ישיבת הממשלה, הבוקר
ישיבת הממשלה, הבוקרצילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה את התוכניות של שר המשפטים יריב לוין לתיקון מערכת המשפט, והודף הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה את הביקורת הקשה של השמאל נגד הרפורמה.

נתניהו אמר: "הטענה שהרפורמה במשפטים היא סוף הדמוקרטיה היא משוללת כל יסוד, הרפורמה שהציג השר לוין תידון בוועדת החוקה - הפורום החוקי והנכון לדיון".

ראש הממשלה שלל את הצעתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להקים צוות משותף שיגבש רפורמה בהסכמה רחבה: "לא זכורה לי הצעה כזו כשהממשלה הקודמת חתמה על הסכם כניעה מול חיזבאללה. היא אפילו לא הביאה את ההסכם לכנסת".

נתניהו הגן על הרפורמה של שר המשפטים לוין: "עד עכשיו כולם הביעו רצון להחזיר את עקרון הפרדת הרשויות. גדעון סער אמר בעצמו שהאיזון בין הרשויות צריך לכלול פסקת התגברות. זו תופעה חריגה שאין דומה לה בעולם, באף מדינה. האם ישראל לא הייתה דמוקרטיה למופת? הניסיון להשיב זה חיזוק הדמוקרטיה ויש לעשות זאת באחריות וכך נעשה".

נשיא בית המשפט העליון והשופט בדימוס אהרן ברק אמר בריאיון לתמר אלמוג כי "השר לוין אסף את כל ההצעות הרעות שנעשו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לאיזושהי שרשרת שהיא חונקת את הדמוקרטיה הישראלית".

ברק הוסיף כי "אין רעה גדולה מזאת כמהפכה חוקתית, הדבר המקביל ביותר זו מהפכה של טנקים".

ברק הגיב לביקורת החריפה שנשמעת נגדו, ואמר: "צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, באלפים, מתחברים עם ההיסטוריה שלנו, הציונות שלנו והביטחון שלנו".

נשיא העליון לשעבר והשופט בדימוס טען שהוא לא רואה בעצמו אקטיביסט או שמרן. "צר לי שחושבים שהבאתי את התקלה הזו, אם היו חושבים שלהרוג אותי יפסיק את כל הטלטלה הזו - אני מוכן לעמוד בפני כיתת יורים".

השר למורשת הרב עמיחי אליהו הגיב "אהרון ברק רוקן את המילה דמוקרטיה מתוכן כשהוא מלביש עליה דיקטטורה שיפוטית. תוך שהוא בז לעם, פוגע בכח ההרתעה של חיילי צה"ל, מפלה לרעה את הציבור היהודי במדינת ישראל ומבטל למעשה את המשמעות של המדינה כמדינה יהודית".

עוד הוסיף, "על החטא הזה אפשר להוסיף מנוי של מקורבים ומשפחה למשרות המשפט הבכירות. את הדמוקרטיה של ברק אנחנו רוצים לשנות על מנת לחזור לדמוקרטיה אמיתית".