כ"ח בטבת תשפ"א 08:51
עבר עריכה על ידי מרדכי בתאריך כ"ח בטבת תשפ"א 09:51
<10 שבועות לבחירות>

 

כיצד פורצת מגיפה? בהתחלה זה מתחיל מכוונות טובות. באדם שרצה לטעום טעם חדש שעד אז הוא לא הכיר. משם הגיע הנגיף שהתפצל לשניים, ואז לארבע, וכעת כבר קשה לעצור אותו. לא, לא מדובר על אזרח סיני שטעם עטלף, אלא בראש הממשלה החליפי, בני גנץ, שביקש לטעום את טעם ראשות הממשלה ובדרך קצת איבד שליטה על מי שאיתו.

 

בהתחלה היו אלה שותפיו לקוקפיט, לפיד ויעלון, שפרשו ממנו ונותרו באופוזיציה. כעת, גם הם מפוצלים לאחר שיעלון החליט להקים את תל"ם מחדש. גם כחול לבן המרוסקת כבר מפולגת לחלוטין - כל חבר שני במפלגה ברח למפלגה אחרת. ניסנקורן הלך להיות מספר 2 של חולדאי יחד עם יד ימינו עינב קאבלה, יזהר שי מספר 2 של יעלון ועוד כאלה שאף אחד לא הכיר את שמם לפני שפרשו מהמפלגה ועכשיו תרים אחרי בית פוליטי חדש.

 

ניתן לחשוב ש"הוירוס" שבו נתקל גנץ  ופגע בו זה נתניהו, אבל האמת היא שהווירוס זה הוא עצמו ומי שסבב סביבו. זה לא רק ניסנוקורן וגבי אשכנזי שיחד עם חברים נוספים הקימו אופוזיציה בתוך הממשלה, וגרמו לערער את הקואליציה. אלא זה גם גנץ עצמו שנכנע להם בכל פעם שלא היה צריך, ולא נכנע להם שלא היה צריך.

 

הבוקר פרסם הכתב המדיני של ידיעות אחרונות, איתמר אייכנר, שלגנץ היו 61 אצבעות להפיל את הממשלה חודש לפני המועד שהיא נפלה בפועל, להמליך את יעלון למשך חצי שנה, ואז לצאת לבחירות. גנץ סירב. כל עוד היה סיכוי קטן שנתניהו יגיע איתו להסדר שיוביל לרוטציה, הוא עוד קיווה להגיע למלוכה.

 

רצף הטעויות האלו הוא זה שהוביל את גנץ מ30 ומשהו מנדטים למפלגה שלא בטוח ותעבור את אחוז החסימה. אתמול (שני) הוא כבר כינס מסיבת עיתונאים שכונתה על ידי יועציו דרמטית, ואמר כי הוא מוכן לפנות את המקום הראשון בשביל ליצור גוש מאוחד, להפיל את נתניהו ולגרום לו ללכת הביתה. "אני מוכן להקריב הרבה, כמו שכבר הוכחתי, כדי שביבי יילך. אם האגו יילך – ביבי יילך" אמר גנץ.

 

ביש עתיד, שעדיין מלקקים את הפצעים מכך שהם אומנם המפלגה הגדולה ביותר בגוש השמאל-מרכז, אבל במקום להיות המפלגה השנייה בגודלה, הם עושים רוטציה עם בנט על המפלגה השלישית או הרביעית בגדולה בסקרים שבד"כ ידו של בנט על העליונה, דווקא הביעו עניין. "נעשה כל מאמץ להוביל לחיבורים שיובילו לממשלה שפויה וליברלית שתשנה את המדינה" הגיבו ביש עתיד.

