גדעון סער – שר החינוך של ז'בוטינסקי

ד"ר הדר ליפשיץ , כ"ח בכסלו תש"פ

דעות סער בכנס
סער בכנס
יח"צ

השמאל העמוק עוין את גדעון סער, תקפו את מועמדותו להנהגת הליכוד. "סער אחראי לכמה דברים... החמור מכולם: הכנסת עמותות הדת למערכת החינוך הממלכתית, ושינוי לרעה במערך לימודי האזרחות." אכן, סער העמיק את לימודי מורשת ישראל בחינוך הממלכתי, ושינה כיוון, בלא להתנצל מול התקפות השמאל הקיצוני, בלימודי האזרחות.

קידום הרמה האקדמית

סוד הצלחתו במינויים טובים. 'מר חינוך' שושני מונה כמנכ"ל, ומבחני הפיז"ה מעידים על הצלחתם. המבחנים מודדים את רמת התלמידים במדינות המפותחות. הם מהווים ציונים לתפקודו של שר החינוך. יולי תמיר (2009), גדעון סער (2012), הרב שי פירון (2015) ונפתלי בנט (2018). עברתי עם הסטודנטים על התוצאות וראינו כיצד הקדנציה של סער בולטת לטובה, לעומת כל השרים האחרים. עלייה משמעותית בהישגיהם של תלמידי ישראל, בקריאה, במדעים ובמתמטיקה. הראיתי להם כי השר סער כתב ביעדי משרדו, כבר בראשית כהונתו, את שיפור הישגיהם של תלמידי ישראל. אמר ועשה. גם כיו"ר מל"ג פעל ברצינות, ואוניברסיטת אריאל חבה לו את הכרתה.

העמקת ההזדהות הלאומית

עוד מינוי מבריק של סער הוא ד"ר צבי צמרת. סער וצמרת מינו את פרופ' אשר כהן ליו"ר וועדת המקצוע באזרחות, והשניים הובילו לקבלת תכנית לימודים חדשה באזרחות, אשר שינתה את הכיוון. בעקבות התכנית הוכנסו ספרים חדשים, ביניהם של פרופ' אברהם דיסקין. בספר הוצגה הדמוקרטיה באופן עמוק ומשמעותי, כ'שלטון העם, ע"י העם, למען העם'. בתכנית הודגשה הלגיטימיות של מדינת הלאום היהודית, אשר הוטלה בספק משנות התשעים. הצהרת בלפור וכתב המנדט, מקורות הלגיטימיות הבינ"ל לזכותנו על ארצנו, הוכנסו לתכנית הלימודים. 

כחבר וועדת התכנית הייתי עד להתקפות משולחות הרסן עליהם, אשר הובילה פעילת השמאל הרדיקאלית יעל גוראון. היא מונתה בידי השרה תמיר, והודחה בידי סער וצמרת. 'הארץ' התנפלו על השניים, וכנס חירום ב'מכון הישראלי לדמוקרטיה' נעשה 'להצלת הדמוקרטיה'. אך סער, צמרת ואשר כהן לא חתו. לצערי, מקצוע האזרחות אכן הידרדר, אך הדבר קרה לאחר הקדנציה של גדעון סער. חוות דעת משפטית פיקטיבית הובילה לסיום כהונתו של פרופ' כהן כיו"ר וועדת המקצוע, ומאז הובילה יעל גוראון לביטול דה-פקטו של ספרי הלימוד, למחיקת משמעות הצהרת בלפור וכתב המנדט, זכותנו על ארצנו. אולם, אף כי היסודות המצוינים שהניחו סער ואנשיו כוסו, הם קיימים במקצוע, ומאפשרים שיקומו.

השרשת קדשי התורה

מהלך חשוב נוסף היה העמקת מורשת ישראל. בין היתר קידם מקצוע חדש, עודד שילוב בתי הספר להעמקת החינוך. הדבר הוליד פרי הילולים, גם בתכנית הלימודים 'תרבות ישראל ומורשתו' וגם בעמותות אשר הגבירו את הקשר החווייתי למורשת ישראל. סער פעל כז'בוטינסקאי אמיתי. הסעיף הראשון בתקנון התנועה הרביזיוניסטית משנת 1938 קבע "תעודת הציונות היא גאולת ישראל וארצו, תחיית מלכותו ושפתו, והשרשת קדשי תורתו בחיי האומה". כשר החינוך פעל ללא לאות, ברוח ז'בוטינסקי, להשרשת קדשי התורה בחיי העם. 
התקפת השמאל הרדיקאלי על סער מוצדקת. במאה שלנו לא היה שר אשר קידם את הערכים הדתיים והלאומיים יותר מגדעון סער. לפחות מאז לבנת גם לא היה שר אשר קידם כמותו את הרמה האקדמית במערכת החינוך. בניגוד לאחרים לרואים במשרד הביטחון חשוב יותר מהחינוך, גדעון סער משכיל להצביע על היסודות המשמעותיים ביותר לקיומו וביטחונו של העם היהודי – החינוך. ז'בוטינסקי, אבי התנועה הלאומית, היה מתגאה בתלמיד תלמידיו גדעון סער.