טעינת רכב חשמלי בתחנת דלק
טעינת רכב חשמלי בתחנת דלקצילום: יח"צ

במשך שנים התרגלנו שתחנות דלק משמשות רכבים המשתמשים בדלק, בנזין, דיזל. לשם כך הן נועדו. אך עם הופעתם של רכבים חשמליים בשוק, תחנות דלק החלו גם להציע עמדות טעינה המשמשות רכבים אלה. כך כל בעל רכב חשמלי יודע, אם הוא צריך עמדת טעינה לרכב שלו, יש לו אפשרות להגיע אל תחנת דלק ולמצוא שם את העמדה הרלוונטית עבורו.

סוגי עמדות בתחנות דלק

תחנות דלק מציעות סוגי עמדות טעינה שונות עבור רכבים חשמליים. המטרה של התחנה היא לספק מענה לכל רכב חשמלי ולאפשר לבעליהם ליהנות מאופציות טעינות שונות. כל בעל רכב חשמלי, צריך לדעת איזו סוג טעינה מתאימה לסוללה ברכב שלו ובאיזו עמדה נכון לו להשתמש בשביל לשמור על איכות הסוללה והרכב.

העמדות הממוקמות בתחנות דלק הן:

עמדות AC - עמדות טעינה איטיות, דומות לעמדות טעינה ביתיות. מדובר על עמדות המתבססות על זרם חלופי (AC) והספק של עד 22kw. בעמדות אלו הטעינה נמשכת זמן רב, לכן צריך להיערך לכך בהתאם. הטעינה מתבצעת באמצעות חיבור Type2

עמדות DC - עמדות טעינה מהירות, ממוקמות רק בעמדות טעינה ציבוריות. עמדות אלו מתבססות על זרם ישיר (DC) וההספק שלהן מתחיל ב-50kw ויכולות להגיע הרבה מעבר לכך. ישנן עמדות אולטרא מהירות עם הספק של 300kw ומעלה. הטעינה מתבצעת באמצעות חיבור ccs.

מהירויות טעינה אפשריות ודברים שצריך לקחת בחשבון

כפי שניתן להבין, קיים הבדל בין עמדות טעינה AC לעמדות טעינה DC. העמדות הראשונות מספקות טעינה איטית, בעוד העמדות האחרונות מספקות טעינה מהירה.

עמדות טעינה AC מתבססות על הספק בין 6.6kw ל-22kw. ככל שהספק של עמדה זו יהיה גבוה יותר, כך הטעינה יותר מהירה לכאורה. זה לא הגורם היחידי שמשפיע על מהירות הטעינה. ישנם גורמים נוספים, כמו למשל, גודל הרכב וקיבולת הסוללה. צריך לקחת בחשבון גם את הוראות היצרן ועם איזה הספק של עמדת טעינה הרכב יכול לעבוד. באופן כללי, ממוצע זמן הטעינה של עמדה AC נע בין 4 ל-8 שעות.

עמדות טעינה DC מתבססות על הספק בין 50k ל-350kw (במקרים של עמדות אולטרא מהירות, שהן פחות נפוצות בישראל כיום). עמדות אלו מאפשרות להטעין את הסוללה של הרכב במלואה תוך חצי שעה עד שעה. שוב, זה תלוי בגודל של הרכב ובקיבולת הסוללה.

במקרה של עמדות טעינה מהירות, חשוב לקחת בחשבון שלא כל רכב מסוגל להיטען בעמדות כאלה וגם אם כן, לא בהכרח כל רכב יוכל ליהנות מכל היתרונות שהן מציעות. חשוב לקרוא את הוראות היצרן, לפני שבוחרים להטעין את הסוללה בעמדת DC.

השוואת מחירים בין עמדות טעינה

כל חברה המפעילה תחנת דלק ובה ממוקמת עמדת טעינה, תגבה עלות שונה מבעלי רכבים חשמליים עבור שימוש בעמדות שבבעלותה. התמחור יכול להיקבע על פי פרמטרים שונים. לדוגמא:

  • סוג העמדה.
  • מועד הטעינה.
  • זמינות העמדה.
  • עומס על המערכת.

לפני שנציג את המחירים הנפוצים בשוק, חשוב להדגיש שהתשלום עבור הטעינה מתבצע באשראי באמצעות חיבור לאפליקציה של החברה המפעילה את התחנה. דרך האפליקציה אפשר גם לקבל מידע באילו תחנות ממוקמות עמדות טעינה, באיזה סוג של עמדות מדובר, מה הזמינות לשימוש בהן ועוד. מידע זה יכול לשרת בעלי רכבים חשמליים, בין אם הם נמצאים בנסיעה וזקוקים לעמדת טעינה בהקדם ובין אם הם מתכננים מסלול נסיעה ורוצים לדעת היכן יוכלו להטעין את הסוללה של הרכב, בשעת צורך.

עלויות טעינה בעמדות תחנת דלק נעות בין: 75 אגורות ל-2 שקל לקוט"ש (קילוואט לשעה) בעמדות איטיות ו-2 שקל עד 3 שקל לקוט"ש בעמדות מהירות.

בשביל להבין מה זה אומר מבחינת עלות מלאה, הרי שאם קיבולת סוללה של רכב חשמלי עומדת על 50 קילוואט, הרי בעמדת טעינה איטית בעל הרכב ישלם בין 37.5 שקל ל-100 שקל. עבור טעינה מלאה של הסוללה. בעמדת טעינה מהירה הוא ישלם בין 100 ל-150 שקל עבור טעינה מהירה. צריך לקחת בחשבון, לכל רכב יש טווח נסיעה מקסימאלי עם סוללה מלאה. על כן, החישוב צריך להתבצע הן בהתאם לקיבולת הסוללה והן בהתאם לטווח הנסיעה האופטימאלי שאפשר לעבור אחרי שמטעינים אותה באופן מלא.

