אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

המדינה הגישה לבג"ץ תשובה לצו על-תנאי, שהורה לה לנמק, בין היתר, מדוע לא תבוטל החלטת היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, שלא לאכוף את החוק האוסר לקיים משחקי כדורגל בשבת.

כזכור, בעקבות עתירה של "התנועה למדינה יהודית" לבג"ץ נגד קיום משחקים בשבת, המדינה חויבה להשיב מדוע היא מאפשרת לקיים המשחקים ללא היתר עבודה לעבודה בשבת כפי שקיים בענפים אחרים. בעתירה נטען כי בהיעדר היתר שכזה, קיום המשחקים מהווה עבירה על החוק.

המדינה סבורה שמדובר בסוגיה מורכבת ורגישה אשר אין אפשרות לייצר בה פתרונות מיידיים וכוללים, וכי החלטת היועץ המשפטי הקודם שלא לשנות בעת הזאת את מדיניות אי האכיפה הנוהגת מזה עשרות שנים בכל הנוגע למשחקי הכדורגל בשבת היא ''מדיניות סבירה ועניינית'', ודווקא שינוי המצב הנוהג הוא שיהיה בלתי סביר.

בנוסף, הסוגיה עלתה גם לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה המכהן כעת, ד"ר אביחי מנדלבליט, אשר סבור אף הוא כי גם בעת הזאת אין מקום לסטות ממדיניות אי האכיפה.

בתשובת המדינה נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה סבור שיש לאפשר ליישם את המלצות הביניים של הצוות הבינמשרדי שהוקם, ולפעול באופן הדרגתי להפחתת משחקי כדורגל בשבת, מחד גיסא, ולמציאת פתרונות לשחקנים הדתיים כל עוד מתקיימים משחקים בשבת, מאידך גיסא.

בנוסף, היועץ המשפטי הנוכחי סבור כי דרך המלך להסדיר את הפעילות בענף הכדורגל היא באמצעות הוצאת היתר כללי וכי ראש הממשלה הודיע על כוונתו לפעול לחידוש הרכבה של ועדת השרים שבסמכותה לבחון מתן היתר כללי להעסקה במנוחה השבועית בענף הכדורגל ולכינוסה בתוך כחודשיים.

"במצב דברים זה מקבלת עמדת היועץ המשפטי לממשלה משנה תוקף, שכן אין כל טעם לשנות ממדיניות ארוכת שנים דווקא כאשר עומדת להיערך בחינה של האפשרות למתן היתרים", כותבת המדינה.

לאור מכלול הדברים, כותבת המדינה, הפעילות להפחתת משחקי הכדורגל בשבת ולמציאת פתרונות לשחקנים הדתיים מצד אחד, ובחינת האפשרות למתן היתר לענף הכדורגל בשבת, על מנת להכשיר הפעילות אשר תתקיים בשבת גם לאחר הצמצום מצד שני – עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי המדיניות בה הוא נוקט בכל הנוגע לאכיפה בענף הכדורגל היא מדיניות עניינית וסבירה ואין כל מקום להתערב בה ולקבל את העתירה.

עו״ד אורי ישראל פז, המייצג את התנועה למדינה יהודית בעתירה נגד משחקי הכדורגל בשבת, מסר בתגובה לתשובת היועמ"ש: ״חבל שהיועץ המשפטי מנדלבליט מסתיר משופטי בג״ץ את העובדה שבמשך שלוש שנים לא שיחקו כדורגל בשבת בליגה הלאומית. רק לאחר שחזרו ואילצו אותם לשחק בשבת בניגוד לרצונם, עתרו השחקנים לבית הדין לעבודה שהחליט בהסכמת מנהלת ליגת העל והתאחדות הכדורגל שלא יערכו משחקים בשבת.

"כמו כן, אין כל אחיזה במציאות לטענה שכביכול מאז קום המדינה לא נאכף חוק שעות עבודה ומנוחה על ענף הכדורגל ומדובר בסטטוס קוו. עד שנות ה-90 הכדורגל בשבת היה חובבני ואז החיל בג"ץ את חוקי העבודה על שחקני הכדורגל בכל הליגות''.

עורך הדין הסביר כי ''הבעיה התפתחה כתוצאה מתת-אכיפה של חוק המנוחה בשבת על בעלי קבוצות הכדורגל, המכריחים מאות שחקנים לשחק בשבת בניגוד לרצונם ולאמונתם ופוגעים בערכים סוציאליים ודתיים.

''אין שום סיבה לאפשר את המשך הפגיעה בשחקני הכדורגל עד לכינוסה של ועדת שרים זו או אחרת. הגיע הזמן להתייחס לשחקני הכדורגל כמו לכל עובד אחר ולהפסיק להכריח אותם לבחור בין היהדות לכדורגל", הוסיף.