לגבי ת"ת לנשיםבתוך בני ישראל
יש המון הטוענים נגד לימוד תורה לנשים. מצטטים את הגמרא בסוטה של כל המלמד ביתו תורה כאילו לימדה תיפלות, הגמרא בקידושין ונידה וכו של נשים דעתן קלה, ועוד. לא חסר מקורות ה-'לא ממליצים' לאישה להגיע לידי ת"ת, ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים, וכו'. אלא שלענ"ד יש כאן אמירה קצת גלותית. הח"ח אמר על הקמת בית יעקב שזה מבורך, כיוון שבימינו הנשים של היום שונות מהנשים של פעם. אם פעם אישה היתה במטבח, אולי בסלון, עוזרת לבעלה ללמוד תורה, תומכת בו, ונשארת בבית, וכמובן שלא היתה יודעת קרוא וכתוב, הרי שהיום נשים יוצאות לשוק העבודה, לומדות באקדמיה, ובהרבה מהמקרים נמצאות כשקולות לגברים. האם יתכן שאישה תהיה בקיאה במגוון חכמות הגויים אך לא בתורה?! החשש שהיה בעבר, של הבנה לא מדויקת הנובעת מחוסר ידיעה, פחות קיים כיום, ולכן הבעיתיות בת"ת לנשים קטנה יותר. ניתן לראות שאף בעבר היו נשים שלמדו, וחכמים העריכו אותן; משמע, שאין איסור בכך, ולא זאת אם כי לימוד תורה לנשים מבורך הוא, מרגע שיש להן השכלה בסיסית השקולה לגברים. בסופו של דבר, יש הסבר עמוק מאחורי העניין של שינוי מעמד האישה בדורינו; יחד עם גאולתן של ישראל, מתבטלת גזירת בצער תלדי בנים- הלידה היום הרבה יותר קלה ובטוחה מבעבר, ומתבטלת גזרת בזיעת אפך תאכל לחם- בזכות התיעוש והטכנולוגיה, מתבטלת לאיטה גזרת והוא ימשול בך. כמובן שאין בדברים אלו כדי להקל עירוב בין בנים לבנות, ואף שלימוד תורה לבנות חשוב ואולי אף הכרחי הוא אינו יכול להגיע בדבר עבירה ועל כן אין להתיר לימוד מעורב.
כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל, ומפרשים חזל- בית יעקב אלו הנשים. בזכות נשים צדקניות נגאלו ובזכותן עתידין להגאל. לנשים יש סגולה פנימית ורוחנית עמוקה יותר, לכן זכו לקבל התורה קודם, ולכן הן הן המובילות את תהליך הגאולה. ודווקא בדורינו, בו יש הרבה פיתויים חיצוניים המושכים את האדם החוצה מהיהדות , לעולם המערבי, תרבות המערב הקלוקלת, חשוב שיהיה לאישה בסיס הלכתי ואמוני חזק, שישמור עליה מוגנת מכל הפיתויים החיצוניים. דווקא עכשיו- הכרחי שבנות תלמדנה. מה שכן- נשים, בכז, אינן מצוות בתלמוד תורה. אמנם עפ"י הרמב"ם אישה שלמדה יש לה שכר, אך אסור שלימוד תורה של אישה יבוא על חשבון תפקידה- בין אם בהקמת משפחה, בניהול חיי משפחה תקינים, ובין אם בעבודתן. גדול המצווה ועושה מאינו מצווה ועושה. אמנם לנשים יש שכר, אך חובה אין. ולכן, חשוב שנשים תדענה תורה, ואת ההלכה הבסיסית, ומי שיש לה זמן ויכולת ראוי שתלמד כפי יכולתה, כל עוד זה לא מגיע על חשבון חובותיה.
עכשיו. לכל אחד יש בעבודת ה' עניין אחר שבו הוא מרגיש שהכי מתחבר. שהכי קל לו. יש מי שבכתיבה. יש מי שבנגינה. יש מי שבשירה. יש מי שבהקמת ישובים חדשים בארץ ישראל. באותה מידה יש מי שבלימוד תורה. האם מי שנגינה עוזרת לו בעבודת ה' חייב בנגינה? לא. האם מי שלימוד תורה עוזר לו בעבודה חייב בלימוד תורה מדיו זה? לא. מה שכן, אם האדם מתרשל בעבודה בגלל שהיא לא ניגן, אז אי-הניגון מונע ממנו לעבוד את ה' יתברך! אזי הוא חייב לנגן! וכנל לגבי ת"ת! וכנל לנשים
..בתוך בני ישראל
@מבשר שלום
לא מוצאת את השרשור עכשיו
מתנצלת שזה קצת מבולגן.
יפה!מיכל318
קראתי הכל.
קראתימבשר שלום
די ברור לך שאין פה טענה הלכתית,הרבנים שמעודדים את הלימוד שדומה לגברים הם מעטים ולא מייצגים.
רוב מה שהרבנים מעודדים אם כבר זה לימוד אמונה.
שנינו לא חיינו בזמן החפץ חיים,ושנינו לא יודעים להגיד שהזמנים דומים,והשיקולים שהיו נכונים אז,אם טובים היום.
אם היית יודעת שרוב הבנות שהולכות למדרשות,של הפמינסטיות,היית מבינה שזה נובע מתוך שנשים וגברים הם דומים.
אצלנו בבית כנסת אישה ביקשה להיות חתנית/כלת תורה בשמחת תורה.
שיהיו הקפות מעורבות.
העולם המערבי נכנס לתוך עולם התורה,והרבה מאוד מושפעים מהרעיונות שלהם.
זה הרס גדול של עולם התורה.
יש לי חבר שיש לו אחות במדרשה בשם "נשמת"-משהו כזה.
הוא אמר לי שכמעט כל הדעות שלה,והיא דומה לחברות שם-תואמות לעולם הליברלי יותר מהעולם התורני.
ברור לך שרוב מי שמנפנפות בהיתר של החפץ חיים לא קרובות לאיך שהוא דמיין ורצה,את מכירה רב אחד רציני שמתיר לבנות ללכת לצבא??
את מתייחסת לנקודה אחת ולא למה שעומד מאחורה-*מכניסים את העולם המערבי לתוך התורה.*
אני לא מתייחס לבעיות ההלכתיות בלימוד,כי יש עך זה מחלוקת,תראי ממה דברים נובעים.
אני לא מכליל על בנות,מהסיבה שאיני מכיר כל בת יהודיה,אבל להחליט שעכשיו לימוד תורה של גמרא מתאים להרבה בנות הוא לא נכון.
גם למרכז יש סוג של מדרשה,ואני לא יכול להיות נגד הרבנים שלי-אבל בודאי שכל השוואה בין נשים לגברים היא קלוקלת.
יש אצלנו בקהילה אחת המעודדות הראשיות של הלימוד גמרא לנשים.
אני יכול לספר לך שהיא הולכת בלי כיסוי ראש.
את מבינה שיש פה צביעות,הלימוד נובע מהשוואה בין המינים ולא בגלל רצון לעבודת ה'.
כמובן שיכול להיות שיש נשים שלא ככה,אבל מי שאני כן מכיר-הפמינסטיות הדתיות לא יותר תורניות אלא יותר לומדות.
אני נזהר לא להכליל הרבה בנות,ואני לא מכיר באמת כל אחת.
לגביך אני לא באמת יודע,ואני חושב שנכון להתייעץ עם תלמיד חכם גדול כדי לדעת אם זו הדרך שלך בעבודת ה'.
בנוסף,יש הרבה מהבנות האלה,שהן לא ברמה יותר גבוהה ממכינות צבאיות-שבטוחות שהן עומדות לפסוק הלכה.
זה אסון שאישה שגמרא בקושי יודעת,בלי קבלה מתלמיד חכם גדול,מחליטה שהיא עומגת לפסוק אחרי שנתיים במעין חיקוי של ישיבה.

הייתי רוצה שתשימי לב שרעיונות מערביים חודרים לעולם התורה,תביני שזה אסון.
ה' יעזור לנו בעז"ה לכוון לדעת התורה.
חס וחלילה!בתוך בני ישראל
ברור שלא. בדרך שמתאימה לה בתור אישה.
לא מצדיקה פמיניזם בצורתו כמו שהוא היום. לא מצדיקה שוויון בין גברים לנשים. חס וחלילה. כיוונתי לציין שאם אישה רוצה ללמוד תורה לשם שמיים, בצנעא, איך שמתאים *לה*- אז יש לה על מי לסמוך.
ברור שלא ממקום של פמיניזם ורצון לשוויון! זה נגד ההלכה! שמבדילה מאוד בבירור.
ואני רואה בחומרא רבה מאוד את העובדה שנשים כמו שאמרת - אחרי שנתיים ובלי הכוונה וקבלה מרב גדול מרשות לעצמן לפסוק הלכה. זה לא ראוי ולא שייך.
מחילהמבשר שלום
אבל מאיפה לך שהדרך שלך בעבודת ה' היא בלימוד?
אני לא מכיר אותך,ואני די בטוח שאת בעצמך לא לגמרי מכירה אותך ויודעת מה טוב לך,נערים חושבים שהם יודעים הכל-וזה כמעט תמיד לא נכון.
כמובן שאני לא בא לצאת עליך,חלילה,אני לא מכיר אותך בכלל(אולי כן,אי אפשר לדעת).
אבל להחליט שהדרך הנכונה לך בניגוד לרוב מוחלט של כל הדורות הוא על ידי לימוד גמרא לא מחייב שאת צודקת.
אני לא שאלתי את הקב"ה אם זו הדרך הנכונה לך,וגם את לא;לכן אמרתי שאת צריכה להתייעץ בתלמיד חכם שמכיר את הקב"ה ורצונו יותר ממך.
אני תוהה לעצמי אם את עובדת על עצמך שלימוד הוא הדרך הנכונה לך להתקרב לה',או שלא.
אני עובד את ה' בדרכים שהוא ביקש(לפחות משתדל),שזה אומר ללמוד כמה שאני יכול,ולקיים מצוות,כמו שכתוב בספרי ההלכה.,ואת?-החלטת שנכון לך ללמוד בלי להתייעץ עם ת"ח גדול,בלי הכוונה.
אני שב ומדגיש שאני חלילה לא יוצא עליך אישית,ובאמת תחשבי אם זה לא מגיע מתוך אינטרסים של שיוויון או רק מרצון להתקרב לה'
מי אמר שאני חושבת ככה?בתוך בני ישראל
מתנצלת, אבל תברר בבקשה את פרטי המקרה. לא אמרתי במפורש שאני חושבת כך, ולפני שתשאל - התייעצתי עם תלמיד חכם גדול, שמכיר את רצונו של בורא העולם הרבה יותר ממני, ילדה בת בקושי חמש עשרה שלא יודעת כלום. דיברתי איתו גם על העניין של עבודה ואני עושה מה שאמר לי לעשות. דיברתי גם עם רב חשוב אחר ואמר לי בערך אותו הדבר.


ובמחילה, אני?! אינטרסים של שוויון?! לא חושבת שלחינם קוראים לי שובינסטית. אני לא דוגלת בשוויון ולא בלימוד תורה לנשים כלבנים.
נפלאמבשר שלום
אם התייעצת עם תלמיד חכם,אין לי מה להגיד..
מעולהבתוך בני ישראל
שמחה שהבהרנו את הנקודה הזאת. ומחילה אם סטיתי לפסים אישיים מדי במהלך הדיון.
שים לב רק שאתה מערב כמה דבריםריעות.

עולם מערבי זה דבר אחד. פמיניזם זה דבר שני. לימוד תורה זה דבר שלישי. 

אני לא חושבת שאתה יכול לשפוט אישה שהולכת בלי כיסוי ראש. אתה לא יודע על מה היא כן מקפידה והאם מישהו התיר לה. יש רבנים שעוברים עברות חמורות שלא אפרט ועדיין מלמדים תורה ומקבלים הרבה הערכה. לא רק שהיא לא פוגעת באחרים, אתה גם לא יכול לדעת מאיזה מקום זה מגיע. 

זה שנתקלת במקרים ספציפיים של מקומות שמעודדים השוואה בין בנים לבנות לא אומר שזה המצב. כשתהיה בקיא בכלל המדרשות תבוא ותגיד שיש צביעות.

וחוץ מזה אני לא מבינה למה לימוד תורה לנשים הוא השוואה לגברים. התורה לא שייכת למין הגברי בלבד. 

אי אפשר להתעלם מאלפי נשים ואנשים שחושבים דבר מסויים ולהחזיר את העולם לרמתו כפי שהיה לפני מאה שנים. אפשר לכוון, לחזק את הדברים הנכונים. לא לבטל לגמרי. 

זה נחמד מאוד לשקוע בעולם תורני ולעסוק בעיקר במצוות, אבל אי אפשר אח"כ לבוא ולשפוט את העולם החיצוני על פי מה שחבר סיפר לך ששמע מאחותו. 

..עברי אנכי

הפמינזם הוא חלק מהשפעת העולם המערבי.

