זכויות יוצרים
זכויות יוצריםצילום: CANVA

הרשתות החברתיות הפכו מזמן לזירה המרכזית ליצירת תוכן - ואחת הבמות המרכזיות והבולטות כיום היא ללא ספק TikTok. אבל מאחורי הקלילות, היצירתיות והויראליות, מסתתר עולם משפטי מורכב שרבים מהיוצרים כלל אינם מודעים אליו. אחת ההפרות הנפוצות ביותר היא של זכויות יוצרים - של מוזיקה, סרטונים, גרפיקה, סלוגנים ועוד. אין להקל בכך ראש - פעמים רבות טעות קטנה עלולה לעלות ביוקר.

כדי לעשות סדר בתחום המורכב הזה, שוחחנו עם עו"ד זכויות יוצרים - אורלי ספיר סחייק, המומחית לקניין רוחני, דיני אינטרנט וטכנולוגיה, מרצה בתחום וזוכת תיקים משמעותיים בתחום ההגנה על זכויות יוצרים. במאמר היא מסבירה בשפה פשוטה מה מותר, מה אסור, ואיך כל יוצר - קטן כגדול - יכול להימנע מאי נעימויות ולהגן על עצמו במידת הצורך.

למה כל כך הרבה יוצרים בטיקטוק מסתכנים בלי לדעת?

הרבה יוצרים רואים בטיקטוק מרחב חופשי ליצירת תוכן, אבל לא תמיד מבינים שהפלטפורמה כפופה לחוקי זכויות יוצרים, סימני מסחר ודיני קניין רוחני בדיוק כמו כל יצירה המתפרסמת בציבור בכל פלטפורמה. העלאת סרטון עם מוזיקה מסחרית, עיצוב גרפי שאינו שלך, או אפילו סלוגן של מותג - כל אלה עלולים להיחשב כהפרת זכויות קניין רוחני , והאחריות המשפטית חלה על המפר את זכויות היוצר.

להשתמש בשיר ברקע - זו באמת הפרת זכויות יוצרים?

בהחלט. אלא אם מדובר במוזיקה שטיקטוק הרשתה את השימוש בה מראש או שקיבלת רשות מפורשת מבעל הזכויות, כל שימוש במוזיקה מוגנת נחשב להפרה. זה נכון גם אם מדובר בכמה שניות בלבד.

טיקטוק מספקת רישיון שימוש מוגבל לחלק מהתכנים (בעיקר מוזיקה) באמצעות הסכמים עם חברות תקליטים. הרישיון הזה חל רק על שימוש בתוך הפלטפורמה, לא מחוץ לה.
מיתוס נפוץ הוא ש"כולם עושים את זה, אז זה בסדר" - בפועל, בעלי זכויות יכולים לאתר הפרות ולפעול משפטית למיצוי זכויותיהם.

ומה לגבי תוכן ויזואלי - כמו סרטונים של אחרים או לוגואים של מותגים?

גם כאן יש להיזהר מאוד. שימוש בתמונה, וידאו, לוגו, או עיצוב שיצר מישהו אחר - בלי אישור של היוצר - עלול להוות הפרה של זכויות יוצרים או סימן מסחר. היום, בזכות טכנולוגיה מתקדמת, בעלי זכויות יכולים לזהות שימושים לא מורשים בלחיצת כפתור - ולנקוט בפעולה נגד המפר.

מה ההשלכות האפשריות של הפרת זכויות יוצרים בטיקטוק?

במקרים פשוטים, זה יכול להסתיים במחיקת התוכן או השעיית החשבון. אולם במקרים חמורים יותר - במיוחד כשמדובר ברווח מסחרי מהתוכן - קיימת סכנה שהמפר יקבל תביעה כספית משמעותית. בנוסף, הפרה כזו עלולה לפגוע במוניטין של היוצר או העסק, ולעיתים אף להסב נזק ארוך טווח למותג אישי או עסקי.

איך יוצרים יכולים להימנע מהפרות ולשמור על עצמם?

