מנכ"ל ער"ן דוד קורן
מנכ"ל ער"ן דוד קורןצילום: סם יצחקוב

עמותת ער"ן, המעניקה סיוע נפשי טלפוני ובאינטרנט, מפרסמת נתונים מקיפים על היקף הפניות מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" ועד היום. לפי הנתונים, התקבלו בעמותה מעל 637,000 פניות מצוקה - שיא חסר תקדים מאז הקמתה בשנת 1971.

בחודש הראשון למלחמה כמעט כל פנייה שנייה עסקה בחרדה, טראומה ואובדן. לאחר שנתיים של לחימה נרשם זינוק של פי 2.5 בתחושת הבדידות בציבור הישראלי ופי 2.7 במצוקות הנוגעות ליחסים בין-אישיים ובתוך המשפחה, בהשוואה לחודשים הראשונים של המלחמה.

במוקדי ער"ן התקבלו כ-13,000 פניות עם תוכן אובדני בקרב הציבור הרחב. כמו כן, 120,000 חיילים וחיילות פנו למוקדים בעיקר בסוגיות של בדידות ומצוקה נפשית חריפה.

מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן, ציין, "בשנתיים האחרונות עמותת ער"ן מצאה עצמה ביתר שאת בחזית ההתמודדות עם משבר נפשי מתמשך שפוקד את החברה הישראלית. ההתמודדות אינה מסתיימת כאן. גם בשנים הקרובות תמשיך החברה הישראלית לשלם מחיר נפשי כבד, כתוצאה משחיקה נפשית מתמשכת, חרדה קיומית ותחושת בדידות מתעצמת. זהו אתגר בריאותי־חברתי מהמעלה הראשונה, המחייב היערכות ארוכת טווח ולא פתרונות נקודתיים".

ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, הוסיפה, "הנתונים מצביעים על שחיקה מתמשכת בחוסן החברתי והמשפחתי, ועלייה בסיכון בקרב אוכלוסיות רגישות במיוחד. המועקה השקטה והחרדה הקיומית פוגעת בתפקוד היומיומי של פרטים, משפחות וקהילות. מצב חירום תמידי של מלחמה ממושכת לכשעצמה מהווה מצב בלתי נסבל לנפש האנושית. לאורך זמן, מציאות של מלחמה עלולה לייצר פגיעה מערכתית ביכולת ההחלמה, עיבוד חוויות ובשיקום האמון הבסיסי בעולם כמקום בטוח".

אם אתם/ן או מישהו קרוב חווים מצוקה - ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 לכל אדם, בכל גיל ובכל סוג של מצוקה. הסיוע מוענק באנונימיות ובאופן מיידי.

לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201; במוקד חיילים בסדיר ובמילואים 2201*; באתר ער"ן eran.org.il, בוואטסאפ שמספרו 052-8451201, פורום, מייל ומסרונים.