אוכלים על הספה

מגפת הקורונה מכריחה אותנו להישאר בבית שעות ארוכות. הדיאטניות של הדסה עוזרות לנו לעבור את התקופה בשלום עם תזונה נכונה ומאוזנת.

רבקי הררי והודיה פריד , כ"ג באדר תש"פ

אם אתם לא בבידוד, שבו יחד
אם אתם לא בבידוד, שבו יחד
צילום: ISTOCK

מומלץ לעבור למתכונת של ארוחות מסודרות המתבססות על מזון ולא על "נשנושים". רצוי להפחית למינימום את החטיפים והממתקים בבית. מחקרים מראים קשר ישיר בין כמות החטיפים והממתקים שבבית לבין הסיכון להשמנה.

ארוחות מסודרות ומשביעות יקטינו את הצורך ב"נשנושים". אל המבודדים מומלץ להכניס פירות וירקות חתוכים לנשנוש, הימנעו להכניס לחדר המבודד חטיפים או ממתקים או עוגות – אתם לא ממש מפנקים אותו.

התחילו כל בוקר עם התעמלות ביתית ,יחד כל בני המשפחה השוהים בבית, כולל האנשים שבבידוד מעבר לדלת. ההתעמלות תתרום רבות למצב הרוח, לאנרגיות חיוביות ולהניע אתכם לצאת מהמיטה ומהפיג'מה.

ברשת הממוחשבת יש הרבה סרטונים ושעורי התעמלות מקוונים שניתן להיעזר בהם ובכלל מומלץ ללוות את האימון במוסיקה שכולכם אוהבים.

כדאי לשבת ביחד לארוחות סביב השולחן ללא הסחות של מסכים (טלוויזיה, מחשב). בשנים האחרונות משפחות גרעיניות כמעט ולא אוכלות ביחד, והנה מעז יצא מתוק – כולכם בבית, גם בשעות הצהריים וגם בשעות הערב.

ארוחות משפחתיות הן בסיס לקשר בין בני המשפחה ומהוות מודל חיקוי לאכילה בריאה. שתפו את הילדים בסידור ובעריכת שולחן האוכל, כך גם תגדל תחושת התרומה לבית ולמשפחה. במידה ויש בבית בני משפחה בבידוד - כדאי שיאכלו בשעות שבני המשפחה האחרים אוכלים, תחושת "הביחד" יכולה להתחזק.

מומלץ לעבור לתזונה מחומרים בסיסיים ולא ממזון מתועש/מהיר. בימים כתיקונם רוב האנשים מתנהלים בקצב מטורף ורצים בין העבודה לבית, להסעות של הילדים ועוד עוד. אין כמעט זמן להכין מזון ורבים מאיתנו חוטאים בנטייה להכניס לבית מזון מתועש שבכמה דקות בודדות ניתן להכינו. חשוב לדעת כי מזון מתועש אינו טרי, לרוב עשיר במלח, שומן ובחומרים משמרים ולרוב מכיל סימון אדום.

זה הזמן להשקיע בבישול מזון מחומרי מזון טריים ובסיסיים שהם בהשוואה למזון מתועש בריאים וזולים. שתפו את הילדים בכל שלבי הכנת ובישול המזון וכך תדאגו לתעסוקה ולתזונה בריאה ומי יודע, אולי תגלו כשרונות קולינריים חבויים.

התאימו את סוג הפעילות במטבח לגיל הילדים ובימים אילו חשוב לזכור עוד יותר לשטוף ידיים עם מים וסבון לפני הכנת המזון. הכינו סלטים, מרקים, תבשילים מדגנים מלאים ומקטניות.

דאגו לשלב בכל ארוחה ירקות כסלט או אנטיפסטי, או ירקות מאודים וכו'. הירקות עשירים בויטמינים מינרלים, פיטוכימיקלים ותורמים לבריאותנו ולתחושת שובע. שמן זית הוא סוג השמן הבריא כרוטב לסלט ובכלל. אל תיבהלו מתגובות הילדים, גם אם הם צופים בכם ולא מוכנים לאכול מהם. זה יגיע, עם הזמן.

שימו לב להקפיד על שתיית מים מספקת. מאחר וזה סופו של החורף ורוב היום נמצאים בבית - קל לנו לשכוח לשתות. השתייה המומלצת היא מים, משקאות חמים ללא תוספת סוכר ומומלץ להימנע משתיה ממותקת המכילה כמות גבוהה של סוכר. זכרו ושננו גם עם הילדים, צבע שתן בהיר מעיד על שתיה מספקת.

מכירים את הפתיחה והגירה של המקרר, סתם ככה? כאשר אנו מושבתים מחיי יום יום הרגילים שלנו, יש נטייה לאכילת יתר שרובה נובעת משעמום וחוסר מעש או לחילופין מתחושת לחץ. אכילה זו לצד הירידה בפעילות תגרום לעלייה במשקל. חשוב להיות ערים לכך ולהבחין בין "רעב בטן", רעב שמקורו מחוסר אכילה, לבין "רעב ראש" רעב שמקורו משעמום או מלחץ. מודעות לסוג הרעב ואכילה מסודרת תוביל לבחירה נכונה, רק כשצריך ונכון.

והעיקר - שנהיה בריאים ושבעים.

רבקי הררי היא מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה הדסה עין כרם, הודיה פריד היא דיאטנית במחלקת תזונה ודיאטה, הדסה עין כרם.