צעירים/ סטודנטים- הסרטון הקצר הזה מופנה אליכם:לירוןי
ולמה אני לא מצליחה לראות את זה?
כתר הרימוןאחרונה
כיבוד הורים מס' 18. קימה לכבוד ההורים.כיבוד הורים
קימה לכבוד ההורים.
חייבים[1] הבן[2] והבת לעמוד[3] בפני[4] אביהם[5] ובפני[6] אימם. ואין[7] די לעשות הידור בפניהם, אלא צריכים לעמוד ממש מלוא קומתם. ואף[8] בשעה שהבן עוסק בתורה או מתפלל[9] בבית או בבית הכנסת[10] ורואה את אביו, צריך לעמוד (אבל[11] בשעה שאומר ק"ש או ברכת המזון, לא יעמוד). ואף[12] בשעה שעוסק במלאכתו[13] צריך לעמוד בפניהם אפילו אם ע"י כך יפסיד ממון. אבל אם[14] שוכב במטה עם בגדי לילה, אין צריך לקום לכבודם. וכשעומד[15] לפני הוריו אין לו להשען על דבר. וחיוב[16] קימה לאב ולאם אינו משעה שנכנסו לד' אמותיו אלא מזמן שרואה אותם מלא עיניו[17] (היינו[18] ממרחק מאה עשרים ושמונה מטר). ואפילו[19] אינו רואה את הוריו אבל שומע את קולם שמתקרבים למקום שבו נמצא[20] צריך לקום לכבודם. ואחרי[21] שקם לכבוד הוריו צריך להשאר מעומד עד שילכו ויתכסו ממנו[22] או עד שישבו[23], או[24] עד שיתנו לו רשות לישב, ולאחר[25] מכן ראוי שיחזור לישב אע"פ שצריך לילך, כדי להראות שקם לכבודם. וראוי[26] לאדם שיודע שאביו עומד לבוא והוא עומד, שישב וכשיראה את אביו יקום לכבודו. ורשאים[27] האב והאם למחול על כבודם ואז לא יצטרכו הבן והבת לקום לפניהם, אבל[28] על כל פנים מחוייבים לעשות להם הידור (היינו[29] לנוע מעט כאילו רוצה לעמוד מפניו). ואם[30] נמצאים שם אנשים שאולי אינם יודעים ממחילת האב והאם, צריך הבן לעמוד מלוא קומותו בפני הוריו, גם במקום שמחלו לו.
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t569131#6306739
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' ז'. וע' בפ"ת סק"ה ובמנ"ח מצוה רכז' ובגדולת אלישע סי' רמד' סק"ח ובבא"ח פר' כי תצא סעי' טו' ובחזו"א סי' קנא' סק"א שגם אם הבן או הבת עיוורים צריכים לקום לכבוד אביהם כשיודעים שנמצא לפניהם. וע' בשו"ע וברמ"א סי' רמב' סעי' כא' שאין לחלוק כבוד לאב בפני רבו המובהק של האב אלא"כ גם רבו חולק לו כבוד, והוא הדין אם יושב הבן אצל רבו המובהק (או גדול הדור) ונכנס אביו לחדר אינו עומד בפניהם, אלא"כ גם רבו חולק כבוד לאביו, ובס' כיבוד הורים עמ' נה' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שדוקא כשיושב סמוך לרבו אין לו לקום, אבל אם הוא בריחוק מקום (כגון שיושב לפני רבו בשיעור עם תלמידים רבים) יעמוד בכל אופן. וע' בגשר החיים פ"כ בהע' ובילק"י כבוד הורים עמ' קפו' שאבל על אמו אינו חייב לעמוד בפני אביו כל ימי שבעה מפני שגם אביו שרוי באבלות, ואם רוצה להחמיר רשאי לנוע מעט לשם הידור. (אולם בתשעה באב כשיושב הבן על הארץ צריך לקום לכבוד אביו).
[2] ובשו"ע סעי' ז' שגם אם הבן תלמיד חכם חייב לעמוד בפני אביו. וע' ברמ"א שם שאם הבן גדול ומפורסם ויש לחוש לבזיון תורה יתרחקו האחד מהשני. וע' בשו"ע שם שאם האב תלמיד בנו, כל אחד מהם עומד בפני השני. אומנם בש"ך סק"י עפ"ד הרמ"ם שגם בזה רק הבן יקום הבן לכבוד אביו. ובשו"ת הרדב"ז החדשות סי' קמה' שכדי לצאת לכל הדיעות ימחל הבן על כבודו ואז לא יצטרך אביו לעמוד.
[3] ופשוט אין חילוק בזה אם נמצא עם אביו לבד, או שמצויים שם אנשים מלבדם. וכן פשוט שאפילו אם אביו מובל בכסא צריך לעמוד מפניו. וע' בשו"ע סי' רמב' סעי' טז' שמבואר משם שוגם אם אביו עובר במכונית אפילו תוך ד' אמותיו אין צריך לקום אלא אם כן אביו נעצר לידו.
[4] יש המדקדקים שבכל פעם בהזכרת שם אביו יקוום ואם הוא כבר עומד יקוד וישתחווה. ע' ברוח חיים סק"ב בשם ס' בינה לעיתים דף קצט' ע"ד.
[5] ואפילו אביו או אמו עוורים. שו"ת גנת ורדים יו"ד כלל ד' סי' ב'. ברכ"י סי' רמד' סק"ב. שער אפרים סי' עח'. הגה' רעק"א סי' רמ'. וע' בשו"ת תשוה"נ ח"ב סי' תמח' שאפילו אביו מחוסר הכרה או תשוש בשכלו באופן שאינו מרגיש מאומה רח"ל צריך הבן לקום.
[6] ברכ"י סי' רפב' סק"א. חי"א כלל סז' סעי' ז'. פת"ש סק"ו. קיצוש"ע סי' קמג' סעי' ז'. גדולת אלישע סקט"ז.
[7] חרדים פי"ח אות א'. נחל"צ. מקנה לג' ע"א ד"ה 'אמר אביי. חיי"א כלל סז' סעי' ז'. ערוה"ש סעי' כד'. ס' מעורר ישנים סי' כו'. הליכו"ע ח"ח עמ' צה'.
[8] שו"ע סי' רמד' סעי' יא' וה"ה הכא. וע' בלבוש שם סעי' יא' שמבואר מדבריו שאין הבן צריך להפסיק מלימודו בשעה שעומד, וכ"כ בס' יפה ללב שם סק"י. ואפילו אם הבן מלמד שיעור לרבים ונכנס אביו, צריך לעמוד, (אבל אין ראוי לאב להכנס במקרה כזה כדי למנוע הפסק הלימוד). וע' בשו"ת שבט הקהתי ח"ג יו"ד סי' רנו' ובשו"ת שבה"ל ח"ו סי' קמו' שאם הבן יושב ואוחז ספר תורה בבית הכנסת אין צריך לעמוד כשרואה את אביו.
[9] ברכ"י סי' רמד' סק"א ובא"ח פר' כי תצא אות טו'לגבי רבו וה"ה הכא. שו"ת פני מבין או"ח סו"ס רלד'.
[10] וכן כשמצוי בבית המדרש.
[11] שו"ת צי"א חי"ד סי' י'. שו"ת שבט הלוי ח"ו סוס"י קמו' אלא"כ הוא בבין הפרקים. אומנם בברכ"י שם ובשו"ת שלמת חיים סי' מח' מחמירים גם בזה בכל אופן.
[12] חזו"א יו"ד סי' קמט' סק"ד וכן מבואר מהפ"ת יו"ד סי' רמד' סק"ג בשם הט"א. ופשוט שאם יושב באוטבוס ורואה לאביו או אמו שנכנסים לאוטובוס שצריך לעמוד עד שיתיישבו במקומם. ואם אין להם מקום ישיבה מחוייב ליתן להם את שלו. וע' בשו"ת תורה לשמה סי' רנה' שכשיושב בסעודה או משתה ואביו עובר ומוזג כוס ליושבים, כשמגיע סמוך לבן, צריך לעמוד.
[13] ואפילו כשהוא שכיר יום אצל בעל הבית, שמסתמא יש מחילה על כך מבעל הבית, וראוי שיבקש מאביו ומאמו שימחלו על כבודם כל זמן שעוסק במלאכתו.
[14] שו"ת שבט הקהתי ח"ג יו"ד סי' רנו' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. אמנם בילק"י כבוד הורים עמ' קפב' מחמיר בזה ושאם קשה לו יבקש מחילה מאביו ואמו, וע"ש שמחמיר גם בענין הרוחץ עם אביו בברכית שחיה או בים ולבושים בבגד ים, שצריך הבן לקום לכבוד אביו, ולפי דברי השבט הקהתי הנ"ל גם בזה יש להקל.
[15] חרדים פס"ו אות קיב'. וכן מבואר מהברכ"י חו"מ סי' יז' סק"ד. וע' במשנ"ב סי' צד' סקכ"ב שאם הוא סמוך באופן שאם ינטל אותו הדבר לא יפול, יש מקלים. אבל גם בזה ראוי להחמיר.
[16] ס' המקנה קידושין לג' ע"ב. נחל"צ. מאה שערים עמ' קסג'. בני יהודה דף נז' ע"א. חיי"א כלל סז' סעי' ז'. ברכ"י סק"א בשם המט"י. עמודי הארזים סי' נו' סק"ו. גדולת אלישע סקי"ח. הליכו"ע ח"ח עמ' צה' ושכ"כ בס' אבן ישראל הל' ממרים פ"ו דף רטו' ע"א.ודלא כראשון לציון דף צט' ע"ד ד"ה 'ונראה' שסובר שצריך לעמוד רק כשנכנסו בד' אמותיו.
[17] ופשוט שאסור לבן לעצום עיניו או להפנות ראשו לצדדים כששומע את אביו או אמו מתקרבים, כדי שלא יצטרך לראותם ולקום לכבודם שבלאו הכי צריך לקום כשיודע כשהוריו מתקרבים למקום בו נמצא. וע' בשו"ע סי' רמד' סעי' ג'.
[18] ע' בש"ך סי' רמד' סק"ח בשם הסמ"ק סי' נב'. ולדעת החזו"א זצ"ל הוא כמאה שישים מטר והמחמיר כמותו, תע"ב.
[19] גליון מהרש"א סי' רמ סעי' ז'. ערוה"ש סעי' כד'. וע' בשו"ת שבה"ל ח"ב יו"ד סי' קיא' אות ד'.
[20] והיינו כשעומדים להכנס לחדר בו נמצא, אבל אם רואה אותם עוברים בחדר אחר אין צריך לקום לכבודם. חיי"א שם. שו"ת שבה"ל ח"ב סי' קמה'. ס' כיבוד הורים פ"ד סעי' ה' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. וע' בילק"י כיבוד הורים עמ' קעח' עפמש"כ הבא"ח פר' כי תצא שהיושב במרפסת ורואה את הוריו עוברים ברחוב אין צריך לקום, וכן בן היושב בביהכ"נ ורואה שאמו נכנסת לעזרת נשים או בת הרואה מהעזרת נשים שאביה נכנס לביהכ"נ למטה, אין צריכים לקום. וע' בבא"ח פר' כי תצא אות יג' שמבואר מדבריו שאם האב בעליה והבן למטה אין צריך לעמוד.
[21] מקנה קידושי לג' ע"ב. נחלת צבי. מאה שערים עמ' קסג'. חיי"א שם. הליכו"ע ח"ח עמ' צה'.
[22] וכגון שהבן יושב בסלון ונכנס אביו וברצונו לילך למטבח אין לבן לישב עד שיכנס אביו למטבח.
[23] אבל אם עמדו לנוח ובדעתם להמשיך מיד ללכת, לא ישב. ילק"י כבוד הורים עמ' קנא'.
[24] מאירי קידושין לא: וכן מבואר מהשו"ע סי' רמב' סעי' טז'. ובשו"ת שער שמעון אחד ח"א יו"ד סי' יב' בשם הגר"ע יוסף שליט"א שאם כשבא הבן לקום צווהו אביו לשבת, ישאר מיושב.
[25] ס' חסידים אות צא'. שכנה"ג הגה"ט סק"כ. באה"ט סק"ט. בית לחם יהודה סק"ו. גדולת אלישע סקכ"ו. ובבא"ח פר' שופטים אות יב' שאם צריך להפנות לנקביו באופן שעובר על בל תשקצו אין צריך לחזור לישב.
[26] ע' בבא"ח פר' שופטים אות יב'.
[27] שו"ע סעי' יט'. ואף ראוי שימחלו בזה לילדיהם מפני הקושי שבדבר.
[28] ע' שו"ע סי' רמב' סעי' לב' וה"ה הכא.
[29] לבוש שם.
[30] ס' הליכות בן אדם לחבירו עמ' פז' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ילק"י כבוד הורים עמ' קסג'.
יישר כח, כל הכבוד על ההתמדה..-משה ר-
תודה!ריבוזום
יישר כח!אילה שלוחהאחרונה
משחק פורום - סיפור קצרקשלש
חוקים:
1. כל אחד כותב את המס' הסידורי אחריו הוא כותב
2. כל אחד קורא את הקטע עליו הוא מגיב בלבד
3. כל אחד מוסיף 4-6 משפטים על הקטע הקודם לו
אחרי שנגיע ל20 בערך נכתוב את כל הסיפור
ונראה מה יצא ..
הולך ?
1 -קשלש
היו היה ילד חמוד וקטן.
הוא לא כל כך אהב ללכת לגן.
הוריו היו מאוד נבוכים בסיפור.
כיצד זה נאהיב עליו את מלאכת הדיבור והחיבור והחיסור ?
בצר להם פנו לדמות הכי אהובה ומקובלת עליהם.
2-פסגת החלומות
הם הגיעו לשם עם עוד הרבה אנשים
ילדים, נערים, תינוקות וקשישים
דאגו כיצד, איך ומתי
והאם זה בכלל היה כדאי
3-כוכבי בוקר
ואז החליטו שאם הם כבר שם
צריך לפחות להנות, ומיד קפצו לים
שיחקו בלי הרף בחול ובגלים
אבל פתאום מאי שם צצו המון תרנגולים!
4-מאמע צאדיקה
התרנגולים היו מלאי נוצות
מצווחים, מעיפים, מתיזים ניצוצות
החבר'ה החליטו שהלול לא מתאים להם, להינות זה לא כאן
אז הם קמו ועלו לאוטובוס שיקח אותם לרחוב הפקאן
5-חשבשבת
מקום שומם רק כמה בתים
בו גרים אנשים מוזרים
שאוהבים את השקט
וכל זר שעובר עושה להם רטט
6.יוסלה קמצן (קדוש?)
מקום בו השמש מאירה חלושות
והציפור מזמרת בקלישות
העשב טיפה צהוב
ואין הרבה במקום מה לאהוב
.7כורש
ואוזניו רחשים קלטו
ופיו שעד אז רק דיבר ודיבר
אילם נהיה למראה הבאר..
קפיץקשלש
קפוץ
העיקר ביקשתם משחק ![]()
ומה יצא ? יצאתם קצת יבשנים אבל זו התוצאה :קשלשאחרונה
היו היה ילד חמוד וקטן.
הוא לא כל כך אהב ללכת לגן.
הוריו היו מאוד נבוכים בסיפור.
כיצד זה נאהיב עליו את מלאכת הדיבור והחיבור והחיסור ?
בצר להם פנו לדמות הכי אהובה ומקובלת עליהם.
הם הגיעו לשם עם עוד הרבה אנשים
ילדים, נערים, תינוקות וקשישים
דאגו כיצד, איך ומתי
והאם זה בכלל היה כדאי
ואז החליטו שאם הם כבר שם
צריך לפחות להנות, ומיד קפצו לים
שיחקו בלי הרף בחול ובגלים
אבל פתאום מאי שם צצו המון תרנגולים!
התרנגולים היו מלאי נוצות
מצווחים, מעיפים, מתיזים ניצוצות
החבר'ה החליטו שהלול לא מתאים להם, להינות זה לא כאן
אז הם קמו ועלו לאוטובוס שיקח אותם לרחוב הפקאן
מקום שומם רק כמה בתים
בו גרים אנשים מוזרים
שאוהבים את השקט
וכל זר שעובר עושה להם רטט
מקום בו השמש מאירה חלושות
והציפור מזמרת בקלישות
העשב טיפה צהוב
ואין הרבה במקום מה לאהוב
ובכל זאת את גופו רגלו משכו
ואוזניו רחשים קלטו
ופיו שעד אז רק דיבר ודיבר
אילם נהיה למראה הבאר..
חביב ביותר !
כשאני אהיה מרצה-דינה ל.
אני לא אשכח איך היה להיות סטודנטית! |חותמת| ![]()
המרצים האלה ![]()
הם לא כאלו קשישים שהם יכולים לטעון שהם שכחו איך היה להיות סטודנט קטן ונבער, שממתין בקוצר רוח לציון במבחן!
למה הם מותחים אותי כמו מסטיק שלושה שבועות בציפיה??? זה לא יפה! 
גם הם היו באותו המקום שלי, אז למה לא להתחשב?!
אני עם העמוד של המידע אישי לסטודנט פתוח באייפון, מרעננת חמש פעמים ביום (כי ההודעה למייל מגיעה רק אחרי כמה שעות טובות) ואין! ![]()
בברכת בשורוטובות,
הסטודנטית מפשוטי העם.
זה מה שאמרו לעיל. לא למדתי במכללות חרדיות+mp8
אז אני לא יודעת....
בוקר טובמושיקו
בציפיה לקיום הייעוד ואשיבה שופטיך כבראשונה וכו'
ולא ממשלה של יהודים שמשחררים כלבי טרף לחופשי
בוקר טובכתר הרימון
בוקר טוב.טופי תות
תזכירו לי שבוע הבא לא השתגע במחול, כי יום למחרת זה כואאאבבבב.
כושר גופני זה טוב!משהאחרונה
בוקר טוב!משה
בחסדי ה' יתברך עלינוכתר הרימון
התארסנו.
שמואל וכתר.

העיקר לא פורום הכרויות |שורק|קשלש
מזל טוב כיף לשמוע 
בקצרה, סוגיית הקרי והכתיב:כתר הרימון
שתי דעות שנפגשתי בהן:
על פי הגמרה בנדרים לז:
תופעה זו היא הלכה למשה מסיני.
על פי המאירי והרד"ק: (מקורות ספציפיים בהזדמנות אם תהיה דרישה)
בעקבות הגלות היה בלבול בספרים, וכשאנשי כנסת הגדולה חידשו את התורה הם מצאו מחלוקות בין הספרים.
