שרשור חדש
יש גמרא בסנהדרין דף קא שאומרת שהקורא פסוק משיר השירים ועושהיהדות=דרך חיים

אותו כמין זמר... מביא רעה לעולם.  רש"י מפרש: "הקורא בנגינה אחרת שאינו נקוד בה ועושה אותה כמין שיר אע"פ שמשיר השירים הוא ועיקרו שיר אסור לעשותו כמין שיר אלא בקריאתו"

 

הראש ישיבה שלי סובר שלכן אסור לשיר שירים משיר השירים... 

אני עדיין שר ויש לי על מי להסתמך (בעל התניא שהלחין את קול דודי דופק) ועוד מלא רבנים ששרים שירים משיר השירים.

השאלה על מה הם מסתמכים. חיפשתי ולא מצאתיו!  

אשמח לעזרה איך לישב את זה

מפרשים שהכוונה כמין זמר שמנותק מהנמשלקמנו ונתעודדאחרונה

בס"ד

 

אלא קשור רק לתוכן המילולי, ואז ברור גם מה הבעיה דווקא בשרה"ש.

 

רש"י כנראה מסתמך על הגמרא שאומרת שאסור בכלל לקרוא פסוקים שלא בטעמים שלהם (לא זוכר איפה זה), אבל אנחנו לא נוהגים ככה.

~~~~ ביינישים ומחברות, ניקים וניקיות, קבלו אותו ~~~~חיוכים תשע"ו
מגניב... ניכנסתיחיוכים תשע"ואחרונה


איך מתארים ישיבה לשמיניסט?בן-ציון
אתמול ראש הישיבה שלי מהתיכונית היה פה בביקור, והוא שאל אותנו אם ולמי היינו ממליצים על הישיבה.

הבעיה היא שקשה לשים את האצבע על נק' ספציפיות. לכל אחד משנה דברים אחרים, אז איך יוצרים תיאור כוללני?
לכל ישיבה יש את הכיוון שלה ואת הנקודות המרכזיות אצלהמרדכי
בס"ד

אצל ישיבה אחת הנקודה המרכזית היא ללמוד עיון, ישיבה אחרת דווקא בכיוון של בקיאות והקפת ש"ס. יש ישיבות שמוגדרות כחסידיות ויש ישיבות שמוגדרות כליטאיות. יש ישיבות שמתרכזות על נושא מסוים ויש על נושא אחר. יש ישיבות גדולות ויש ישיבות משפחתיות יותר.

תסתכל על סדר היום ועל סדר הלימוד. מה מדריכים בישיבה, מה השאיפות ומה חשוב לישיבה שתלמיד יצא מהישיבה וזה מה שמגדיר אותה.
תאר את החוויה שלך בישיבה.לך דומיה תהילה

זה נכון גם בגלל שאתה לא מסוגל לתת תיאור קטלוגי קר של הישיבה, וגם בגלל שמה שהישיבה עשתה בך - זה התיאור הכי נכון. הישיבה היא חוויה, זה משהו כללי, שאי-אפשר לפורר אותו לכל-כך הרבה פרטים. זה מאבד את העומק ואולי אפילו מקטין. זה נכון לגבי הרבה דברים בחיים...

תהיה שוב השמיניסט שהיית לפני כמה שנים/עשוריםעוגי פלצתאחרונה

תנסה לחוות את הרגע הזה מחדש

 

מה היה גורם לאותו עצמך שהיית להתחבר לישיבה מסויימת

 

מה היה מעניין אותו יותר ומה פחות

 

מה זיעזע והחריד אותך בשבוע הישיבה ומה גרם לך להתעלף מגודל הוואו

אוףףאנונימי (פותח)

אני מרגיש שאני לומד עיון בבקיאות,

כאילו, אני לומד את הדף מקורות, ואת המהלך של הר"מ, אבל אני לא מפעיל את השכל בקטע של עיון, רק להבין את המקורות והמהלך..

 

לא יודע אם אני מובן, אבל זה ממש מתסכל!

עצות??

תאתגר את עצמך.בן-ציון
