לפיד: הכסף בין יצהר ואיתמר

שר האוצר יאיר לפיד מאיים להפיל את הממשלה במקרה של סיפוח אזורי ההתיישבות וקורא "להכין מפות" לקראת חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים.

בנאום שנשא בכנס הרצליה טען שר האוצר כי כישלון המשא ומתן פוגע בתדמית של ישראל בזירה המדינית. ''אלמלא העימות המיותר שלנו עם האמריקאים, יש להניח שהיינו מצליחים להסביר לקהילה הבינלאומית את הסיבה לכך שאבו מאזן חושש כל הזמן מהתקדמות השיחות.

''הסיבה היא שאבו מאזן יודע היטב מה שישראלים רבים מעדיפים לשכוח - שהסדר מדיני הוא לא מחיר שאנחנו מוכנים לשלם, אלא  אינטרס ישראלי מובהק, אמר לפיד.

לדבריו, הסדר עם הפלסטינים ימנע "בידוד בינלאומי" של ישראל, יגביר את הביטחון האישי, יסייע לכלכלה "ומעל הכל - יסיר מעלינו את האיום של מדינה דו לאומית שהמשמעות היחידה של הקמתה היא סיום קיומה של ישראל כמדינה יהודית וחיסול הציונות.

''כל אחת מהסיבות האלו בנפרד, ובוודאי שכולן יחד, מחייבות כל הנהגה ישראלית אחראית לא להרים ידיים. גם אם המתכונת הנוכחית נכשלה, אסור ליצור ואקום מדיני, מפני שכל ואקום סופו להתמלא והוואקום הזה יתמלא בטרור, בבידוד בינלאומי, בנזק כלכלי ובאיומים ביטחוניים", הוסיף.

יו"ר "יש עתיד" קרא לפעול לחזרה למשא ומתן עם הפלסטינים וטען כי "כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים להפסיק לדון בשאלה מה רוצים הפלסטינים, או איזה מין מתווכים הם האמריקאים, ולהתמקד בשאלה אחרת, חשובה הרבה יותר: מה אנחנו רוצים? מה רוצה מדינת ישראל?

"התשובה בעיני היא שאנחנו רוצים שני דברים: בטחון והיפרדות", פירט לפיד והסביר, "ההיסטוריה לימדה אותנו שיעור קודר: אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמנו. כדי שיהיו לנו סידורי בטחון אמינים וקשיחים, אנחנו צריכים להשאיר בידינו את כל האפשרויות לפעול בשטח כדי לשמור על חיי אזרחי ישראל. בנושא זה אין מקום לפשרה.

"הדבר השני, הוא שאנחנו רוצים ליישם את עקרון שתי המדינות ולהיפרד מן הפלסטינים. לא מסיבת נישואין אנחנו מחפשים עם הפלסטינים, אלא הסכם גירושין. אנחנו לא יכולים ולא צריכים לשלוט ב-4 מיליון פלסטינים שבעוד דור יכפילו את מספרם. ישראל היא מדינה חזקה עם כלכלה חזקה, אבל אם לא ניפרד מהפלסטינים, נאבד גם את הזהות היהודית של מדינת ישראל וגם את היתרון היחסי שלנו על מדינות האיזור", טען.

השר לפיד תקך בחריפות את תוכנית הריבונות של עמיתו לממשלה, שר הכלכלה נפתלי בנט. "גורמי ימין קיצוני דוחפים אותנו לעבר רעיונות הזויים של סיפוח שיובילו אותנו אל האסון הקרוי מדינה דו לאומית. אני לא יודע אם מדובר בתרגיל ביחסי ציבור או בכוונה אמיתית, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות.

"אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, במוקדם או במאוחר יבואו אלינו הפלסטינים, בגיבוי מלא של אומות העולם, ויאמרו לנו: 'הבנו שאתם לא מתכוננים לתת לנו מדינה משלנו, אז תנו לנו לפחות להיות אזרחים של ממש'. 4 מיליון פלסטינים יבקשו מאתנו ביטוח בריאות וביטוח לאומי, חינוך ודמי אבטלה וזכות הצבעה.

