\"מי שמשחר היום לפתחם של ראשי אש\"ף שמנהלים מלחמת השמד נגד מדינת ישראל הוא בעצם משתף פעולה עם האויב\" כך אמר הבוקר המזרחן פרופ\' יהושע פורת, לשעבר תומך מרצ, בהתייחסו לעיתונאים ופוליטיקאים ישראלים שמפיצים את דבריהם של ראשי אש\"ף. הוא אמר את הדברים בראיון ברשת ב\' של קול ישראל. להלן תמצית הראיון ופרטיו:

בליל שבת הזמין יאסר ערפאת שישה עיתונאים ישראלים לראיין אותו. הוא נעזר ביו\"ר מרצ ח\"כ יוסי שריד כדי לארגן את המפגש.

\"הדבר החשוב שהיה שם זה המהות, הדבר הבולט ביותר בדו שיח זה היה הנסיון של ערפאת להעמיד פנים ולטשטש את העובדה שתביעתם העיקרית של הפלשתינים זו זכות השיבה. הוא אמר: \'אין דבר, לא נציף אתכם בבת אחת\'. כי כל כך הרבה ישראלים, עד הקיץ האחרון, עד שברק אילץ אותם לחשוף את עמדתם העיקרית, באמת חשבו שכך – שהדברים האלה [התביעה לזכות השיבה] זה מתק שפתיים, זה מס שפתיים, הם לא רציניים. זהו מהות העניין! כאן מתמצאת העמדה הערבית, המאבק הערבי הפלשתיני מתמקד בשאלה הזו כדי להחזיר את המצב למה שהיה בארץ לפני הקמת מדינת ישראל.

ש. ד\"ר ביילין אמר כי בטאבה היו קרובים לפתרון בעיית זכות השיבה.

ת. טוב מאוד שהזכרת את ד\"ר יוסי ביילין כי הוא האיש המרכזי במסכת השקרים שהולכת ומופצת בעניין הזה. וכל פעם השקרים האלו מתפוצצים והוא בשלו... אין לזה בסיס, מי שחוזר ואומר השכם והערב לילדיו בבתי הספר שלו, לציבור שלו, בכתבי העת שלו: \'אנחנו עומדים על ביצוע זכות השיבה\', אינו מתכוון לוותר עליה, וזכות השיבה היא לבתינו ולאדמתנו ולא רק לשטחי המדינה הפלשתינית שתקום. כל הדברים האחרים הם משחקים דיפלומטיים כדי שהצד השני ייראה כאחראי לאי התקדמות.

ש. אז בגלל המבוי הסתום בנושא זכות השיבה לא לנהל משא ומתן איתם?

ת. לנהל מו\"מ תמיד, אבל לא להוציא מידינו את הקלפים כמו שעשינו ברוב טיפשותנו באוסלו. לא להוציא קלפים כל עוד אין הסכם בנושא זכות השיבה.

ש. ואז נוכל לכופף את הפלשתינים בעניין הזה?

ת. איני יודע. אולי בעוד כמה שנים של מאבק יתרבו שם קולות של בני אדם, אנשים שחיי אדם חשובים להם, ויבינו שבעניין הזה צריך לוותר. אם לא, זה מה שיש. אין מה לעשות. אבל אל נשלה את עצמנו כי הערבים ויתרו על הדרישה הזאת.

ש. אם היית מוזמן לפגישה עם ערפאת היית בא?

ת. חס וחלילה! בעיני זהו גילוי מחפיר של שיתוף פעולה עם האויב. אף קבוצת עיתונאים בריטית לא נסעה במלחמת העולם השנייה לקבל ראיונות אצל גבלס או אצל היטלר. בזמן מלחמה לא מספקים במות לאויב כדי לעזור לו במלאכת הקעקוע של דעת הקהל שלך. וזה מה שעושה שורה של עיתונאים ישראלים כל הזמן. מי שמשחר היום לפתחם של ראשי אש\"ף שמנהלים מלחמת השמדה נגד מדינת ישראל הוא בעצם משתף פעולה עם האויב.

ש. אתה לא נסחף קצת להשוות אותם לנאצים?

ת. במלחמת העולם השנייה גרמניה היתה אויב רגיל של בריטניה. הגרמנים לא ניהלו מלחמה להשמיד את האומה הבריטית. הם ניהלו מלחמה עם נגד עם. ולאחר המלחמה, אותם בריטים, כולל איש אחד ממשפחה חשובה מאוד, ג\'ון איימורי, נתפסו על כך שהם עזרו לתעמולה הגרמנית. הם עמדו לפני בית דין בלונדון וסיימו את חייהם על עמוד התליה.

ש. אתה לא מציע לעשות את זה...
ת. אני לא מציע. אני רק מראה איך עם בריא בנפשו מתנהג בזמן מלחמה.