היידה ביבי
היידה ביבי

למי שבזכות ההכנות לחג לא ממש קלט מה קורה כאן, אנחנו בעיצומו של משבר אדיר מימדים מול רוסיה הגדולה.

לא, לא מדובר במדינה שכוחת אל באפריקה, אלא ברוסיה,  אחת המדינות הגדולות, החזקות והמשפיעות בעולם. יש להניח כי ראשי מפלגת העבודה שסונטים בביבי על דרך ניהול המשבר עם רוסיה זוכרים כיצד ב56 לאחר מבצע קדש, בו נכבשו שטחי סיני, הכריז ראש הממשלה דאז, מנהיג מפא"י דוד בן גוריון על 'כינון מלכות ישראל השלישית'.

24 שעות בלבד נדרשו לבן גוריון לשנות את דעתו ולהורות לצה"ל לצאת מסיני, רק כי אמא רוסיה הבהירה למדינת ישראל כי לכיבוש סיני תהיינה השלכות קשות, כולל דיבורים על איומים בשליחת צבא רוסיה נגד ישראל הצעירה ואפילו רמזים על נשק גרעיני. זמן דומה לקח לנשיא טורקיה ארדואן לרדת על ברכיו ולהתנצל על הפלת המטוס הרוסי מעל שמי טורקיה לפני מספר חודשים.

ובכן, ראש הממשלה נתניהו מנהל כעת משבר עצום עם רוסיה העצומה. נתניהו לא שלח את מטוסי חיל האויר לסוריה כדי לצלם סרטון בחירות, אלא כדי להשמיד נשק שובר שוויון, טילים מדויקים שיועדו לחיזבאללה, ארגון שכבר הוכיח שכלי הנשק אינם מונחים בדרך כלל במחסניו כדי לראותם בלבד.

בעתות כאלה נבחנים פוליטיקאים ומנהיגי ציבור, היודעים הם להתעלות מעל הפלגנות והעסקנות הרגילה, אם לאו האם טובתה של מדינת ישראל בראש מעייניהם, או שמא טובתם האישית מטרידה אותם יותר. פוליטיקאי שלא מבין שבעת כזו יש לגבות את ראש הממשלה, ולתת לו את מלא הקרדיט, לא ראוי לכהן בכנסת ישראל כנבחר ציבור.      

דיבורי ההבל המופקרים מפי חברי כנסת ומובילי דעת קהל בשמאל הישראלי כאילו נתניהו מאשר בפזיזות את תקיפות חיל האויר בסוריה כדי להתהדר בהן בפני קהל בוחריו הם הרבה יותר משקר וחוצפה. יש כאן שבירת טאבו מסוכנת עבור חופן לייקים. כל תפיסת המשמעת בצה"ל בנויה על עיקרון פשוט, לפיו המפקד לא שולח את חייליו לקו האש עבור טובתו האישית, אלא עבור הצלחת המשימה על הצד הטוב ביותר, ושבזמני סכנה אדם מתעלה על שיקולים אישיים ופועל כפי שנראה לו שטובת הכלל מחייבת.

אם העיקרון הזה נשבר, הצבא כולו בסכנה. הוא הדין וכך הדבר גם כאן. אם נחשוד בקברניטי המדינה שהם שולחים את חיילינו רק עבור טובתם האישית, באמת אפשר לסגור את הבאסטה.

יותר מזה. במצב של עימות מדיני בטחוני במתח גבוה כמו העימות מול רוסיה, גם אם ראש הממשלה טועה בצעד כזה או אחר, חובה להעניק לו בעת הזו גיבוי מלא. ראש הממשלה חייב לדעת כי עם ישראל כולו, ימין ושמאל, תומך בו, סומך עליו ומעניק לו גב מלא וגיבוי מוחלט, כדי שיוכל לפעול באופן חופשי. ראש הממשלה צריך לראות שעם ישראל מעניק לו אומץ וגבורה לפעול ללא מורא, וגם אם לא הכל ילך באופן חלק, אנחנו מאחוריו, מתפללים להצלחתו.

ובכלל, עצם הזעם של רוסיה מלמד על ההצלחה הכבירה של מדיניות יחסי החוץ של ראש הממשלה שהונהגה מולם עד עתה. המעצמה הלבנה, זו שכבר חימשה בעבר את גדולי אויבינו, צבאות מצרים וסוריה לקראת מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, אימנה אותם ובנתה עבורם את תוכניות המלחמה, לא זנחה גם היום את חבריה, וגרשה את המורדים מסוריה עבור החבר משכבר הימים, הקצב מדמשק. מאות התקיפות של צה"ל מעל אדמת סוריה, בעוד כוחותיו של פוטין מסתובבים שם באין מפריע, הן כולן עדות ברורה שלא זקוקה לראיה למדיניות נבונה.

ראש ממשלתנו, חזק ואמץ, אל תחת. יתן לך ה' כוח וגבורה. אנו סומכים עליך, מחזקים את ידיך. חג שמח לך ולכל בית ישראל.