סוד חמור ביותר מוסתר מזה שנים אחדות בכנסיית עמק המצלבה שבירושלים, כך על פי עדות שהגיעה לכתבנו. חשיפת הסוד עלולה לערער באופן חמור ביותר את יחסיה, המעורערים ממילא בין הכנסייה היוונית ובין ממשלת גרוזיה. חשש כבד קיים כי הפרשה העלומה עלולה לגרור בנוסף תקרית דיפלומטית חמורה בין ממשלת ישראל לממשלת גרוזיה.

על פי דבריהם של בכירים ביותר בכנסייה היוונית אורתודוקסית הוצאו עצמותיו של המשורר הלאומי של גרוזיה, שוטה רוסטוולי, מקברו שבכנסיית עמק המצלבה שבירושלים.

הבכירים בכנסייה, המבקשים לשמור על עילום שמם, דיווחו לכתבנו שמעון כהן כי עצמותיו של המשורר המנוח הוצאו מהקבר, הושלכו למקום עלום ובמקומם יצקו גורמים בכנסיית עמק המצלבה בטון לתוך הקבר.

מומחה להסטוריה גרוזינית מתאר את רוסטוולי כ"שיקספיר של גרוזיה". עוד סיפר כי מזה עשרות בשנים מהווה קיברו של רוסטוולי מוקד עליה לרגל לתיירים מגרוזיה ולאישי ציבור ודיפלומטים בכירים המגיעים לירושלים. ביקורם של שרים ונציגים של גרוזיה בישראל אינו מושלם עד שלא יקיימו ביקור באתר. לפני חודשים אחדים עת ביקר בישראל, דאג ראש ממשלת גרוזיה לקיים ביקור בקברו של רוסטוולי כאחד המקומות הראשונים שבהם ביקר.

כתבנו מציין כי עד כה ידוע היה על השחתת ציור קיר בו מופיע דיוקנו של רוסטוולי וממוקם מעל הקבר. הרס ציור קיר זה גרר בעקבותיו תלונה רשמית שנשלחה מהממשל הגרוזיני למוסדותיה הרשמיים של ישראל. בתלונה נכתב שאמנם הכנסייה היוונית היא האחראית על הכנסייה בעמק המצלבה, אולם בהיות ישראל הריבון בירושלים מוטלת עליה אחריות לשימור ערכי מורשת ותרבות כלל עולמיים, כמו תמונתו של רוסטוולי. בעקבות התלונה נפתחה חקירה משולבת על ידי משרד החוץ ומשרד התרבות. חקירה זו גררה דיון מקיף בלשכת שר החוץ ובנוכחותו בה נטלו חלק גם נציגי רשות העתיקות.

נזכיר כי כבר לפני ארבעה חודשים דיווח כתבנו על עדות שקיבל מבכיר בכנסייה ולפיה על הרס התמונה אחראי הכומר קלבדיוס, איש סודו של הפטריארך אירינאוס הראשון והממונה מטעמו על כנסיית עמק המצלבה. על פי אותה עדות בוצעה השחתת התמונה על ידי עוזריו האישיים.

כעת, כאמור מדווח כתבנו כי השחתת התמונה במתחם הכנסייה, מעשה אותו ראו בגרוזיה כמעשה חמור ביותר, היה רק עדות ראשונה למה שבאמת התרחש בקברו של רוסטוולי. כאמור, על פי עדותו של בכיר ביותר בכנסייה, עצמותיו של המשורר הנערץ הושלכו מהקבר ובמקומם ממלאת את חלל הקבר יציקת בטון. על פי העדות החליטו מבצעי המעשה כי במידה ויחשף דבר המעשה, יפתח הקבר ותתברר תכולתו האמיתית יטילו את האחריות לביצועו על הבישוף דניאל שנפטר לפני כשנה וחצי.

בעל תפקיד רם ביותר בכנסייה אליו פנה כתבנו בבקשת תגובה, מעלה ספקות באשר לקביעה הנחרצת לפיה אכן קבור המשורר הגרוזיני במקום. "אני שומע מידע הסטורי, ואני קורא על כך שהוא (רוסטוולי) קבור שם, אבל אני לא נוכחתי לדעת איפה קיברו. לא ידוע לי איפה במנזר הוא קבור". דברים אלה, הנאמרים מפי בעל סמכות רמה בכנסייה עלולים להישמע כהטלת ספק במהימנות המסורת הגרוזינית, על מנת ליצור מעין אליבי ליום בו ימצא הקבר כשאין בו את עצמות המשורר.

יצויין כי העדות החמורה בדבר הוצאת העצמות הגיעה לידיעת שגרירות גרוזיה בישראל, אולם לפי שעה לא נודע באילו מהלכים יבחרו שם כדי להתמודד עם הפרשה.

כאן מדווח כתבנו כי ראשיתו של הסיכסוך בין גרוזיה לכנסייה היוונית אורתודוקסית נטוע אי שם במאה ה-17. עד אותן שנים שלטו במנזר עמק המצלבה שבירושלים נזירים גרוזיניים. בעקבות מהלכים המוגדרים ע"י היוונים כבלתי מוסריים וכבלתי תקינים עזבו הגרוזינים את המנזר לאחר הפסדים כלכליים קשים. במקומם השתלטו על המנזר אנשי דת מוסלמיים. על מנת להוציא את המנזר מידי המוסלמים אסף הפטריארך של ירושלים אוסטיאוס ממון על מנת לרכוש את המנזר. לאחר רכישת המנזר דרשו הגרוזינים את המנזר לידיהם אולם היוונים סירבו להשיבו לידיהם. בעקבות חילוקי הדיעות הללו הלכה והחריפה מלחמת הדתות בין היוונים לגרוזינים במרוצת מאות השנים שחלפו.

בשולי האירועים בכנסייה:

האשמות חמורות מוטחות בימים אלה על ניקולס פפדמס, הממונה על הכספים בכנסייה. נגד האיש מופנות האשמות כי נמלט מהכנסייה ולא נראה במוסדותיה לאחר שהעלים מיליוני דולרים.

בתגובה אומרים מקורביו כי אין להאשמות שחר וכי מאחורי ההאשמות עומדים אישים ככומר קלבדיוס, האחראי על כנסיית עמק המצלבה שחבר לארכימנדריט איניקנדיוס, על מנת לטפול את האשמה ולזכות בתפקיד הנחשק של האחראי על מערכת הכספים בכנסייה במקום ניקולס. "לא היו באותה העת בכנסייה בכלל כספים כדי שיהיה את מה לגנוב", אומרים המקורבים בלעג. תמיכה לדבריהם נשמעת בדבריו של בכיר ביותר בכנסייה המתאר כיצד החלו השניים מטפלים בכספים השייכים לכנסייה ולראיה הוא מספר על עיסקה בה הגיעו לידיהם מאות אלפי דולרים בהמחאות שהומרו אצל חלפן בשוק השחור בעיר העתיקה בירושלים. כספים אלה הגיעו מעיסקאות נדל"ן שביצעה הכנסייה בקפריסין. כמו כן נודע לכתבנו כי קלבדיוס מתעתד להגיע בימים הקרובים לקפריסין ולקבל לידיו סכום גדול של כסף.

יצויין כי איניקנדיוס עצמו מסרב לכרוך את שמו בהאשמות נגד ניקולס, אולם מדברי בכיר ביותר בכנסייה, המבקש דווקא לתמוך בו, מתברר כי אכן השניים, איניקנדיוס וקלבדיוס, הם הטוענים נגד ניקולס. הבכיר האמור ביקש בשיחה עם כתבנו לחזק את הטענות נגד ניקולס ותוך כדי דבריו כרך בין השניים לטענות. "הוא (ניקולס) ברח עם הכסף ונראה שעשה מעשים בלתי חוקיים. (קלבדיוס ואיניקנדיוס) אינם מאשימים אותו סתם", הוא אומר ומדגיש "איניקנדיוס הוא אדם אמין ביותר ואנחנו מקבלים את טענותיו". בכיר אחר התומך באיניקנדיוס מדגיש כי "התברכה הכנסייה באדם כאיניקנדיוס וטוב יעשה הפטריארך אם יתייחס ביתר רצינות לפעילותו ותרומתו של האיש, ואף יקדמו לתפקיד בכיר ויעלה אותו לדרגת בישוף".

יצויין כי גם את ההאשמות לפיהן נמלט ניקולס מישראל מזימים מקורביו, ומבהירים כי האיש נמצא בסך הכל בחופשה בריו דה-ז'נרו עם רעייתו ובנו, ובקרוב, כשישוב משם, יזים בעצמו את השמועות הזדוניות. באשר לכספים שנעלמו כביכול נטען על ידי מקורבו כי "לא יכולה להיות כל טענה נגדו שכן כל עסקה כספית שביצע נעשתה אך ורק כמילוי הוראה שקיבל מהממונה עליו (הפטריארך עצמו)".

באשר לכומר קלבדיוס העומד לכאורה מאחורי ההאשמות נגד ניקולס, אומר בישוף בכיר המכהן במרכז הארץ כי "טוב יעשה אם יעזוב את השטויות ויטפל בפרשיות החמורות שמצויות בתחומי אחריותו", אומר ורומז לפרשת השחתת תמונת המשורר הגרוזיני וכעת לעדות החדשה אודות פיזור עצמותיו בכנסייתו של קלבדיוס. (ש)