יתרונות וחסרונות של טעינה בתחנות דלק

טעינה בתחנות דלק נושאת איתה יתרונות וחסרונות. חשוב להכיר אותם בשביל לדעת מתי נכון להשתמש בעמדות אלה ומתי ולמה מוטב להימנע, כשאין דחיפות להשתמש בהן.

יתרונות:

  • פתרון לנסיעות ארוכות - אם יש צורך לבצע נסיעה ארוכה וממושכת, טעינה בתחנת דלק היא פתרון במידה וצריך להטעין את הסוללה.
  • זמינות ונגישות - תחנות דלק פזורות בכל הארץ, בדרכים עירוניות ובינעירוניות. הזמינות שלהן גבוהה והנגישות אליהן נוחה. לכן, אם יש בהן עמדות טעינה, אז משתלם לנסוע אליהן ולא לחפש עמדות טעינה במקומות אחרים.
  • נוחות- מרבית חברות הדלק מפעילות אפליקציות בעזרתן אפשר לאתר תחנות עם עמדות טעינה בקלות וכן לשלם על השימוש בהן בצורה נוחה ומהירה. זה חוסך זמן ומשאבים אחרים.
  • זמן - בעת שימוש בעמדות טעינה הממוקמות בתחנות דלק, אפשר לשבת בבית קפה או לעשות קניות בחנות הנוחות הנמצאת בתחנה. זה נכון, בין אם מבצעים שימוש בעמדה איטית או מהירה.
  • תפעול - בתחנת דלק, ישנם עובדים של המקום שיכולים לעזור בכל מה שקשור לתפעול העמדה ולטעינת הרכב בצורה סדירה. זאת להבדיל מעמדות טעינה הממוקמות ברחובות הערים או במקומות אחרים, שם לא תמיד יש מישהו שיכול לעזור במידת הצורך.

חסרונות

  • עלויות - טעינה בתחנות דלק ובכלל בעמדות טעינה ציבוריות, יקרה יותר מאשר טעינה בעמדה ביתית. העלות גבוהה פי 4-5, לכן היא לא משתלמת כלכלית.
  • טעינה לא בריאה - טעינה בעמדה ביתית היא הרבה יותר בריאה לרכב, מאחר והיא מתבצעת בעמדה איטית AC. לא בכל תחנת דלק ישנן עמדות טעינה איטיות, אלא מהירות. לטובת בריאות הסוללה, מוטב להימנע משימוש או להשתמש בהן לעיתים רחוקות.
  • זמן - לצד היתרונות של טעינה בתחנת דלק בהיבט של הזמן, יש גם חסרון מובנה וזה עצם העובדה שצריך להגיע אל התחנה ולחכות עד שהסוללה תתמלא (שלא נדבר על זה שצריך להמתין עד שהעמדה תתפנה, במידה ויש באותו זמן רכב אחר שנטען בה). לכן משתלם יותר להטעין את הרכב בבית לפני שיוצאים לדרך, בשביל לא לבזבז זמן יקר.
  • שינוי מסלול - שימוש בעמדות טעינה ציבוריות ובפרט תחנות דלק, מחייבות לא פעם שינוי של מסלול הנסיעה. יש לקחת את זה בחשבון, על כל מה שמשתמע מכך (עלויות, זמן, פקקים ועוד). חשוב לזכור, לא בכל תחנה תהיה בהכרח עמדה המתאימה לרכב.

טיפים לשימוש יעיל בעמדות טעינה בתחנות דלק

טיפ ראשון - מומלץ לבחון את מסלול הנסיעה שלכם ולקבוע אותו בהתאם למיקום של תחנות דלק בהן יש עמדות טעינה.

טיפ שני - הקפידו להירשם לאפליקציות של תחנות דלק שונות בשביל שתוכלו לאתר תחנות עם עמדות. זה יעזור לכם גם לקבל מידע על כל עמדה, זמינות, עלויות וכן לשלם עבור הטעינה.

טיפ שלישי - רצוי להטעין את הרכב לפני שיוצאים לדרך, כך תוכלו לחסוך לעצמכם את הצורך להטעין את הסוללה בזמן הנסיעה או לפחות להטעין אותה במשך זמן קצר בלבד.

טיפ רביעי - תוודאו שיש ברכב את כל האמצעים הנדרשים בשביל לחבר את כבל הטעינה לרכב בצורה סדירה.

טיפ חמישי - אם אין לכם ברירה, הקפידו להשתמש בעמדות טעינה AC. אלו עמדות המספקות טעינה בריאה יותר לסוללה של הרכב ושומרות עליה לאורך זמן.

סיכום

טעינה בתחנות דלק היא אופציה אידיאלית עבור בעלי רכבים חשמליים המחפשים עמדות בדרכים בינעירוניות או עירוניות, על פי הצורך שלהם. בשביל להפיק תועלת מרבית מטעינה זו, יש לתכנן בהתאם את מסלול הנסיעה ולהשתמש בעמדות מותאמות לצרכי הרכב.

אם אתם רוצים לדעת עוד על עמדות טעינה, ביתיות וציבוריות, אצלנו תוכלו לקבל מידע עדכני וחשוב. ראו: ישראוולט