שבת שלום. תחילת השובבי"ם! (שובבי"ם אלו השבועות שמות וארא בא בשלח יתרו משפטים (בשנה מעובר- תרומה תצוה, זהו אנין מהקבלה, בישיבות החסידיות יש מנהג ללימוד רצוף בימים אלו (המפורסמת זו ישיבת סלונים...) ואילו המקובלים נהגו לצום בימים אלו צומות רבים. ענין המיוחד לתיקון היסוד. הברית.)
ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה
את יעקב איש וביתו....
בסופי תיבות אלו רמוזים- תהלים, שבת, תשובה. ועוד- ישראל הבאים ר"ת וסופי תיבות- מילה. (ע"פ בעל ארבעה טורים בביאורו לתורה ודברי הרד"ק).
ועוד יתבאר לפי מה שאמר בעל הטורים ואלה שמות בני ישראל הבאים ר"ת שביה,רצה לומר- שאף בשביה לא שינו את שמותיהם כנאמר במדרש. וענין "ואלה" הוא כמאמר חז"ל "אלה- סותר הראשונים, ואלה מוסיף על הראשונים", לומר- שהוא מחובר לפסוק הקודם סוף פרשת ויחי "וימת יוסף" וכו' שיוסף הצדיק צוה עליהם שלא ישנו את שמם.
ובביאור זה הענין- הנה ידוע שיוסף הצדיק הוא מידת יסוד ענין שמירת הברית, חיותא דקדושא (חיי הקודש) (בביאור לענין יוסף ומשיח בן יוסף אפשר לראות במאמר לראי"ה קוק זצ"ל "מספד בירושלים" וכן את דברי הרב הקדוש מאיר כהנא זצ"ל הי"ד בספרו הק' "אור הרעיון" ואולי אדבר על זה מתי שהוא).
ובזכות יוסף הצדיק לא שינו את שמם, שם הוא למעשה דבר המהוה ביטוי למהות. עמ"י שמר על מהותו בשביה בזכות יוסף. ובזכות זה יצאו לגאולה שלמה.
עוד עניין שבת הוא שאף בזכות שמירת שבת זכו לצאת לגאולה (בענין זה שהם שמרו שבת זהו מדרש. וגם ככה הרחבתי פה יותר מדי. אז רק אומר שישנו מדרש כזה.)
וענין שבת ומילה "כי שבת במרה נצטוו. ובזוהר חדש ... בעניין שבת במרה נצטוו, שהיו נחוצים למצוות שבת לתיקון מכירת יוסף, כי צדיק ושבת וברית חד (זה עניין אחד). ובזה יובן, כי שבת נחוץ לתיקון הברית, וממילא גורם שמירת הברית." (דברי האדמו"ר מסוכוטשוב (אביו של בעל השם משמואל) בפתיחה לספרו אגלי טל עיינו שם להרחבה) וכן עיינו בדרוש לפרשת וירא בספה"ק מדבר שור לראי"ה.
ועניין תהילים הוא עצמו תיקון גדול לזה וכמו שגילה ר' נחמן מברסלב זי"ע.
ומכיון שכבר פעמים שניתי את פרקי התהילים שלקחתי פשוט אסיים ואומר שבת שלום (עיינו בביאור ר' צדוק לפרשת ויגש). חזקו ואמצו יישר כח לכל הלוקחים בל"נ.