למה כ"כ יקר לקנות תפילין?אנונימי (פותח)

יש לי ילד בר מצוה ואני בודק מחירי תפילין.

מקבל הצעות מחיר הזיות לחלוטין, מ- 2500 ש"ח עד 4200 ש"ח.

גם כאשר קבלתי הצעות מחיר יותר זולות הראתי את קלפים לרב הישוב והוא לא אישר אותן

אני לא מבין למה אתם לוקחים כאלה סכומי עתק, הרי זה מצווה לא?

גם אני לא מבין למה לקנות מכונית זה כל כך יקר!!!!??shaik

 

מאיזה גיל אפשר להוציא רישיון? מינימום 17 נכון , יפה

 

נגיד שנוסעים עד גיל 80 (עד 120 לכולם אמן)

 

יש לנו כמה? בנתיים 63 שנה בערך של נסיעה ונגיד שזה רק מכונית אחת שעולה 20,000 (אני לא בקיא במחירי המכוניות הכל תיאורטי!!) 

 

בוא נחשב מותקל'ה: 20,000/63=317 בערך פירוש הדבר שאתה "מוציא" 317 ש"ח לערך בכל שנה מחייך על הנסיעה. וזה חוץ מדלק וחוץ מתיקונים וחוץ ממוסך ..... בשנה אתה יכול להגיע גם לאלפי שקלים בלי הגזמה. יופי הגעת ל120 ואתה מת נגמרת הלך כל הכסף. כמו כולם נכון? יופי!

 

 

עכשיו נעבור לתפילין:

כמה המקסימום שאמרת? 4200? כמה זמן מניחים תפילין 120-13= 107

נחלק 4200/107= 39 ש"ח בשנת חיים!!!!!! זה 10 אגורות ביום!!!!!!

וכשאתה מת אדוני, אתה מקבל על זה שכר לנצח נצחי נצחים סלה ועד (אמן ואמןקורץ)

 

נו??????

 

 

 

אז לא צריכות לעלות התפילין אין סוף שקלים????? כנגד אין סוף עולם הבא????

אז עשו לך הנחה במקום שתשלם מליונים על זוג תפילין תשלם רק 4200 לכל החיים , בסדר עכשיו?

 

 

כעת נעבור לרמת הקושי של הסופר בכתיבת תפילין:

 

(אני לא מקדים את כל ההקדמה המיותרת של כמה אחריות על הסופר וקדושה וכו' וכו'....ידוע לכל, ומי שלא מצבו לא טוב...)

 

בשונה ממזוזות , עמודים בספרי תורה, ומגילות, התפילין נכתבות בכתב מזערי וקטן ביותר, המקשה מאוד את הכתיבה , ותפילין שהן כשרות ואף מהודרות אך טבעי שמחירן יהיה יקר (לצערי 4200....זה לא יקר, לדעתי תפילין צריכות לעלות יותר, הרבה יותר, בהתחשב בהסבר לעיל)

 

כעת כמה דינים לסופר לידיעת קורא מאמר זה:

 

*"חק תוכות"- איסור חקיקת דיו והפיכתו מאות לא כשרה לכשרה (והדינים היוצאים...)

*"כתיבה כסידרן"- לכתוב התפילין לפי הסדר , אם דילג פסול , ואם כתב למפרע פסול וכו וכו

*"קידוש השמות, קידוש המחשבה, קידוש התפילין עצמן

 

והכל בעבודת יד!!!!!

 

ועוד ועוד ועוד 

לא כתבתי אפילו חצי ממה שיש לכתוב בנושא זה

 

 

 

אז המחיר עדיין נראה לך גבוה יקירי????

 

יום נעים ומזל טוב!!!

 

וגם 4200 זה לא יקר...הרש

אני מתעסק עם יצרן שמתחיל מ3700 וכלה ב7900.

 

 

שי'קה, יפה כתבת...אות והדר

הרש

מי זה היצרן הזה? מה הוא נותן?

מחיר הגבוה שכתבת מוגזם לגמרי.

 

לאנונימי היקרשלום 22

א- מי שעובד קשה אמור להרויח.

ב- מי שאמור לעבוד קשה, ויודע שלא ירויח- יזלזל בעבודתו.

ג- למה מורים, מלמדים, שוחטים, רבנים, רופאים אמורים להרויח שכר משתלם והוגן? הרי זו מצוה?!! ואם תשאל ממוהלים שאינם מקבלים שכר על עבודתם (וזכיתי להיות אחד מקרב מוהלים אלו בע"ה ובחסדיו), זה מכיון שמוהל שיודע מלאכתו נאמנה לא משקיע כ"כ הרבה זמן ומאמץ בברית אחת, אפי' אחד מעשרה ממה שמשקיע סופר הגון בתפילין (ויש נדיבי לב שמשלמים מרצונם החפשי על ברית אחת כמו על פרשיות תפילין!!!).

