
תעשיית הדלק הישראלית חוותה משבר כפול: פגיעת טיל איראני במפעלי בז"ן בחיפה שגרמה למות שלושה עובדים ולשיבוש חמור בייצור, ותקלה חמורה בזיקוק בבז"א באשדוד, בעקבות נפט מזוהם מחו"ל.
בז"ן נאלצה לעצור את ייצור הבנזין לחלוטין, לצמצם שליש מייצור הגפ"מ ולחתוך במחצית את ייצור הדלק הסילוני. גם בז"א הושבתה כמעט לגמרי.
למרות זאת, המשק לא קרס. עידן ארץ חשף ב'גלובס' כי הסיבה לכך היא בעיקר בזכות יבוא דחוף של דלקים מחו"ל, שהחל כבר ביוני.
משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה פעלו לתיאום מהיר, והמלאים שזרמו דרך מיכליות לישראל סיפקו את צורכי השוק ברובם. עם זאת, מדובר בפתרון יקר המעלה את העלויות לצרכנים.
על פי ההערכות, בזן צפויה לשוב לפעילות מלאה רק בספטמבר-אוקטובר, בעוד בז"א תחזור לפעילות חלקית כבר בסוף השבוע הקרוב.
יו"ר בזן, משה קפלינסקי, הזהיר מפני מגמה ארוכת טווח של סגירת מתקנים והסתמכות מלאה על יבוא ואמר כי הפסקת הפעילות היא "החלטה פופוליסטית" והמדינה חייבת לבחון את העתיד של בתי הזיקוק בצורה מקיפה יותר.
האירועים מעלים שאלה אסטרטגית: האם ניתן להסתמך על יבוא בלבד בשעת חירום - או שחיוני לשמר את תעשיית הזיקוק המקומית?