הם הכריעו לפי הרוב או לפי מה שנראה לפי דעתם.
וכשהם לא ידעו מה להכריע הם השאירו את שתי האפשרויות - אחת כקרי ואחת ככתיב.
לעניות דעתי, על פי הדעה השנייה הדבר מסתדר שאחת הצורות מצביעה על צורה קדומה בשפה.
ככל הידוע לי הדעה הרווחת היאיוסלה קמצן (קדוש?)
שזו הלכה למשה מסיני , ישר כח וח"ח
אז הנה למדת רד"ק והמאירי
כתר הרימון
דעה רווחת תלוי באיזה חוגיםהרועה
ועד כמה שידוע לי זה מתחיל מבוסס על מדרש
בחוגים התורנייםיוסלה קמצן (קדוש?)
איזה כיף לתפוס מונופול על הקב"ההרועה
הקב"ה נלמד ונעבד ע"י החוגים התורניים. לא?אלעד
הלוא הוא נותן התורה, והם אלה שמקפידים לשמור עליה ואת הכתוב בה
וודאי שיש להם יתרון ע"פ אלה שלא מחוייבים לו
אלעד- איך אתה מגדיר "תורני" ?מאמע צאדיקה
אורטודוקס, נניח, ככה בגדול.אלעד
לפחות אחד כזה שמחוייב לשו"ע ומרגיש שהוא נכשל כשעובר על אחת ההלכות הכתובות בו.
אז אתה ויוסלה מגדירים לגמרי אחרת, כנראהמאמע צאדיקה
למה? אני מגדיר את זה ככה פחות או יותריוסלה קמצן (קדוש?)
מי שמחויב ליהדות הוא תורני
תפסתי מונפול? רק אמרתי מה הדעה הרווחת היוםיוסלה קמצן (קדוש?)
ומי לדעתך מחוץ למונופול, מעניין אותי לדעת....
איך זה שהרד"ק והמאירי כותבים נגד הגמרא??ריבוזום
הם לא..הרועה
היהדות היא מורכבת ויש דעות לכאן ולכאן, אני נוטה יותר לשניה.
הם כותבים הפוך ממה שכתוב בגמרא או לא?ריבוזום
הרבה זמן לא התעסקתי בזה אבל לצורך העניין נניח שכןהרועה
אם כתר אומרת אני אאמין לה.. טעות שלי כנראה זה לא מופיע במדרש.
לא כזה מופרך שהראשונים חולקים על גמרות בנושאים מחשבתיים אמוניים.
יש על זה ערך מעניין בויקיפדיהריבוזום
כאן.
והגמרא היא כאן.
לא הבנתי אבל מדוע כתבת "הם לא". בגלל הניסוח שלי עם המילה "נגד"? כמובן התכוונתי כיצד הם כותבים משהו שסותר את דברי הגמרא, ולא היה צורך להתייחס למשמעות נלווית של המילה "נגד", גם אם יש בה כזאת.
מה שמעניין (כמו שציינו בויקי) שהדוגמאות לקרי ולא כתיב ולכתיב ולא קרי הן לא מהחומש, כך שמוזר לומר עליהן הלכה למשה מסיני.
עכשיו ראיתי שערכת...ריבוזום
מדובר כאן על האם משהו הוא הלכה למשה מסיני או לא. מכיוון שהתורה מבוססת על מסורת, מחלוקת בעניין כזה נראית לי דבר יסודי...
אחרי שהסתכלתי בויקיפדיה ראיתי שלא ברור מה כוונת הגמרא בהל"מ גם בלי לקרוא את דברי הפרשנים שכותבים על שינויי גרסאות, בגלל הדוגמאות שהגמ' מביאה. אבל לפני שפתחתי בויקי - הפריע לי מה שכתבתי לעיל.
יותר יסודית מהמחלוקת בתפילין של רש"י ורבנו תם?הרועה
הממ. המחלוקות בתפיליןריבוזום
היא פירושים שונים לדברי הגמרא*. כאן כפי שהיה נראה לי בהתחלה (ועכשיו לא נראה לי שזה בדיוק כך) - הגמרא אומרת על משהו שהוא הל"מ, ואילו פרשנים מאוחרים יותר סותרים זאת. אם אפשר לסתור את הגמרא בטענה כזו, מה מביא אותך לקבל דברים אחרים בתושב"ע כקבלה למשה מסיני?
*איך קרה שחלוקים בזה אינני יודעת, ואני לא מתמצאת בזה. באמת נושא שכדאי ללמוד. אולי בגלל תקופה של גזירות שבה אנשים פחות הניחו תפילין... לא יודעת.
יותר יסודית מהמחלוקת האם לקב"ה יש גוף?הרועה
מקיום שדים? מיחס לנבואות בתנ"ך?
היו דעות שונות ביהדות והראשונים לא תמיד נצמדו לגמרא בסוגיות האלה.
כן. לא אמרתי שהיא יסודית "כי היא נשמעת לי חשובה",ריבוזום
הבאתי סיבה מסויימת, שלא התייחסת אליה, ושאינה קשורה לדברים שאתה הבאת.
ככל הנראה חלוקים בזה כי שתי הצורות לגיטמיותהרועה
ואנחנו באמת מוצאים תפילין מבית שני משתי הצורות (בערך..).
הנקודה שניסיתי להעביר (ולכן לא רציתי להיכנס לדיון על פרטים כאלה או אחרים) היא שה"יהדות" שאנחנו מתייחסים אליה כאל דבר מובן מאליו היא דבר שהתעצב במשך הרבה זמן, וזה שלנו ברור שמשהו הוא ככה זה לא אומר שזה נכון.
לא דיברתי על תפילין, את זה אתה הבאתריבוזום
לא התייחסת לטענה שלי באופן ישיר (ונראה לי שגם לא באופן עקיף). גם אם פרטי הלכה ופסקים ועוד התעצבו במשך השנים, כמו שברור שקרה, באותה מידה ברור לי שאין ערך לתורה אם איננו מאמינים באופן בסיסי - שהיא מן השמים (לא כל כמה שהיא התפתחה כעת, אבל מה שמקובל שניתן מסיני). זה עיקר היהדות, וההצדקה של זה היא המסורת. לכן אם במקור שהתקבל כמוסמך - בגמרא, נכתב שמשהו התקבל מסיני, ז"א שאותו אמורא הביא מסורת כזו, וזה נחשב לאמין בשביל להיכנס לגמרא. אם מפקפקים בזה, אז אפשר לפקפק גם בדברים אחרים שהגמרא אומרת שהם הל"מ.
(שוב, הכל לפי ההבנה הקודמת שלי של עניין הקרי-וכתיב,לפני שממש הסתכלתי בגמרא, מה שהעלה שאלות אחרות ושינה את ההבנה של מה הפרשנים אומרים ומה הגמרא אומרת. עכשיו זה דיון תיאורטי בנושא אחר.)
עכשיו הבנתי למה התכוונתהרועה
אז לא, הגמרא בכלליות בעיני היא לא מקור אבסולוטי שצריך לקבל בו כל דבר כפשוטו במיוחד אם היו ראשונים שחלקו על הגמרא הזאת.
(אני מקבל את מה שנאמר למשה מסיני באמת כאמת מוחלטת, אני לא בטוח שאם הגמרא אומרת על משהו שהוא הלכה למשה מסיני זה בהכרח אומר שבאמת הוא ניתן למשה מסיני.)
כיצד אתה מכריע מה נאמר למשה מסיני?ריבוזום
הרמב"ם כותב כיצד מכריעים מה הלכה למשה מסיני-שאלה בעלמאאחרונה
"כל דבר שאין לו רמז במקרא ואינו נקשר בו, וא"א להוציאו בדרך מדרכי הסברא,- עליו לבדו נאמר: "הלכה למשה מסיני" (הקדמה למשנה. בהוצאה של מוסד הרב זה בעמ' לג'- לד')
ואח"כ מונה שם הרמב"ם את ההלכות למשה מסיני.
למה לא להאמין כשהג' אומרת שדבר מוסיים הינו הלכה למשה מסיני?
אני לא יודע יותר מידי לפלפל אני יודע רקקשלש
מה שו"ע כותב והמעשה שהוא מספר נראה לי מפחיד בפני עצמו :
שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת ספר תורה סימן קמא
ח. כל תיבה שהיא קרי וכתיב, הלכה למשה מסיני שתהא נכתבה כמו שהיא בתורה ט ונקרית בענין אחר; ומעשה באחד שקרא כמו שהיא כתובה, בפני גדולי הדור: ה"ר יצחק אבוהב והר"ר אברהם ואלאנסי והר"ר שמואל ואלאנסי בנו ז"ל, והתרו בו שיקרא (כז) כפי המסורה, ולא רצה, ונדוהו והורידוהו מהתיבה.
מי ער?ריבוזום
ער!משה
אנחנו..נקודה למחשבה
הוא בדרך לישיבה ואני ערה לוודא שהגיע 
גם אנינפשי תערוג
אנוכי
ת.מ.
|קשישה שמתעוררת בלילה|דינה ל.
ערה
בועית מחשבהאחרונה
חמודים אלואריק מהדרום
ניר וגלי מאחלים שנה טובה.
חביב
הסוף לא משוחשבשבת
אהבתי דווקאריבוזום
האנימציה והדיבוב חמודים 
אריק?? אתה גם התחלת לפרסם?
נפשי תערוג
O-: חחח אשכרה צחקתי..שירת ה'
באמת חמוד, רק אזהרהותן טל
וסליחה שאני קצת מבאס - אם מישהו בעקבות שראה את זה ירצה לראות את שר הסרטונים שהזוג האלה יצרו, שרק יידע שיש הרבה בעיות צניעות וגסויות בסרטונים מסויימים שלהם... יישמע השומע ויזהר...
^^^שרבוב
^^^ג'נדס
הי! אהבתי אותם!
דינה ל.אחרונה
העבירו לי קצת זמן שינה יקר...
פרוייקט התמי"ד-משימה 3! (באיחור קל)התקדמות...
ברוך ה' היה לי שבוע עמוס
אז לא היה לי פנאי להיות ליד המחשב (גם ברוך ה'...)
תודה ל-GUEST על העידוד בכתיבת המשימה השלישית..
לא הייתי בטוחה שיש פה עניין במשימות...
ובכן...המשימה השלישית היא:::::::::::::::::
מעכשיו עד סופשבוע לתכנן לו"ז יומי...
שמתחיל בשעה שנקראת מוקדמת מבחינתך, מפוצץ בתוכניות, ומסתיים לא יאוחר מאחת עשרה. ואז לישון.........חרררררררררר....... פששששששששששש.........
הצלחות רבות לכולנו
ואי ז-ה קשה!! אשרייך נשמה
אהבת חינם
לא מאמינה....פשוט השגחה פרטיתפשוט אחת..
זה כל כך דומה למה שהחלטתי בעצמי בתחילת השבוע
ב"ה שבינתיים (היום רק היום השני
,אני מצליחה לעמוד בזה)
בטח שיש עניין במשימות,תמשיכי ככה
תודהguest
אז 11 זה הרבה לפני הסביר, אבל הבוקר והיום נשמע נכון.
יום ראשון למשימה... אני עדין ערה
התקדמות...אחרונה
אבל היה יום עמוס ברוך ה'....
ואני עדיין ערה כי הייתי בסדנא שנמשכה עד עכשיו..
סיבה מוצדקת, המורה!
ידע ונסיון שווה יותר מתואר אקדמאימשה
בעיר הסינית גואנגג'ואו נכנסו שודדים לבנק הומה אדם. שודד אחד צעק בכניסתו: "שאיש לא יזוז, הכסף שייך למדינה, החיים שייכים לכם!" וכל הנוכחים בבנק נשכבו לאט ובשקט על הרצפה.
זוהי דוגמא של: "מושג משנה מנטאליות". הוא משנה את תפיסת העולם של האנשים.
...
אישה אחת נשכבה בצורה מגוננת על ילדיה. אחד השודדים אמר לה: "מדובר בשוד, לא בחטיפה. אין לך שום סיבה לשכב על ילדייך".
זה נקרא מקצוענות - להתמקד במשימה ולא להתבלבל.
במהלך הבריחה צעיר השודדים אמר לזקן מביניהם: "אולי נספור כמה השגנו?"
הזקן השיב בכעס: "אל תהיה טיפש! זה המון כסף לספור, בוא נמתין עד שיודיעו בחדשות כמה הפסיד הבנק."
זה נקרא ניסיון – כיום הניסיון חשוב יותר מתואר אקדמי.
לאחר שהשודדים עזבו, מנהל הבנק אמר למפקח שיצלצל מיד למשטרה. המפקח ענה: "רגע, בוא נוסיף לנזק את כל המיליונים שחסרים לנו מן המעילה של החודש שעבר, נדווח שגם את זה גנבו השודדים! ועל הדרך אפשר לכסות את כל ההפסדים של הבנק בהשקעות."
זה נקרא להפוך מצב שלילי לחיובי.
למחרת הודיעו בחדשות כי 100 מיליון נשדדו מהבנק ב-גואנגג'ואו. השודדים נגשו לחלק את השלל, אך מצאו רק 20 מיליון בשקי השוד. השודדים התמרמרו: "סיכננו את חיינו בשביל 20 מיליונים מסכנים, בעוד הנהלת הבנק שדדה לעצמה 80 מיליון בהינד-עפעף!".
כנראה עדיף ללמוד ולהכיר את המערכת מאשר לפעול כשודד פשוט.
פירוש הדבר: ידע יקר מפז.
מנהל הבנק, שמח וטוב-לב, היה מרוצה ביותר מכך שהפסדיו בשוק ההשקעות כוסו על ידי השוד.
זה נקרא להעז לקחת סיכונים.
תן לאדם נשק והוא יוכל לשדוד בנק. תן לאדם בנק והוא יוכל לשדוד את כולם!
חשוב! תחתמו ותשתפו!במבה 805
עצומה נגד שחרור 26 המחבלים! אל תתנו להם להשתחרר עם דם על הידיים!
רלוונטי? לצערנו לא.דינה ל.
הלואי וזה היה עוזר ..קשלש
לצערי מאוד סקפטי
מקפיצההלליש
אי פעם שמעתם שבג"ץ ביטל החלטה כזאת של המדינה?ותן טלאחרונה
לא.
וזה לא יקרה.
מצער, אבל באמת כל ערכן של התביעות ההן רק לעלות למודעות ולזעוק את זעקת הכאב - כי שינוי במעשה זה לא יגרום. הרוצחים ישוחררו בכל מקרה, אם המדינה החליטה כך.
אני הייתי שמח אם כדי לפתור את זה, המדינה פשוט הייתה מחילה את עונש המוות שכבר קיים כבר היום במשפט הצבאי ביהודה ושומרון. זה היה פוטר לנו הרבה בעיות...
כיבוד הורים מס' 17.לפרנס הוריו מכספי צדקה או מעשר.כיבוד הורים
לפרנס הוריו מכספי צדקה ומעשר.
במקום[1] שאין יכולים ההורים להתפרנס בכוחות עצמם, אם[2] יד הבן משגת, אין לו לפרנסם מכספי צדקה ומעשרות (ואפילו[3] אין הוריו יודעים מזה). אבל במקום שאין לו ליתן מממונו שלו, רשאי לפרנסם מכספי צדקה ומעשר[4]. והוריו[5] קודמים בזה לשאר עניים.
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t568601#6303061
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] ע' בשו"ע סעי' ה' שדוקא כשאין להורים מחויב לפרנסם משלו.
[2] רמ"א סעי' ה'.
[3] ילק"י כיבוד הורים עמ' קכו'.
[4] ורשאי ליתן להם את כל כספי המעשר. חיי"א כלל סז' סעי' יב'. שו"ת חת"ס יו"ד סי' רכט'.
[5] רמ"א יו"ד סי' רנא' סעי' א'. שו"ת חת"ס יו"ד סי' רכט'.
תודה
ג'נדס
תודה רבה! יישר כוח!!!ותן טלאחרונה
יש פה מישהו מהגולן או שנסע לשם לאחרונה בת.ציבורית?מחפשתותו
נסי כאןעוגת גבינה.
מה את רוצה לדעת?ט'
/מצביע/בקטנה
|פולשת| |גרה בגולן|ענבלאחרונה
יהודים! לעבודה!אאלעד
טוב, זוכרים מישהו בשם גיא בר יוסף? שחיפשו בשבילו פעם תרומת מח עצם..?
אז תקשיבו, העניינים קצת הסתבכו..מחפשים תרומות טרומבוציטים. מה זה אומר?
צריכים לפחות 30 אנשים בין גיל 18-65, בריאים,* ששוקלים מינימום 50 ק"ג ושלא היו בארצות כמו אפריקה או דרום אמריקה בשנה האחרונה (איפה שיש מלריה) שיכולים להגיע לבנק הדם בהדסה, למלא שאלון רפואי ולתרום דם. בנק הדם נמצא בקומת קרקע, בבנין המרפאות (הבנין הישן של בית החולים)
*בריאים - הכוונה שלא לוקחים תרופות ללחץ דם, שלא היה סרטן או מחלה קשה בעבר, ושלא לוקחים אינסולין לסוכרת. (תרופות אחרות לסוכרת בסדר)
חשוב מאד להגיד שבאתם לתרום טרומבוציטים עור גיא בר-יוסף שאמור לעבור השתלת מח עצם
חשוב מאוד להביא תעודת רשמית - זהות, דרכון או רשיון נהיגה.
ניתן להגיע בימים א-ה בין השעות 8:15 - 15:00 (בימי ששי בין 8:15 - 12:00)
.
השאלון והדם ייבדקו ואם הנתונים הרפואיים והדם מתאימים, יתכן והאדם יתבקש לחזור להדסה שוב, במועד שיקבע מראש. את המועד הזה יש לכבד ולדייק כי מדובר בחיבור למכשיר שהשימוש בו מאד יקר, ורק מספר מצומצם של אנשים יכול להגיע כל יום. התהליך הוא שוב דומה להתרמת דם, אבל הפעם יקחו דם מהוריד והוא יכנס למשכיר (במקום לשקית), המכשיר מפריד את הטרומבוציטים מהדם עצמו, והדם מוחזר דרך אותו הוריד לתורם, כך שהתהליך אינו גורם לעייפות או תופעות נוספות. זה אמור לקחת בין שעה וחצי לשעתיים.
סוג הדם אינו חושב לצורך ההתרמה הזאת.
תודה
פרטים?
אורי לוין - 0526989814
מקפיצהיעל מהדרום
אפשר לתרום רק בהדסה?תילה
גם רציתי לשאול..יעל מהדרום
התשובה,אאלעד
שהתרומה עצמה רק בהדסה. את הבדיקות אפשר גם בתל השומר אאל"ט.
ברוך דיין האמת. גיא נפטר.תילה
אווצ'... איזה שוק! בדיוק החלטתי שאני רוצה ללכת...התקדמות...אחרונה
בוקר טובמושיקו
בוקר טוב!ת.מ.
בוקר אור!!טופי תות
ישנתי 7:30 שעות רצוף. תענוג.
בוקר טוב!!יטבתה
מזכיר לי את אשתו של בנדוד שלי שהיתה הפוכה כל השבת בטענה שבתה העירה אותה ב8 לפנות בוקר.... אח הדור של היום...
בשבת 8 בבוקרטופי תות
זה באמת נץ!!
לגמרי.דינה ל.אחרונה
(והבנות הצדיקות משכימות לביה״כ
)הסכסוך הישראלי - ערבייוסף-חיים
בס"ד
"לשחרר מחבלים?? השתגעת??"
"אסור בשום פנים ואופן למסור שטחים לערבים!"
אסור ואסור ואסור.
אבל מה אתה תעשה אם תהיה ראש הממשלה?
איך היית אתה פותר את הסכסוך הזה?
שאלה חשובה, מוזמנים לענות.
ב״ה יומיום שאני לא צריכה לקבל החלטות כאלו חשובותדינה ל.
לא יודעת.
דבר אחד אני יודעת: שהייתי מבינה שאין לי זכות לקחת אחריות שהיא לא אפשרית- להתחייב שרוצחים מדממים לא ישובו לרצוח.
והייתי זוכרת שאם הם כן ישובו וירצחו- לא הייתי יכולה לחיות עם הרשמה הזאת.
כמחווה לערבים הייתי שולחת צלי יונה.
גג.
במילים אחרות: יודעת את מקומי.
תמיד מתלוננים שראש הממשלה לא יודע מה לעשות.יוסף-חיים
בס"ד
לא פועל בצורה נכונה, עושה דברים מנוגדים לערכים וכו'.
אבל אין לכם פתרון מעצמכם?
דווקא אנידינה ל.
אבל כאזרחית שמחפשת כאן ביטחון,
כמישהי עם ראש עובד על הכתפיים ובו טיפת הגיון (ואפילו יותר)
וכמי שנפגעה מהטרור הערבי באופן אישי-
יש זכות וחובה מוחלטים לזעוק על האיוולות הזאת.
לצורך הענין:
ביקשת פיתרון?!
לשלול שיחרור מחבלים בתור ״מחווה״. כי שכל אנושי לא יימצא בזה קורטוב הגיון וטוב.
והנה בכעסי הצעתי לך בהודעתי הקודמת מחווה אלטרנטיבית...
לו הייתי רה"מ הייתי פותר את הסכסוך הזה, כלשונךאלעד
ע"י שאלה מאוד פשוטה- אילו מעשים יקדמו את התהליך, ואילו יסוגו אותו אחור.
שיחרור מחבלים, פתרון עליו אתה מצביע כדוגמא, ודאי לא יקדם אותו.
הוא משדר מסר סלחני למרצחים ולנוהים אחריהם, הוא מעניק להם כבוד מלכים בשובם לביתם, הוא פוגע באזרחי מדינת ישראל, ומעביר הודעה ברורה לעולם- דמנו הפקר.
כך שכל השאלה שלך בטלה מעיקרה.
מה הייתי עושה?מאמע צאדיקה
אומרת בנחרצות: "אני לא מסכימה! זה שלי!"
ועושה לפי זה-
הייתי מעבירה לצבא נוהל שכל מחבל שנתפס ולא צריך אותו למודיעין- לדאוג שיצא מת מהפעולה.
ומחבל שצריך לתפוס אותו חי בשביל המידע שיש לו לספר- אח"כ לדאוג שגזר דין מוות יבוצע בו ("מחבל טוב הוא מחבל מת")
הייתי מעבירה לרשות רשימה של דרישות מצידי -לפי ישיבה לשולחן המו" (כולל הכרה מלאה בריבונות ישראל כמדינה, הכרה בריבונות ישראל על ירושלים, התפרקות מכל נשק, תשלום חובות מלא של הרשות כלפי המדינה, התחייבות לחדול מטרור, )
מבחינת שטח הייתי מספחת באופן חוקי את רוב או כל שטחי יוש לשטח מדינת ישראל
כהצהרה- הייתי מודיעה
"שתי גדות לירדן זו שלנו זו גם כן- ומכאן אני מתחילה את המו"מ, מי שמתעסק איתי- בצרות!"
נראה לך הזוי לנהל ככה מדינה?
הולכת עפ"י תורהחשבשבת
שמכוחה אנחנו כאן
עם התוקף היהודי- ומאמינה שה' יעזור
רק ככה זה יכניע את כולם.-ועמי באמת ישכון לבטח..
ואתם תראו שיבוא יום- והאו קרוב עד מאוד- שהערבים יתחננו בפנינו שניקח את האדמה אותה הם גזלו מאיתנו ...
יוהו! סוף סוף מנהיגה כלבביאלעד
צדיקה- אנחנו מאחורייך!
צדיקה-למה מצב של מ"ומחשבשבת
עולה פה בכלל??
לא צריך להגיע למצב הזה!!
הארץ הזו שלנו- כשיהודים יעמדו על זה בתוקף- גם אומות העולם יסכימו איתם 
צאדיקה לראשות הממשלה עכשיו!עין הקורא
ביבי - ראה הוזהרת.
אני מקווה שהבנתם את נימת כתיבת הדברים לעילמאמע צאדיקה
"אומרת בנחרצות: "אני לא מסכימה! זה שלי!""
כדי להבין את נימת הדברים- תדמיינו ילדה קטנה, עם שמלה אדומה ושתי צמות
, שרוקעת ברגליים (יש לה סנדלים וורודות מהממות עם פרח...
) וצועקת:
"לא רוצה! זה שללללללללללללי!" ![]()
אותה^ הייתם ממנים לראשות ממשלה?

(פה החסרתי מכם בדיחה על ציפי ליבני... הילדה שאחראית למו"מ)
חשבשבת- למה צריך בכלל מו"מ ?
