
שבעה חודשים לאחר שהוחל איסור גורף על הכנסת טלפונים ניידים לבתי הספר בהולנד, מגיעים גם הנתונים - והם מובהקים: רמת הריכוז של התלמידים עלתה, הישגיהם השתפרו והמעורבות החברתית שלהם גדלה באופן משמעותי.
המחקר, שהוזמן על ידי ממשלת הולנד, בחן את השפעות האיסור שנכנס לתוקף בתחילת ינואר 2024, וכלל נתונים מ־317 בתי ספר תיכוניים ו־313 בתי ספר יסודיים. ממצאי המחקר חושפים ש־75% מהתלמידים דיווחו על שיפור מובהק ברמת הריכוז במהלך השיעורים, 59% העידו על שיפור באווירה החברתית, ו־28% דיווחו על עלייה בציונים ובהישגים הלימודיים.
בנוסף לנתונים הכמותיים, נערכו קבוצות מיקוד עם תלמידים, הורים ומורים - שרובם הביעו שביעות רצון מהשינוי. מזכירת המדינה לחינוך יסודי ותיכוני, מריאלי פול, אמרה בעקבות פרסום התוצאות: "פחות הסחות דעת, יותר תשומת לב לשיעור ויותר תלמידים חברתיים. איסור טלפונים ניידים בכיתה יוצר השפעות חיוביות נפלאות. זה נהדר שבתי הספר נרתמים לנושא".
מהלך האיסור נולד בעקבות דאגה גוברת מהשפעת השימוש בטלפונים חכמים על הישגי התלמידים ובריאותם הנפשית. לפי נתונים שפרסם לאחרונה המשרד לסטטיסטיקה של הולנד, 96% מהילדים במדינה גולשים באינטרנט מדי יום, בעיקר דרך הטלפון הנייד.
כחלק ממדיניות כוללת, המליצה בחודש שעבר ממשלת הולנד להורים לאסור על ילדים מתחת לגיל 15 גישה לרשתות החברתיות, ולהטיל הגבלות חמורות על זמן המסך לבני נוער.