כשהעולם המערבי נכנס לתוך היהדות - גם הפמינזם נכנס אליה.

בתור לא רפורמים היהדות שלנו לא מתחדשת, ופמינזם כמו שהעולם המערבי רואה אותה היא לא יהודית.

הדת פמינסטית, כן. אפשר לומר. אבל לא בצורה שמבינים אותה היום.

 

טוב.

סטיתי מהנושא.

 

הקטע הוא שהמערב נכנס בתורה (ובנו..) ומשבש לנו את החשיבה היהדות. וזה לא טוב

התורה היא זכה ונקיה, והמערב לא.

יש בו טוב, אבל מבשר יוצא מנק הנחה (וגם אני) שההשפעה הזאת פה היא לא טובה, ולא הגישה של היהדות.

 

אוקי - כיסוי ראש. עם כמה שחשוב ללמד זכות. דחוק. בסדר?

לא לגבי האשה הספציפית ההיא,

אלא יש מגמה כזאת אצל נשים בימנו שזה יקרה, ואני מכיר המוןןןןן כאלה. כבר בראש עולות לי 3 (נ.ב - עד עכשיו 7 בערך) שכנות שלי

והקטע הוא - שיש לי מלא שכנות שאני לא מכיר, והרבה מהמושב שלנו ככה...

וכל הקטע הזה שהוא מדבר מאוד נכון.

מי שאומר שלא לא מודע למציאות פשוט..

יש נשים דוגלות בדת פמינסטית רק הן שכחו את הדת. אופס.

 

רב שעובר על התורה יומיום כמו נשואה בלי כיסוי ראש לא ראוי להערכה כרב

ולכן אם היו יודעים עליו בוודאות שהוא בעייתי, צריך להפסיק את ההערכה.

כמובן שגם אליו וגם אליה לא שופטים אותם. יש ניסיונות והם קשים. אבל עניתי נקודתית לעניין הדוגמא..

 

ההשוואה בין לבנים לבנות רק גדלה

לא יודע מה דעותייך, אבל היא גדלה.

אם בן יכול ללמוד.. למה שבת לא תוכל?? זה השוואה. לפעמים היא בריאה ולפעמים לא. פה לא.

 

התורה ממש לא שייכת אך ורק לגברים

אך מצוות לימוד התורה רובה שייכת לגברים. מה גם שנשים לא מצוות בה בכלל.. רק לדעת את ההלכות וזה מצוה של ידיעת התורה. אחרת. (שאגב, גברים חייבים את שניהם)

 

יש דברים שהעולם לא טוב. אסור להעביר ביקורת?

לי יש ביקורת על פלורליזם.

שביסודו הוא טוב, ובפועל מעוותים אותו לרע. אסור לי להעביר ביקורת? מותר.

ומי שהקשיב וקיבל את זה כנכון - מה טוב! הרווחנו. כמו שאומר הפסוק "ושומע לי ישכון בטח".

 

הסיפור על ההוא ואחותו, לאיודע מה לחשוב עליו. אבל זה דוגמא למגמה. לא על זה הוא בונה את התיאוריה שלו.

"לא מדבריו אנו חיים", זה רק חיזוק לדבריו.

אני מכיר נשים כאלה ובשפע. וזה רק דוגמא לטענה, וחיזוק לה.

את לא יכולה להתכחש למגמה הזאת שקוראת ביהדות

והיא לא טובה.

ועל זה הדיון. סוגשל.

 

 

עכשיו, אחרי שהבנו את זה,

נקרא שוב את הכל ונבין שאין בדבריו למעט את התורה והמצוות מנשים, הוא לא מבסס את טענתו על סיפורים, הבעיה קיימת. הפכו את זה מיהדות פמיניסטית לרק פמיניסטית.

 

מקווה שהבהרתי את עצמי טוב

...ריעות.
תרבות המערב זו מילה גדולה מאוד, אבל אני מסכימה שהיא לא תורנית ולא צריכה להיות קשורה אלינו. אבל לא על זה דיברתי.

אתה מכיר מלא נשים שלא שמות כיסוי ראש, אני אומרת לך שהן כל כך מעטות. נכון שיש עלייה במספרים, ובדיוק בגלל זה צריך להתרחק ממה שאתה מכנה תרבות המערב, אבל לחשוב שהן רוב או משהו כזה, זה להכניס לעצמך תסריטים רעים לראש.
אל תהיו התקשורת. תמיד אפשר להתמקד במה שרע ולקטרג על יהודים, אבל בשביל מה זה טוב?
אני לא יודעת איפה אתה חי ומסתובב, אבל אתה מסכים איתי שפגשתי יותר נשים ממך בחיים שלי? ספורות ובודדות הנשים שאני מכירה והולכות ללא כיסוי ראש.

ידעו עליו בוודאות שהוא חטא נוראות ובכל זאת נתנו לו להמשיך ללמד. חטא ופגע, לא מדברת על משהו של בן אדם למקום. אבל זו לא הנקודה.

אני לא חושבת שצריך להשוות בנות לבנים בדיוק כמו שלא צריך ההפך, אבל אתה בטח מבין שישנם דברים שהיו שייכים רק לגברים לא כי אסור או לא מתאים לנשים, אלא כי זה מה שהתרגלנו. אתה נגד זה שאישה תלמד נהיגה? אז נכון, צריך לדעת איך לגשת לדברים, אני לא מצדיקה כל אחת שהחליטה לעצמה ללכת בלי כיסוי ראש, אבל אי אפשר למשוך ידיים לגמרי מדבר אם לא מנסים להנגיש אותו קודם.

זה שנשים לא מצוות במשהו לא אומר שאסור להן. אתה רוצה שאישה לא תלמד הלכה ותטעה בהלכות שבת, או כל דבר אחר? לא כולם זוכרים להסביר לילדים מה צריך לעשות, וההלכות שלומדים בבית הספר- רובן לא נוגעות לחיי היומיום. אז הלכה, אמונה. מה מפריע לך פתאום שדווקא גמרא גם נשים לומדות? אין איסור, כל השאר זו המצאה של אנשים שחיו בדור אחר ופחדו מדברים שלא קיימים היום.

מותר להעביר ביקורת. אי אפשר למחוק דברים שלמים רק כי הם לא נעשים בדרך הנכונה. ילד לומד לשטוף כלים ובהתחלה הצלחת חוזרת לארון מלוכלכת. אבל אחרי כמה פעמים היא כבר נקיה, ועכשיו הוא יותר עצמאי ויכול לעזור בבית.

