לק"י
התורה שלנו השתנתה לבלתי היכר...
יענו... אני מתכוון... היא לא השתנתה... התורה לא משתנית... היחס שלנו אל התורה השתנה... יותר מדי ובצורה לא טובה בכלל... (זה גם הגיוני שלא לטובה, כי הרי כל שינוי מהאמת בהכרח אינו טוב...)
העדפנו מצוות אחדות על פני אחרות... תפסנו עניינים מסויימים והאדרנו אותם, התפחנו אותם, הוספנו להם עניין שמעולם לא היה קיים, החמרנו בכל מיני עניינים... לא תמיד זה טוב... הרבה פעמים כל ההתפסות בעניין מסויים במצוות האלה (לא בהכרח החמרות אבל גם זה נכלל) באים על חשבון מצוות אחרות, לא פחות חשובות...
נוצר מצב שאדם "חסיד" (מידת חסידות, לא מתכוון לתנועת החסידות...) ועל כן אנשים מדמים אותו לאדם צדיק... עילוי... תלמיד חכמים ממש... ואני שואל, מה שווים כל התארים האלה, ההחמרות שהוא שם על עצמו אם אחר כך יתייחס בזלזול אל אדם אחר? הזולת פחות חשוב ממנוּ?
אדם יכול להחמיר על עצמו... לעשות לעצמו סייג... לשים מדבקה על המתג בשבת... אז הוא החמיר על עצמו... הרי אין שום חובה כזו, בגלל ההחמרה שלו על עצמו כולם מסביבו חייבים גם הם לשים מדבקה על המתג בשבת? (גם אם לא פוגע, זה עוד עקרון שלרעה חולה בתורה החדשה שלנו...)
אם אני מקפיד על תקנת חכמים שלא לשמוע מוזיקה, אכריח אנשים אחרים לכבות שירים שהם שמים? להחמיר בדרבננים על חשבון הזולת? לי זה לא נשמע הגיוני... (זה יכול להיות אדם שמקפיד על בשר טחון, למה כולם צריכים לתחשב בו כשמכינים מנגל? זה יכול להיות בהכנסת ציציות לבית קברות, למה הפסיקה שלך נוגעת אלי אם לא קיבלתי אותה?)
יש עניין גדול ב'אל תהיה צדיק הרבה'... צריך לזהר בזה... מרוב צדיקות כבר לא רואים את האחר...
אמרתי למישהו לפני כמה זמן... צריך לעשות מנהג חדש... נקרא לו 'ואהבת לרעך כמוך'... נכון, יש מצווה כזו מדאורייתא, אבל היום מנהגים הרבה יותר חזקים ממצוות...
אז כשבאים להוכיח מישהו "ולקיים עליו מצוות 'הוכח תוכיח'"... אנא... נשתדל לשים לב, על איזו רמה אנו באים להוכיח... סייגים דרבנן? תקנות? מצוות מדאורייתא? מנהגים?
האם הפסיקה שלנו במקרה היא הפסיקה גם אצלו? כמו שלא יבוא אשכנזי להוכיח ספרדי על קטניות בפסח...
האם התוכחה שלנו באמת תשפיע או שהיא סתם פרובוקציה? הרבה פעמים זה תלוי איך פונים... לא דומה הוכחה מול כל החבר'ה 'יא פושע! מה אתה אוכל לפני קידוש?' לפניה יותר מאוחרת בצד 'שמע אחי, ראיתי שאכלת היום לפני קידוש, היתה סיבה מיוחדת? לפי מה שידוע לי נפסק וכו' וכו'...'
אולי מתישהו, בעזרת ה' וברצוננו נגרום לשינוי ונגביר אהבת חינם...
נגרינסקי...
לק"י
התורה שלנו השתנתה לבלתי היכר...
יענו... אני מתכוון... היא לא השתנתה... התורה לא משתנית... היחס שלנו אל התורה השתנה... יותר מדי ובצורה לא טובה בכלל... (זה גם הגיוני שלא לטובה, כי הרי כל שינוי מהאמת בהכרח אינו טוב...)
העדפנו מצוות אחדות על פני אחרות... תפסנו עניינים מסויימים והאדרנו אותם, התפחנו אותם, הוספנו להם עניין שמעולם לא היה קיים, החמרנו בכל מיני עניינים... לא תמיד זה טוב... הרבה פעמים כל ההתפסות בעניין מסויים במצוות האלה (לא בהכרח החמרות אבל גם זה נכלל) באים על חשבון מצוות אחרות, לא פחות חשובות...
נוצר מצב שאדם "חסיד" (מידת חסידות, לא מתכוון לתנועת החסידות...) ועל כן אנשים מדמים אותו לאדם צדיק... עילוי... תלמיד חכמים ממש... ואני שואל, מה שווים כל התארים האלה, ההחמרות שהוא שם על עצמו אם אחר כך יתייחס בזלזול אל אדם אחר? הזולת פחות חשוב ממנוּ?
אדם יכול להחמיר על עצמו... לעשות לעצמו סייג... לשים מדבקה על המתג בשבת... אז הוא החמיר על עצמו... הרי אין שום חובה כזו, בגלל ההחמרה שלו על עצמו כולם מסביבו חייבים גם הם לשים מדבקה על המתג בשבת? (גם אם לא פוגע, זה עוד עקרון שלרעה חולה בתורה החדשה שלנו...)
אם אני מקפיד על תקנת חכמים שלא לשמוע מוזיקה, אכריח אנשים אחרים לכבות שירים שהם שמים? להחמיר בדרבננים על חשבון הזולת? לי זה לא נשמע הגיוני... (זה יכול להיות אדם שמקפיד על בשר טחון, למה כולם צריכים לתחשב בו כשמכינים מנגל? זה יכול להיות בהכנסת ציציות לבית קברות, למה הפסיקה שלך נוגעת אלי אם לא קיבלתי אותה?)
יש עניין גדול ב'אל תהיה צדיק הרבה'... צריך לזהר בזה... מרוב צדיקות כבר לא רואים את האחר...
אמרתי למישהו לפני כמה זמן... צריך לעשות מנהג חדש... נקרא לו 'ואהבת לרעך כמוך'... נכון, יש מצווה כזו מדאורייתא, אבל היום מנהגים הרבה יותר חזקים ממצוות...
אז כשבאים להוכיח מישהו "ולקיים עליו מצוות 'הוכח תוכיח'"... אנא... נשתדל לשים לב, על איזו רמה אנו באים להוכיח... סייגים דרבנן? תקנות? מצוות מדאורייתא? מנהגים?
האם הפסיקה שלנו במקרה היא הפסיקה גם אצלו? כמו שלא יבוא אשכנזי להוכיח ספרדי על קטניות בפסח...
האם התוכחה שלנו באמת תשפיע או שהיא סתם פרובוקציה? הרבה פעמים זה תלוי איך פונים... לא דומה הוכחה מול כל החבר'ה 'יא פושע! מה אתה אוכל לפני קידוש?' לפניה יותר מאוחרת בצד 'שמע אחי, ראיתי שאכלת היום לפני קידוש, היתה סיבה מיוחדת? לפי מה שידוע לי נפסק וכו' וכו'...'
אולי מתישהו, בעזרת ה' וברצוננו נגרום לשינוי ונגביר אהבת חינם...
נגרינסקי...