השיעור של הרב ראובן ששון השבוע התמקד במעלת הנשים, מתוך הסתכלות על האימהות - שרה ורבקה.
השיעור הזה ארוך ואני לא זוכרת מספיק בשביל לסכם, אז כותבת חלק קטן מתוך השיעור שהצלחתי לקלוט ולכתוב. אבל באמת ממליצה מאוד להקשיב גם - שיעור מרומם ומעצים, במיוחד בשבילנו… (ובקרוב גם יצא ספר של הרב על הנושא הזה🙂)
אז בשיעור הרב קישר בין האימהות לבאר. אליעזר פגש את רבקה על הבאר, גם יעקב פגש את רחל על הבאר (ובהמשך גם מרים הנביאה קשורה לבאר).
יש הבדל בין בור לבאר. הבור הוא בית קיבול, אבל הוא רק מקבל את השפע מלמעלה - הוא אוסף אליו את הגשם שיורד, אבל לא מביא משהו מעצמו.
הבאר הוא כמו מעיין, "מעיין גנים באר מים חיים". הבאר קשור לנביעה מלמטה. גם כאן מדובר במים שברו מלמעלה וחילחלו פנימה לתוך האדמה, אבל עכשיו הם נובעים ועולים, מביאים משהו משל עצמם.
והנשים מבטאות את הכוח הזה. הכוח של העשייה מלמטה, החיבור לקודש דווקא מתוך החול, מתוך החיים עצמם.
וזה מתבטא גם במצוות המיוחדות לנשים - המצוות שמתקנות את כל ה'קללות' שניתנו לאחר חטא אדם הראשון.
הרב פירט בשיעור על כל אחת מהמצוות, אני כותבת רק על הפרשת חלה הפעם.
אחרי החטא העולם נפל למדרגה שצריך לעמול קשה כדי שיהיה לחם - "בזיעת אפך תאכל לחם". יש 11 מלאכות של הפת, האישה בדרך כלל עוסקת בפת משלב הלישה. לפני כן אלו מלאכות שנעשות בשדה, על ידי האיש. (סליחה על השוביניסטיות, אבל אנחנו מדברים כאן על מהויות של גברים מול נשים, שמתבטאת גם בתפקידים המסורתיים שלהם, גם אם זה לא מחוייב שיהיה כך למעשה…).
רק מהרגע שלשים את הקמח עם המים, מתחייבים במצוות חלה. ההוספה של המים, השפע מלמעלה, אל הקמח, והלישה שלהם ביחד, יוצרת עיסה שיש בה קדושה. עד שלא מפרישים חלה, כל הבצק אסור באכילה. והחלה שמפרישים היא הקודש שמתיר את כל הבצק, שמעלה את כל החומר.
וזה בעצם מבטא את הקדושה שבחיי המעשה - האישה מכניסה את האור העליון לתוך העשייה של החול, ומתוך כך היא מחברת את החיים אל הקודש. ועל ידי החיבור אל הקודש, כל החול מתברך (לא מפרישים את כל החלה. חייבים להשאיר חלק של חול, כי החול הוא חשוב, כשהוא מקושר אל הקודש).
וזו גם הברכה בעיסה שהיתה אצל שרה ואחר כך חזרה שוב אצל רבקה. זה לא רק העיסה של הבצק, זה ברכה בעשייה החומרית, בזכות החיבור של החול אל הקודש.
כמו שכתבתי, הרב הרחיב גם על המצוות הנוספות של הנשים, אבל לא בהכל הצלחתי להחזיק ראש כדי לנסח ולסכם בצורה מסודרת (וגם במה שכתבתי לא יודעת כמה הצלחתי להיות ברורה…).
בכל מקרה, מי שמתחברת בהחלט מוזמנת לשמוע את השיעור כולו, או לקנות את הספר כשהוא יצא בעז"ה…