תחפש עוד מקורות, תשאל שאלות מעבר למה שאומרים לך (סיכומים עוזרים בזה.) וכמובן דבר עם החברותא והר"מ על זה. הר"מ בטוח ידע איך להעלות אותך

הייתה לי בעייה דומה בתחילת שיעור א'. בסוף הר"מ שלי החליף לי חברותא ושינה את המקורות שלי. עכשיו אני צריך להתאמץ כדי לעמוד בקצב.
עוד מקורות רק יזיקומאיר.
ולשאול שאלות מעבר למה שאומרים לך?

זה כל מהות העיון
אמרת לו תלמד עיון במלים שונות
למה יזיקו?בן-ציון
אם הוא מחפש בעצמו מקורות, ומנסה להבין אותם לבד- זה טוב.
כי מה שחסר לו זו החשיבה העצמית..אדם כל שהוא

ולא רק חשיבה של הבנת הנקרא, שאת זה הוא כנראה עושה כבר עם המקורות של הר"מ.

ומציאת מקורות לבד, זה נחמד, אבל עדיין לא עיון.

ולהתרחב על עוד מקורות יכול להסיח עוד יותר מחשיבה עצמית.

[אלא אם כן זה לחפש תשובות לשאלות שמתעוררות לו במהלך הלימוד, ואחרי שהוא מנסה לענות עליהן לבד].

אז צודק, טעיתי בן-ציון
לאט לאטצבי-ליזציה
אם אתה בשיעור צעיר, קח את הזמן. שכל של גמרא מגיע לאט לאט, ואז גם פורצות כל השאלות.
אם אתה רוצה באמת לפתח את השכלalezish

תקבל הכל בערבון מוגבל, כלומר תתייג את המהלך של הרב בתור מה הרב אומר בסוגייא, לא שאלו דברי הגמ'.

 

אפילו הייתי מעיז לומר שאל תיכנס לשיעור, או רק לשלב השאלות, תראה רק את הראשונים על הסוגיא ותנסה לשאול שאלות,
אחר כך תבדוק אם יש אחרונים על הדף שמדברים על השאלות האלו, אבל קודם כל לשאול.

תחליט שעל השורות האלה אני מתרכז כל הסדר בוקר עכשיו ואז הם יצוצו... לאט לאט תקשיב איך הרב שואל, תמצא את השאלות וממילא התשובות יבואו

מוכר לגמריmatan

תשתדל לשאול את השאלות של עצמך, מומלץ להבין היטב פשט הגמרא בפירוש עצמי מאשר לקפוץ לרש"י, ורק אז לראות
איך מסבירים הראשונים.
ההבדל בין לימוד בקיאות לעיון זה להחליף את השאלה "מה אומר X?" ל"למה אומר X את מה שהוא אומר?"
כלומר לא "מה הרא"ש כותב בסוגיה?" אלא "למה הרא"ש כותב ככה בסוגיא?" זה הבדל משמעותי שהופך את הלימוד

להרבה יותר מעמיק.
תן שם שמתמצת את הסוגיא, לא סתם שם- אלא הגדרה של הסוגיא הפנימית.

תנסה לכתוב לעצמך "פשט הגמרא על פי הרא"ש, הרי"ף, הר"ן, הנ"י, הרמב"ן, הרז"ה וכו'..." כל אחד כזה יכול להיות פשט

אחר לחלוטין בסוגיא.

זה יעזור לך להתחיל להיכנס לנושא.
 

יש כאן^^ הרבה עצות טובות...אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך י"ז באדר תשע"ו 16:15
 
ארחיב בנקודה מסויימת -

ללמוד גמרא, לנסות להבין לבד כל שלב.

ללמוד רש"י, האם הוא הסביר את הגמרא כמו שהסברת? האם הוא הסביר אחרת? (אם כן, למה?) האם הוא חידש לך משהו?

ללמוד את קושיית תוספות - היא הייתה קשה לך לפני? האם אתה מצליח לענות עליה לבד? 

ללמוד את תירוץ התוספות, מה בדיוק הם עונים? האם זה מובן לך? האם זה משליך על הבנת הסוגיא מעבר לתשובה לקושיא? 

למדת רמב"ם - הפסק שלו יוצא מהסוגיא כמו שהבנת אותה עד עכשיו? אם לא, איך הוא הסביר את הסוגיא?

 

בנוסף - נסה לשאול בעצמך שאלות כמו "מנלן? "היכי דמי?" [אין צורך לעשות את זה בארמית דווקא, גם לשאול "מה המקור?" או "מהי המציאות שעליה בדיוק מדברת עליה הגמרא?" זה בסדר..].

אתה באמת מבין את כל המקורות היטב?לשם שבו ואחלמה
אתה מבין מה כל אחד מהם אומר בצורה מדוייקת?
כל מילה ומילה?
איך כל אחד מבין את הגמרא?
בדיוק את הקושיות והתשובות?
אם כן לא יכול להיות שאין לך קושיות והשגות
ואם לא אז תדע שבעיון כל ההבדל נמצא בפרטים הקטנים, בדיוק המדוקדק,
זה הפתח לכל המהלכים החדשים וההבנות והעומק,
סדק קטן, ענן קטן בהבנה שאתה לא מוותר לו ואז מגלה שכשאתה מנסה ליישב אתה מגלה הבנה חדשה והירה הרבה יותר,
או לפחות קושעות משמעותיות
הבסיס: מהי שיטה א, מהי שיטה ב, מה המחלוקת, מה שורש המחלוקתתרחיב לביאחרונה

למה אביי לא הסביר כרבא,

איזה חיסרון יש בהסבר של רבא (שתמיד מגיע אחרי אביי),

למה רש"י לא הסביר כתוס', איך הוא יתרץ את קושיותיו?

מצ"ב דף נחמד, שאין לי מושג מי כתב אותו, ויכול מאוד לעזור.

20160227224107.pdf

 

בהצלחה צדיק!

מה אתם עושים פה? ביטול תורה!אריק מהדרום
כספי המיסים שאני משלם ואולי גם כספים שאני תורם ישירות לישיבה שלכם זה לא בשביל שתהיו פה!
לכו ללמוד עצלנים!
התורמים לישיבות שלכם לא משלמים ממרצם וזיעתם כדי שתגלשו כאן.
בברכת אחלה חודש אדר שיהיה לכם.
ארי"ק.
זו תורה במובן הרחבעוגי פלצת
בהזדמנות אפתח פה את הדיון שכבר שנים
רובץ על לבי, לאמור:
מהי תורה?
גמרא בעיוןמאיר.
אם כואב הראש אז אגדתות
ואפשר גם קצת תנ"ך
תן מבט חמור סברצבי-ליזציה
החיים מורכבים
אני לא חושב שתלמידי הישיבות הם רובוטים שמסוגלים לתת 100%משה

איפה עובר הגבול? לא יודע.

והדבר הכי נוראאריק מהדרום
שאני נכנס עכשיו מלא לפורום נוגה סתם!!!!!!!!##
למה סתם?צבי-ליזציה
אני נוטה להסכים עם משהמרדכי
בס"ד

כל אדם צריך את הפינה שלו שבה הוא משתחרר מהשגרה. לא רק בחור ישיבה, כל אדם צריך את האתנחתא שלו מהלימודים באונברסיטה או מהעבודה, או סתם מהפעילות היום יומית.

השאלה היא המינון, ומתי. אם הוא עושה את זה בזמן ההפסקות הארוחות, אז הוא לא מבטל כלום. אבל גם אם בזמן הסדר הוא יוצא לרגע להתאוורר, אין בזה שום בעיה. בדיוק כמו עובד שמקבל משכורת ומציץ לרגע בחדשות לראות מה קרה.

מה גם שמטרת הפורום היא לא התבטלות של ביניש"ים אלא מקום בשבילם להתייעץ, ואם יש איזה משבר או חילוש דעת אז זה מקום בו הם יכולים לקבל אוזן קשבת וניסיון לקבלת עזרה.

אדם שמשתמש במינון הנכון ובזמן הנכון לא גוזל אף אחד ולא פוגע באף אחד.
הפסקת צהריים שלוםצבי-ליזציה
שלום שלוםאריק מהדרום
הפסקת צהריים שלך נמשכת עד 20:25????
אני בהכנות לחתונהצבי-ליזציה
אייכס בי'ינשים!!!!!!!!!יהודי שמח מאוד

איזה בינ'ושים הולכים כאן איכס

זה עושה לי בחילה!!!

איך אתה מדבר????? גם הם יהודים!!!!!!!אריק מהדרום
יהודים שעושים לי בחילה!!!יהודי שמח מאוד


נשמח לשמוע מה אנחנו עושים שכ"כ מעורר בך בחילהמרדכי
מביינשים בתגובותיהודי שמח מאוד

כל תגובה אתה רואה שבייניש כתב אותה!!!

 

בתור מי שמקבל מאות מחמאות על בסיס יומי,עוגי פלצת
מחמאה כזו לא קיבלתי זה עידן ועידנים!!
בסה"כ זה הגיוני בפורום המיועד לכך. לא?מרדכי
אספנו את כולם לפורום מבודד כדי שלא יפריעו לךעוגי פלצתאחרונה
ואתה בא גם לפה להתלונן?!
בבקשהפלוניאואלמוני
איך מוצאים חברותא כשבאים לישיבה (במיוחד באמצע זמן)?
גם באמצע זמן יש חבר'ה בלי חברותות שישמחו לאחתמרדכי
בס"ד

חוץ מזה שאנחנו עכשיו בזמן של לפני גיוס אז גם כך חברותות מתפרקות ויש הרבה שינויים.

בהצלחה.
פעם,*צועד*
היה לי תפקיד של שד כן.
שמנו לב בישיבה שהרבה אנשים לא אוהבים לפנות לאחרים לבקש חברותא.
אז מינינו כמה אנשים ששידכו בין דורשים לדרושים..

בכל מקרה, אתה צריך עזות. להציף את זה שאין לך חברותא כמה שיותר. גם להגיד לחבר בחד"א יכול בסוף מאוד לעזור!
להציף להציף ולהציףalezish

אצלינו הבעיה היא הפוכה, איך מוצאים את המתאים בלי יותר מדי פאדיחות...

אצלינו שמים מודעה בלוח מודעות. אפשר לשאול את הר"מלשם שבו ואחלמה
ואם הוא לא יודע אפשר לשאול את ראש הישיבה, אם הוא מעורב
^^^רעיון מעולהעוגי פלצת
תמיד היה לי יותר קל לכתוב בלוח מודעות
מאשר להתחיל לדבר עם אנשים
יש ישיבות שזה ממש פועל כךמרדכי

בס"ד

 

אני זוכר שהייתה תקופה שאחד הרמ"ים אצלנו הציע לאחד התלמידים גם לעשות את זה ולתלות שלט שהוא מחפש חברותא. 

קמפיין רשתעוגי פלצת
אשמח שכל ישיבה תעזר פה בפורום ונזכה בכך להגדיל תורה ולהאדירהמרדכיאחרונה
בינתיים כאשר אתה לומד לבדעוגי פלצת
נסה לגשת לאחרים שלומדים לבד ולדבר בלימוד

"היי, אתה שבתגרי לוד!!! בא לפה הרבה? "

ראה בזה סוג של שבירת המידות


ככה תגשש במצאי הקיים של הנשמות הבודדות
בבית המדרש
תקראו משהו מהתניא פרק לזעוגי פלצת

והנה המשכה והארה זו שהאדם ממשיך ומאיר מהארת אור אין סוף ברוך הוא על נפשו ועל נפשות כל ישראל היא השכינה כנסת ישראל מקור כל נשמות ישראל כמו שיתבאר לקמן (בפרקים מא' ונב') על ידי עסק התורה נקראת בלשון קריאה קורא בתורה
פירוש שעל ידי עסק התורה קורא להקדוש ברוך הוא לבוא אליו כביכול כאדם הקורא לחברו שיבוא אליו וכבן קטן הקורא לאביו לבוא אליו להיות עמו בצוותא חדא ולא ליפרד ממנו ולישאר יחידי חס ושלום
וזה שכתוב (תהילים פרק קמה' פסוק יח') קָרוֹב יְהֹוָה לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת: