתם סבורים, כי הנשיא דה גול חייב להתרגש לאור הקשיים הכלכליים שמעוררות לא פעם החלטותיו המדיניות? וכי סבור אדוני, כיפרישת צרפת מברית נאט"ו לא פגעה במשק הצרפתי? פינוי הבסיסים האמריקאיים מעל אדמת צרפת והעברתם לבלגיה, פגע בלא פחות מ-80,000 משפחות צרפתיות, שנמצאו מן היום למחרתו מחוסרות עבודה. וכי סבור אדוני, שהגנרל התרגש מכך?'"
לאמברגו הצרפתי היתה עוד תוצאה חיובית מבחינת ישראל: היא זירזה לקדם את פיתוח מטוס הקרב הישראלי הראשון, ה'כפיר', ובכך לחזק את התעשייה האווירית של ישראל.
בדיוק לפני 50 שנה, בכ' בסיוון תשל"ה, 30 במאי 1975, נפתח עוד סלון אווירי בפאריז - שבו אסרה ממשלת צרפת (אז היה הנשיא ג'ורג' פומפידו) על התעשייה האווירית להציג את מטוס ה'כפיר', מתוך זעם ונקמה על שישראל הצליחה לעקוף את ה'אמברגו' גם באופן עצמאי, ולייצר מעין 'מיראז' משלה. (מטוס הכפיר היה דומה מאד לאותו 'מיראז' 5' ששתי המדינות, כאמור, פיתחו במשותף). רק כעבור שנתיים הוצג הכפיר בסלון בפאריז, וצבר הצלחה והתעניינות אדירים.
נשיא צרפת הנוכחי, מקרון, הולך בדרכו של דה-גול בעויינות שלו לישראל, עד כדי התנהגות ילדותית וקטנונית, כמו חסימת הגישה לאתר הישראלי בסלון האווירי 'כי יש שם נשק התקפי'. טיעון מגוחך לתצוגה של מטוסי קרב מכל העולם, שכולם 'נשק התקפי'. מותר לשער, או לפחות לקוות, שגם כאן הנזק מכך לצרפת יהיה גדול מהנזק לישראל.
(הטור המלא יתפרסם השבת במדור 'חמוש במקלדת' בגיליון הדיגיטלי של שבועון הציונות הדתית 'מצב הרוח')