איך תראה הגאולה? ישנם כאלה שמדמינים שבוקר אחד נשמע תקיעת שופר מיד בית המקדש יפול הששמיים והמשיח יבא על חמור , אז תופתע במקורות חזל מופיע אחרת -
ירושלמי מסכת סוכה פרק ג ה"ב "רבי חייא רובא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין בבקעת ארבל בקריצתה[סמוך לעלות השחר] ראו אילת השחר שבקע אורה אמר רבי חייא רובא לרבי שמעון בן חלפתא בר רבי כך היא גאולתן ששל ישראל , בתחילה קעא קמעא כל שהיא הוכת היא הולכת ומאיר . מאי טעמא? כי אשב בחושך ה אור לי . כך בתחילה :"ומרדכי יושב בשער המלך" ואחר כך"וישב מרדכי אל שער המלך" ואחר כך ויקך המן את הלבוש את הסוס" ואחר כך ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות" ואחר כך ליהודית הייתה אורה ושמחה" מכאן רואים שהגאולה מגיעה בשלבים ושהיא תהליך אורך.
את יתרון הגאולה האיטת רואים גם ביציאת מצרים . שם רואים שבגלל החיפזון היו נפילותצ רבות. עם שלם של עבדים שהשתחרר , מעולם לא הנהיג את עצמו ולא נלחם . ומאותה סיבה הולכים 40 שנה בדרך ולא נכנסים מייד. ואם לאחר 210 שנים כל כך קשה להקים עם קל וחומר שאחרי 2000 שנות גלות.
גם הגאולות הקודמות היו בשלבים - הגאולה הראשונה ימיאת מצרים שם היו במצב רוחני זוועתי כמו שאומר רשי בשם המדרש "ולא היו בידם מצוות להתעסק בםם שיגאלו... שהיו שטופים בעבודה זרה"
ימי השופטים - גם שם הצב הרחני גרוע - רשי בשופטים- "זו דרש עותניאל, אמר בין זכאים בין חיבים עליו להושעים"
גדעון אומר אם רשעים היו , כשם שעשה להם נפלאות חינם כן יעשה לנו והמלבים מסביר שהאותות שביקש גדעון היו כי לא האמין הגאולה בגלל המצב של עם ישראל .
הגאולה השנייה- עזרא ונחמיה- כמו שבואר שם רבים העם כולל בני השרים והכון הגדול נשרו גויות , תורת ה' נשכחה מהם לגמרי עד שלא ידעו שצריך לבנות סוכה בחג את השבת הפכו לים שוק , ובקידושין מבואר ברבים שם היו עושים מעשי סדום ומגלי עריות ובכל זאת בדורם קיבלו את הגאלה.
הגאולה השלישית - ביחזקאל בחזון העצמות היבשות מבואר שקודם העצמות יקרמו עור וגידים ורק אחכ רוח חיים - קודם יעלו לארץ ויקבלו שילטון ויתבססו כלכלית ורק אחכ יתן ה' את רוחו בם. גם בגמרא במגילה מבואר שהתהליך של הגאולה מתחיל בהפרחת שממה ובקיבוץ גלויות ןרק סיומו הוא ביאת המשיח ובניית המקדש.
כשאנו מכנים את המדינה ראשית צמיחת גאולתנו ואתחלתא דגאולתא אנו מדייקים ואומרי ראשית ואתחלתא אנו נמצאים בעיצמו של תהליך שאנו מצפים לסיומו , ודאי שאין זו מציאות אידיאלית , סוף התהליך הוא בחזרה בתשובה של כל העם מדינת הלכה . אבל צריך לזכור שעיקר ההבדל בין ימות המשיח לזמן הגלו הוא שעבוד מלכויות , כמו שרואים בסנהדרין ומו שפוסק הרמבם הלכות מלכים יב,ב.
מדינית ישרא עדייו אינה התגשמות של חזון הנביאים , אך היא חלק חשוב מהתהליך המתואר . התהליך התחיל בראשית ימי הציונות, וומיך גם בימינו. ואם נתבונן היטב במצב התורני כיום נראה כיצד גם התהליך של התחזקות רוחנית של העם הולך ומתפתח.
מקווווה שעזרתי, אני יכול להמשיך עוד אם רוצים....