 

שאר המפלגות הביעו קצת יותר ספקנות באמירה של גנץ. "כבר הייתה לנו הזדמנות להחליף את ביבי" אמר אתמול אביגדור ליברמן בתגובה, והאשים את גנץ "אבל בחרת להיות ראש ממשלה רזרבי. הדבר היחיד שאתה יכול לעשות עכשיו למען המדינה זה להודיע שאתה לא מתמודד בכנסת הבאה". גם מפלגת תל"ם של יעלון פרסמה הבוקר דברים חריפים נגד גנץ בדף הפייסבוק שלה ואמרה: "טוב יעשה גנץ אם יודיע שהפנים את לקחי המשבר הלאומי הנורא אליו הוביל בטעות ובניגוד לכל היגיון ויפרוש מהפוליטיקה. זה יקל על החיבורים הנדרשים. המחאה תנצח״.

 

היוזמה של גנץ היא לא היוזמה הראשונה לאיחוד מפלגות השמאל. מוקדם יותר אתמוך פנה יו"ר מפלגת תנופה, עופר שלח למפלגות הישראלים והעבודה והזמין אותם למו"מ על ריצה משותפת. "אין לי שום תנאים מוקדמים. נשב, נישא וניתן, נגיע להסכמה ונקים את הגוף שמחנה שלם מייחל לו" כתב להם שלח. "רון, אבי, ראשי העבודה: אתם, שיודעים כמה גדולה עלולה להיות המכה, וכמה גדול הסיכוי אם נתחבר, אל תהססו. בואו עכשיו" הוסיף.

 

כדאי לשים לב לנעלמים שאותם השמיט שלח בפנייתו בפניית: כחול לבן, יש עתיד ומרץ. גם שלח רוצה בפרישתם של כחול לבן, וכמובן שהוא לא רוצה להיות שוב במפלגה אחת עם יאיר לפיד. 23 ימים נותרו עד סגירת הרשימות ועוד לא ברור איך כל רסיסי המפלגות האלו שהתערבבו זו בזו, יתאספו בסוף לכדי תמונה אחת שלמה. עם גנץ או בלעדיו.

 

נוהרים לליכוד

הסוקרים בחברה הערבית מחייכים בשבועות האחרונים כשהם רואים את ההפתעה מהדיבור על כשני מנדטים של קולות ערביים שיגיעו בבחירות הקרובות לליכוד. כבר מספר חודשים, עוד לפני ששמו של מנסור עבאס היה בכלל מוכר לציבור הישראלי, הם כבר צפו את זה.  ישנם שתי נקודות מפנה מרכזיות שהובילו לשינוי ביחס של ערביי ישראל למפלגת השלטון. הראשונה הקורונה, והשנייה הם הסכמי אברהם.

 

בעקבות הקורונה, למדו ערביי ישראל לראשונה על בשרם שהם שוויי זכויות לכל אזרח אחר במדינת ישראל. כאשר חולקו המענקים השונים, קיבלו את זה כל האזרחים ללא הבדל של דת ולאום. גם כעת, בשיאו של מבצע החיסונים, לא שונה גורלו של תושב אום אל פאחם לגורלו של תושב חדרה, ואין הבדל בין תושב ג'לג'וליה לבין תושב כפר סבא הסמוכה. כולם שווים בפני הקורונה וכולם זכאים לאותם ההטבות ולאותו הטיפול הרפואי. מה שאולי היה ברור מאליו, מתברר כצעד משמעותי עבור החברה הערבית.

 

גם הסכמי אברהם היו גורם שהביא לשינוי הזה. אומנם הרשימה המשותפת הצביעה בכנסת נגד אישורם של הסכמי אברהם, אבל מבחינת המצביעים שלהם, הם דווקא מאושרים. עד כה, למרות היותם ערבים, הם היו מנועים להגיע לאיחוד האמירויות ולהינות מהשפע שמציעה להם המדינה הערבית. כעת, גם הם יכולים להתחבר לעולם הערבי המתקדם ולהניות מקשר עם מדינות ערביות נוספות מלבד טורקיה.