ד- נסה אתה לכתוב תפילין עם כל הדיוקים ודקדוקי ההלכה. עמוד אתה בנסיונות של שאלות לרב, פסילת פרשיות שלמות וירידה לטמיון של שעות עבודה.

ה- אתה רוצה שתי הגהות כמו שצריך? זה לא עולה לסופר חינם. אתה רוצה תיוג נורמלי? זה לא עולה חינם. קלף? לא חינם. בתים? לא חינם. רצועות? לא חינם.

ו- כשאתה קונה רכב, ומציעים לך רכב אחד במחיר 10,000 ש"ח בלבד, ורכב במחיר 300,000 ש"ח- מדוע אינך מתפלא ומזדעק? יש הבדל בין סוסיתא לרולס רויס, ובין סובארו לפורשה, ובין טויוטה למיצובישי וכו'. וכשאתה קונה מנת אוכל- איך מנת אוכל בפיצריה עולה 10 ש"ח, ובמסעדת יוקרה מנה יכולה לעלות מאות ש"ח? וכו' וכו'.

 

כולי תקוה שעזרתי לך, אם יש לך עוד שאלות- אשמח לעזור.

ואגב, כל מי שבא לקנות ממני תפילין וכיו"ב, אני אומר לו שילך לרבו, שיעזור לו לבחור את הפרשיות הכי טובות במחיר הכי סביר. ודע ידידי, שלא תמיד הרב בעצמו בקי בהלכות סת"ם על דקדוקיהן, וגם אם יודע ההלכות- יודע אותם בצורה תיאורטית, אבל למעשה- עדיף ללכת למי שמבין בזה, ויש הרבה ת"ח כאלה.

 

אשמח לתגובתך.

בברכת הצלחה.

  

אני לא רוצה לעשות פרסומתהרש

אתה יכול לקבל באישי.

 

המינימום:

בתים 2/3 פרוד

כשהכל מרובע ברמת ה0.2.

 

פרשיות מהודרות. שעברו 2 מגיהים + מחשב.

מהודרות= כתב לכתחילה (עפ"י כמאט כל החומרות שיש...)!!! בלי שום קווץ'.

כל תג מזויין. בלי רפידוגרף בכלל.

בלי כניסה לחלל, אפ' לא קצת.

 

הפרשיות נמצאות בתוך עור אחד, וגידים בין הבתים שנראים גם כלפי חוץ.

 

קשר י' ביד- צמוד לגמרי- עומד ולא שוכב (ללא גיד).

 

ויש לו עבודה עד הצוואר.

שאלה קטנה לשואלרחמים-

כמובן שאני מסכים עם כל מה שאמרו

רק להוסיף שגם לו יצויר ששהטענה נכונה ובאידיאל לא צריך לקחת כסף על מצוות (כמו מוהל)

נניח שאני אכתוב בחינם לכל דורש (הלואי והייתי יכול)

מה יאכלו הילדים?

צריך לזכור שגם לסופר יש משפחה לפרנס .

עכשיו לתחום אחר

לו יצויר שכל המזון ימכר במחירי עלות של חומרי הגלם ויוקר המחיה ירד פלאים כי אף אחד לא ירוויח"על חשבון" אף אחד

לא יהיה מה לאכול

 

לכן תיקנו שכל מי שתורם לחברה בדרך זו או אחרת אם ביצור או בחינוך אם בחסדים אלה או אחרים,

יקבל שכר יחסי על מאמציו לפי קושי מיומנות זמן ודרישות העבודה.

 

גם מי שעוסק במצוות !

 

אחרי הקדמה ארוכה הגיעה השאלה

 

כתבת "גם כאשר קבלתי הצעות מחיר יותר זולות הראתי את קלפים לרב הישוב והוא לא אישר אותן"

 

נסה לחשוב למה....

מה היה קורה אם היית מראה לו פרשיות לא "יותר זולות"?

 

(להרש אשמח אם תשלח לי באישי פרטים של היצרן הזה)

 

תודה לכם על התגובותאנונימי (פותח)

גרמתם לי לחשוב אחרת

שלום 22, למה מוהלים לא מקבלים שכר?

דווקא אני מכיר מוהל שמשלמים לו 700 שקל לברית.

עד שהוא למד וזה, יצא לו הנשמה, למה לא מגיע לו שכר?

