בס"ד
תירצת לי בדברייך קושיה עצומה.
הרי קין רצח, צריך להדגיש, הוא רצח. ואחר כך הוא שיקר. שיקר לה'. ומה העונש שהוא מקבל? נע ונד תהיה בארץ. זה הכול? ואם זה לא מספיק, הוא מתלונן! איך הוא מעז? וה' עוד מקבל את התלונה שלו, ומקל עליו את העונש.
הקושיה גדלה לפי דברי חז"ל ש"שבעתיים יוקם קין" זה אומר שיתלו לו שבעה דורות. הרי יהוא, שאולי לא היה צדיק מוחלט, אבל אין ספק שהיה צדיק, השכר שלו היה שחמישה דורות אחריו ימשיכו במלוכה. אז איך קין מקבל כל כך הרבה הקלות?
אבל כשקראתי את מה שכתבת פתאום הכל הסתדר לי. המילים האלו, "ברגע הראשון הוא לא הבין מה קורה", ואז "הוא אמר את המשפט הראשון שלו מאז הדם", הייתי בטוח שלזה התכוונת. שהוא רק רצה להגיד "לא ידעתי, זה לא היה בכוונה". ואז, אחרי שהוא התחיל באמירת האמת, היצר ההישרדותי גרם לו לנסות לתרץ ולהגיד "השומר אחי אנוכי". ולכן ה' לא אומר לו "על מי אתה עובד" אלא "מה עשית", מה חשבת שיקרה? גם אם לא ידעת מה ההשלכות, מה חשבת שיצא מזה שתלך ותרביץ לאח שלך עוד ועוד, ושוב ושוב, (כמו שהמדרש על המילים "קול דמי אחיך" מסביר שהכה אותו במקומות רבים עד שיצאה נפשו). ואז באמת הכל מובן, העונש הוא לא על הרצח ולא על השקר, אלא על חוסר החשיבה לפני המעשה.
ואז ראיתי שכתבת "השומר אחי אנוכי".
וזהו.
אבל ממש תודה, זה גרם לי לחידושים נפלאים נוספים בנושא.