
דו"ח הפעילות השנתי של בתי הדין לאוכלוסין והגירה במשרד המשפטים, המתייחס לשנים 2022-2024, מציג מגמות מרכזיות במערכת הביקורת השיפוטית על החלטות רשות האוכלוסין.
על פי הנתונים, בשנת 2024 נפתחו 2,943 עררים בבית הדין לעררים ונסגרו 3,080 תיקים. הנושאים השכיחים ביותר: איחוד משפחות (41%), עניינים הומניטריים (16%), בקשות מקלט (10%), כניסה לישראל (8%) ועבודה ולימודים (8%). 95% מהעררים נפתחו באופן מקוון - נתון המעיד על אימוץ רחב של ההליך הדיגיטלי.
בבית הדין לביקורת משמורת התקיימו אשתקד 2,127 דיונים - עלייה של כ־40% מהשנה הקודמת. בין המוחזקים במשמורת בלטו נתינים מתאילנד (176), פיליפינים (166), גאורגיה (158) ותורכיה (139).

מגמה בולטת נוספת היא עלייה דרמטית בבקשות המקלט. כך למשל, ב־2021 הוגשו 8 בקשות בלבד מבלארוס, בעוד שב־2023 המספר זינק ל־688. בסך הכול הוגשו מאז 2009 מעל 100 אלף בקשות מקלט בישראל, כאשר יותר מ־26 אלף מהן עדיין תלויות ועומדות - נתון מהגבוהים בעולם המערבי ביחס לגודל האוכלוסייה. בדו"ח נמתחת ביקורת על זמני הטיפול הארוכים המעודדים הגשת בקשות חסרות בסיס.
עוד צוין כי במהלך 2024 זיהה דיין בבית הדין לביקורת משמורת שבע נשים ממוצא סיני כקורבנות פוטנציאליים לסחר בבני אדם, למרות שהוצגו בתחילה כשוהות בלתי חוקיות. בעקבות ערנות הדיין הועברו הנשים ליחידת התיאום הממשלתית למאבק בסחר, ומקצתן הוכרו כקורבנות ועברו למקלט ייעודי.
בדו"ח הודגשו גם צעדי המודרניזציה: למעלה מ־90% מהעררים מוגשים כיום במערכת מקוונת, ודיונים חזותיים מתקיימים בתדירות גבוהה - במיוחד לצורך תרגום סימולטני, מה שמייעל את ההליכים ומשפר את השירות לציבור.
שר המשפטים יריב לוין: "בתי הדין לאוכלוסין והגירה הם נדבך מרכזי בשמירה על גבולות המדינה ועל אופייה כמדינה יהודית, תוך הקפדה על זכויות האדם ומתן יחס אנושי לכל אדם. הנתונים בדו”ח מעידים על היקפי פעילות חסרי תקדים, על מקצועיות הדיינים ועל נכונותם להתמודד עם תופעות מורכבות, לרבות ניצול לרעה של הליכי המקלט ותופעת הסחר בבני אדם. משרד המשפטים בראשותי ימשיך לפעול בנחישות לשמירה צביונה היהודי של המדינה ועל האינטרס הציבורי, זאת לצד מתן מענה הוגן ויעיל לכל מי שפונה לבתי הדין".
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, הוסיף "בתי הדין לאוכלוסין והגירה הם מרכיב חיוני בשירות הציבורי של משרד המשפטים, ונדבך חשוב במערך השיפוטי-מנהלי של המשרד. עבודת הדיינים בפרט ועובדי בתי הדין בכלל משלבת מקצועיות, נגישות וחדשנות לטובת כל הפונים. אני מודה לכל עובדי בתי הדין על השקעתם הרבה בעבודה כפי שבאה לידי ביטוי בדו"ח הפעילות, לרבות קידום הדיונים המקוונים, הגשות אלקטרוניות של עררים וזיהוי מקרים רגישים של סחר בבני אדם - ביטוי למחויבותנו להעניק שירות משפטי יעיל, אנושי והוגן לכל אדם הפונה אלינו".