בנט בכנס הרצליה

יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה, נפתלי בנט, נאם הערב (ראשון) בכנס הרצליה. במהלך הכנס השיק בנט את תוכנית הריבונות שלו בחוברת מיוחדת שחולקה לבאי הכנס.

תחילה התייחס בנט לחוק המחבלים שעבר היום בממשלה, "מדינת ישראל בשלושים השנים האחרונות נגררה למצב שבו היא משחררת מחבלים כל הזמן. קודם מחבל תמורת חייל, אחר כך מאות מחבלים תמורת חייל, אחר כך מחבלים תמורת גופה, עד שהגענו למצב שמשחררים מאות מחבלים-רוצחים תמורת שום דבר.

"גם כאן, נקלענו לעיוורון מוסריוכשיש עיוורון מוסרי, יש דרך אחת לטפל בו. להקרין אור. לקדם רעיונות מאירי עיוורון. אם תרצו - מעט מן האור מגרש הרבה מן החושך", אמר.

בנט העביר בנאומו מסר ברור למשתתפי הכנס מהארץ ומהעולם, "עם הקמתה של ממשלת חמא״ס-פתח, אנחנו חייבים להכיר באמת - תם עידן אוסלו. אחרי 21 שנה שניסינו דרך אחת, דרך שכללה נסיגות, ויתורים, שחרורי מחבלים, התנתקות, היפרדות חד צדדי ודו צדדי - הגיע הזמן להודות שזה לא עובד".

"גילינו שכשאתה בורח מטרור וזורק את המפתחות – הטרור רודף אחריך. 'נפרדנו מעזה' ואלפי הטילים נופלים עלינו עד היום. להעניק שם חדש 'היפרדות' לרעיון ישן 'התנתקות' לא יביא לתוצאה אחרת. מי שבורח מהטרור - הטרור רודף אחריו".

בנט הציג למשתתפי הכנס את תכנית להחלת הריבונות ביו"ש, "הגיע הזמן לחשוב באופן יצירתי כיצד בונים כאן מציאות טובה יותר לאזרחי ישראל ולערביי יהודה ושומרון. בתקופה האחרונה הצגתי בפני הציבור ובפורומים הרלבנטים את תוכנית הריבונות.

על פי התוכנית, ישראל תתחיל ריבונות הדרגתית בשטחים הישראליים ביהודה ושומרון, שטחי C, שם חיים 400,000 ישראלים ורק כ70 אלף ערבים, תוך יצירת אוטונומיה משודרגת ביתרת השטח עם חופש תנועה מלא. הצעד הראשון בתכנית הוא 'גוש עציון תחילה'.

חברות וחברים - האם מישהו יכול לומר על גוש עציון שהוא שטח "כבוש"?, שאל בנט, "גוש עציון היה שלנו לפני 1948. סיפור רות ובועז שקראנו לפני כמה ימים בחג השבועות, התרחש בגוש עציון. אז מישהו יכול להגיד שזה לא שלנו? שאין לנו זכות להתיישב שם? גבירותיי ורבותיי: עם אינו יכול להיות כובש בארצו".

לדבריו, השטחים שעליהם נחיל ריבונות בהמשך ייצרו רצף טריטוריאלי ישראלי וכוללים את בקעת הירדן, ים המלח, גוש נתב"ג, אריאל, מעלה אדומים וכל ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון.

החלק השני של התוכנית כולל הצעת אזרחות או תושבות ל70,000 התושבים הערבים החיים בשטחים הישראלים שעליהם נחיל‎ את הריבונות. במקום 1.7 מיליון ערביי ישראל, יהיו 1.77. זה הכל. בנט הדגיש כי החלת הריבונות תצמצם את השטח שבמחלוקת בינינו לבין הפלשתינים. הוא ציין כי בשאר השטחים - מה שמכונה שטחי A ו-B - תהיה עצמאות שלטונית, אוטונומיה משודרגת, על סטרואידים.

"הם כבר מנהלים את חייהם בעצמם. יש להם פרלמנט משלהם, מערכת חינוך משלהם, מערכות שלטון משלהם, ואפילו בחירות וכך יימשך. אין לנו עניין לנהל את חייהם עבורם. בנוסף, נשדרג תשתיות וניצור רצף תחבורתי לשימוש כלל תושבים - יהודים ופלשתינים - החיים ביהודה ושומרון. חופש תנועה מלא. אבל חשוב לזכור ששלום אמיתי צומח מלמטה".

בנט המשיך לתקוף את תקוות השווא של השמאל במשך השנים האחרונות, "אני יודע שהתוכנית לא מושלמת ולא מגשימה את החלום האוטופי שהושק בלחיצת היד בין יצחק רבין ליאסר ערפאת לפני 21 שנה בגן הוורדים בבית הלבן. זוהי תוכנית ללא בלונים באוויר, אבל עם חיבור לקרקע. היא מעניקה לפלשתינים עצמאות שלטונית ושגשוג כלכלי ובאותו זמן נותן לנו, למדינת ישראל,ריבונות, יציבות בטחונית ושמירה על ארץ מולדתנו".

יו"ר הבית היהודי סיים את נאומו "העולם יאמין לנו כשאנחנו נאמין בעצמנו. העולם יאמין לנו כשיבין שאנחנו ריאלים, ושהעיוורון הוא המשיחיות המסוכנת ביותר העומדת בפנינו בימים אלה. לאחר אלפי שנים, הריבונות היהודית תחזור למקום בו נפגשו רות ובועז. אם רק נרצה".