 

אך ישנו גם גורם שלישי. יותר משהערבים רוצים בהמשך שלטון נתניהו, הם מאוכזבים מעבודתה בכנסת של הרשימה המשותפת. הם מוכנים לסלוח על חוק הלאום, והעיקר שיהיה מי שידאג להם. מנסור עבאס מרע"מ ראה את המגמה הזו ופרץ לדלת פתוחה. הוא הבין שלציבור הערבי ישראלי כבר פחות אכפת מהצד המדיני, אלא הוא זקוק למשהו שיקדם אצלם את החינוך, את הכלכלה, את הבניה בערים וכמובן יטפלו אחת ולתמיד בבעיית האלימות שגובה עשרות קורבנות מידי שנה. עד עכשיו, ההבטחות של הרשימה המשותפת, ושל השמאל הישראלי בכלל, עסקו רק בניסיון לחלק מחדש את הארץ. לעומת זאת ערביי ישראל רוצים את אותן הזכויות ושיהיה מי שבאמת ידאג להם.

 

מלבד עבאס, גם נתניהו זיהה את נקודת המפנה הזאת. לצד חוק הלאום, סרטון הערבים הנוהרים ועוד, נתניהו הוא גם ראש הממשלה שדאג הכי הרבה לחברה הערבית-ישראלית. כעת שני הצדדים מבינים, כל אחד למען מטרתו, שהגיע הזמן לאחד כוחות. הצד האחד יקבל כתובת שתענה ותהיה מחויבת לצרכים השונים שלו, והצד השני יענה מעוד קולות למפלגתו בדרך, אולי, לכהונה שישית. זה נהנה וזה לא חסר.

 

הערה לסיום

חמש שנים לכך ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להגיש כתב אישום נגד דרעי. מחקירה שנפתחה בכל רעש גדול, הוגש ביום שישי האחרון כתב אישום קטן ושולי יחסית. אלא שיש לתהות על העיתוי להגשה. כבר למעלה משנה מדווחים כתבי המשפט שאוטוטו מנדלבליט מתכוון להגיש את כתב האישום בימים הקרובים. אבל זה לא קרה, אלא רק כעת עם פתיחתה של מערכת בחירות נוספת, דבר שעלול לפגוע בש"ס בקלפי.

 

יש מי שיגיד שמדינת ישראל כבר שנתיים נמצאת במערכת בחירות ולכן לא היה זמן מוקדם יותר למנדלבליט להגיש את כתב האישום, אבל גם בחודשים המועטים שהייתה ממשלה זה לא היה נראה שהגשת כתב האישום נמצאת בראש מעייניו. האם זה מיקירי האם זה מכוון? עצם העובדה שיש כאן בכלל סימן שאלה היא הבעיה הגדולה.

כ"ח בטבת תשפ"א 11:29

לא היתה תבונה להכתיר את יריבו יעלון למשך חצי שנה תמורת שום כלום לעצמו, כי בתרחיש כזה סיכויו להכנס ללשכת ראש הממשלה מתי שהוא, אפסיים עד הזויים. מצד שני לא ברור מה עלה בראשו לתמוך בהצעה לפיזור הכנסת שיזם יריב פוליטי נוסף שלו- יאיר לפיד.

 

לגבי חיבורים אפשריים בשמאל, אז ככה: שלח לא ישב עם לפיד, וניסנקורן לא ישב עם גנץ. לפיד לא ישב עם מרצ, ומרצ לא תשב עם ליברמן שמחלק את זמנו בין שנאת נתניהו ושנאת חרדים. המלט שמגבש אותם הוא רק לא ביבי, לכן אני מהמר שיצופפו שורות, ובסופו של יום ירוצו לכנסת בשתיים או בשלוש רשימות, ולא בעשר.

 

באופן אירוני, ואולי לא, חיבורים בשמאל יכו אלקטורלית את סער ובנט ביחד ולחוד. לפי כל ההערכות כ- 20 מנדטים שמאל מרכז נמצאים בחניונים של סער ובנט, שכן שניהם נתפסים כמי שביכולתם להזיז את נתניהו מבלפור. עם זאת, ככל שיהיו התארגנויות חדשות בצד השמאלי תצמח מוטיבציה למאוכזבי שמאל מרכז לחזור הביתה. אפקט כחול לבן ישוכפל כנראה, ונפח המנדטים של סער ובנט יתכווץ בהתאמה. סער ובנט יאלצו לוותר על חלומם הרטוב להחליף את נתניהו.