אולי יש מגמת עלייה במספר הנשים שהולכות בלי כיסוי ראש, אבל יש גם עלייה במספר הנשים שתורמות שנה מחייהן (ויותר) כדי לעשות שירות לאומי, ממש למען העם. פעם זה לא היה בכלל. בנות שעושות בייביסיטר ותורמות מעשר ממעט השקלים שהן מרוויחות. נכון שהן לא חייבות, אבל הקדושה שוררת אצלינו בבתים וזה משפיע. אז מתנדבים ועוזרים וכן, גם לומדים.
אי אפשר לצפות מאישה לכסות את הראש ולבשל כשר ולא לנקות בשבת, ובנוסף לאסור עליה לספוג קדושה דרך ספרים. לאישה יש קשר טבעי לקב"ה, בסדר, אבל גם לך יש ובכל זאת אתה לומד שעות שלמות ביום.

אי אפשר לצפות לשלמות בעבודת השם. נכון שלשם אנחנו שואפים, אבל בוא נודה באמת- יש ספורים כאלו בכל דור. אז עדיפה אישה שמקלה בכיסוי ראש מאישה שמקלה בטהרת המשפחה או אכילת שרצים. וזה קשה באותה מידה בדיוק.
גם אתמבשר שלום
לא מכירה את הנשים שהולכות או לא עם או בלי כיסוי ראש.
הן ממש לא עניין.
אין לנו אחריות להתעסק במצוות של יהודים אחרים.
אנחנו מדברים על זה שנהייתה דרך חדשה בעבודת ה',שלא הייתה לפני.
את החלטת שלפני היה אסור כי רבנים פחדו-אין איסור, כל השאר זו המצאה של אנשים שחיו בדור אחר ופחדו מדברים שלא קיימים היום.
זה מאוד מכעיס שרבנים שהיו לפניך ולפני סבא וסבתא שלך,את מחליטה על פי מה הם פסקו,ואז אומרת שזה לא רלוונטי היום.
את לא תקבלי את זה שאני אחלוק על רופא כי אני לא מבין כלום ברפואה,אז כשאת לא מבינה בפסיקה בענייני ציבור-אל תהפכי את עצמך לפוסקת ומנמקת.
בנהיגה אף אישה לא אומרת שהיא לומדת כדי לעזור לה בעבודת ה',בלימוד גמרא כן.
אגיב כשיפנו לי את המחשב בהמשך היוםריעות.
ע.י.צ'יאל

בניגוד לרוב המצוות מהן נשים פטורות, ת"ת אסור להן (מלבד תנ"ך, הלכה רלוונטית ואמונה).

דברים שלא קיימים היום? קיימים ועוד איך. לא חסר נשים שמוציאות ד"ת להבאי.

..עברי אנכי

אגב, את מנמקת את הטענה יפה. באמת.

 

אני לא בא לדבר על מספרים

אני בא לומר על משהו שמחלחל בנו.

והנה, לחשוב שזה לגיטימי רק מראה שזה מחלחל בנו.

 

אני לא בא בביקורת לאף אחת שלא הולכת בלי כיסוי ראש. כן. זאת האמת.

אין לי זכות לשפוט או לחשוב על זה בכלל.

אבל אנחנו דנים פה על הרעיון של הדברים.

וודאי שראוי לאשה נשואה לשים כיסוי ראש

והשאלה פה האם ראוי לאשה ללמוד..

 

מה שבאתי לומר שלפעמים נשים מעדיפות את הלימוד תורה הזה על פני כיסוי ראש, ועוד הרבה.

למה? בגלל אותה תודעה שמחלחלת בנו.

אצלנו יש נשים שכל פורים צוהלות על קריאת מגילה של נשים לנשים עד כדי שאומרים לבנות לא ללכת למגילה שגבר קורא לנשים מכוון שהן יכולות לדאוג לעצמן (כןכן!!). עכשיו זה מותר. זה מותר. אבל את רואה את התודעה שמחלחלת?

והן לא מגיעות לתהילים בשבת מברכין שנשים קוראות, הן לא שמות כיסוי ראש, ולא מתלבשות צנוע. (שוב, לא מתקרב ללשפוט. רק מוכיח את הטענה שלי שזה מחלחל).

 

בשונה מכל מצוות עשה שהזמן גרמן, תורה זה אחרת.

יש ילדה שב"ה דיברתי איתה והיא קיבלה על עצמה בלנ"ד להתפלל 3 תפילות ביום. ומתישהו היא שאלה אותי - זה משו שאני לא חייבת בו. גם תורה לא. היה דיון מעניין ב"ה. אבל בכל מקרה,

תורה זה לא רק פטורה

זה גם לא מתאים פשוט.

למה? כרגע זה לא משנה.. אבל זה לא מתאים. ולכן אין מה להשוות.

 

אני דיברתי על לא ללמוד הלכות שבת?!

חס ושלום!! דיברתי על הלכות תפילין, הלכות שנת שמיטה וכו'.

מה שמפריע לי זה גמרא. כן.

בעיני זה מיותר, אם לא עושה אפילו רע. כןכן.

 

לא חסר דווקא ללמוד, למה ללמוד דווקא את הדבר הזה של הבנים? אה??

במידה ותרגישי משועממת אני יכול למצוא לך כמות אינסופית של ספרים ללמוד שלא יגמרו.

ולא אמרתי בכלל שהסיבה היחידה שאשה צריכה ללמוד זה כדי ללמד את הילדים

וממש אבל ממש לא אמרתי שההלכות שלומדים בבצפר זה מספיק.

 

אי אפשר למחוק משהו כי הוא לא נכון?

יודעת מה, בואי נישאר על אותו נושא.

שובינזם. הפמיניסטית הקיצונית רוצה למחוק שובינזם מכל בחינה שהיא.

ואפשר למצוא עוד מליון דוגמאות.

ולא משנה כרגע מה אומרת היהדות. אבל יש משו טוב, ויש לא.

אנחנו מעדיפים את הדבר הטוב ולכן מנסים למדר את מה שלא טוב.

אממה - אני שמח שזה הבעיות שלנו

כי איפושהו, בתוך כל זה, אחד מתוך המניעים של מישהי ללמוד גמרא זה רצון טוב.

אני מניח שיש איפושהו גם מניעים פחות טובים, יכול להיות. אבל יש גם רצון טוב.

 

הסיבה שאני אומר לבנות לא ללמוד גמרא זה לא כי הן קרובות לה'.

אני אומר שהן לא צריכות את זה כי הן קרובות אליו, אבל זה לא הסיבה שלי שלא תלמדנה.

אדם שלומד עשר שעות תורה קרוב לה', וכי אני לא ארצה שיילמד 11?

אני לא רואה את זה נכון מסיבות אחרות.

ואני בעד שהיא תלמד מספרים. פשוט יש ספרים שלא ויש ספרים שכן.

 

מה שאמרת לגבי המעשר והכל - את צודקת וזה מדהים ומשמח ואין לך מושג כמה אני מאושר על המגמה החיובית שיש בכל מקום. ולצערנו יש דברים גם במגמה שלילית. אבל אני רק באתי להבהיר שפתאום מגמה של "גם אני יכולה לעשות בדיוק מה שאתה עושה", היא פסולה. ברור שאת יכולה. ברור לי. השאלה אם את צריכה. היא לא גישה של יהדות של המערב שמחלחלת.

 

בהחלט עדיף אשה שמזלזלת בכיסוי ראש על פני טהרת המשפחה. בלי ספק.

אבל.. לא באתי לדון ולשפוט. ברגע שאני אהיה מושלם - נדבר.

כרגע אני יכול לבקש רק מחברי הפורום ויצליחו למצוא בי המון בעיות ודברים לא טובים. ובאמת.. לא שופט. לא יכול ולא מסוגל לשפוט אחרים - אם אחת הסיבות שאני ממש לא רוצה למות עכשיו היא כי אני מת מפחד מהמשפט שלי.

אין לך מושג כמה משמח לראות בנות הולכות צנוע

כמה משמח לראות אשה נשואה מכסה ראש

אשריהן!

מתגברות על יצרים קשים וחזקים והלוואי שנזכה להיות מושפעים מהן.

 

פשוט מה שניסיתי לומר זה שלוקחים את השוויון הפסול מהמערב (כי יש שוויון טוב, וזה לא הדיון) ומנסים בכוח לדחוף אותו ליהדות. וההוכחה? שמזלזלים ביהדות. אבל את הערך הזה מקדשים.

מותר לאשה לקרוא מגילה לפי ההלכה, וזה גם מקדם את הערך של השוויון - אז על זה מוסרים נפש.

אבל צניעות כיסוי ראש ועוד שלל דברים שלא מקפידים.. תשמעי.. זה אומר משהו.

 

והלוואי ונזכה כולנו לחזור בתשובה,

לפני שנדון במעשים של אחרים.

כיף לקרוא מה שאתה כותבמבשר שלום
המשך:עברי אנכי

אני לא יודע אם יצא לך להיתקל בזה (אני לא אומר את זה מתוך זלזול ח"ו),

אבל רק כדי לוודא.

 

הרמב"ם (שמועתק למטה) כותב חד משמעית שאסור הכל, והאיסור ללמוד תנ"ך הוא איסור רק קל יותר.

היום, אולי הרוב המוחלט ומוחץ ביותר של גדולי ישראל מסכימים שזה שונה.

ויש ללמוד הלכות, מוסר וכו וכו וכו.

ויש מיעוט שסובר שלאשה מותר ללמוד כמו גבר.

(שמעתי שיש רבנים שסוברים כך למעשה, לא נתקלתי מעולם. הם כנראה ממש ממש קטנים. ונתעלם ממנו ברשותך)

 

הרעיון זה ככה, בימנו הרמב"ם הזה הוא לא למעשה,

השאלה היא עד כמה חזק אנחנו מותחים אותו.

 

והנה הרמב"ם

 

"אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש מפני שלא נצטווית וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו.

ואף על פי שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות. במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות."

אז לא הבנתיימיכל318
גמרא הבנתי שאסור, אז גם תורה(חמישה חומשי תורה) אסור?
לפי הרמב"ם הכל אסור.עברי אנכי

ואמא מלמדת את הבת שלה מה שצריך - כי גם ככה היא יוצאת מהבית פעם בשבועיים,

ושאר הדברים לא רלוונטים בכלל.

 

זה הרמב"ם.

 

 

קראת את מה שכתבתי בתחילת ההודעה?

(הרמב"םמבשר שלום
אמר לצאת פעם בחודש
הלכות אישות פרק יג הלכה יא-
מקום שדרכן שלא תצא אשה לשוק בכפה שעל ראשה בלבד עד שיהיה עליה רדיד החופה את כל גופה כמו טלית נותן לה בכלל הכסות רדיד הפחות מכל הרדידין. ואם היה עשיר נותן לה לפי עשרו כדי שתצא בו לבית אביה או לבית האבל או לבית המשתה. לפי שכל אשה יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה כדי שיבואו הם לה. שאינה בבית הסוהר עד שלא תצא ולא תבוא. אבל גנאי הוא לאשה שתהיה יוצאה תמיד פעם בחוץ פעם ברחובות.* ויש לבעל למנוע אשתו מזה ולא יניחנה לצאת אלא פעם אחת בחודש או כמה פעמים בחודש לפי הצורך. שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה שכך כתוב כל כבודה בת מלך פנימה.*)

רק בתור הערה..
אני זוכר פעמיים בחודש. שזה פעם בשבועייםעברי אנכי


אוקיי, הבנתי.מיכל318
כן, ראיתי מה כתבת למעלה
אוקימבשר שלום
תשימילב שאת לא התייחסת לעצם הלימוד.
את גם לא התייחסת לפמיניזם.
לגבי הכיסוי ראש-חזרצי ואמרתי שהיא לא מייצגת,אבל שרב התיר לאישה נשואה ללכת בלי כיסוי ראש-את שומעת את השטויות שכתבת?!
שתדעי שמי שהולכת בלי כיסוי ראש-בעלה יכול לגרש אותה בלי כתובה.
אני בודאי לא נכנס לחיים הפרטיים שלה,וזה גם לא תפקידי.
אני בהחלט לא חושב שהדחיפה והעידוד של לימוד "גברי" כביכול לנשים מגיע מיראת שמיים טהורה,לפחות לא אצל כולן.
התורה לא שייכת למין הגברי בלבד-אני לא אמרתי את זה,וגם את חייבת בכל ההלכות,אבל זה לא אומר שאת צריכה או אמורה ללמוד קודש כמו בנים.

"אי אפשר להתעלם מאלפי נשים ואנשים שחושבים דבר מסויים ולהחזיר את העולם לרמתו כפי שהיה לפני מאה שנים. אפשר לכוון, לחזק את הדברים הנכונים. לא לבטל לגמרי"-למה לא?
בעם ישראל החלה תנועת רפורמה וחילון-גם אותה צריך להכניס לתוך התורה?

לא הבאת טיעון הלכתי או דתי אחד,כשהסוגיא הזאת דתית-תחשבי עם עצמך אם הדעות שלך מושפעות מיראת שמיים או תרבות המערב(חלילה לא בא לתקוף אותך,ואני לא מכיר אותך בכלל).
אנחנו מדברים על דרך חדשה בעבודת ה' שלא מקובלת ונדירה מאוד גם בזמן התנאים.
לגבי רבנים שעוברים עבירות-הם חייבים ללמוד תורה כי ה' חייב בנים ללמוד,בנות ה' לא חייב ללמוד.
בודאי שאיני בעד שרבנים יעברו עבירות..
לא התייחסתי לעצם הלימוד כי זה לא משנה לי כרגעריעות.
התייחסתי ספציפית למשפטים שהפריעו לי.
אל תקרא למה שאני כותבת שטויות כשאתה לא יודע מה המקורות שלי, בסדר? אתה לא מכיר כל פסק הלכה ולא יודע מה הולך אצל אנשים אחרים.
מה זה לימוד גברי? מה זה לימוד נשי? כל אחד ודרכו. אני מכירה אנשים שמשננים, אנשים שקוראים, אנשים שמתווכחים. כל אחד ומה שהוא יכול או רוצה. זה לא נוגע לעצם היותו גבר/אישה.
מה זה "כמו בנים"? מבחינת מספר שעות? מבחינת איזה ספר ללמוד? אני לא רוצה ללמוד כמו בנים ולמען האמת, אני גם לא רוצה ללמוד כמו שחומדים באולפנות. אני רוצה ללמוד בדרך שהכי מחברת אותי.

לא אמרתי דבר כזה. אתם קוראים מה שאני כותבת ומדמיינים מישהי שמעודדת בנות ללכת לצבא עם ג'ינסים, אבל אתם טועים לגמרי. אני נגד חילון ורפורמה, ברור. אבל אתה עושה השוואה לא נכונה. *מותר* לבנות ללמוד תורה, *רצוי* שבנות ילמדו תורה. אם הן לוקחות משם דברים לא נכונים ולא טובים, תתחילו לעודד נשים צדיקות ללמוד וללמד בעצמן. אל תהפכו את לימוד התורה לנחלתן של נשים רפורמיות. תעשו את זה נכון וצודק וטוב, אל תהפכו את זה לדבר שיש להתרחק ממנו.

הטיעונים שלי לא הלכתיים, אבל הם לחלוטין מושפעים מקדושה ותורניות. השאיפה שלי היא לחיות בארץ שהולכת לפי התורה. זה אומר שגם אנחנו הנשים יכולות וצריכות ללמוד. התורה לא שייכת רק לך, היא שייכת גם לי. אתה אולי מצווה ללמוד אותה, אבל אני מצווה לשמור עליה בדיוק כמוך. לתת לאדם לפתור תרגילים במתמטיקה בלי להרשות לו ללמוד את הנוסחה בעצמו, זה ללמד אותו להיות תוכי ותאמין לי שהדרך משם להפקרות קצרה מאוד.

הרבה דברים היו נדירים עד כדי לא קיימים בתקופת התנאים. בכל זאת אתה כותב במחשב. לא כל דבר שלא היה קיים פעם הוא בהכרח רע. העולם מתקדם לכיוון חיובי. כמובן שיש גם דברים רעים שנכנסים בדרך ואנחנו צריכים לעמול כדי להוציא אותם. אבל אתה לא בכיוון.
..מבשר שלום
אני רואה שהויכוח יורד לפסים אישיים.
אני ממש לא התכוונתי שזה יקרה.
אין לי שום דבר וחצי דבר נגדך.

*רצוי* שבנות ילמדו תורה-מי אמר?למה?איפה זה כתוב?
את מכניסה את העולם האישי שלך לתוך השיקולים-לפחות ככה זה נראה.
אני מנסה להיות מבחוץ,לחשוב מה הקב"ה רוצה,לא רק מה שאני חושב.

אתה לא מכיר כל פסק הלכה ולא יודע מה הולך אצל אנשים אחרים-הלכה זו הלכה,כמו שלא יהיה רב שיתיר ליסוע לשבת לים לכיף,למרות שאני לא מכיר כל פסק בהלכות שבת,אבל שרב יתיר ללכת בלי כיסוי ראש?!,רב אומר מה שההלכה אומרת,לא מה שבא לו.
ההלכה היהודית היא לא הפקר שכל אחד עושה מה שמתחשק לו.

אם הן לוקחות משם דברים לא נכונים ולא טובים, תתחילו לעודד נשים צדיקות ללמוד וללמד בעצמן. אל תהפכו את לימוד התורה לנחלתן של נשים רפורמיות-למה?רפורמים נוסעים באוטו בשבת,אולי גם בנות צדיקות יוכלו.
הפרמטר הוא מה שגדולי התורה חושבים.
אם באמת גדולי התורה יעודדו לבנות ללמוד גמרא-לא יהיה לי מה להגיד,את בעצמך יודעת שיש רוב גדול שלא מעודד-לפחות גמרא,וזה רק בציבור שלנו,בלי להתייחס לציבור החרדי שגם שם נמצאים הרבה ת"ח גדולים.

הטיעונים שלי לא הלכתיים, אבל הם לחלוטין מושפעים מקדושה ותורניות-זה בדיוק מה שמפחיד אותנו,אישה שחושבת שהיא עובדת את ה',בלי לשים לב להלכה-שהיא רצון ה' האמיתי.
את מבינה שאם הדעה שלך לא הלכתית-היא נחמדה אבל מתבטלת מול רבנים שפוסקים הלכה לציבור.

לתת לאדם לפתור תרגילים במתמטיקה בלי להרשות לו ללמוד את הנוסחה בעצמו, זה ללמד אותו להיות תוכי ותאמין לי שהדרך משם להפקרות קצרה מאוד-נשים בישראל הסתדרו מזמן מתן תורה בלי ללמוד גמרא,ולא נראלי שהייתה הפקרות כזו גדולה,ושלימוד גמרא הוא מה שיציל אותה.
לימוד אמור להיות מתוך רצון להתקרב,לא לדחוף לבנות גמרא העיקר שלא יעזבו את הדת.

בכל זאת אתה כותב במחשב-בוודאי שאפ הרב שלי היה אוסר להשתמש במחשב,לא הייתי משתמש.
הכל חוזר לזה שבחיים עושים מה שההלכה ותלמידי החכמין פוסקים ומורים אותנו.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^!!!מיכל318
אלופה, לי נימאס להיתווכח.
ע.י.צ'יאל

ראשית כל, כל מה שאכתוב כאן, אינו אישי כלפי אף אחד. ואני מתנצל מראש אם מישהו ייפגע מדברי.

 

א. הח"ח התיר אך ורק תורה שבכתב ומוסרי חז"ל, אי אפשר להתיר ע"פ דבריו יותר מכך.

 

ב. אין להוכיח מיחסם של חכמים לאותן נשים יחידות, שאין איסור בדבר. שהרי הנימוק לאסור הוא משום שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד וכו'.

 

ג. לימוד התורה לנשים, ובייחוד לימוד הגמרא, ע"פ רוב אינו תורם ליראת שמיים שלהן, ולהקפדה במצוות. ניתן לראות, שהבנות המגיעות מהמדרשות בהן לומדים גמרא, מקפידות ע"פ הרבה פחות בצניעות, כיסוי ראש וכו' מהנות שלמדו במדרשות השמרניות יותר.

 

ד. הסיבה שנשים קיבלו את התורה לפני הגברים, הוא לא מדרגתם הרוחנית. אלה משום שיש להן פחות זמן, והבנה פחות עמוקה.

 

ה. בוודאי שאסור לעבור על איסורים בשביל להתקדם בעבודת ה'!

ד לא נכון. זה מדרגתן הרוחנית.עברי אנכי

לנשים יש מעלה רוחנית גדולה

 

היא פשוט לא מתבטאת בשקידה על התורה.

ע.י.צ'יאל

א. יש החולקים על כך.

ב. זה לא קשור. לא אמרתי שמדרגתן הרוחנית נמוכה יותר, אלא שלא זו הסיבה להקדמתן לגברים במתן תורה.

אשה יכולה להגיע לרמות קדושה כמו שגברים לא יגיעועברי אנכי

הדרך שלא לעשות את זה היא לא הדרך שלך

ע.י.צ'יאל

לא בטוח בכלל. תראה מה המדרש אומר על שרה ואברהם.

לשרה הייתה מדרגה נבואית גבוהה מאברהם..עברי אנכי


ע.י.צ'יאל

נכון מאוד.

ומה כותב המדרש על זה?

לא זוכר..עברי אנכי


או אולי לאיודע.. מה?עברי אנכי


ע.י.צ'יאל

אני לא זוכר בדיוק, אבל שזה היה מצב הפוך מהרגיל.

רגעמבשר שלום
זה שלשרה הייתה מדרגה נבואית גבוהה לא אומר שהיא יותר קדושה,אולי כן-אבל אין לי מושג.
תזכור שזה היה לפני מתן תורה,ושרה ואברהם לא מייצגים לגבינו אם אשה יותר קדושה מאיש.
אם אתה חושב שהאישה הכי צדיקה יותר קדושה מר' חיים קנייבסקי שליט"א אני בטוח מאוד שאתה טועה..
כןעברי אנכי

בהחלט כן.

 

אם היא הייתה מוסרת נפש כמוהו אז כן.

שמעת סיפורים על אשתו? על הבת שלו?

 

זה תלוי במאמץ, לא במין או בגיל.

אמלה לאן הגענומיכל318
ויכוח של תינוקות מי יותר צדיק וקדוש, שיואו
תיקון.דשא סינטטי

התורה ניתנה לנשים בראשי פרקים-בדיוק להפך ממה שאמרת.

 

לנשים יש בינה יתרה-מבינות דבר מתוך דבר

 

וגברים צריכים הסבר ופירוט.

 

לכן משה אמר קודם לנשים בכללות ואחכ לגברים בפירוט.

 

(דוג' תגיד לאישה לסדר תסלון-היא תסדר תרצפה, תשולחן, הכל.

כשתגיד לגבר תצטרך לפרט לו-'תסדר תצעצועים מהרצפה, אחכ תתטאטא וכיוב..'])

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אגב, תראה לי היום אישה שלא יודעת לקרוא,

ותכלס-עדיף שתלמד תנך, סיפורי חזל מאשר כל השטויות שיש בעולם היום..

את יודעת מאיפה הציטוט של בינה יצרה ניתנה באישה יותר מבאיש?בתוך בני ישראל
עייני שם. או שאולי לא כי זאת גמרא, אבל תבקשי ממישהו הסבר. נידה כה: אאלט
אגב, יש גם פירוש שהעניין הוא מויבן בבראשית
ע.י.צ'יאל

מה הסיבה שהקב"ה אמר לנשים באשי פרקים? עייני במדרש, זו לא הסיבה.

 

כמו שכתבה שמש וסערה, בינה יתרה, משמע שהיא מגיעה לבגרות שכלית שנה לפני הגבר (ואח"כ הוא עוקף אותה).

 

הסיבה שאסור ללמד נשים תורה, אינה בגלל שאינן יודעות לקרוא. שהרי כשם שהאב מלמד את בנו קריאה ואז תורה, כך גם יכול ללמד את הבת.

אכן עדיף שתלמד תנ"ך. סיפורי חז"ל - ממש לא בטוח.

בתוספת להתגובה היפה מאוד של מבשר,עברי אנכי

אמרת שהיום בגלל העולם צריך בסיס? נכון. בגלל זה מתירים ללמוד תורה בכלל.

פעם היו נותנים לנשים טיפה הלכות וזהו. היום לומדות מסילת ישרים אמונה מחשבה ויהדות.

 

מפה ועד ללמוד תורה כמו בישיבה?

רחוק מאוד.

הרבנים בדורנו לא עוורים. הם מודעים. וגם הרבניות לא.

נכון שיש את המיעוט שתומך. הוא מיעוט. מאווודדדדד קטן.

ואיכשהו כולם עם יראת שמים.

מעורר מחשבה, לא?

 

יש הבדל בין לימודי תורה לאקדמיה.

טענה של היא יודעת פיזיקה ולא תורה היא בכלל לא טענה. כלום.

סתם משפט יפה שאולי אמור לעורר לדעת הלכות. לא לימוד כמו בישיבה.

 

את מדברת על ברוריה אני מבין?

אוקי

את זוכרת שברוריה קראה לר' יוסי הגלילי, גלילי שוטה, נכון?

נראה את גדול הדור בדורנו מעז.

פרופורציה.

 

גזרת והוא ימשול בך מתמטעת. נכון.

בדורנו אדם לא יכול לגרש אשה שלא מדעתה.

למה זה מחייב ללמוד תורה בעיון?

 

בתקופת המדבר שנשים קיבלו את התורה - הן לא למדו תורה.

ובכל זאת קיבלו לפני הגברים

הכוח שלהן לא נובע מלימוד תורה. לא.

 

הבאת את הרמב"ם? אולי נזכיר שהוא אוסר ללמוד ורק אז אומר שאם למדה יש שכר?

 

להבדיל,

אם אומר שאני עובד את ה' ע"י שמיעת שירים דווקא בשבת כי זה גורם לי התעלות? כי שבת קדושה?

שבת אכן קדושה

ושירים יכולים לגרום לזה

אבל יש גבולות.

ולכן גם הטענה הזאת אין בה ממש.

 

 

 

 

שימי לב,

לא אמרתי פה בכלל את הטענה שלי.

רק הפרכתי את שלך.

אם זה לא הטענה שלך.מיכל318
אז מה כן?
אני לא חושב כמוהעברי אנכי

אבל לא נימקתי את עצמי בכלל

 

רק הוכחתי למה הטענה שלה לא נכונה.

 

זה היה מספיק ארוך להוכיח למה מה שהיא כתבה לא נכון

אז להוסיף לזה הוכחה לטענה שלי?

כי בדרך כלל אם רוצים לבטל טיעוןמיכל318
אז מישתמשים בטענות מישלך. לא משנה.
הוכחתי למה מה שהיא אמרה אין בו ממשעברי אנכי

יש לי טענה

עם נימוקים

 

לכתוב אותה זה ארוך

א. לא זאת הטענה שליבתוך בני ישראל
ככלל - אני לא תומכת ברעיון של מדרשה, של לימוד תורה לנשים איך שהוא נתפס היום.

לא הצדקתי לימוד תורה כמו בישיבה. חלילה. זה לא שייך. הצדתי לימוד תורה ככלל. אתה. צודק שהיה עלי לפרט ולהסביר למה כוונתי בלימוד תורה. קיבלתי

ואגיב על השאר מאוחר יותר בעזהי"ת.
מה שאני אומר כןעברי אנכי

זה תנך

הלכות

מחשבה מוסר כזה..

הממ

ודי זהו

לאיודע

כל מה שבסגנון הזה..

חסידות?

מעולה. כל מה שבסגנון הזה. אני מסכימה.בתוך בני ישראל
להזכירך, לא ציינתי כאן בשום מקום את המילה גמרא. כי זה דיון שאני לא מעוניינת להכנס אליו ואתה יודע בדיוק למה. מה שעשיתי דאגתי לשאול את רבותי לפני, לא האם מותר אלא האם רצוי. ופעלתי בהתאם לתשובה שקיבלתי.
אני מכיר אותךעברי אנכי

אבל הדיון סטה לאט לאט

ונהיה מעניין

 

אז..

אבל אז הדיון נעשה מעניין ואניבתוך בני ישראל
בצד הפמיניסטי בסיפור ואיכס
עברי אנכי

אל תדאגי,

נזכור אותך כשוביניסטית לארוך כל הדרך

מעולהבתוך בני ישראל
בעע פמיניזם ושטויות בסגנון
בעעעברי אנכי

פמינזם וכפירה**....

..בתוך בני ישראל
כפירה, פמיניזם, מצא את ההבדלים...
רק ביגלל שאתם נסיופמיכל318
אז אין לי מה להיתעצבן
עברי אנכי

נוער חסר תקנה

אתה נחתיסט?מבשר שלום
אהה,בעצם אמרת לי פעם.

אהבתי את החתימה שלך
נוער חובב תירוציםבתוך בני ישראל
צריך לעשות פעם שרשור הנחתיזם הגדול
אוקיי. תזכורת לעצמי לקרוא את השרשור בע"ה בל"נ הערב בניחותאנחמיה17

בפעם הבאה אחרי שרשור כזה אני אשמח לתיוג.הוא מעודד ליבון נושאים חשובים.

***הבהרה***בתוך בני ישראל
לא דיברתי על לימוד גמרא לנשים, שזאת מחלוקת רלוונטית יותר, אלא דברים שהן מצוות בידיעתן- מעט תנ"ך, הלכה למעשה, מוסר. השקפה אמונה וכו. נא לא להכניס לי מילים לפה
חן. כדברי מו"ר הרב יהושענחמיה17

כל מילה.

 

בכפוף להערתך גבי לימוד פלפולים.

***הבהרה*** - נסיונות פעילים

 

אבל אבל אפשר לשאול בשקט?

 

(אז למה את מפלפלת?)

ֽֽֽֽבתוך בני ישראל
תודה.


(לשאול אפשר. לענות גם כן, אבל אני מעדיפה שלא בפורום הזה. בצורה אחרת אז בשמחה)
(אם כי כמדומני שכתבתי כאן בעבר. אולי מהמקורי. אחפש)
(קראתי)דעתן מתחיל

לא מסכים עם כמה נקודות, אבל כתבת יפה.

(איזה איחור אופנתי)

ֽ ֽבתוך בני ישראל
(אממ, תודה)
(אשמח לשמוע את דעתך, אם מתאים לך, או השרשור נפרד וכו)
אולי בהזדמנותדעתן מתחילאחרונה
עוד מתלבט אם כדאי
לא קראתי את כל התגובותדוס בדם

אעיר הערה פשוטה שאולי עלולה להיות לה נפקא מינה

אחד הרבנים שלי הסביר על עדות שנשים לא יכולות להעיד, לא בגלל שחלילה אנחנו חוששים שהן ישקרו, 
פשוט, רוב הנשים חובות את המציאות בהרבה יותר רגש ולכן לפעמים מה שהן חובת זה לא במאה אחוז מה שקרה בצורה טכנית,

אולי ניתן להסביר כך את ענין לימוד התורה,

של איך המסורת עוברת.

יישר כחבתוך בני ישראל
אשתדל להגיב לעניין מאוחר יותר
פורום ישל"צהאר"י פוטר

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול

מי כאן וכמה אתם ותיקים?זיויק
כאן מאז אלף תשעמאות ו-2013שיח סוד
אשכרה.
פשייזיויקאחרונה
בדיקהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 19:50

הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

דוגמאות בשיעור: 
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים? 
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר? 
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי? 
ועוד...

נושאים בשיעור: 
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי

נושאים בשיעור: 
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית ברכישה בתשלום דחוי

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת

וכן ב הלכות ברכות 

בהצלחה בלימוד

 

~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
למישהו יש קישור לדרייב לסרט למלא את החלל?


חורף בריא לכולם

היי, יש למישהו את כל סרטי משחקי הרעב בדרייב?אקרומנטלי
כבר לא כל כך פעילrakonto
הא?
בואנה מה נהיה פה כל היום מבקשים סרטיםשִׁירָה

 לכו לחפש במקומות אחרים או שאל תחפשו בכלל

מההוולטרוןאחרונה
קפוץ לי

אולי יעניין אותך