## אתגר - הייקו ##לך דומיה תהילה

למי שבטעות לא מכיר - הייקו (Haiku) הוא סגנון שירה יפני מסורתי עתיק ומדוקדק.

בשונה מהשירה שאנחנו רגילים אליה, בהייקו אין חרוזים ואין עלילה.

טוב, אז מה כן יש בו?

 

~*~*~*~*~

 

מבחינת מבנה, ההייקו מורכב משלוש שורות בנות 17 הברות סך הכל,

בחלוקה קבועה: 5-7-5. (שורה ראשונה 5, שנייה 7, שלישית 5).

 

הנה דוגמה:

"עלים ברוח

נישאים הרחק הרחק

עץ יבש עירום".

 

(מי שזוכר את התרגיל עם המשקלים - זה קצת דומה. )

 

חוץ מזה יש עוד כמה מוטיבים חוזרים שמאפיינים את ההייקו:

 

כפי שאמרנו, אין עלילה בשירה הזאת, אלא רעיון בודד. הפוקוס מתמקד במסר האחד אותו תרצו להעביר, דרך משל. זה טוב מהבחינה הזו שהמבנה מאלץ את הכותב למקד את המחשבה - אין הרבה מקום למרוח. הרעיון מופיע בשיר בהדרגה, חלק ראשון של תיאורי הרקע וחלק שני (בד"כ השורה האחרונה) שמוסיף זווית נוספת ו"מפיל" את האסימון. כך בהייקו דלעיל העלים מתרחקים מבית גידולם, יוצאים לחופשי כשלפניהם עתיד לא צפוי, כשמנגד הם משאירים את העץ עומד לבדו. אלו שתי פניה של ההתקדמות בחיים.

 

מאפיין נוסף של השירה הוא ריבוי אלמנטים מהטבע. צמחיה, מים, בעלי חיים, יער, ירח וכו'. וכן תמיד נוכח תיאור של העונה ("קיגו"). העונה לא חייבת להיות מוזכרת בפירוש אלא גם במרומז. כך למשל בהייקו שלמעלה - תוכלו לנחש באיזו עונה מדובר? מי שענה "סתיו" צודק (מי שלא, צריך לעשות שיעורי בית... ).

 

מצד אחד ריבוי הכללים נראה מכביד, אבל דווקא משום כך כיף לגלות את החופש בתוך המסגרת.

בנוסף, כיוון שהמסר במשל מאוד מרומז, כדי לפענח אותו נדרשת מודעות עצמית לרשמים שספגתם ממנו.

(מה הנמשל? איזו אסוציאציה מתחברת לי לטקסט? עם מה הזדהיתי?)

 

ככל שהסגנון צבר יותר ויותר פופולריות, יוצרים נטו לוותר על השמרנות המבנית ויותר לזרום עם ההשראה שבמשלים הקצרים והסתומים שלו. נראה לי שכדאי, בתור התחלה, ללמוד להשתמש בכללים לפני שנשבור אותם.

 

לסיכום:

הברות, הדרגה, מסר, טבע, עונה.

 

*~*~*~*~*

 

חמש הברות

ועוד שבע נוספות

די נחמד, נכון?

קורץ

 

מן הסתם לא הייתי ברור, אז תעירו לי על מה שלא מובן...

"טל"לך דומיה תהילה

הטל צונח

על ניצני עץ טריים

כמו בכל שנה

אני מכיר הייקו. וזה קשה!נחמיה17


אני לא הבנתי . .... אבל זה יפה.נפש חיה.
הייקו זה דבר מהמם,בוז
אבל לאו דווקא אפשרי בעברית.

ביפנית יכולה להיות מילה בעלת שתי הברות שאומרת משפט שלם,
ולהבדיל- תיאור של מילה אחת בשבע הברות.

אז ביפנית זה יוצא יפה, ומאד אומנותי.
בעברית זה נשמע סתום.
(כלומר, לא מובן. הצורך בכללים שווים בעברית למרות שעברית שונה מיפנית מאד מגביל ומוריד)
נכון, לא הכל עובר את מחסום השפה,לך דומיה תהילה
אבל אני אוהב את מה שכן עובר (אבל זה תלוי-טעם), וכתרגול זה נחמד.
דווקא יש כאלה שמצליחים לעשותפסידונית
את זה ממש יפה.
הממ.. נסיון (קשה לי עם זיהוי הברות).נחמיה17

ענן שחור
עוטף הסוכה בצל

אור מקיף

 

או-נחמיה17

עננה שחורה
עוטפת הסוכה צל

אור מקיף מאיר

 

נראה לי   יותר מדויק. סליחה.

כן, יותר מדויק. לך דומיה תהילה

יפה.

ה"עננה" - ענני כבוד?

הסבר-נחמיה17

לא כן היתה כונתי. "עננה שחורה"- זה מפני שאנו בראשית ימות הגשמים (להזכירך, אחד הכללים בהייקו זה משהו שמסמל עונה).

בחרתי בזה כי דוקא סמל העונה הוא דבר חזק גם במהות המצוה. כמ"ש הטור.

המשפטים האחרים הם דו משמעיים ואולי יותר

עוטפת הסוכה צל- אפשר לקרוא את זה ביחס  למילים הקודמות."עננה שחורה עוטפת הסוכה" ואז  ההמשך הוא "צל- אור מקיף מאיר" (בהתחלה חשבתי שהאור מקיף את הצל. אבל אולי אפשר לומר גם שהאור המקיף , שבשתי הפעמים התכונתי עליו, מאיר את הצל.)
אפשר גם לקרוא- שהעננה החורה עוטפת הסוכה צל. היא עוטפת את הסוכה בצלה. בין כך ובין כך. בצל התכונתי על עוד מהות בעניין המצוה שהסוכה אמורה להיות צלתה מרובה מחמתה (אולי מכח שיהיה ניכר שאנחנו לוקחים סוכה, כזו ששייכת לימות החמה- לימות הגשמים. להיכר המצוה. משא"כ בסוכה שלא שייכת לימות החמה. שהיא אינה מצלת)

אור מקיף מאיר-  מצות הסוכה היא בחי' אור המקיף. שכל חיי האדם בתוך המצוה. אולי מאיר למרות שחור העננה או יותר נכון- מפאת שחור העננה, שחורף עכשיו. ניכר אורה של הסוכה. שאדם הנמצא בסוכה בימות הגשמים, שוב- נכרת מצותו. וזה דומה לאור בחור החושך. כמשל.

 

בגדול הקונספט העקרי- שהייקו זה סביב עונה, זמן חלוף. ואני בחרתי בעונה בימים אלו שהיא מהותית לזמן זה בעודנו בסוכה.

משהו פה לא נראה לי הגיוני. ..רוקדת בגשם
אבל מילא

השמש שקעה
מאחורי הגבעה
של שנות ילדותי.

יותר הגיוני?נחמיה17

ה ש מש שק עה
מ א  חו רי ה גב עה
של שנות יל דו תי.
 

יפייפה. (ה"אגב" פה אמור להיות לגבי הכותרת והשורות למעלה)

וואו!בוז
קודם כל, הסברת ברור פסידונית
חוצמזה ממש מתחשק לי לנסות.
כשיעלה לי משהו בעזה אעלה לפה
^^חסכת לירק אמונה


וואוו איתגרת...הלב והמעין.

אם יהי זמן וכח אעשה

 

האמת שהיית די מובן

נסיוןרוקדת בגשם
השמש זרחה
הציפורים צייצו.
לבדן בגינה.

העלים שתקו.
נופלים להם בדממה.
צעקה חרישה.

השקט שטף.
משאיר מאחוריו סודות.
הגשם גם כן.

הסבר ברור נראלימשתדלת_מושגחתאחרונה

מין נבט קבור

מנסה לפרוץ, חותר,

אדמתו כבדה.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך