מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אולה אקסלרוד, מתארחת בפודקאסט הנדל"ן ומשרטטת את חזון התשתית הגדול בתולדות המדינה - פרויקט המטרו בגוש דן.

מדובר במערכת רכבת תחתית תת-קרקעית שתשרת את המטרופולין הצפוף במדינה באמצעות שלושה קווים - M1, M2 ו־M3 - שיפרשו על פני 150 קילומטרים, 109 תחנות ו־24 רשויות מקומיות.

"המטרו הוא פרויקט התשתית ההנדסי הכי מורכב במדינת ישראל", מדגישה אקסלרוד. "המערכת תעבור מתחת לערים המאוכלסות ביותר בארץ, ותדרוש תיאום ברמה תחבורתית, סביבתית ומשפטית שמעולם לא הכרנו".

המערכת תוכננה לתת מענה לעומסי התחבורה ההולכים וגוברים בגוש דן, כאשר התחזיות מדברות על למעלה מ־5 מיליון תושבים באזור עד 2040. בניגוד לרכבת הקלה או מערך האוטובוסים, המטרו יפעל מתחת לקרקע - באופן מהיר, רציף וללא הפרעה מתנועת כלי הרכב.

הקווים נבנו תוך הסתמכות על מחקרים כלכליים ותחבורתיים, ומטרתם לחבר בין מוקדי תעסוקה, מסחר, חינוך, בריאות ושירותים חיוניים - ובהם אוניברסיטת בר אילן, בתי החולים מאיר וקפלן, נתב"ג ומוקדים עירוניים מרכזיים. בנוסף, יוקמו תחנות ממשק לרכבת הקלה ולרכבת הכבדה.

"מעבר לפתרון תחבורתי - זה מנוף להתחדשות עירונית", אומרת אקסלרוד. "המטרו הוא הזדמנות לחשיבה חדשה: לצופף את הערים, להנגיש שירותים, לשפר את איכות החיים. אדם שגר בלוד יוכל לעבוד בראשון לציון - בלי פקקים ובלי תלות ברכב פרטי".

הפרויקט מלווה גם בתכנון אורבני חדשני, לפי עקרונות TOD (תכנון מוטה תחבורה). "תם ה־70 - התוכנית הארצית למתחמי תחנות המטרו - מחייבת תכנון אינטנסיבי סביב התחנות: מדרכות רחבות, שבילי אופניים, מרחבים ירוקים ותחבורה נגישה. המטרה היא להביא כל אדם לתחנה בתוך 10 דקות הליכה".

אקסלרוד מתייחסת גם לחשש מהדרת אוכלוסיות מוחלשות: "המדיניות קובעת דיור מגוון - דירות קטנות, דיור מוגן ודיור בר השגה. חשוב לנו שהמטרו ישרת את כולם, לא רק את מי שיש לו".

לצד האתגרים ההנדסיים, מציינת אקסלרוד את ההתנגדויות הציבוריות והצורך בהפקעות: "יש מאות התנגדויות, תחנות דיפו שדורשות הפקעות, ניהול קונפליקטים מול רשויות - אבל זו חובתנו. אנחנו כאן כדי לתת מענה ציבורי מיטבי".

מבחינת מימון, משרד האוצר יישא בכמחצית מהעלות - כ־75 מיליארד ש"ח - והיתרה תמומן מהיטל השבחה, הסכמים עם רשויות ומקורות נוספים. "מי שנהנה מהקרבה למטרו - ישתתף במימונו. זה העיקרון", מבהירה אקסלרוד.

ומה החזון ל־2040? "תחבורה נגישה, רחובות פתוחים להולכי רגל, פחות רכבים ויותר רוגע", היא אומרת. "והמטרו הוא זה שיחולל את המהפכה הזאת".

להצטרפות לקבוצות הנדל"ן של ערוץ 7 לחצו כאן