פינת המושגים הגמרתיים/הלכתייםארץ השוקולד
ראשית, הבטחתי ל@פסידונית לנסות, אז אם היוזמה תצליח התודות שמורות לה.

נתחיל ממושג הקשור לראש השנה, והוא "שומע כעונה"

לעתים, ניתן לצאת ידי חובת מצווה בשמיעה בלי עצם האמירה, זה קיים בברכות, תקיעת שופר, קריאת מגילה ועוד. שמענו את מי שקיים את המצווה, עם קיום הפרטים הבאים:
1. הוא התכוון להוציא.
2. אני התכוונתי לצאת.
3. שנינו בעלי אותה רמת חיוב או הוא יותר (בבחינת גדול/שווה>=)
4. שמעתי את הנאמר.
5. עניתי אמן.

אם אחד התנאים לא התקיים, יתכן וזה עדיין מספיק בדיעבד.

הרחבה מסוימת ביחס לזימון, עקרונית זימון היה אמור להיאמר על ידי אדם אחד ואחרים יצאו ידי חובה בברכתו, אבל חלק מהפוסקים חששו שהשומעים יאבדו את הריכוז ולכן אמרו שעדיף שיאמרו לבד ולא יצאו בברכת המזמן.
פסידונית

החכמתי.

אשריך, מוסיף נקודה מעניינת (חקירה לביינשים...)אניוהוא
האם שומע כעונה זה שאמרתי בדיוק כמו מי שאמר או שרק אמרתי אבל לא בדיוק כמוהו
ואסביר-
ישנן אמירות שיש בהן דין מיוחד,
כגון ברכת כהנים שצריכה להיות 'בקול רם', או קריאת התורה שצריכה להיות מתוך הכתוב בספר תורה
אם אני שומע בלבד- האם קיימתי בכך את הדין הנלווה, כלומר כאילו אמרתי בקול רם, או קראתי מתוך הספר ?
דבר זה נתון במח' האחרונים
לגבי ברכת כוהנים: הנצי"ב אומר שיוצאים (שו"ת משיב דברחסדי הים
או"ח ס' מז וקכח), ו'הבית הלוי' אומר שלא יוצאים ('בית הלוי' על התורה בסוף הספר).

לגבי קריאת התורה, משמע מה'שיבולי הלקט' (ל"ט) שכל אחד חייב לקרוא בתורה, ויוצא על ידי שומע כעונה.
בקריאת התורהנקדימון
מה בעצם החיוב פה? דין תלמוד תורה פשוט, שהתווסף עליו חיוב חז"ל של קריאה בציבור מתוך ספר? (זו שאלה לא רטורית)
שהאדם שברך צריך לקרוא בתורהאניוהוא
ומישהו אחר קורא במקומו
את זה אני יודענקדימון
התכוונתי למה בכלל צריך לקרוא בתורה.
החיוב הוא תלמוד תורה שהתווסף עליו חיוב דרבנן כדי שלא יהיו 3 ימים בטלים מתורה.. נזכרתי בזה הרגע.. (אפשר אגב לראות בזה התפתחות אבולוציונית של לימוד תורה בעם ישראל)
כי אם הכל דרבנןנקדימון
כי אם עצם הקריאה היא דרבנן אזי נראה שהקריאה מתוך ספר ושליח להוציא כלולים בתוך אותו חיוב וממילא שומע כעונה יפתור הכל,
אבל אם זה שני חיובים שונים אז באמת יש פה מה להסתפק.
לכאורה יש חיוב על הציבור שתהיה שם קריאהארץ השוקולד
וזה גם מבאר מדוע רב ששת (או רב יוסף) יכל לא להקשיב לקריאת התורה כשהיו עשרה שהקשיבו. (ברכות דף ח עמוד א ובתוספות שם)
אני מת על הביטוי "איני"שפיפול

שפרושו "מה אתה מבלבל במוח" או "השתגעתם על כל הראש"

יותר כמו "האמנם", אבל גם זו אפשרות.לך דומיה תהילה
יש לי שאלה...מור ולבונה
נניח בהבדלה, שהמבדיל עומד אז דין " שומע כעונה" אומר שגם שאר האנשים צריכים לנהוג כמוהו ולעמוד כדי לצאת ידי חובה (לכתחילה כנראה)?
או שאני זוכרת משהו שגוי?
דווקא ישיבה נקראת יותר קביעות מאשר עמידה, לגבי שומע כעונה.חסדי הים
אמנם גם כשעומדים המשנה ברורה (סימן רע"א ס"ק מ"ו) מביא חידוש: "עכ"פ צריך להיזהר שיקבעו השומעים עצמן יחד בעת הקידוש כדי לצאת, ולא שיהיו מפוזרים ומפורדים והולכים אחד הנה ואחד הנה, דזה לא מיקרי קביעות כלל"
הוא מדבר לגבי עמידה בקידוש, אבל הוא הדין בהבדלה.
דברי המשנה ברורה הם שיהיו יחד ועסוקים באותו ענייןארץ השוקולד
זה לא כמו בצפירה שלא זזים בכלל...

אגב, כבן למשפחה גרמנית אנחנו עומדים בקידוש והבדלה, כי זה מעמד טקסי, בקידוש יש גם עניין של עדות הנאמרת בעמידה. מעבר לכך, אמא טוענת שזה פשוט כי אנחנו אוהבים להטריח סתם.
אנחנו נוהגים כרמ"א, עומדים ב'ויכולו' בגלל שזה עדות,חסדי הים
יושבים בשאר הקידוש, ובהבדלה עומדים כדי ללוות את הכלה.
אשכנזי כדבעי!אניוהוא
יקים עומדים בכל הקידושארץ השוקולד
ואין יותר אשכנזים מהם
אנחנו לא יקים ועומדים בכל הקידוש.אופטימיות
!!


