מתעדכנים. ח"כ לביא
מתעדכנים. ח"כ לביאצילום: פלאש 90

משהו מוזר קורה לתיעוד ישיבה סוערת שנערכה בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, ב-22.9.14.

עד עצם היום הזה לא מופיע באתר הכנסת תיעוד וידיאו של הישיבה, למרות שתיעודי וידיאו של ישיבות ועדות הכנסת עולים לאתר כמה שעות לאחר שהן מתקיימות.

גם הפרוטוקול של הישיבה לא הופיע באתר הכנסת עד לפני כמה ימים, למרות שעברו יותר משלושה חודשים מאז שנערכה.

ערוץ 7 פנה לוועדה לקידום מעמד האישה עוד ב-12.11.14 ושאל לאן נעלמו הפרוטוקול ותיעוד הוידיאו. בוועדה ענו "נבדוק" ומאז לא עידכנו. לגורם אחר שפנה לוועדה נאמר כי "מחכים לקבל אישור לטשטש את פניה של אחת הדוברות", אך טיעון זה תמוה, שכן אין צורך באישורו של אדם בכדי לטשטש את פניו.

בינתיים, תיעוד הוידיאו היחידי של ישיבת הוועדה הוא זה שהופיע בערוץ 7:

הישיבה כונסה במהלך פגרת הקיץ והוגדרה כישיבת חירום. יו"ר הוועדה, ח"כ עליזה לביא, הופיעה לפני כן בטלוויזיה והסבירה כי היא מכנסת את הדיון מכיוון ש"מאז מבצע 'צוק איתן' נרצחו תשע נשים" – אמירה שתואמת את קו ההסברה של ארגוני המגדר הקיצוניים של השמאל, שטוענים שיש קשר בין מלחמות לבין אלימות גברית כלפי נשים.

בישיבה עצמה התברר שנתון זה אינו נכון, וכי מאז תחילת הקיץ היו רק שני מקרים של רצח נשים. נתון מצער לכל הדעות, אך לא מצדיק עריכת ישיבת חירום בפגרה, וודאי שלא מצדיק יצירת חיבור ל”צוק איתן” בשום דרך.

בישיבה השתתפו גם חברות הוועדה לנושא תלונות שווא במחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין – עוה"ד פנינה יחזקאל-כחלון, מאיה הרצברג-אלון ומורן סמון. טענותיהן של אלה לגבי ריבוי תלונות שווא עוררו זעם רב בקרב המוזמנות הקבועות של הוועדה, חלקן הגדול בעלות קשר אמיץ לקרן החדשה לישראל, אשר קראו לעברן קריאות כמו "משת"פיות" וטענו בלהט כי אין בכלל תופעה כזו.

במהלך הדיון הקריאה ח"כ לביא נתונים שהעבירה לה נציגת מרכז המידע והמחקר של הכנסת.

"רק כדי שנדע על מה אנחנו מדברים", אמרה. "מהמידע שהועבר אליי עכשיו לגבי הנתונים, התלונות הכוזבות על עבירות אלימות במשפחה 2011-2012: ב-2011 – 12 גברים, 13 נשים, וב-2012 – 11 גברים ו-11 נשים. זה הנתונים שאנחנו מקבלים. זה מספרים מוחלטים".

"המספרים הללו מגוחכים", טוען יו"ר עמותת הפמיליסטים, גיל רונן, שהשתתף אף הוא בישיבה. "אני מכיר אנשים שהוגשו נגדם 12 תלונות שווא במהלך חודש אחד. לומר שבכל מדינת ישראל הוגשו רק 12 תלונות שווא בשנה שלמה, מתוך יותר מ-20,000 תלונות על אלימות במשפחה, זו בדיחה עצובה, ואם הנתון מגיע ממרכז המידע של הכנסת, הרי שיש לפטר את האחראית עליו מייד".

"אפילו אם הכוונה היתה לגבי מספר התיקים שבהם הוגשו כתבי אישום", אמר, "הרי שהמשטרה כבר סתרה את הנתונים האלה ומסרה מידע לפיו מדובר במספר גדול פי שש. ולצערנו, ברוב המקרים לא מגישים כתבי אישום, גם כשיש לכך הצדקה מלאה".

"כנראה שהוועדה פשוט מאוד בטראומה מאז הישיבה ההיא ולא מצליחה להתאושש. זה שבאו עורכות דין קרייריסטיות, שהן בעצמן פמיניסטיות, ואמרו לחברות הוועדה שיש בעיה חמורה של תלונות שווא, זה משהו שהוועדה פשוט לא מסוגלת לעכל. וכנראה שהן לא רוצות שיראו את תיעוד הישיבה, כי הן הובכו בה באופן קשה".

חברת הכנסת עליזה לביא הגיבה לידיעה: נדהמתי לקרוא שוב על מסכת השקרים והסיקור המגמתי בכתבה. דיוני הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי פתוחים לציבור ושקופים לכל דורש. במקרה של הדיון המדובר המתינה המנהלת המקצועית של הוועדה לאישור יו״ר הכנסת ח״כ יולי אדלשטיין לאישור הבקשה לחיסוי שמה של עדה שהעידה בפני הוועדה.

באשר למידע שהוצג על-ידי בוועדה: הנתונים שהצגתי הועברו אלי ע״י מחלקת המחקר והמידע של הכנסת. לנושא צילום דיון הוועדה - פניתי שוב בעניין ובדקתי ובזמן הקרוב תפורסם ההקלטה. בוועדה האמורה נאמרו דברים רגישים, והיו שבחרו שלא להיחשף. אני מניחה שזו הסיבה לכך שההקלטה התעכבה״.