"אם נגיד כן", איים שר האוצר, ''נפסיק להיות מדינה יהודית. אם נגיד לא, נפסיק להיות מדינה דמוקרטית. שתי האפשרויות הרסניות ותפקידנו הוא למנוע מהן לקרות. אם יהיה נסיון לספח אפילו ישוב אחד באופן חד צדדי 'יש עתיד' לא רק תפרוש מהממשלה – היא גם תפיל אותה", הבהיר.

הגיע הזמן שישראל תחליט מהם גבולותיה, הדגיש השר בכנס הרצליה. "אין שום סיבה להמשיך להתחמק מהצורך לשרטט את גבולותיה העתידיים של מדינת ישראל".

''לסיבוב הבא של המשא-ומתן ישראל צריכה להגיע עם מפות מפורטות, שאנחנו נכין ושמבטאות הסכמה לאומית רחבה. המפות האלה יאפשרו לנו להגדיר מהלך תלת-שלבי שבסופו היפרדות מוחלטת מן הפלסטינים והסדר רחב עם מדינות ערב המתונות", אמר.

שר האוצר קרא להקפיא את הבניה מחוץ לגושי ההתיישבות. ''אין שום סיבה להמשיך להקים התנחלויות באיזורים שלא ייישארו בתחומי מדינת ישראל בשום הסכם עתידי, או להשקיע מיליארדים בתשתיות שאותן בסופו של דבר ניתן במתנה לפלסטינים. אני מעדיף להשקיע את הכסף בשיפור חייהם של ילדי ישראל, לא בשיפור חייהם של ילדי הפלסטינים.

הוא הסתייג ואמר כי "אין בעיה" עם בניה בגוש עציון או בירושלים, ''אבל הבניה בהתנחלויות המבודדות גורמת לנו נזק בינלאומי שהולך ומחמיר, ונזק כלכלי שכל אזרח ישראלי מרגיש בכיסו'', טען.

"ההתנחלויות האלה יקרות לנו", הוסיף, "הן משפיעות לרעה על הצמיחה, על התל"ג, על הקשרים הכלכליים שלנו עם העולם. מלבד המיליארדים שאנחנו מפסידים בבניית תשתיות מיותרות, אנחנו מפסידים עוד מיליארדים רבים של פעילות כלכלית שבהם יכולנו להשתמש להורדת מיסים, להגברת הבטחון ולשיפור השירותים האזרחיים. איפשהו בין איתמר ליצהר קבור הכסף שיכול היה לשמש לנו לכיתות קטנות יותר, לשירותי בריאות טובים יותר, לצמצום אי השיוויון בחברה הישראלית וגם לכיפות ברזל ולטילי חץ 3 ולהתעצמותו של צה"ל.

''את המתנחלים קשה להאשים. הם מאמינים שזוהי חובתם לחתור לכך שנעבור את נקודת האל-חזור ומטרתם הגלויה היא לבנות מספיק התנחלויות, במספיק מקומות, כדי למנוע את האפשרות שניפרד מהפלסטינים אי פעם. זוהי אינה תפיסה בטחונית או מדינית - גם אם לעתים היא מתחזה לכזו - זוהי גישה אמוּנית. מבחינתם מדובר בצו אלוהי. אבל מה שהפך את הרעיון הדתי הזה לאפשרות מעשית הוא היעדר מדיניות מוסכמת, החלטית וקוהרנטית של כל ממשלות ישראל", דברי לפיד.

בסיום נאומו אמר יו"ר ''יש עתיד'' כי העובדה שהממשל האמריקאי החליט לפתוח בדיאלוג עם ממשלת החמאס-פת"ח "היא הוכחה נוספת לכך שאנחנו נמצאים במשבר חסר תקדים ביחסינו עם ארצות הברית. המשבר הזה הוא תוצר של התנהלות בעייתית ולעתים מזלזלת מצידנו".

"האמיתות הישנות נעלמות, התמיכה הבינלאומית בנו הולכת ונחלשת", סיפר לפיד. ''ישראל צריכה ליזום, לא להתגונן. אם יש לנו את הברירה להוביל או להיות מובלים, אני מעדיף להוביל. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לשרטט את גבולותינו. קודם על הנייר, אחר כך על האדמה".