 

הבוקר קראנו על הקמת מטה דתי לאומי במפלגת סער, לכאורה בשורה טובה לנתניהו, כי סביר להניח שמצביעים בפוטנציה יסחטו מסער התחייבות למפרע לא לשבת בממשלת שמאל מובהקת על יסוד לפיד- חולדאי- מרצ, גם אם הוא, סער, יעמוד בראשה. עצם הקמת המטה הדתי לאומי מבשרת שסער מעריך שלא מהצד השמאלי של המפה תצמח לו ישועה. הוא ימשיך להדהד רק לא ביבי אבל בשפה רפה יתר.

 

הסקרים מנבאים התכווצות הרשימה הערבית מ- 15 ל- 10 מנדטים. לפי ההערכות, כ- 2 מהם הצטרפו לנתניהו, וזה אומר שעוד שלושה התפזרו בין מפלגות אחרות. לא סביר להניח שהם נמצאים בחניונים של סער ובנט. כך ואחרת, התעלומה הזו תפתר בזמן ספירת קולות אמת.

 

אשר לפיצול הפרסונלי בימינה, לא בכדי מעריכים חלק מהפרשנים כי נתניהו עומד מאחורי המהלך הזה. כך או כך, סמוטריץ' צפוי ללגלג על ימניותו של בנט, ועל מחוייבותו לערכי ציונות דתית, כמו למשל הסלוגן: לא קורונה- לא מעניין. לא פרנסה- לא מעניין. במשתמע שהתורה והארץ לא מעניינים... נתניהו לא צריך ללכלך את הידיים.     

כ"ח בטבת תשפ"א 12:51
מקווה שסמוטריץ ינהל קמפיין נקי וגם בנט.
בכל מקרה רצוי שיעשו ריצרץ
כ"ח בטבת תשפ"א 14:19

בתרחיש כזה, שהוא ריאלי, צפויה ימינה לסיים עם 8 מנדטים כאשר סמוטריץ' ברשימה, ולא לעבור את אחוז החסימה אם תרוץ בשני ראשים.

דרוש מבוגר אחראי.  

כ"ח בטבת תשפ"א 14:27
כאילו מדובר באנשי שמאל שעוד מעט יחזרו לחולדאי. ההבנה שלך בעניין קטנה מאד. אתה בקשר עם סוקרים בכלל? אנשי מרכז שוקלים להצביע לסער. לעומתו בנט מקבל בסקרים מנדטים של אנשים שמגדירים עמצם כימין חזק.
כ"ח בטבת תשפ"א 20:40
בנט?. אם תבדוק(לא נראה שיקרה) תגלה שתומכי בנט הם ימין אידיאולוגי. אני תומך בסמוטריץ. אבל אין אצל בנט מצביעי שמאל בכלל.
כ"ט בטבת תשפ"א 06:42
ככל שתתגבש התארגנות בשמאל שתהנה מאהדה ציבורית הם יחזרו הביתה.
כ"ט בטבת תשפ"א 15:56

שהוא מועמד ימני איך הם עוזבים אותו לנתניהו בחזרה וסער, שהוא לא ובשום פנים ואופן לא ימין

כ"ח בטבת תשפ"א 14:36
זה יהיה ממש מטופש לא לרצרץ יחד, אם ממילא בן גביר מחוץ לקונצנזוס שם.
כ"ח בטבת תשפ"א 20:42
סמוטריץ. מי שיודע לקרוא סקרים, ואת תוצאות הבחירות בשנים האחרונות מבין את זה.
כ"ח בטבת תשפ"א 20:50
כ"ח בטבת תשפ"א 12:16
שתי הערות קטנות:
1. טורקיה אינה מדינה ערבית.
הטורקים (בדומה לפרסים ולאחרים) אמנם קיבלו את האיסלם, אבל לאומית הם עם לעצמם עם שפה ותרבות שונה מזו הערבית.
גם בכל שנות המלחמה הקרה - הזיקה של מדינות ערב היתה לגוש הקומוניסטי, בעוד טורקיה היתה שייכת לנט"ו.
נכון שבשנים האחרונות, ארדואן מוביל תהליך של חזרה לאיסלם וממילא יש התקרבות לגורמים שונים בחברה הערבית.

2. הנסיון מראה שלא רק שש"ס לא מפסידה מרדיפה משפטית, על זה היא צומחת...
כ"ח בטבת תשפ"א 18:14
האמירתים נוסעים לשם לשחרר קיטור, ועכשו מגיעים אלינו כי אנחנו יותר קרובים
כ"ט בטבת תשפ"א 17:09

בס"ד

 

כדאי לשים לב לדברים שאמר היום ראש עיריית נצרת לנתניהו בזמן הביקור: "אני מבטיח לך שנתמוך בך. המשותפת בחרנו בהם קיבלו 15 מנדטים ולא עשו כלום, כל החברה הערבית מאוכזבת מהם". זאת, כפי שנאמר בטור, התחושה אצל חלק מהמגזר הערבי. לא סתם אמר נתניהו בנאום שלו "אתם מצטרפים לליכוד משום שאתם רוצים להצטרף סוף סוף למפלגת שלטון, למפלגה עם קבלות שיש לה הנהגה חזקה וכוח ורצון להביא יחד איתכם ועבורכם עתיד של שילוב, של שגשוג, של ביטחון. נעשה זאת יחד".

 

איך זה יתבטא בקלפי? יכול מאוד להיות שבסוף היד תרעד ותצביע שוב למשותפת. אבל גם מאוד יכול להיות שהפעם הערבים יקבלו את ההתנצלות של נתניהו ויצביעו לליכוד.

א' בשבט תשפ"א 14:49
אני לא יודע מה הולך לנתניהו בראש. יכול להיות ששניים או שלושה מנדטים ערביים יעברו אליו, ועדיין לא תהיה לו קואליצית 61. בינתיים יש לו בכיס את הליכוד עם כ- 30 מנדטים ועוד 16 חרדים, ס''ה 46. אם סמוטריץ' ישיג 4 עדיין חסרים לו 10, וימינה בטוח לא תשב איתו ביחד עם סמוטריץ'.
מצד שני אם לנתניהו מותר לצרף ערבים לקואליציה, גם לשמאל הקיצוני מותר
מצד שלישי, מדובר להערכתי במהלך אסטרטגי של התקרבות לציבור הערבי והמשך ישיר להסכמי אברהם כלומר מחיקת סכסוך היסטורי בן יותר מ- 1000 שנים.
נתניהו רוצה להרשם בדברי ימי העמים כמשכין שלום בין העמים. מורשת נתניהו.
א' בשבט תשפ"א 15:00

וביבי יצטרך להבין שהם לא פראירים

א' בשבט תשפ"א 16:17

בס"ד

 

יש את האזרחים הערבים ויש את הרשימה המשותפת. מי שבעיה לשבת איתו ולהסתמך עליהם זה הרשימה המשותפת, אבל מי שהוא מכשיר זה את האוכלוסייה הערבית (שאגב, תמיד היו בה מצביעי ליכוד, פשוט במספרים מאוד מאוד קטנים).

ב' בשבט תשפ"א 16:10

הציונות הדתית פחות מאמינה לשקרים שלו , אז הוא נטפל לערבים.

ב' בשבט תשפ"א 16:08

רק מה?

מנדלבליט רוצה משפט קצר ומהיר שיוכל לסלק את דרעי מהממשלה והוא חושב שזה עדיף מאשר משפט ארוך ומסורבל שמתייחס לכל נפח השחיתות שלו.

 

 

ד' בשבט תשפ"א 01:13

כמו לחשב משך זמן של הנחת תשתית ראייתית.

מי שעושה יחצנות לאריה דרעי , נצמד לנושא הזה של אותם חשדות שלא הגישו בגינם כתב אישום.

אבל תכל'ס , מספיק שירשיעו אותו בסעיף אחד של העלמת מס והוא בצרות צרורות.

אולי יעניין אותך