
הפסקת האש הוכרזה - אבל היא לא נכנסה אל תוך הלב של הילדים. במשך שבועיים של לחימה מול איראן, ילדים מלידה עד גיל 6 היו במרחבים מוגנים, בבית, לצד ההורים, תחת מתח, חרדה וחוסר ודאות. ועכשיו, כמו בפקודה, נדרש מהם לשוב אל המסגרות. אבל ילדים אינם מתגייסים - הם מרגישים.
דווקא הגיל הרך, הרך מכולם, זקוק לרכות שבחזרה. ההנחיות של משרד החינוך מדברות על הסתגלות הדרגתית, תיווך רגשי ומרחב בטוח. אך השטח רותח: הורים שחוזרים לעבודה, צוותים מותשים, וגנים שמצפים לחזרה “רגילה” כבר מחר.
ד"ר חוה פרידמן, חוקרת בכירה לפסיכולוגיה של הגיל הרך, מציינת כי "הילד חוזר למסגרת כשהוא כבר ילד אחר - עם חוויות, פחדים ותחושות שלא היו שם קודם" (2023). לדבריה, "תהליך ההסתגלות הוא רגשי, לא רק טכני. אי אפשר להאיץ אותו בלי לפגוע באמון של הילד ובחוסן שלו". מחקריה מראים כי ילדים שעוברים מעברים חדים, במיוחד לאחר מצבי חירום, עלולים להגיב בהתנהגות רגרסיבית, הסתגרות או התקפי זעם - תגובות שאינן חריגות, אלא צפויות ונורמליות.
גם מתוך עבודתי בשטח עם ילדים ומשפחות במרחבים בטוחים שהקמנו במסגרת ארגון Early Starters International, אני רואה בכל יום עד כמה משמעותי המפגש הראשוני לאחר שקט. זהו רגע שמכיל תקווה - אך גם הרבה בלבול. ילד לא חוזר לגן מאותו המקום שבו עזב אותו. הוא זקוק לגשר רגשי, לדמות מבוגרת רגישה, ולשגרה שנבנית מחדש בזהירות.
כפי שציינה העמותה למען הילד בגיל הרך בכתבה שהתפרסמה השבוע בערוץ 7: "אל תחזירו את הילדים לגן מחר כאילו לא קרה כלום." זהו קול ברור מהשטח, מהמחקר ומהלב. לא ייתכן ששני שבועות של מתח, בידוד וחרדה יתפוגגו תוך יום. הילדים לא זקוקים שנחזיר אותם - הם זקוקים שנחזיק אותם. שנלווה אותם. שנקשיב.
מחקריי עוסקים בחוסן בגיל הרך, ובאופן שבו מדיניות יכולה - או לא יכולה - להגן על הילד הקטן בשעת משבר. המסקנה ברורה: חוסן לא נבנה מהאצה, אלא מהשהייה. לא משגרה מהירה, אלא מקשר בטוח. ההסתגלות חייבת להיות אישית, הדרגתית ומותאמת, ולא מוכתבת מקצב של מערכת.
בין אם אתם הורים, אנשי חינוך או מקבלי החלטות - זו השעה לשים את הילד במרכז, לא את לוח השנה. להחזיר את הילדים למסגרות, כן. אבל לא כאילו לא קרה כלום - אלא מתוך ההבנה שקרה, ועדיין קורה. והדרך חזרה מתחילה דרך הלב.
הכותבת היא מומחית לגיל הרך ולחינוך מודע טראומה, מרצה במכללת אפרתה, חברת הנהלה בעמותה למען הילד בגיל הרך, ומתנדבת בארגון Early Starters International, שמקים מרחבים בטוחים לילדים בזמני משבר ומלחמה.