פורום חסידות חב"ד
בהנהלת:
מכתב פתיחה
אני לא מזלז אני פשוט לא יודע אני רוצה לדעת-מה דעתם של המשיחיאוהב אותך ה
*המשיחיסטיםאוהב אותך ה
דרך לימוד הבנה והסברה של דברי הרבימושיקו
כולם מגיעים לאותה נקודה כל אחד בדרך שלו.
,usv t, hfuk yhpv kpry?אוהב אותך ה
תודה אתה יכול יותר לפרט?אוהב אותך ה
חב"ד זה לא בירור פרטים אלא המהותמושיקו
אני מבין שאתה בתהליך בירור והתקרבות מול תורת חסידות חב"ד.
השיטה היא לשבת ללמוד ולנסות להבין עד כמה שאפשר ואז קולטים את הניאונסים השונים
להתחיל ישר עם ניסיון הבנת הניאונסים זה רק מקשה ומעוות את כל הדרך
מסכימה..אופטימיות
לא כולם מגיעים לאותה נקודה.חיה רוז
תלוי איך מגדירים את.הנקודהמושיקו
רוב המטיילים בהודו שממשיכים לתאילנד ונפאל דרך כל הבתי חב"ד שבדרך מגיעים למסקנה שאין על הרבי ואין על חב"ד.
למרות הניאונסים השונים וד"ל.
למרות הניאונסים השונים וד"ל.
לא על זה הוא שאל.חיה רוזאחרונה
אתה רוצה לדעת את כל התורה כולה על רגל אחת?בוז
ואהבת לרעך כמוך. זהו כל התורה כולה.
ובהרחבה, כי אתה לא כמו אותו גוי-
לדעת מה הדעות השונות לומדים אחרי שלומדים מה הביא כל אחד לחשוב אחרת, בסוף מגלים שהדעות מאד דומות ויש פשוט ניואנסים.
לא זה מה שמתחילים ללמוד מלכתחילה.
היום נוצר מצב שמחוץ לחב"ד מכירים דברים מפוצצים כמו "המשיחיסטים" "האנטים",
אבל זה לא חב"ד.
תלמד מה זה חב"ד, ולבד תבין מה אומר כל דבר.
ובהרחבה, כי אתה לא כמו אותו גוי-
לדעת מה הדעות השונות לומדים אחרי שלומדים מה הביא כל אחד לחשוב אחרת, בסוף מגלים שהדעות מאד דומות ויש פשוט ניואנסים.
לא זה מה שמתחילים ללמוד מלכתחילה.
היום נוצר מצב שמחוץ לחב"ד מכירים דברים מפוצצים כמו "המשיחיסטים" "האנטים",
אבל זה לא חב"ד.
תלמד מה זה חב"ד, ולבד תבין מה אומר כל דבר.
תודה ..אני רק נכנסתי טיפה לחבד מה הכוונה ללמוד ..?אוהב אותך ה
תתחיל עם שיחות של הרבימושיקו
מוגה ולא מוגה.
תניא
ליקוטי תורה
דרך מצוותיך
ליקוטי דיבורים
ספר השיחות של הרבי הריי"צ
להבין איך התורה בנויה ואיך דרך החשיבה החסידית
הכוונהבוז
שמבחוץ נראה שלדעת מה זה משיחיסטים ולהבין את הדעות זה להבין את חב"ד. אבל זה לא ככה.
חב"ד היא דרך שמתמקדת בעבודה עצמית והתחברות לקב"ה, זה כמו עץ.
אתה מבקש להבין קצה של ענף.
אני אומרת לך, תתחיל מהגזע.
תבין מה זה חב"ד, תלמד תניא, אחר כך תתחיל ללמוד על הרבי הנוכחי ועל השיחות שלו,
תבין מה הקשר של חב"ד למשיח (פרק ל"ז בתניא מדבר על זה, שזה תכלית העולמות ותכלית הבריאה)
ואז תתחיל ללמוד שיחות של הרבי ותראה איך הכל מתקשר.
הרבי בכל השיחות, בעיקר באחרונות, מדבר על הגאולה. הרבי אמר שמגיל 3 הוא חלם, נשם וחי גאולה. והוא רוצה שגם אנחנו נהיה כאלה, כי זוהי תכלית העולם ("וזה כל האדם ותכלית בריאתו, להיות לו יתברך דירה זו ב(עולמות) התחתונים"))
מכיוון שכל תכלית העולם היא להביא לימות המשיח, יש הרבה מאד דיבור על משיח בחב"ד ובעיקר בדור האחרון של הרבי הנוכחי, ובפרט בשיחות המאוחרות, שאני ממליצה ללמוד אותן בחום כדי לדעת את כל העניין.
הרבי יצא בקריאה שהעולם כבר מוכן לגאולה, אחרי הייסורים שעם ישראל עבר (השואה ועוד) וכל מיני סימנים נבואיים, וכן אמר שצריך לפרסם לכל היהודים לעשות עוד ועוד מעשים טובים (והתחיל את עשרת המבצעים, ביניהם הנחת התפילין המפורסמת של חב"ד, מזוזות בכל בית, כשרות, טהרת המשפחה ועוד) כדי לקרב את בוא המשיח.
יש לציין שזו לא מגמה שהרבי התחיל, כי עוד בזמן הרבי הקודם הכינו שלטים (לאלתר לגאולה) בהוראתו, והוא גם אמר שגמרו כבר לצחצח אפילו את הכפתורים של הבגדים החגיגיים לכבודו.
בכל מקרה, בשנים האחרונות יותר הרבי גם ביקש לפרסם לכל אנשי הדור שהקב"ה מינה אדם שיהיה יועץ, שופט ונביא כהכנה לגאולה, והוא נשיא הדור.
ועל ידי התקשרות אליו אפשר להתחבר לגאולה ו"לפקוח את העיניים" ולראות את הגאולה ביומיום.
חסידי חב"ד ברובם מאמינים שהרבי הוא האחד בדור שזכאי להיות המשיח, וכן התקיימו בו כמה סימנים שיכולים להיות של מלך המשיח.
לפני ג' תמוז עשו פרסומים גדולים שהרבי הוא המשיח ואת הדרכים בהן יש להתכונן לביאתו, כמו שהרבי הורה. ביניהם אירוע גדול אותו שידרו בטלוויזיה דרך הלוויין ושרו בו לרבי "יחי אדוננו".
אחרי ג' תמוז הרבה מחסידי חב"ד התקשו מאד להמשיך למרות השינוי, בניגוד לקבוצה אחרת בחסידים שהחליטו ששום דבר לא שונה וממשיכים אותו דבר-
ממשיכים לפרסם על המשיח, ממשיכים לפרסם את האמונה שהרבי הוא המשיח, והם המשיחיסטים, בגדול.
זה הכל.
גם אלו שלא נקראים משיחיסטים מאמינים בזה (ברובם הגדול) אבל הם חלוקים בדעתם האם יש לפרסם זאת.
ובכל מקרה, כל חב"ד היתה ועדיין ממוקדת במטרה אחת- להביא משיח.
חג שמח.
שנזכה לשמחת בית השואבה עם משיח צדקנו תכף ומיד ממש.
חב"ד היא דרך שמתמקדת בעבודה עצמית והתחברות לקב"ה, זה כמו עץ.
אתה מבקש להבין קצה של ענף.
אני אומרת לך, תתחיל מהגזע.
תבין מה זה חב"ד, תלמד תניא, אחר כך תתחיל ללמוד על הרבי הנוכחי ועל השיחות שלו,
תבין מה הקשר של חב"ד למשיח (פרק ל"ז בתניא מדבר על זה, שזה תכלית העולמות ותכלית הבריאה)
ואז תתחיל ללמוד שיחות של הרבי ותראה איך הכל מתקשר.
