שומרי שבת יישארו בחוץ. למה?
שומרי שבת יישארו בחוץ. למה?צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בתקופה הקרובה אמור שר הרווחה, חיים כץ, להכריע אם לחתום על ההיתר להפעלת מגרשי הכדורגל בשבתות, זאת מתוקף הסמכות שניתנה לו על ידי הממשלה.

לקראת הכרעתו זו של השר כץ שיגר עורך הדין אורי ישראל פז, מכתב בשם התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, ובו שורת טיעונים משפטיים וערכיים המהווים עילה להפסקת הפעלתו של ענף הכדורגל בשבת. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו.

בפתח דבריו מציין עו"ד פז כי השר כץ פרסם לאחרונה טיוטה של היתר כללי שאותו הוא מתכוון לאשר בכפוף להערות הציבור, וממנו ניתן להבין שאכן מגמת השר היא לאשר את פעילות מגרשי הספורט בשבתות, ומשום כך הגישה התנועה באמצעות פז מסמך ובו 15 טיעונים שונים לביטול ההיתר הזה.

בנוסף לטיעונים אלה, שלטעמו בכוחו של כל אחד מהם להביא לביטול ההיתר, הוסיף עו"ד פז למסמך את העצומה עליה חתומים 311 שחקנים, כ-200 מהליגה הלאומית ומעל 100 מליגת העל, ובה ביקשו מראש הממשלה, מתוקף כהונתו כיו"ר ועדת ההיתרים, להפסיק את המשחקים בשבת. "העצומה הזו הוגשה לבג"ץ בדיון אחרון בעתירה שעודה תלויה, ועומדת וראינו שיש לזה משקל בבית המשפט ובזירה הציבורית", אומר פז.

על הטענה לפיה לא ניתן לשנות מסורת בת עשרות שנים של משחקי כדורגל בשבת, אומר עו,ד פז כי אכן "הם מדברים על סטטוס קוו, אבל צריך לקחת בחשבון שהכדורגל הישראלי עבר מהפכה. אם בתקופת קום המדינה לא היה מדובר בכדורגל מקצועני הרי שמשנות התשעים הוא מקצועני וכולם עובדים בו בשכר משמעותי, וביהמ"ש העליון כבר קבע בפסיקה שמשפט העבודה חל על גם על ענף הכדורגל, ולכן כשעובד לא מוכן לעבוד בשבת צריך לאפשר לו לנוח ביום המנוחה שלו, שבת, במידה והוא יהודי".

מוסיף פז ומציין כי בטיעוני הנגד לטענת הסטטוס קוו נטען "שלסטטוס קוו אין מעמד משפטי מחייב והחוק כבר החיל את החוק על ענף הכדורגל. כבר לפני שנתיים הוצא צו על תנאי נגד היועמ"ש שיסביר למה הוא אינו אוכף את החוק".

"התברר לנו גם שוועדה שמינתה שרת הספורט, מירי רגב, קבעה שיש מגמה לעבור לשחק בשעות החשיכה כי רוצים לשמור על השחקנים כיותר תועלתניים, שלא ישחקו בשעות החום, אז אפשר שישחקו במוצאי שבת. זאת מעבר לכך שרק 20 או 30 אחוזים מהמשחקים משוחקים בשבת. אז את זה אי אפשר לשנות ולהעביר את מיעוט המשחקים הללו לימות החול?".

אם כן, מדוע נראה שהמאבק על השוויון נראה חלוש וקלוש? "כי הצד השני עומד על רגליים אחוריות ואומר שלא יהיה שינוי", מסביר עו"ד ישראל-פז. "הם טוענים שלשחק כדורגל בשבת זה צורך חיוני כמו בתי חולים, שיטור ומכבי אש. אבל עם כל הכבוד אנחנו לא חושבים שהטיעון הזה מחזיק מים כי כל אחד יוכל לומר זאת. צורך חיוני הוגדר כדבר שהחיים תלויים בו".

פז מציין כי באחת מתגובותיה לבית המשפט הציגה המדינה את המתרחש בחו"ל וסיפרה על שחקן צרפתי שדרש מנוחה ביום המנוחה השבועי. מאוחר יותר התברר שדווקא במקרה זה בית המשפט קיבל את דרישתו של השחקן והורה לאפשר לו מנוחה ביום המנוחה שלו.

בין הטיעונים המוצגים במכתבו של עו"ד ישראל-פז מופיע גם הטיעון לפיו חיוב שחקנים לשחק בשבת מנוגד לחוק הבינלאומי המחייב התחשבות בחופש הדת והאמונה של כל אדם. מוסיף על זאת עו"ד ישראל-פז: "יש מגמה גם בפסיקה של המתוקנות שבאומות שחושבות שצריך לשמר את המתנה שהעם היהודי נתן לכל העולם, אז לא יכול להיות שדווקא במדינה יהודית, שנתנה את המתנה הזו לאנושות בשינוי החשיבה, ספורטאי לא יוכל להיות ספורטאי כי הוא שומר שבת. מדירים אוכלוסייה שלמה מלהיכנס לעולם הספורט".

יצוין כי עד סוף החודש הנוכחי צריכה המדינה להשיב לבית המשפט ולדווח על מה שעשתה עד כה בנושא, ובתקופה הקרובה יכריע השר כץ אם להתיר את המשך הפעלת הספורט הישראלי בשבת למרות ועל אף הטיעונים הללו ואחרים.