הנה כמה כללי אצבע חשובים:

● השתמשו רק במוזיקה מהספרייה המורשית של TikTok או כזו שקיבלתם עליה רישיון.

● הימנעו משימוש בתכנים של אחרים, גם אם מדובר ב"מחווה" או בקטע קצר.

● בדקו היטב שאין לוגואים, סימנים מסחריים או אלמנטים ויזואליים מוגנים בתוכן.

● אם אתם יוצרים תוכן מקורי - שקלו לרשום אותו ולהגן עליו משפטית.

● ואם יש ספק - תמיד עדיף להתייעץ עם עו"ד לקניין רוחני לפני פרסום.

כמו כן, כדאי לזכור שגם "שימוש הוגן" - מונח משפטי שנשמע לעיתים כהצלה עבור יוצרים - הוא תחום אפור מאוד. שימוש הוגן מתאפשר בנסיבות מסוימות, כמו ביקורת, ציטוט, סאטירה או דיווח חדשותי, אך הוא תלוי הקשר ואינו מהווה תעודת ביטוח בהתחשב בנסיבות המקרה. טעות בהבנה של החריג הזה עלולה לעלות ביוקר.

יוצרים צעירים, בפרט כאלה המתחילים לצבור קהל ולעבוד עם מפרסמים, צריכים להבין שהאחריות המשפטית לתוכן שהם מעלים היא עליהם - ולא על הפלטפורמה. TikTok מצידה עלולה לחסום תוכן או חשבון, אך לא תגן עליכם משפטית אם תוגש תביעה מצד שלישי.

ומה לגבי יוצרים או עסקים שמשתמשים בטיקטוק לצרכים שיווקיים?

חשוב במיוחד לוודא מראש שתוכן ממומן, תוכן שיווקי, או פרסומי בשיתוף פעולה עם משפיענים שאתם לא מפרים זכויות של צדדים שלישיים. ליווי משפטי מקצועי יכול לחסוך תביעות, להגן על מוניטין, ולתת שקט נפשי. בין אם מדובר ביצירת תוכן, הסכמים עם יוצרים אחרים, או רישום סימני מסחר - חשוב לפעול נכון.

לא מעט עסקים קטנים ובינוניים משתמשים בטיקטוק ככלי שיווקי מבלי להבין שהם נכנסים לזירה משפטית. לדוגמה, שימוש בתוכן של לקוחות ללא אישור, סרטונים שכוללים מוזיקה מסחרית או מותגים מתחרים - כל אלה עלולים לחשוף את העסק לתביעה. התנהלות מודעת מראש, לצד הדרכה משפטית בסיסית לצוותי השיווק, יכולה למנוע עוגמת נפש רבה בעתיד.

כשמדובר בתוכן שפורסם למטרה שיווקית- הפיצוי שיינתן ליוצר יהיה גבוה יותר.

אם את/ה עוסק/ת ביצירה מקצועית (כמו עריכה, תוכן שיווקי, מוזיקה), כדאי לשקול לנסח תנאי שימוש ברורים או להשתמש במאגרי תוכן עם רישיון פתוח (Creative Commons).

מסר לסיום - מה הכי חשוב שיצרני תוכן יזכרו?

היצירה היא הלב, אבל ההגנה היא השידרה. מי שמשקיע בתוכן - חייב להגן עליו ולפעול בצורה אחראית. ברגע שפועלים נכון, אפשר ליצור בחופשיות, לבנות קהל עוקבים ולבסס נוכחות מבלי לחשוש.

רוצים לדעת אם התוכן שלכם מוגן או אולי דווקא מפר זכויות בלי ידיעתכם?

השלב הראשון הוא מודעות. הבינו את הסיכונים, שאלו שאלות, ואל תשארו באפלה המשפטית.

אם אתם יוצרים, משפיענים או בעלי עסקים שמשתמשים בתוכן דיגיטלי לצרכים שיווקיים - פנו לשיחת ייעוץ חד פעמית עם עו"ד אורלי ספיר סחייק - מומחית בתחום. לעיתים ייעוץ מהיר עשוי לחסוך כאב ראש מיותר.