הרבי בכל השיחות, בעיקר באחרונות, מדבר על הגאולה. הרבי אמר שמגיל 3 הוא חלם, נשם וחי גאולה. והוא רוצה שגם אנחנו נהיה כאלה, כי זוהי תכלית העולם ("וזה כל האדם ותכלית בריאתו, להיות לו יתברך דירה זו ב(עולמות) התחתונים"))
מכיוון שכל תכלית העולם היא להביא לימות המשיח, יש הרבה מאד דיבור על משיח בחב"ד ובעיקר בדור האחרון של הרבי הנוכחי, ובפרט בשיחות המאוחרות, שאני ממליצה ללמוד אותן בחום כדי לדעת את כל העניין.
הרבי יצא בקריאה שהעולם כבר מוכן לגאולה, אחרי הייסורים שעם ישראל עבר (השואה ועוד) וכל מיני סימנים נבואיים, וכן אמר שצריך לפרסם לכל היהודים לעשות עוד ועוד מעשים טובים (והתחיל את עשרת המבצעים, ביניהם הנחת התפילין המפורסמת של חב"ד, מזוזות בכל בית, כשרות, טהרת המשפחה ועוד) כדי לקרב את בוא המשיח.
יש לציין שזו לא מגמה שהרבי התחיל, כי עוד בזמן הרבי הקודם הכינו שלטים (לאלתר לגאולה) בהוראתו, והוא גם אמר שגמרו כבר לצחצח אפילו את הכפתורים של הבגדים החגיגיים לכבודו.
בכל מקרה, בשנים האחרונות יותר הרבי גם ביקש לפרסם לכל אנשי הדור שהקב"ה מינה אדם שיהיה יועץ, שופט ונביא כהכנה לגאולה, והוא נשיא הדור.
ועל ידי התקשרות אליו אפשר להתחבר לגאולה ו"לפקוח את העיניים" ולראות את הגאולה ביומיום.
חסידי חב"ד ברובם מאמינים שהרבי הוא האחד בדור שזכאי להיות המשיח, וכן התקיימו בו כמה סימנים שיכולים להיות של מלך המשיח.
לפני ג' תמוז עשו פרסומים גדולים שהרבי הוא המשיח ואת הדרכים בהן יש להתכונן לביאתו, כמו שהרבי הורה. ביניהם אירוע גדול אותו שידרו בטלוויזיה דרך הלוויין ושרו בו לרבי "יחי אדוננו".
אחרי ג' תמוז הרבה מחסידי חב"ד התקשו מאד להמשיך למרות השינוי, בניגוד לקבוצה אחרת בחסידים שהחליטו ששום דבר לא שונה וממשיכים אותו דבר-
ממשיכים לפרסם על המשיח, ממשיכים לפרסם את האמונה שהרבי הוא המשיח, והם המשיחיסטים, בגדול.
זה הכל.
גם אלו שלא נקראים משיחיסטים מאמינים בזה (ברובם הגדול) אבל הם חלוקים בדעתם האם יש לפרסם זאת.
ובכל מקרה, כל חב"ד היתה ועדיין ממוקדת במטרה אחת- להביא משיח.
חג שמח.
שנזכה לשמחת בית השואבה עם משיח צדקנו תכף ומיד ממש.
ממש תודהאוהב אותך ה
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!
הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.
אממתמימלה..?
אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...
אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?
נכון, את צודקתתות"ח!
חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.
נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.
תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!
אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)
איפשהו באמצעפונקציה
יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)
שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.
אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.
באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.
רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה
לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.
אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.
התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.
לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).
ממ מענייןתמימלה..?אחרונה
תודה
מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda
היי,
במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.
תודה!
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai
תקציר:
האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -
"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.
דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇
לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.
https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267
מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.
נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.
נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.
הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.
אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו
"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".
מבקשת עזרה במזוןiskabelka1
שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .
עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .
כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !
לילד אין אבא - לכן אין מזונות . נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏
תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai
המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.
75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.
כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.
מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.
ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.
אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.
אולי יש פה מסר מן השמים:
וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).
לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.
כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.
סימוכין:
הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."
האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד
שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.
זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).
והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:
"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".
זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה
ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.
אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.
מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.
מחפש ספר בנרותיונה ב
אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב
גם יד שניה
מישהו יודע היכן ניתן להשיג?