מצטער. דן הראל
מצטער. דן הראל

סגן הרמטכ"ל, דן הראל, שפיקד על עקירת היהודים מגוש קטיף לפני ארבע שנים מגלה בראיון לערוץ 2 כי בטרם יישום התוכנית כתב מכתב למפקדיו בצה"ל בו הזהיר כי אם תבוצע התוכנית תהפוך עזה לחמסטאן.

"היה ברור לאיזה כיוון הרצועה מתקדמת", אמר הראל שהיה אלוף פיקוד דרום, "ברמה האישית זה היה מהלך מאוד קשה פינינו והחרבנו 21 ישובים. אחרי ההתנתקות הרגשתי שאני רוצה להשתחרר מצה"ל", אמר.

"היה לי ברור שהטרור ימשיך מעזה. יש פה סוגיות שהם מעבר לצבא ושאני אפשוט מדים אני אגיד את מה שחשבתי", אמר הראל.

לדבריו, ישראל תאלץ לצאת למבצעים רבים בעזה, "המוטיבציות לפגע בישראל נשארו אותו דבר. יהיו עוד הרבה סיבובים בעזה. הם שם ואנחנו פה וכל עוד הם לא ישלימו שאנחנו פה יהיו עוד סיבובים. בעוצמה רבה יותר מ"עופרת יצוקה". בעוד שבוע יפרוש הראל מצה"ל לאחר 35 שנות שירות.

כאן המקום להזכיר כי לאחרונה נשאל האלוף במיל' יפתח רון טל בראיון לערוץ 7 על תפקידו כמפקד זרוע היבשה בזמן ביצוע תוכנית העקירה, "היום יותר ויותר נפקחות העיניים וחלקים גדולים מאוד מהציבור היום מבינים את מה שהיה ברור לי לפני ארבע שנים שמדובר במהלך שגוי שמבחינה ביטחונית הוא שטות מוחלטת, חסר היגיון ביטחוני וגם הגיון לאומי ואידיאולוגי שמוותרים בכזאת קלות על נכסים שיש לנו, על אדמה שהיא בשליטתנו והיא שייכת לנו".

"צר לי שהזדקקנו לארבע שנים כדי להבין את ההבנה הבסיסית והקיומית שלנו. זו התשתית שהביאה לנפילתו בשבי של גלעד שליט. אנחנו מוותרים ומשיבים נכסים. אין סיבה במזרח התיכון לקיים פעולות מהסוג הזה באופן חד צדדי. אנו נתפסים כחלשים כתוצאה מכך, והחלש במזרח התיכון לא מתייחסים אליו - הוא לא בר שיח. אני מזכיר, המזרח התיכון החדש הוא בעיקר המזרח התיכון הקיים שכולנו מכירים אותו ואת תושביו".

לשאלה מדוע לא פרש מצה"ל אם התנגד לגירוש ענה רון טל, "הזווית של פרישה מהצבא לא אומר שלא עמדה על הפרק, התחבטתי בעניין והתייעצתי. אני חושב שהדרך של המאבק הפנימי הייתה נכונה. אני חושב שגם אם דעתי לא התקבלה קולי הכריע והייתה לו משמעות, יש פה דילמה קשה מאוד שאין בה שחור ולבן ואין מנצחים ומפסידים ובטח אין בה נכון ולא נכון. צריך להסתכל קדימה, כולנו צריכם ללמוד איך נכון שתנהג מדינת ישראל בעתיד. אני לא בדיוק אופטימי בהקשר הזה".