זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבעצילום: TPS

המחבל מוחמד אבו אל קיעאן, שרצח היום (שלישי) 4 יהודים בבאר שבע, הודה בשנת 2016 במסגרת הסדר טיעון בשלל עבירות ביטחוניות ביניהן הקמת חוליית טרור מטעם ארגון דעא"ש.

הוא נשלח ל-4 שנות מאסר בפועל ועוד 12 חודשים מאסר על תנאי. בגזר הדין ציין השופט יואל עדן כי " על הענישה להיות ברף הנמוך", משום ש"הנאשם נטל אחריות מלאה על מעשיו, הודה בכתב האישום המתוקן, הביע חרטה על מעשיו, ואמר שהוא יודע שטעה ולא יחזור על כך".

אל קיעאן היה מורה בבית ספר יסודי בחורה. בגזר הדין האמר כי המחבל הודה כי הוא "לקח חלק במפגשים סודיים אשר נערכו במקומות מסתור ושימש בהם כ'מורה רוחני' שהעביר תכנים הקשורים לארגון דאע"ש".

"במפגשים אלה הסביר להם אודות דאעש והשקפותיו, סיפר להם על הדרך של הארגון והלחימה בסוריה, והראה לקטין סרטונים של הארגון, וכתוצאה ממעשי הנאשם, השניים הביעו תמיכה בארגון דאעש", נכתב. הוא לקח חלק במפגשים של תומכי דעא"ש בישראל בתדירות של לפחות פעם בשבוע, למשך תקופה של כשנתיים - עד שנעצר.

על פי האישום, "החל מחודש ינואר 2015, החל הנאשם לשאת דרשות במסגד במהלך תפילות יום השישי, ובחלק מהדרשות נאם אודות דאעש וטען כי הארגון אינו חורג מהאסלאם, וזאת בכוונה כי המתפללים יגלו תמיכה בארגון".

"על פי כתב האישום אשר בעובדותיו הודה הנאשם, במעשיו הוא קשר קשר לחבור לארגון טרוריסטי והתאחדות בלתי מותרת, השתתף באסיפות התאחדות בלתי מותרת, ניסה לצאת את ישראל שלא כדין לסוריה, נשא דרשות בכוונה שהמתפללים יגלו תמיכה בארגון, ופעל מטעם התאחדות בלתי מותרת וכנציגה", ציין השופט בגזר הדין.

הוא הדגיש: "מעשיו של הנאשם בוצעו משך פרק זמן ארוך, ובאופן עקבי ומתמשך. אין מדובר במעידה חד פעמית, אלא בהטפה, מפגשים, הצגת סרטונים וניהול שיחות, אשר מטרתם תמיכה בארגון, אשר הינו ארגון טרוריסטי שהוכרז כהתאחדות בלתי מותרת, אשר הסיכון הביטחוני העולה ממנה גבוה והינו בעל רמת איום גבוהה כלפי ישראל".

עם זאת, בשלב ההכרעה כתב השופט: "לא מצאתי כי בעניינו של הנאשם יש לחרוג ממתחם העונש ההולם, לא לקולא ולא לחומרה. הנאשם מורה במקצועו, מוערך ומכובד בקהילתו, נשוי ואב ל-5 ילדים ועד לביצוע העבירות ניכר כי ניהל אורח חיים נורמטיבי".

כאמור, על המחבל נגזרו 4 שנות מאסר שהחלו מתחילת תקופת מעצרו מיום 2.6.2015. הוא הספיק להשתחרר מהכלא הישראלי בתום תקופת המאסר הקצרה והיום ביצע מסע הרג אכזרי בבאר שבע.