לא התכוונתי שתכתבו בחינם, אבל חשבתי שעושים קופה יותר מדי

דרך הגב, דווקא בחנויות המוכרות כמו תפילין בית אל, פאר, עוטר ישראל וכאלה המחירים מרקיעי שחקים

אצל סופרים יותר זול (אמרו לי אפילו קלף בפנים יותר מהודר) אבל אין לו הכשר, המלצות מגדולי הדור.

 

לאנונימישלום 22

יש מוהלים שדורשים שכר, ויש שאינם דורשים.

אני משתייך לקבוצה של אלו שאינם מבקשים, ואם נותנים לנו- נותנים.

יש שדורשים שלא לקבל שכר כלל (וגם אם נותנים להם אינם מוכנים לקבל).

 

הסבה פשוטה, יש מוהלים שמתפרנסים מזה, ויש מוהלים שעוסקים בזה לש"ש, ויש מוהלים שזה רק הכנסה נוספת בשבילם.

ע"פ מדת הקושי, ההשקעה והמאמץ, מגיע שכר הן לסופרים והן למוהלים (רק שללמוד מילה באופן מקצועי יקר הרבה יותר מלימוד סת"ם- כמה עשרות אלפי דולרים).

 

ואחזור ואמר לך (בסוד..) שההשקעה של סופר בתפילין יותר גדולה מאשר השקעה של מוהל בעשר בריתות...

אם כן, איך ייתכן שמוהל מקבל בין 400 ש"ח ל1500 ש"ח לברית אחת (אפי' בלי נסיעות), ועל פרשיות של תפילין (ספרדי מהודר) סופר מקבל בסביבות ה1500 ש"ח? ככה זה..

כל טוב. 

אנונימיאות והדר

צריך לקנות ממי שסומכים עליו, אני לא חושב שהרבנים שממליצים על אותם מקומות משגיחים או נותנים הכשר לחנויות האלה. הם מכירים את בעל המקום כאיש ת"ח וישר ונותנים סוג של המלצה בלי שהם בודקים את טיב המוצרים שלהם. (בערך כמו שנותנים המלצה למקבצי נדבות בשטיבלעך בלי לבדוק את הח-ן שלהם)

חנויות גם קונים מסופרים (לפעמים אפילו לא מכירים אותם!), קונים את הפרשיות במחיר נמוך ומוכרים אותם ביוקר. וכן הבתים ורצועות וגם מוצאים ליצרנים את הנשמה. הם מבקשים תשלום גדול כי הם משקיעים  בפרסום, באתר אינטרנט, בטלפניות וכל המסביב.

זה יפה שאתה משקיע ומביא את הפרשיות לרב הישוב לבדוק.

נסיון של סיכום והסברhaim770

ב"ה

כמו שכתבו החברים:

כתיבת תפילין דורשת מאמץ יתר, וגם סיכון של פסילה שלו קיים בס"ת (ניתן לתקן) ולא במזוזה (במזוזה פחות מחצי סיכון, שכל העבודה תלך לגניזה -713 אותיות לאומת יותר מ 1500 בתפילין, על זה מתווסף ההרגל וגם גודל האות).

לכן המחיר נראה לך מופרז, כי אתה משווה לשאר מוצרי הסת"ם.

והנקודה היא: ששאר מוצרי הסת"ם הם במחיר מגוחך, והתפילין הם במחיר הריאלי שלהם.

שורש המילה יצרן הוא מהמילה יצר, ויש שתי יצרים שמניעים את האדם, יצר טוב ויצר רע, הכח האלוקי והכח הבהמי. באחת ממסכתות הש"ס מסופר שחז"ל רצו לבטל כליל את יצר העריות ויצר העבודה זרה. לאחר שנוכחו לדעת שאזלו הביצים מהשוק, החזירו את היצר הרע של העריות אבל בצורה מוחלשת מאוד, וכמות הזימה השורצת בעולם מוכיחה לנו מה היה קורא, לו החלישו את יצר זה. ועוד מסופר בש"ס שאחד מהחכמים אמר שקשה לו להבין איך אחד ממלכי ישראל היה מסוגל להעמיד פסלים בדרך לי-ם. הנ"ל בא עליו בחלום ואמר לו אם הייתה בדורי, הייתה מרים את שמלתך ורץ לעבוד עבודה זרה.

כל ההקדמה הזו להראות שע"מ לייצר, צריך ייצרן וצריך שליצרן הזה יהיה יצר (כח שידחוף אותו ליצר) !!!

ומעצם לשונה של "קללת הסופרים" - "שלא יתעשרו", ניתן להבין שתי דברים:

  1. קושי המקצוע, שלא רבים ששים להתעסק בו (הרוב עוברים או למסחר בסת"ם או להגהה).
  2. האפשרות להתעשר יחסית בקלות (דבר הנמנע ע"י הקללה).

וטעם הקללה הוא, כפי ששמעתי מהרב שמואל, מייסד משמרת סת"ם, היא ע"מ למנוע שהסופר שהתעשר, יעזוב את המקצוע, אבל הוא הסביר בטוב טעם שאם סופר כותב ע"מ לזכות את עם ישראל בתפילין, מזוזות וס"ת מהודרים "הקללה" לא רובצת עליו, ולהיפך.

 

וכמו בכל דבר בחיים, בעולם הזה הגשמי, מי שמצליח הכי הרבה להניע את המערכת, זה היצר רע, רב כח בתבואת שור (הנפש הבהמית), מה שמצליח לדרבן את הסופר להדר במלאכתו, שלו תטעו, זה אותו יצר רע, שמצייר מולו את הרמת הדולרים שהוא יקבל בדין ולא בחסד, לאחר גמר מלאכתו. ותפקידו של יצר הטוב הוא לנווט שכוח הרצון הזה ישמש בסופו של דבר לטוב. להפוך אור של בהמה לדבר נעלה שהם תפילין.

 

מסופר על שתי נשמות שנפגשו, אחת עולה (להל"ן נ"ע) מהעולם הזה התחתון ואחת יורדת (להל"ן נ"י) לעולם ממתחת כסא הכבוד והתנהל ביניהם דו-שיח:

  • נ"י: "איך הולך שם למטה?"
  • נ"ע: "אל תשאל, כל דבר ביוקר, תפילין עולים מעל 4000 ש"ח, מזוזה מהודרת מעל 300 ש"ח וכו'"
  • נ"י: "איזה יופי, בשביל כמה גרושים, אפשר להשיג אלוקות, למעלה אפשר רק להנות מזיו השכינה!"

 

כתיבה וחתימה טובה.

פשש, איזה דברים נפלאים!אות והדר

ישר כח, חיזקתני ר' חיים

 

הערה קטנה ואולי קצת חצופה.הרש

ברוב המקרים הרב לא מבין כלום בנושא, אבל כלום!!

אין מה להראות לו ואין מה לשאול אותו.

 

יאמר לשבחם של מעט רבנים, שכששואלים אותם הם מפנים לסופרים או למגיהים.

 

אפשר גם להוסיף- שברוב המקרים סופרים נותנים חוות דעת על בתים, בלי להבין בזה כלום.

תלוי מי הרב...שלום 22

הרב מרדכי עטיה זצ"ל (הסבא) היה אומר שבדור הגאולה יהיו רבנים כמו שומשום.

שאלו אותו למה הוא מתכוין- שיהיו הרבה רבנים, או שהרבנים יהיו קטנים?

וענה, שהתכוין לשתי המשמעויות...

 

לענ"ד פשוט קצר וקולע..

רב עם יר"ש יודע מה הוא יודערחמים-

 

בד"כ הם מפנים למי שמביןאות והדר

פעם רציתי לשאול את הרב של גבעת שאול, הרב ינון יונה, שאלה בעניין סת"ם , אמר לי שהוא לא מבין מזה כלום והפנה אותי לרב שני מבית הוראה שלו.

לגבי בתים, תכלס אף אחד לא יכול להבין שום דבר מהבתים אחרי שהם שחורים. אפשר לבדוק שחריצים לא מזוייפים את הריבוע וזהו. אני כל הזמן ממליץ ללמוד איך לבדוק את שני הדברים האלה ולקנות מיצרן אמין.

ד"ה להרש, אתמול קניתי בתי תפילין ב550 ש"ח, פרודות עד הסוף וריבוע בהטיה של 0,1. המחיר שאמרת הזוי מאוד מאוד ולא מצדיק שום הידור בשום קנה מידה.

 

רב כזה אני מעריץ!הרש

כנאמר: "למד לשונך לאמר איני יודע".

 

בקשר למחיר.

 

תחשבן את: רצועות, פלסיקים, העמקת חריצים, העמקת חללים, תיקוני חורים, הכנסה וסגירה, צביעה. וכמובן, התרוצצות בין הבעלי מלאכה השונים.

ועוד מע"מ.

 

אה, וגם צריך להרויח משו.

 

וגם בפרשיות יש את ההתרוצצות, סופר, מחשב,  מגיה, עוד אחד.

תפיליןאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ד אלול תשע"א 13:45

תפילין זה הדבר בלעדיו אי אפשר להתקייים במחינה רוחנית!

 

נכון. אבל מה זה קשור?הרש
הוא מתכוון אולי שצריך להשקיע בתפיליןאות והדראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך