קריאת מגילת איכה בלב ירושלים

שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים פרושים הבוקר (חמישי) סביב העיר העתיקה בירושלים כדי לשמור על רבבות המתפללים שפוקדים את רחבת הכותל המערבי החל מכניסת צום תשעה באב.

צום תשעה באב הוא לזכר חורבן שני בתי המקדש, הראשון והשני ועל מאורעות קשים אחרים שארעו לעם ישראל.

ביום זה אירעו צרות רבות לעם ישראל במשך הדורות, ביניהן חורבן העיר ביתר שהייתה מהערים הגדולות בארץ בימים שאחרי החורבן. וכן ביום זה אירע המאורע של גירוש יהודי ספרד.

בשל הצרה הגדולה של חורבן המקדש חמור צום תשעה באב יותר מכל הצומות האחרים בכך שהוא אסור בכל חמשת העינויים כיום הכיפורים: איסור אכילה ושתייה, איסור רחיצה, איסור סיכה (בשמים), איסור נעילת הסנדל ואיסור תשמיש המיטה.



בצום תשעה באב נוהג כל עם ישראל לגבי חורבן המקדש כאבלים על קרוב שמת, ולכן אפילו לימוד תורה נאסר לבד מדברים הקשורים לצום תשעה באב, כנבואות הפורענות שבספר ירמיהו, מגילת איכה, לימוד אגדות החורבן שבמסכת גיטין, לימוד הלכות אבלות שבפרק שלישי במועד קטן, וכן לימוד דברי מוסר וכיבושין המעוררים לתשובה. כמו כן אין יושבים על כיסא וספסל עד צהרי היום.

במקומות רבים גם נוהגים שלא להניח תפילין בבוקר, ורק במנחה אחרי חצות מניחים. הערב יקראו את מגילת איכה ובה קינת ירמיהו הנביא על חורבן המקדש והצרות של שארית הפליטה. הנביא מתאר את בית המקדש בירושלים כ'עטרת ראשנו' וזועק 'נפלה עטרת ראשנו אוי נא לנו כי חטאנו'.

רבבות צפויים הערב ומחר להגיע לכותל המערבי בירושלים שריד מקום בית מקדשנו, ולומר שם את הקינות.

הקינות נאמרים לפי הנוסחים של כל העדות, אשכנזים, ספרדים, תימנים ועוד. במקומות אחרים בארץ מתקיימים הערב דיונים ודו שיח בין ציבורים שונים סביב מהותו של יום תשעה באב, יום חשבון הנפש הלאומי.

עיקר תקנת הצום ובפרט צום תשעה באב נועד כדי לעורר את הלבבות לתשובה, ולזכור ש'מפני חטאינו גלינו מארצנו', ועל ידי תיקון החטאים שהם שורש סיבת החורבן להביא לבניין המקדש מחדש.

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב

ירושלים

כניסת הצום: 19:39
יציאת הצום: 20:09

תל אביב

כניסת הצום: 19:41
יציאת הצום: 20:11

חיפה

כניסת הצום: 19:41
יציאת הצום: 20:11

צפת

כניסת הצום: 19:40
יציאת הצום: 20:10

באר שבע

כניסת הצום: 19:40
יציאת הצום: 20:10