@חסדי הים
ממתי עומדים בהבדלה?? אמא שלי לא אוהבת שעומדים. היא טוענת שצריך לשבת בסבלנות ולשמוע ) .
👏👏👏ארץ השוקולד
אמרתי שיקים עומדים, לא שאחרים לא עומדים
לזה קוראים פרשנות מסוג לקונהאופטימיות
ואני פרשתי כהסדר שלילי.
אשכנזים נוהגים לעמוד בהבדלהברגוע

השו"ע כותב להבדיל בישיבה,

אבל הרמ"א כותב- "ויש אומרים מעומד (אגודה וכל בו ואגור) וכן נוהגין במדינות אלו"

אתם עומדים בקידוש, כי החסידים נוהגים כאר"י.חסדי הים
לגבי הבדלה לעמוד, זה מנהג שהובא כבר בכמה ראשונים אשכנזים ונפסק ברמ"א.
לא חושב שזה דעת האר"י, לא זוכר בדיוק את הענייןהדוכס מירוסלב

יש עדות שלא נוהגות כאר"י ורובן ככולן עומדות בקידוש.

בהבדלה זאת פעם ראשונה שאני שומע

אז תעיין ב'פרי עץ חיים''- שער השבת, ששםחסדי הים
הוא כותב שעומדים בלילה בקידוש, ואפילו משמע ממנו שגם עומדים ביום, וכך כותב בפירוש ה'משנת חסידים'.

לגבי עמידה בהבדלה תעיין בב"י וב'דרכי משה' וברמ"א או"ח ס' רצ"ו
מתי אמרתי שהאר"י לא אומר את זה?הדוכס מירוסלב


בשולחן ערוך רע"א י', משמע שעומדים רק ב'ויכולו',חסדי הים
המנהג לעמוד כל הקידוש מקורו באר"י.
שוב, זה לא שייך למה שאמרתיהדוכס מירוסלב

יש הרבה עדות שבמפורש לא פוסקים לפי האר"י ועומדים בקידוש

אולי פשוט מתוך הרגל המשיכו לעמוד אחרי 'ויכולו'.חסדי הים
מה שכן ברור, שהחסידים שאופטימיות נוהגת כמוהם כי היא חסידית חב"ד, שינו ממנהג אשכנז בגלל האר"י.
שני סימנים לפני כן ברסטסתם 1...
מובא הכלבו שמביא שמועיל לברכיים לעמוד בקידוש. לא מוזכרת שם חלוקה למיטב זיכרוני אבל אני לא זוכר כרגע
אבל הוא כותב בעצמו שעדיף לשבת.חסדי הים
התכוונתי לנושאי הכלים שמזכירים את הכלבו הזה. זה ראשון כידועסתם 1...
גם אם לא ידוע מיהו. אתה צודק בכל מקרה שעיקר דיני קידוש הם ברע"א ומשם יש ללמוד.
החוכמה היא להיות יקה במה שטוב לא בשאר הדבריםאניוהוא
מצד אחד לשמור שלוש שעות
אבל מצד שני להבין בדיחות, לשבת בקידוד ועוד...
אנחנו בדיוק הפוךהמטיילת בארץ
יושבים בהכל קיגוש והבדלה כולל ויכולו.
זה המנהג מבית אבא
אבא שלי נוהג לומר בצחוק שאנחנו עצלנים.
אכן, כנגזרת של דין זה ראוי להיות באותו מצב כמו המברךארץ השוקולד
ניתן גם לקשר זאת למימרא של "לא להיות עומד בין היושבים", אבל המימרא הזו באה כדי לא להיות יוצא דופן

סך הכל, בהבדלה וקידוש יש מנהגים שונים, הגיוני לעשות כמו מי שמקדש או מבדיל.
רק לגבי זימון, חשוב שהמזמן יגיד בקול ברכת 'הזן',וששאר האנשיםחסדי הים
יגידו איתו בלחש, ויטו אוזן כדי לצאת ידי חובה.
רק לפי הרמ'א לפי שמחבר אין צורךאניוהוא
כן. מסכים, אבל עדיף להחמיר כרמ"א, כי כולם מסכימיםחסדי הים
שלכתחילה המזמן היה צריך לברך את כל ברכת המזון בקול.
האמת שהמחלוקת שלהם תלויה במה היא ברכת זימוןארץ השוקולד
ללא קשר של הוצאה ידי חובה
צריך להוציא ידי חובה בברכת הזימוןחסדי הים
מקבלארץ השוקולד
אבל כמו קריאת התורה יש מה לדון אם זה חובה על כל יחיד או על הקבוצה
^^^ארץ השוקולד
מחבר= רבי יוסף קארו מחבר השלחן ערוך.
על פי פשט הגמרא והמשנה- אחד מברך לכולם, פירושו שכולם שומעיםרועה פילים

ויוצאים ידי חובה מברכתו. והוא מברך מתחילה ועד הסוף.

 

וטקס הזימון הוא נועד לומר להם -- חבר'ה אני מברך תקשיבו - להתחמם ולהכניס אותם לאוירה של האזנה לברכה.

בזמן היה לאנשים יכולת ריכוז למשך כל זמן הברכה.אניוהוא
כיוםצז בלתי אפשרי ולכן הדין שונה
אתה מניח שני דבריםרועה פילים

1. חז"ל דיברו רק כששלושתם מכוונים בכוונה עילאית ומרשימה כמו נזירים במדיטציה..

2. בזמנם הם היו כאלה והיום לא.

 

 

 

אני לא מסכים איתך בשני ההנחות.

1. זה לא מדיטציה, זה כוונה בברכה, זה לשמוע ולענות אמן. לא רואה סיבה להפוך את זה למשהו כל כך קשה ומסובך. אלא אם כן יש לך אינטרס להפוך בדיעבד והרגל ללכתחילה.

 

2. אני חושב שלא ניתן לומר על תפיסות סובייקטיביות שהשתנו.. ולכן הטענה הזו לא מתחילה. זה בדיוק כמו לומר שבעבר אנשים ראו את הצבע הצהוב יותר חזק וצהוב, מאשר התפיסה שלנו היום. זה טענה לא תקיפה כי היא לא ניתנת להוכחה.

 

3. מה תאמר על קריאת התורה? על תפילה? על ברכות ששליח ציבור מוציא בהן את הרבים? אין לזה סוף לטענה הזאת..

זה לא אני, זה איזה אחד קוראים לואניוהוא
רבי ישראל מאיר הכהן מראדין אם במקרה שמעת עליו....
האמת היא שהוא כתב את זה בביאור דברי השו'ע...
אז תעיין בסימן קפג סעיף זה ומשנ'ב שם
אגב בהחלט זה מופיע גם בהלכות ברכות ק'ש אם אמצא את המקור אח''כ אשלח


לא חשבתי שזה ממך.. אני ממש לא מזלזל במשנה ברורה -רועה פילים

רק שיטתו איך שיצגת אותה לעניות דעתי קשה מאוד כמו שהסברתי בתגובה האחרונה. 

 

זה שמישהו גדול אמר אותה לא מעלה ולא מוריד בקושי שלה. עדיין ההנחות האלו קשות

 

אני עפר לרגליו אבל אני לא חושב שיש לפוסק כלשהוא איזה שהוא בלעדיות על פסיקה {במיוחד אחרונים} או חפות מקשיים בשיטתו  - בגלל זה הספרות ההלכתית מלאה במחלוקות.

 

אני לא מעוניין לדון על תקפותו של פוסק ועל חובת ההתבטלות אליו. אלא בהנחות של הפסיקה הספציפית הזו שלעניות דעתי הן קשות.

 

 

 

 

כעת כתבת בצורה שניתן לדון בה...אניוהוא
על כל פנים- רואים בחוש שהקשב של דור הפלאפונים, הסמרטפונים וכו' קטן בהרבה מבקש של הדור שלפניהם.
לא קשה להניח שהירידה הזו היא דבר מתמשך במשך דורות.
ואגב כמדומני שמקור דברי השו'ע והמשנב הם כבר ברא'ש... וכבר בזמנו הוא מעיד על עצמו שהוא לא יכול לכוון ולשמוע את הש'ץ בלי לומר בפה
אוקיי אני אבדוק את המקורות.רועה פילים
אם אתה אומר שהרא"ש כתב כך אני אבדוק.

רק שתכיר שהרמב"ם והריף ש (מנקודת המבט שלי בסוגיא הזו) הם צמודים לפשט התלמוד -
חיו בזמן הראש ופסקו כדברי התלמוד ללא כל בעיה כל שהיא.






"רואים בחוש שהקשב של דור הסמארטפונים קטן בהרבה מהקשב של הדור שלפני"

א. אני לא יודע באיזה חוש ראית - אני לא הצלחתי לראות.

ב. אני לא חושב שאי פעם מישהו יוכל להוכיח דבר כזה - משום שזה אינדוודואלי וסובייקטיבי לבני אדם. ויש כאלו שיאמרו ההפך ממך. אין כאן מידע כלשהוא ולא ניתן להסיק מכאן הלכה כלשהיא

ג. יש הרבה אנשים עם סמארטפון שמכוונים. ואפילו שמברכים עם הסמארטפון.

ד. אנחנו מדברים על פסק שנכתב כשעוד לא חלמו על פיתוח הסמארטפון.

@אניוהוא ערכתי.




הם חיו לפני הרא'שאניוהוא
עי' סי' נט סעיף ד - ובטור וב'י שם לגבי ברכות ק'ש עם הש'ץ
הם חיו זמן קצר לפני הראש..רועה פילים
עבר עריכה על ידי רועה פילים בתאריך י"ז באלול תשע"ז 01:58
ולא היה לריף או לרמב"ם סמארטפון

והם לא הניחו את המושג ירידת המוחות.. וחוסר יכולת לכוון. למרות שההפרש בין חתימת התלמוד לרמב"ם כמעט 800 שנה
היום בעידן הטכנולוגיה המחקר והתכנות יש יותר ריכוזרועה פילים
מעידן התעשיה ומדורות עברו.
על אותו משקל

זה בדיוק כמו הטענה שבדור מסויים אנשים תפסו את הצבע הצהוב כבהיר יותר, והיום הוא יותר כהה זה דיון על התפיסה.. אי אפשר להוכיח את זה. אם אי אפשר להוכיח את זה - קשה לסמוך על זה כטענה הלכתית.

לכן הרמב"ם והריף סוברים שאחד מברך וכולם שומעים, והזימון נועד לתת שימת לב - מישום שבבסיס שיטתם אין הבדל בין זמנם לזמנינו בתחום התפיסה והם לא ראו סיבה טובה לשינוי ההלכה התלמודית.

תעיין ברא'ש. תחזור אח''כאניוהוא
נכון, זו דעת החפץ חייםארץ השוקולד
ומקורו כנראה מדברי הרא"ש, אבל לא כולם קיבלו את דעתו
תכתוב בפוסקי זמננו מי לא קיבל את זהאניוהוא
אני די בטוח שהרב חיים דוד הלוי חלקארץ השוקולד
ואולי גם הרב מלמד, מתאים לו
מחכה למקורות. אני לא מכיר חולקאניוהוא
ערוך השולחן חולק ובכלל הסוגיה מוצגת אליכם בבלבולסתם 1...

הדברים מראש לא הוצגו נכון.

 

הטור:

"א"ר אשי אין משיחין על כוס של ברכה. פירש"י:  שלא ישיח המברך משנתנו לו הכוס לברך, וכן נמי המסובין אין להם להשיח משהתחיל המברך"- יש כאן הדרכה כמו שהייתה תמיד אין כאן התעסקות עם 'טבעים' שהיו.

 

בית יוסף: 

"מ"ש רבינו וכן נמי המסובין אין להם להשיח וכו' כ"כ שם התוספות וה"ר יונה והרא"ש וכתבו הגהות מיימון פ"ז ושמא אם שחו אפילו דיעבד לא יצאו וצריכים לחזור ולברך"- לכאורה דומה למה שאמר המ"ב ואין חידוש. מי שדיבר לא יצא ויברך לעצמו. גם כאן אין טבעים ויכולות ריכוז אלא ציווי להקשיב למברך.

 

ב"ח:

"ומ"ש לא מיבעי' וכו' משמע- שהמסובין יש להם לשמוע ולהבין מה שאומר המברך ולא שיברך בלחש בפני עצמו וכ"כ ב"י ע"ש מהר"ם דלא היה מברך בלחש". -אותו דבר יש לכתחילה לשמוע את המזמן ולכוון וכך כתב גם המשנה ברורה. אין שום דיון ביכולות ריכוז ו'טבעים' מהעבר.

 

ערוך השולחן אומר דבר מעניין וחולק:

"... ואם דיברו אז – אינם צריכים לחזור ולברך. ואפילו המברך עצמו אם שח בין ברכה לברכה – אינו צריך לחזור ולברך. אבל אם הפסיק בדיבור באמצע הברכה – צריך לחזור ולברך". -זה עיקר הדין וכך צריך אך כיום שינינו נוהג ו-

"ודע דכל זה הוא לפי מנהגם, כפי עיקר הדין שכולם שותקים ויוצאים בברכת המברך. אבל אנחנו מברכים כל אחד בפני עצמו".

 

מאחר וראינו שהרוב כבר לא מכוונים- לא מפני שינוי טבעים אלא בגלל עוונותינו הרבים אנו מברכים כל אחד לעצמו. לפני כן הרוב כיוונו ומיעוט דיברו. מדובר על פגם ביראת שמיים ולא ביכולות ריכוז מרשימות מהעבר שלא קיימות היום.

 

 

תשובת הרא'ש כלל ד סימן יטאניוהוא
ולשתוק לגמרי בכל הברכה ולשמעה.. היה חושש שמא באמצע הברכה היה פונה לבו לדברים אחרים...


ומה שהבאת שכתבו 'עוונותנו הרבים'- הכוונה היא שברור שיש דברים שניתן להתרכז בהם במשך זמן (כמו שהחוש מראה שיש אנשים שמתעמקים בדברים) אלא שבגלל עונותנו הרבים בברכה או בתפילה לא מתרכזים ככה
אם ככה אז מי שחולק על המשנה ברורה זהסתם 1...
המשנה ברורה עצמו.

בסימן ריג מרן כותב שמאחר ואין זימון בפירות מצוה ליחלק כמו שמבואר מהסיפור בגמרא.
בברכה אחרונה מצווה ליחלק ולא בראשונה.

משנה ברורה כותב על אתר מאחר ולא מכוונים כיום בברכות, כאמור, יברך אחד בשביל כולם.

אתה רואה כיצד אותו טיעון מקבל צד הגיוני לשני צדדים סותרים.

האם מפני שלא מכוונים אחד יברך לכולם והם לא יצטרכו לטרוח (הגיוני)

או שמפני שהם לא יכולים להקשיב ולכוון יטרחו ויברכו כל אחד לעצמו.

בכל מקרה מה שהיה הוא מה שכיום. אין טיעון של שינוי בטבעים אלא בקושי לכוון שתמיד היה ויהיה.
שם אלו ברכות קצרות שקל לשומע לכוון לכל הברכהאניוהוא
שמעתי על חילוק בין ברכות הנהנין לברכות המצוות אבל חילוק עלסתם 1...
האורך לא שמעתי. וכאן לציין שברכת המזון נוסח הראשונים כלל לא יותר ארוכה מברכה מעין שלוש...
תמיד יש פעם ראשונהאניוהוא
מקור או סבראסתם 1...
לפני כן העלית סברא וניסית להביא סימוכין ממקומות לא מתאימים. גם עכשיו זו סברא?
חוץ מזה שאתה לא עונה לעצם הענייןסתם 1...
לאחר שהוספת לברכת המזון את כל הקטעים והארכת אותה אתה מתלונן שהיא ארוכה וממציא סברות.

לזה קוראים יצאה החומרא קולא ו עוד המצווה דאורייתא
הרב מלמד כותב כמו שאמרתיאניוהוא
פניני הלכה ברכות פרק ה' - זימון
ריש אות ו' . עיי'ש
סימן נטסתם 1...
הוא לא כותב בדיוק מה שאמרתסתם 1...
אני מבין את דבריו שונה לחלוטין.

הוא אומר "בעוונותינו הרבים" אנו מסיחים את הדעת מברכת המזמן אך לכתחילה הוא כותב בפירוש שעדיף שאחד יברך- "היינו אף שמדינא היה יותר נכון שישמעו המסובין כל הבהמ"ז מפי המזמן... בעו"ה...".

אין פה נימוק של שינוי טבעים אלא שאנשים מבחירתם לא מכוונים.

@רועה פילים
אז זה ראיה לדברי - הרא"ש לא חולק על הרמב"םרועה פילים
תראה מה כתבתי למעלה -דברי הראש בתשובהאניוהוא
ראיתי ועדיין אין קשר להבנה שלךסתם 1...
מאיפה הבנת את עניין שינוי בטבעים? אין לו זכר במקורות שהבאת וכשפוסקים רוצים לומר שינוי טבעים וחולשה הם יודעים לומר זאת. כמו בקשר לצומות וכדו'.
הוא הגיב לי. ואני מצטרף לתגובה שלך אחרי שקראתי את התגובותרועה פילים


פסקי תשובות ס' קפג אות טואניוהוא
מ''מ כיון שכהיום קשה מאד לצמצם המחשבה, ואם יצטרך לברך עם בלחש יקשה מאד...
אז התחלנו מהרא"ש עברנו למשנה ברורה ועכשיו הגענו לסברתסתם 1...
אחרון האחרונים שגם עליה אפשר לחלוק כי אין לה על מה לסמוך?

יש כאן מגמה בפורום שלא משנה מה נראה אחד לשני לא נשתכנע... מה זה כבוד? ממה זה נובע?

העלית סברא, אין לה מקור וביסוס כלל ועכשיו מצאת רב מאחרוני האחרונים שאפשר להבין אותו כך אז זה תופס?

יותר יותר אני נתקל בזה... חבל
זה הבאור במשנ'ב שהרבה אחרונים כותבים.אניוהוא
עכשיו תקרא את ההודעה שלך עליך
אין שום הבנה כזו במשנה ברורהסתם 1...
וכאמור היא נטולת כל שורש בסוגיה ובראשונים.

חבל שאחרי שאתה אומר לנו מה לחשוב אתה מנסה גם לכפות עלינו מה לעשות. את דעתי לא אמרתי כי אין צורך בסוגיה כל כך ברורה.

אתה נדחק לאחר שסילפת את הרא"ש ואת המשנה ברורה לומר שיש רבנים מימינו שטענו כמוך. זו לא ראיה...
מחילה אתה יכול להמשיך בסגנון הזהאניוהוא
אבל אני לא ממשיך.
כל טוב ובריאות איתנה
העיקר לומר "תמיד יש פעם ראשונה"סתם 1...
בזחיחות
ולומר למישהו אחר "תעיין ברא"ש ותחזור אחר כך"...

חבל. שחצנות מתוך לימוד היא אכן בעיה מוכרת ומצויה פה רבות...

אתה משתמש בכל טיעון חוץ מלענות לעניין. סילפת ראשונים ואחרונים ואותי אתה מאשים על סגנון. דמיון שלך חביבי.

כל טוב
שפתיים ישקו. שבת שלוםרועה פילים
שבת שלום ומבורךסתם 1...
ממליץ לך ללמוד היטב, מהו 'פנס קסם' לפי הרב וולבהאניוהוא
ולעניין הסוגיא-

הרי כל מה שאמרתי כתוב ברא'ש - שחשש על עצמו שהוא לא יכול לכוון לשמוע מהש'ץ
וגם את בקושטא - תרצתי, אבל לך לא יאה. כי רק אתה יודע ללמוד. גם אחרוני זמננו כולם לא יודעים ללמוד...
תהנה.
שבת שלום וכל טוב.
תודה רבנו! שכויעךנפש חיה.
יפה מאוד. מענייןסתם 1...
נראה לי שהתבלבלת בפורוםהדוכס מירוסלב


פחות, זה לבקשת פסידוניתארץ השוקולד
ועל הדרך הרווחנו משהו נוסף עם תוכן חיובי
תוספת מעניינתים חי מיה"ך

"תרי קלי לא משתמעי" = שני קולות (הנשמעים יחד) אינם נשמעים

 

אם שני אנשים אמרו יחד זה נחשב שאי אפשר לשמוע באמת את מה שהם אמרו.

לכן אם שני אנשים בירכו יחד השומעים לא יוצאים ידי חובה.

פעם למשל האחים שלי קראו בקול את ההגדה ביחד עם אבא שלי (כי יש עניין לקרוא את ההגדה בקול), אז הזכרתי להם ש"תרי קלי לא משתמעי" (והם כמובן קיבלו את דבריי, כי צדקתי)

בדבר חביב תרי קלי משתמעיאניוהוא
נכון אבלים חי מיה"ך

זה כתוב רק לגבי מגילת אסתר אז לא בטוח שגם בהגדה, כי מגילת אסתר זה משהו יוצא דופן וביינישים כמותם ראוי להם להחמיר

דין תרי קלי הוא בכל הש"ס לא רק במגילת אסתראריאל אפריון


מה שאמרת לא משנה שום דבר בכל הדיון הזהים חי מיה"ך


שכוייח. רק לגבי תקיעת שופרברגוע

המצווה היא לשמוע, לא לתקוע.

כך שאין פה שומע כעונה.

כבר משמע בגמרא, ובכמה ראשונים מביאים שומע כעונה גם לגביחסדי הים
תקיעת שופר.

גם אם המצווה היא לשמוע, צריך לצאת ידי ההכשר מצווה.
איפה כתוב בגמ' ובראשונים שומע כעונה לגבי ת"ש?ברגוע

נכון שצריך שהתוקע יכוון להוציא י"ח,

אבל זה לא שומע כעונה.

לא כתוב מפורש בגמרא וראשונים, אבל הדרך הזאתחסדי הים
היא הפשטות כדי להסבירם.

'שומע כעונה', הוא לא רק בדיבור, אלא גם בקול.

מי שכותב את זה בפירוש באחרונים, הוא ה'שאגת אריה' (סימן ו')

נכון, שחולקים עליו, כגון ה'אבני נזר', אבל לפענ"ד זו הדרך הפשוטה שיוצאים מדין השוני כעונה'.
נכון שזה גם בקולברגוע

אבל המצווה (וגם הברכה) היא לשמוע, אז אני לא מבין למה צריך להגיע לשומע כעונה.

כי הקול לא יכול להיות סתם קול שופר שהוא שומע, אלאחסדי הים
קול שופר של חיוב.

אם היה מספיק סתם קול שופר ששומע, אז לא היו כל מיני תנאים בשופר ובתוקע, ולא היה צריך כוונה של התוקע והשומע לצאת.
יישר כח!נקדימון
רעיון יפה.
אם לא שמעתי את הנאמרנקדימון
אז למה שאצא? אין פה בכלל ׳שומע׳.
במה אני שונה פה מחירש? בפוטנציאל השמיעה?
שמיעת הנאמר נצרכת, אבל יתכן וההבנה לא מעכבתארץ השוקולד
אבל כן צריך הבנה פוטמציאליתאניוהוא
אם אתה לא דובר את השפה - לא תצא ידי חובה
אם הברכה נאמרה בעברית ואתה לא יודע עבריתארץ השוקולד
די ברור שעדיין יצאת ידי חובה לדעת רבים מהפוסקים
יש ביטוי נדיר שנקרא שיננאשפיפול
שפירושו המילולי הוא "שיניים" אבל משמעותו היא "איך אתה מעז לפתוח את הפה"
יש מחלוקתים חי מיה"ך

על המשמעות המילולית

 

ועל המשמעות הלא מילולית אני לא יודע אם יש מחלוקת אבל אני יודע שיש מקומות שלא זו המשמעות אלא פשוט "חכם" (ומכאן המילה המודרנית "שנון")

המקור של זה הוא מ"ושננתם"הדוכס מירוסלב


זה לא סותרים חי מיה"ך

המילה "ושיננתם" גם כן אני לא בטוח שברור שהמשמעות שלה היא גם "שנינות", אלא בעיקר "שינון" במשמעות "חזרה ולימוד", ונכון שמבינים אותה גם כ"שנינות", אבל: א. אני לא בטוח שזה לפי הפשט, וגם אם כן לא בטוח שלכל הדעות. ב. זה לא עיקר המשמעות. לעומת זאת "שיננא" עיקר המשמעות, לפחות בחלק מהמקומות היא: "חכם".

לא סותר, אבל המקור הוא מהתורה לא מהגמראהדוכס מירוסלב


רק שאם היית מקפיד לקרוא את דבריי מתחילתם ועד סופםים חי מיה"ך

היית מגלה שכנראה בכל זאת המקור הוא מהגמרא ולא מהתורה

שיננא הוא אכן חכם במרכאותשפיפול
אדם שהוא טפש מכדי שיהיה מותר לו לדבר
לא הכרתינפש חיה.
נראה לך שזאת כוונת הגמרא?!?#! זאת אמירה שנאמרה לאחד מגדוליהדוכס מירוסלב

האמוראים (כמה פעמים).

אתה מוזמן להסביר ולהוסיף גםנפש חיה.
הסבירו כבר, נפלת על התגובה הכי מוזרה פההדוכס מירוסלב
לא הבנתי. ולא הבנתי נה מוזר ולמהנפש חיה.
הגמרא מלאה עלבונות והשמצות בין האמוראיםשפיפול
כמובן שיש אנשים שאין להם מושג בהלכות פשוטות אז אין שום סיבה שיבינו את הטקסט התלמודי
בע"ה שתזכה לרפואת הנפש במהרההדוכס מירוסלב


לא "עלבונות והשמצות".ד.

יש לעיתים ביקורות בסגנון חד לפי ימיהם.

 

ובוודאי לא שמישהו קטן אומר על גדול ממנו.

 

דווקא על סגנונות כאלה, הגמרא מלאה בתוצאות המרות של מי שהתבטאו בצורה כזו כלפי גדולי עולם..

^^^סתם 1...
מדהימה הבריאות הנפשית של חז"ל שידעו איך להתנהג עם כל אדם וכיצד להתייחס למה שנאמר ולהקשר.
^^^הדוכס מירוסלב

דן, השורה האחרונה נכתבה בהקשר לקישור בחתימה שלו?

לא התסכלתי על הקישור,ד.

אלא בקשר לצורת התבטאות על חכמי התלמוד.

בקישור לבלוג שלו הוא עושה את זה במפורש הדוכס מירוסלב


אם הוא טרולנקדימון
או חשש לטרול, אולי תדווח עליו?
יש כמה סיפורים על אמוראים שרצחו זה את זהשפיפול
השמצות ועלבונות היו דבר שכיח הרבה יותר
אין "כמה סיפורים"ד.

יש המעשה הידוע של רבא ורבי זירא בפורים. 

 

וגם שם רואים עוצם מעלתו שהחיה אותו. משמע, כמובן, יש כאן דברים אחרים.

 

וכמובן, לא "השמצות ועלבונות".

 

מי שכותב כך, יש להניח שאינו מאמין גם בדבריהם. אבל אם היה מאמין, היה חושש ממה שאמרו על המבזה ת"ח שאין לו רפואה למכתו.

 

והווי זהיר בגחלתן שלא תיכווה שעציצתן עקיצת עקרב ונשיכתן נשיכת שועל וכל דבריהם כגחלי אש.

 

[ובאמת אני תמה, שפורום שמוחקים ועוצרים בו, בצדק, כל דיבור לא מכובד על רבנים בני זמננו, נותן לדברים כאלה להיכתב כאן, כאילו "עוברים הלאה"..]

יש עודסתם 1...
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך י"ט באלול תשע"ז 06:41
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך י"ט באלול תשע"ז 06:40
כמו למשל בברכות נח עמוד ב

עריכה: רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע הוו קאזלי באורחא פגעו ביה ברב חנינא בריה דרב איקא אמרו ליה בהדי דחזינך בריכינן עלך תרתי ברוך אשר חלק מחכמתו ליראיו ושהחיינו אמר להו אנא נמי כיון דחזתינכו חשבתינכו עלואי כשיתין רבוון בית ישראל וברכינא עלייכו תלתא הנך תרתי וברוך חכם הרזים אמרו ליה חכימת כולי האי יהבי ביה עינייהו ושכיב.
אני מניח ש-זה- לא נקרא --"לרצוח"--ים חי מיה"ך

יש הרבה סיפורים על הקפדות וקנאות זה כן אבל לא משהו שמוביל להתנהגות אסורה, וגם הדיבור הוא בדרך כלל לא פוגעני, גם כשנשמע כך לפעמים ראוי להבין את האווירה, גם בין בני אדם בימינו זה ידוע שיש הבדל גדול בין התנהגות אחת בין אנשים לא אוהבים, לבין אותה התנהגות בין חברים טובים

זה רק להרוג בכוונה, מי דיבר על רצח?שפיפול


שלוש תשובות בדבר:ים חי מיה"ך

 

א. אם תלמד את החוק הישראלי, תגלה שאכן יש הבדל בין "הריגה  מכוונת", שבה למשל, הואשם אלאור אזריה. לבין "רציחה" שהיא מעשה די עברייני, ובאמת אף שופט לא חשב שזה מתאים לזה.

 

ב.לא כתוב שהאמוראים עשו את ההקפדה בכוונה להרוג, אלא שהקפידו ובעקבות זאת הוא מת.

 

ג. גם אם נניח שכן בכוונה, עדיין לא מדובר בהריגה ישירה. גם הלמדן השואל על יונתן בן עוזיאל, אם הידלקות העוף מאש תורתו היא "משום ממונו" או "משום חיציו", גם למדן זה ודאי יודה שאין זו "אישו" ממש. (תשובה מוזרה? אבל עונה לשאלה...)

ועוד תשובה רביעיתים חי מיה"ך

שידוע שהרבה מהאגדתות הם רק משלים (וכמו שהכרתי אנשים כמוך הם דבקים בטענה זו תמיד), ואם כן אין שום סיבה לחשוב שדווקא סיפורים אלו הם "ממש" ולא משלים 

אלו תשובות מיותרות, כי לא נשאלה שאלהשפיפול

הכוונה הייתה להבהיר כי האמוראים היו מאוד אלימים בצורה מילולית ובצורה מעשית, גם ביחסים לבין עצמם.

הנקודה הזו הוכחה מעל לכל ספק.

 

לבוא ולשאול האם ניתן להאשים אותם ברצח , או האם ניתן לתבוע את יונתן בן עוזיאל על שריפת זו שאלה קטנונית שמתאימה לביינישים צעירים ומשועממים, ואני אף פעם לא הייתי שואל אותה.

 

אין לי עניין לשפוט אנשים שכבר מתים הרבה מאות שנים.

זה לא רלוונטי.

מה שרלוונטי, הוא הבנה עקרונית של הטקסט התלמודי, כולל הבנה של אמות המוסר או מנהגי הנימוס המקוריים שלו.

לגמרי בלתי ברורים חי מיה"ך

הניסוח בגמרא בכל מקום הוא "יהבי עינייהו" ואפילו לא "קינאו" או "כעסו"

וכן "שכיב" ואפילו לא "המיתוהו" או "הרגוהו"

ואילו אתה קורא לזה "רצח" וטוען שזה אותה רמה של אלימות מילולית?

אינני יודע כיצד דבריך האחרונים ייתכנוים חי מיה"ך

לאור מה שאני כתבתי בדבריי האחרונים

ההתעסקות שלך לא רלוונטית לנקודהשפיפול

זה שאנשים הם אלימים וחיים בחברה אלימה ואכזרית, זה לא אומר שאפשר להאשים אותם במשהו או להרשיע אותם בדין, לפי איזה קנה מידה של דיני ראיות כאלו או אחרים.

 

די בכך שהם מתבטאים באלימות, די בכך שהמפגשים בינהם יכולים להסתיים במוות.

 

השאלות "האם מדובר ברצח מדגה אלף או גימל או חית"? הן שאלות חוכמולגיות שמפספסות את העניין.

דבריך אינם רלוונטיים לדבריי האחרונים. אני סיימתי לדוןים חי מיה"ך


והשאלה "באיזה דרגת רצח מדובר"ים חי מיה"ך

רלוונטית בדיוק בגלל שכל השאלה היא על שפה אלימה ועל אלימות מסוג של משלים (מסוג של משלים - גם אם לא משל ממש), ולא על אלימות ממש כלומר "רגילה".

 

באלימות ממש באמת אין טעם לדקדק, אבל בשפה יש טעם לדקדק, כי בשפב זה משנה הכל מקצה לקצה

 

נערך

הדבר היחידי שהוכח,ד.

זה שהסגנון שלך אלים, מטורף, ושאתה חצוף בצורה שלא תיאמן. זה לא פלא - לגבי אדם שמסוגל לכתוב בצורה כזו.

מוכח גם, שאם מישהו מההנהלה כאן עוד לא חסם אותך - אז כנראה שהוא לא ראה. כי אחרת היתה עליהם קושיא גדולה.

 

זה הדבר היחידי ש"הוכח מעל כל ספק". 

ולצורך האחרים שקוראים - לא לצרכך, כי אדם שכותב כך על חכמי התלמוד, אבד סברו -

 

הרי ברור שאם אתה "תיתן עיניך" במישהו, לא יקרה לו שום דבר.

 

אז חכמים כאלו, קדושי עליון, ש"נתינת עיניהם" זוכה לסייעתא דשמיא כזו, שיכולה להמית אדם - גם אם נסביר זאת כפשוטו - זה אומר שיש כאן רמה אחרת לגמרי של בני אדם. רמה של אנשים שחיים את המוסר בצורה עילאית, וכל חריגה מולם, עשויה להסתיים גרוע מעצם הקפדתם. 

הרי זה מעין "קו מתח גבוה". בלי ספק, אם היית מדבר כך מולם, היית זוכה - בצדק - להמחשה של הדבר.

 

אכן, צריך הבנה בסיסית של התלמוד (לא "הטקסט התלמודי"..), של מעלת חכמיו. 

להגיד בשפה "כאילו אינטלקטואלית" ש"הראינו בהצלחה" (...) שחכמי התלמוד זו חברה אלימה, זו חוצפה - וכמובן גם שקר - שלא תאומן. ועוד נוספת הצגה צדקנית של הדברים, שזה חשוב "כי אנחנו לומדים גמרא". ולהגיד שזו "התרבות שלנו". וכך נגיע  ל"משמעות העמוקה של הטקסטים".

 

מי שזה מה שהוא "מבין" מוטב לא ילמד - ולא ישתמש בדברי חז"ל כדי לומר ההיפך ממה שהם.

 

חכמי התלמוד - כל התלמוד מלא מעוצם מעלתם, צדקתם, חוכמתם ורחמנתם על הבריות. בא מישהו - ו"מצליח" בבורות, להראות בדיוק מהגמרות שמראות עד היכן מגעת קדושתם, את היפך, כביכול...

 

יונתן בו עוזיאל, כל עוף הפורח מעליו היה נשרף. את זה אומרים חז"ל, להראות את מעלת גדול תלמידיו של הלל הזקן ( כשהקטן שבם היה ר' יוחנן בן זכאי, שכפי המובא שם בגמרא, לא הניח דבר בגלה ובנסתר, בקדש ובחול, שלא ידע אותו..). אז בא כאן איזה מישהו, ו"מסברי" שאינו בא לתבוע אותו על זה, רק להראות את "אמות המוסר".

 

 

אז שלא תהיה שמץ אי הבנה.  באותה מידה אפשר "להראות" (ואני מניח שכך "חושב" הכותב הזה..) שלו גם אמות המידה של הקב"ה.. "סביביו נשערה מאד". 

ובכן, אכן יש מציאות של רמת מתח קדושתי ומוסרי כזה, שמי שיתקל בו - "נתן בו עיניו"... 

וכך מסופר על מישהו מגדולי החסידות, שמישהו נהג כלפיו שלא כראוי, ונענש קשות. 

ואמר: האמינו לי שהשתדלתי ממש שלא להפקיד עליו. אבל הרגע הראשון שעלתה הקפדה כלפיו - כבר פעל..

 

 

אז מי משמאין בנאמר בתלמוד, יכול רק להסיק מזה על עוצם מעלת קדושיו.

מי לשא מאמין - שלא יכתוב במסוה של מאמין.

