השר סמוטריץ' בלודצילום: ללא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם הערב (חמישי) בחגיגות ה30 שנה לגרעין התורני בלוד, בו השתתפו אלפי תושבי העיר, וכן ראש העיר יאיר רביבו. במהלך נאומו, התייחס השר לחשיבות הגרעינים התורניים, ואמר כי חיזוק הערים המעורבות הוא חלק ממשימתו של המגזר הדתי לאומי.

השר אמר כי "יש ערים שמודדים אותן לפי כבישים, בניינים ותשתיות. ויש ערים שמודדים אותן לפי האנשים שחיים בהן, לפי הערכים שמובילים אותן ולפי תחושת השליחות שפועמת בהן. לוד היא עיר מהסוג השני. כשמסתכלים על לוד רואים הרבה יותר מעיר. רואים קהילות. רואים אנשים שבחרו לקחת אחריות. רואים משפחות שבחרו לקשור את גורלן בגורלה של העיר ולהיות שותפות בעיצוב עתידה".

סמוטריץ' התייחס לדרכה של הציונות הדתית: "הציונות הדתית תמיד בחרה להיות במקומות של השפעה. כך היה בהתיישבות. כך היה בחינוך. כך היה בשירות הצבאי. וכך גם כאן - בלוד ובערים המעורבות ברחבי הארץ. יש מי שחושבים שהתיישבות היא רק הקמת יישוב חדש. אבל התיישבות היא קודם כול ההחלטה להיות במקום שבו עתידה של מדינת ישראל מתעצב".

לדברי השר, "במשך דורות שלחה הציונות את מיטב בניה ובנותיה אל הגבולות ואל אזורי הספר. בדור שלנו יש גם משימה נוספת - לחזק את הערים המעורבות. לכן הגרעינים התורניים אינם רק סיפור של קהילה. הם חלק ממשימה לאומית".

בהמשך דבריו פנה השר ליושב ראש ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, שעבר להתגורר בלוד לאחר אירועי שומר החומות: "כשכולם דיברו על לוד ועל האתגרים של הערים המעורבות, שמחה ומשפחתו קיבלו החלטה יוצאת דופן ועברו להתגורר כאן למשך שנה. זו בעיניי דוגמה למנהיגות. זו דוגמה לאנשים שלא רק מדברים על אחריות אלא גם לוקחים אותה על עצמם".

לסיום אמר השר: "דווקא בשנים האחרונות למדנו שחוסן לאומי לא נבנה רק באמצעות צבא חזק וכלכלה חזקה. אלא באמצעות קהילות חזקות. החלוציות של הדור הזה נמצאת גם ביהודה ושומרון, גם בנגב ובגליל, וגם כאן - בערים המעורבות. היא נמצאת בכל מקום שבו אנשים בוחרים לקחת אחריות על עתידה של מדינת ישראל".

"לא רק בבניין הארץ - אלא גם בבניין החברה. לא רק באחיזה בקרקע - אלא גם בחיזוק הזהות, הקהילה והרוח. אני רוצה להודות לכם על האמונה, על המסירות ועל הבחירה בחיים של שליחות ועשייה. יישר כוח גדול לכם, ובעזרת השם נמשיך יחד לבנות, לחזק ולהוביל את מדינת ישראל קדימה", סיים.

השרה אורית סטרוק, גם היא נשאה דברים: ''בן 30 לכוח. כמה כוח עם ישראל שואב מהאיתנות של תושבי לוד. מהיכולת לקום גם מהמצבים הקשים ביותר ולפרוץ מחדש קדימה. הגרעין בלוד הוא מעצמה גרעינית לעם ישראל. תמשיכו קדימה, אשריכם על כל פועלכם''