ראשי הרשויות בצפון
ראשי הרשויות בצפוןצילום: אלי סבתי

ראשי הרשויות המקומיות בצפון מציבים את פיתוח ענף התיירות במרכז האסטרטגיה הכלכלית ליום שאחרי המלחמה. במסגרת ועידת השלטון המקומי MUNI EXPO 2026 הם הציגו את התוכניות שגיבשו ואת החלטת הממשלה שאישרה השקעה של 3.8 מיליארד שקלים ליישומן.

החלטת הממשלה, שאושרה לאחרונה, כוללת השקעה בשבע ערי הליבה בצפון ובפריפריה, במטרה לקדם תשתיות, חינוך, תחבורה, פיתוח כלכלי ותיירות. ברשויות המקומיות רואים במהלך נקודת מפנה לשיקום ענף התיירות, שנפגע בשנות הקורונה ובמהלך המלחמה הממושכת.

בטבריה מתוכננות השקעות בפיתוח העיר העתיקה, שדרוג חוויית המבקר, חידוש הטיילות, עידוד הקמת בתי מלון, מיתוג העיר וחשיפת אתרי המורשת. במקביל מקדמת העירייה פרויקטים ובהם חידוש טיילת הדקל והטיילת הדרומית, הקמת טיילת אלון, בניית שובר גלים חדש, החזרת המיצג האור־קולי "הטיבריום" ופתיחת חופי רחצה מחודשים.

ראש העיר יוסי נבעה אמר, "חודשים של עבודה מאומצת, לילות כימים, מגיעים כעת לשיאם בהחלטת ממשלה היסטורית שתשנה את פניה של טבריה. מדובר במהלך שמוכוון כולו לעיר, לתושבים שלנו ולאורחים שמגיעים לכאן מדי שנה. ההשקעה הזו, לצד המהלכים העירוניים שאנו מובילים, תאפשר לנו להחזיר את טבריה למקומה הטבעי כאחת מערי התיירות המובילות בישראל. אנחנו רואים בכך הזדמנות היסטורית לחיזוק הכלכלה המקומית ולהחזרת תיירות החוץ, ובפרט התיירות הצליינית, שנפגעה בשנים האחרונות. טבריה נכנסת כעת לשלב חדש של התחדשות וצמיחה".

גם בצפת מגדירים את החלטת הממשלה כמנוף להתאוששות כלכלית. ראש העיר יוסי קקון אמר, "הגליל בכלל וצפת בפרט שילמו מחיר כבד מאוד בשנים האחרונות. ענף התיירות, שהוא מנוע כלכלי מרכזי בעיר, נפגע באופן קשה, והדבר הורגש היטב אצל אלפי משפחות ובעלי עסקים. כעת הגיע הזמן לא רק לשקם אלא להזניק את הצפון קדימה. החלטת הממשלה היא נקודת מפנה אמיתית, שתאפשר לנו להשקיע בתשתיות, לשדרג את אתרי התיירות, לעודד יזמים ולבסס מחדש את צפת כבירת התיירות של הגליל וכאחת הערים הייחודיות בישראל. אני מאמין שהתיירות תחזור לצפון ובגדול, ואנו נערכים לכך כבר היום".

ראש עיריית צפת
ראש עיריית צפתצילום: עיריית צפת

במטולה השיקה המועצה המקומית יוזמת סיורים מודרכים ללא עלות תחת הכותרת "בין מלחמה לתקווה". ראש המועצה דוד אזולאי אמר, "מטולה היא הרבה יותר ממושבה על הגבול. יש כאן סיפור של 130 שנות התיישבות, ציונות, עמידה איתנה וצמיחה מתמשכת. דווקא עכשיו, אחרי תקופה מורכבת מאוד, חשוב לנו לפתוח את השערים ולהזמין את הציבור להכיר מקרוב את הסיפור של מטולה מהעבר ההיסטורי, דרך ימי המלחמה ועד התקווה הגדולה לעתיד. הסיורים מאפשרים לראות את המקום דרך הרגליים, הרחובות והנוף, ולחוות את המושבה בצורה בלתי אמצעית".

ברשויות המקומיות מציינים כי השילוב בין השקעות הממשלה לבין היוזמות המקומיות צפוי לעמוד במוקד הדיונים בוועידת השלטון המקומי MUNI EXPO 2026, שתתקיים בתל אביב ב־23-24 ביוני. בוועידה צפויים להשתתף כ־12,000 משתתפים, בהם בכירי הממשלה וראשי רשויות, ולצידה תתקיים תערוכת חדשנות בהשתתפות יותר מ־150 חברות.

על רקע אתגרי השעה והצורך בגיבוש מענה רחב לשיקום וחיזוק יישובי הצפון, תקיים קרן קימת לישראל ב-24 ביוני מושב מרכזי במסגרת כנס MUNI EXPO 2026, שיעסוק בפיתוח הצפון ובבניית אופק אסטרטגי לעתיד האזור.

המושב, בהנחיית העיתונאי יואב לימור, יאגד סביב שולחן אחד כ-30 ראשי רשויות, מובילי ארגונים, אנשי חינוך ונציגי המגזר העסקי והחברתי, לצד יו"ר קק"ל,אייל אוסטרינסקי, חברי דירקטוריון קק"ל והנהלת הארגון.

המפגש נועד לייצר שיח מקצועי מעמיק ולגבש כיווני פעולה ופתרונות מעשיים לחיזוק החוסן האזורי, ההתיישבות והכלכלה המקומית. המושב מתקיים כחלק מהעמקת מעורבותה של קק"ל בשיקום הצפון, לאחר שבחודשים האחרונים הובילה הארגון השקעות משמעותיות והעברת תקציבים בהיקפים נרחבים לטובת יישובי קו העימות, פיתוח תשתיות, חיזוק קהילות, עידוד צמיחה וקליטת אוכלוסייה חדשה, כחלק מחזון ארוך טווח להבטחת עתידו של הצפון כמרחב משגשג, בטוח ואיתן.