ח''כ עליזה לביא
ח''כ עליזה לביאצילום: פלאש 90

ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בשבוע שעבר הפכה סוערת ביותר כאשר הופיעו בפניה חברות הוועדה לטיפול בתלונות שווא וניכור הורי של מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין, עוה"ד פנינה יחזקאל, מאיה אלון ומורן סמון.

עוה"ד יחזקאל, אלון וסמון קבעו על סמך ניסיונן המקצועי ארוך השנים, כי תלונות כזב מוגשות בעת הליכי גירושין כעניין שבשגרה. נציגות ארגוני הנשים שנכחו בישיבה צעקו עליהן "תתביישו!" וחלקן טענו בלהט כי התופעה כלל אינה קיימת.

ח"כ לביא ציטטה נתונים שנמסרו לה במהלך הישיבה, לפיהם סך כל המקרים של תלונות שווא המוגשות על ידי נשים בשנה הוא כ-11, ומספר תלונות השווא המוגשות על ידי גברים דומה. עו"ד אלון השיבה ואמרה כי היא לבדה מכירה לפחות 11 מקרים של אנשים שהוגשו נגדם תלונות שווא, והבטיחה לספק נתונים מוסמכים יותר לגבי שיעור תלונות השווא.

בישיבה השתתפו המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אליעזר רוזנבאום, ומנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אשר נתמנו לתת-ועדה חדשה של ועדת השרים בנושא אלימות, אשר תעסוק בנושא אלימות במשפחה.

פלמור, שעמדה במשך שנים בראש מחלקת החנינות של משרד המשפטים, ציינה בדבריה כי מרבית מקרי הרצח הפליליים מבוצעים על ידי גברים.

גיל רונן, יו"ר עמותת הפמיליסטים, מחה על דבריה ואמר כי היא עושה שימוש בסטטיסטיקה בכדי להשחיר את שמם של כלל הגברים בישראל. לדבריו, כפי שהעובדה שרוב האסירים בישראל הם מזרחיים לא יכולה להצדיק טיפול מפלה בתלונות של אשכנזים נגד מזרחיים, כך הסטטיסטיקה לגבי רציחות לא מצדיקה אפליית גברים מול נשים. הוא ציין גם שראוי להשוות בין גברים ונשים בתחומים נוספים, כמו – מי נוטה יותר לבצע פעולות גבורה והצלה במצבי חירום, ומי נפצע ונהרג בקרבות בהגנה על המולדת.

פלמור ענתה שהיא מוקפת בגברים רבים בחייה, אותם היא אוהבת ומוקירה, וכי היא סבורה שהאנושות זקוקה הן לגברים והן לנשים בכדי להתקיים.

הישיבה כונסה לאחר שח"כ לביא טענה בטלוויזיה כי מאז תחילת מבצע צוק איתן נרצחו בישראל תשע נשים. דיווח בערוץ 7 הראה כי נתון זה אינו נכון, וח"כ לביא הודתה בדיון כי אכן, לדברי המשטרה, המספר מתייחס לרציחות מתחילות השנה ולא מאז מבצע צוק איתן.