יש פה בארץ הזו מספר שבטים וחמולות של אנשים, שנמצאים במרחב הזה בעשרות\מאות שנים האחרונות
מבחינת הדת שלהם- הם לא עובדי ע"ז- אז אין חובה הלכתית להוציא אותם מפה, ומאידך יש מקום לומר שהם יכולים לענות לגדרים של גר תושב או מקיימי מצוות בני נוח.
עובדה- הם פה.
ואם לא נמצא דרך לדבר איתם כדי לראות מה אנחנו עוזרים להם לעשות עם החיים שלהם כחברה ותרבות גם הלאה- אז לא ייקרה כלום, או שייקרו דברים רעים. (דברים רעים= הנחתת הנהגה לא-מקומית שמנסה לאחד את כל השבטים והחמולות תחת הנהגה פוליטית אחת, ע"ע אש"ף)
ואז יש שתי אפשרויות- או שיישארו פה, או שיילכו מפה
אם הם נשארים פה- אז צריך להעמיד להם הנהגה מקומית מסודרת, לפי השבטים והמשפחות שהם. כולל חובותיהם למדינה וכולל חובות המדינה כלפיהם. ( ע"ע "אין זכויות בלי חובות")
אם הם הולכים מפה- אז צריך לראות איזה פיצוי כספי אפשר לתת להם על הנדלן שהם משאירים פה- וזה יהיה להם סיפתח לחיים חדשים. המדינה יכולה גם למצוא אפיק ייצוא לטכנולוגיות מים חקלאות ותעשיה -בפיתוח המדינות שאליהם יעברו מי שירצו ללכת מפה.
האם מיותר להדגיש- ?
מו"מ הוא רק מול אוכלוסיה אזרחית
מי שבא להילחם מולנו- נהרוג אותו!
("אח שלי גדול וחזק ויש לו רובה ענק-ענק והוא יעשה ממך קציצות! " (הילדה לעיל, בהמשך הנאום))
מי שחייב לנו כסף- שישלם!
מי שהוא ממדינה אחרת- אבל לו לא חסרות בעיות בבית והוא לא "צדיק שיכול לתת עיצות לאחרים"- שיסתום!
חברי פורום יקרים,
תודה על עידודכם לקל עלי משרה פוליטית בכירה
בשלב זה בחיים- אקבל את המשרה ברצון- בתנאי שאני מסיימת את העבודה כל יום ב1 כדי להוציא את הילד מהמעון.... ![]()
(ושתדעו שאני לא מקנאה בכלל בנתניהו, יש לו כל כך הרבה אחריות על הכתפיים שלו... )
בגלל זה הוא קיבל קילה
עין הקורא
מפנה את הכיסא למשיח.אריק מהדרום
רק שימו לב..הקולה טובה
עד כמה כל ראש ממשלה, ניצי ככל שיהיה לפני כניסתו לתפקיד- משנה עמדה כשהוא מתישב שם.
למה?
כי הדברים יותר מורכבים מכפי שהם נראים.
כפי שצדיקה אמרה- ילדה קטנה שאומרת "זה שלללללי!!!" לא תגיע לשום מקום.
ואם ההורים שלה ילחצו עליה- היא תשבר בסוף.
ילדה גדולה מבינה את הגבולות שלה ואת היכולות שלה.
אני לא יודעת מה נכון ומה לא, אני רק יודעת שאני לא יודעת מה התמונה המלאה.
ושלחץ בינלאומי זה דבר חזק (תראו את איראן- עם כל העוצמה שלה ועם כל האסלאם שלה שלא מתקפל- ולחצים בינלאומיים עובדים עליה)
ועדיין- אני חושבת ששחרור מחבלים לפני שיש בכלל משהו- זה לא נכון ולא מקדם אותנו.
מה כן הפתרון? כרגע כולם מסכימים שקווי 67 זה לא רלוונטי.
תכנית בנט- לא באמת פותרת פה את הבעיה.
טרנספר- אותה בעיה כמו קווי 67- העברת אוכלסיה ענקית ומתנגדת.
מו"מ- לא באמת יעבוד מה גם שאין באמת הנהגה לצד השני (הנהגה עם שיניים)
הבעיה הראשונה נוצרה בהסכם עם ירדן, כשאנחנו אישרנו לירדנים להתנער מהפלסטינים- ואז בעצם לקחנו אותם על גבינו. אחרת היה יותר פשוט להעביר אותם לירדן- כאזרחי המדינה. (כי הרי לפני 67 הם היו אזרחי ירדן, לא באמת אוטונומים..)
אבל היום כבר אי אפשר לשנות את זה- האוכלוסיה גדלה וההתנגדות מכל הצדדים גדלה.
מה כן? לא יודעת.
לא יודעת מה נחשב לרע במיעוטו..
מה זה מו"מ?מאמע צאדיקה
מו"מ זה אמצעי, לא מטרה
(וכרטיס אשראי זה אמצעי, לא מקור מימון)
על מה מדברים שם? לגבי מה נושאים ונותנים? מה המטרות? לאיזה יעדים שואפים להגיע? איזה קווים אדומים לא ייחצו ולא משנה כמה הדיבורים נחמדים?
זה לא סכסוך.פייגליניזיתאחרונה
כמה אצילי מצדך לקרוא לזה כך.
הבעיה הערבית האיומה ומדממת, הבלתי ניתנת לתפישה, ניתנת אולי לפתירה על ידי זהותינו היהודית.
מי שחושב שיוכל להשיג שלום על ידי בריחה מזהותו היהודית, (שכוללת עם, וארץ, וכן תורה) אינו אלא הוזה בהקיץ.
וזה כבר טיפשי להתווכח על זה.
הסכם אוסלו הוכיח לכל הטיפשים והנבערים מדעת ש"שלום" מדומה שכזה, לא יביא לעולמים שקט ובטח.
לדון על זה שוב, זה פשוט דורש לצעוק "ההיסטוריה חוזרת".
ההיסטוריה חוזרת זה מונח שמעל הכל מלמד אותנו לחזור להסטוריה שלנו ולתנך שלנו, ולראות כיצד אבותינו פעלו, כיצד שורש האומה מבטאת ומספרת את פעולת עם ישראל בפרקטיקה. (חוץ מהיופי האין סופי, זה גם חובה. (קרדיט לנפשי תערוג))