כבר עניתי לו עם זה, אבל יש עודשפיפול


יש הרבה סיפורים ומי שלא יודע גמרא באמת לא מכיר אותםשפיפול

כמו לדוגמא בברכות נ"ח

רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע הוו קאזלי באורחא פגעו ביה ברב חנינא בריה דרב איקא אמרו ליה בהדי דחזינך בריכינן עלך תרתי ברוך אשר חלק מחכמתו ליראיו ושהחיינו אמר להו אנא נמי כיון דחזתינכו חשבתינכו עלואי כשיתין רבוון בית ישראל וברכינא עלייכו תלתא הנך תרתי וברוך חכם הרזים אמרו ליה חכימת כולי האי יהבי ביה עינייהו ושכיב

 

נכון, מי שלא מבין ולא מכיר, טוען שאין רציחות ואין עלבונות והיומרנות שלו להתנער מהטקסט התלמודי, היא העלבון האמיתי לתלמוד ולאמוראים.

לא קשור.ד.

זה "יש עוד"?... 

 

אותה קורא לעצמך "יודע גמרא"?...

 

מי לא מכיר את המעשים הללו מהגמרא?

 

זה מה שנקרא "מוציא דברי תורה לדברי הבאי", ועוד טוען ש" מבין".

 

כבר כתבתי לעיל. הרי אחד כמוך, יכול לתת עיניו כל היום במישהו - ולא יקרה לו כלום. 

כלומר, יש פה מתח מוסרי וקדושתי, מעבר לכל מידה שלנו. הרי מי עשה שמ"נתינת עיניהם" במישהו ומהקפדתם ימות מי שכנגדם? הקב"ה. 

אז גם עליו יש לך "תלונות".

 

ואתה, כדרך כל מי שאינו מבין - במקרה הטוב - ומזיד להבין הפוך, במקרה הפחות-טוב, אומר ש"מי שלא מבין אומר שאין רציחות ועלבונות".. ועוד מוסיף, שזה "העלבון האמיתי" לתלמוד וחכמיו... לא להבין שהם פשוט "תרבות של רוצחים ומעליבים". לא יאומן לאיזו תת רמה, מוסרית ואינטלקטואלית, אדם מסוגל לרדת. עפרא לפומיה.

מילים כדורבנותאניוהואאחרונה
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים.
אתה מתכוון לעצמך?הזדמנות


גם אם הכוונה היא במרכאותים חי מיה"ך

גם אם הכוונה היא במרכאות

עדיין יש משמעות למילה, אם אני אומר למישהו שהוא חכם והכוונה היא שהוא "חכם" - האם זה משנה את המשמעות של המילה חכם?

כן. כי במרכאות זה לשון סגי נהור.נפש חיה.
אה כןים חי מיה"ך

אבל אני התכוונתי לגבי אם המקור ל"שיננא" הוא בגמרא או בתורה, שאז אמרתי שזה לא משנה אם זה במרכאות או לא

אההה..... אבל מעניין באמת מאיםה זה באנפש חיה.
מעניין ..ים חי מיה"ך


רק שזו לא הכוונהשפיפול
לא במראות ולא בלי מרכאות.
שיננא פירושו "למה אני רואה את השיניים שלך?" זה ביטוי גס של זלזול.
אני התייחסתי לפירוש של "שיננא=חכם" ולא לפירוש של "שיניים"ים חי מיה"ך


תראה פהשפיפול

תסתכל במסכת שבת נ"ה

 רב יהודה הוה יתיב קמיה דשמואל אתאי ההיא איתתא קא צווחה קמיה ולא הוה משגח בה א"ל לא סבר ליה מר (משלי כא, יג) אוטם אזנו מזעקת דל גם הוא יקרא ולא יענה א"ל שיננא רישך בקרירי רישא דרישיך בחמימי רב יהודה הוה יתיב קמיה דשמואל אתאי ההיא איתתא קא צווחה קמיה ולא הוה משגח בה א"ל לא סבר ליה מר (משלי כא, יג) אוטם אזנו מזעקת דל גם הוא יקרא ולא יענה א"ל שיננא רישך בקרירי רישא דרישיך בחמימי.

 

האם בכלל אפשר לפרש כאן "שיננא" בתור חכם?

תסתכל פהים חי מיה"ך

נידה יג א – ויקיטקסט

רב יהודה ושמואל הוו קיימי אאיגרא דבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא אמר ליה רב יהודה לשמואל צריך אני להשתין א"ל שיננא אחוז באמתך והשתן לחוץ היכי עביד הכי והתניא ר"א אומר כל האוחז באמתו ומשתין כאילו מביא מבול לעולם אמר אביי עשאו כבולשת.

 

האם בכלל אפשר לפרש כאן "שיננא" בתור שיניים?

הסברתי לך את הענייןשפיפול

ואף תרגמתי באופן מדוייק את הקטע שהבאת, בצורה זו שפירוש הביטוי ברור.

לצערי מחקו לי את כל התשובה

מעניין לראותאניוהוא
עבר עריכה על ידי אניוהוא בתאריך י"ז באלול תשע"ז 14:50
איך כל אחד מצליח להסביר את מושגי הגמרא לפי נטיות ליבו ומידותיו
בנחת בבקשהנקדימון
כשלמדתי בכיתה ז׳ ח׳, אני שמעתי מרבותי גם את הפירוש ההוא.
לא הכחשתי שיש פירוש, אבל גם הראשונים שנקטו פרוש זהאניוהוא
עשו זאת בכבוד ובהערכה לראשונים, ומיד הסבירו מדוע קדושי עליון אלו דיברו בצורה זו.
מה שמעניין זה לראות מי לוקח את הפרוש זה ומנפחו לצד הלא נכון
מתקיף לההזדמנות

רב יוסף(?) כמדומני כמה פעמים

נראה לי כמה פעמים מופיע ככה. למה זה בא בצורת התקפה?

מתקיף לה זה מילה בארמית, ואין פירושה לתקוף, ובכללים חי מיה"ך

זה יכול להיות מלשון "תקיפות"

בד"כ זה בא להביע שאלה חזקההדוכס מירוסלב

ולמרות שהרבה פעמים האתקפתות מתורצות יפה, השאלה עצמה היא נקודה מאוד רעועה במאמר הקודם

במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשהאחרונה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך