שרשור חדש
פורום אלמדרש נפתח!יהויכין
עבר עריכה על ידי יהויכין בתאריך י"ג בניסן תש"פ 23:46

rankRuehl;">רִבותי, ציבור יקר.

 

rankRuehl;">אנו שמחים לפתוח פורום חדש, פורום למורשת יהדות תימן - פורום אלמדרש.

 

rankRuehl;">מטרתו של הפורום להיות בית לכל היהודים.

כל יהודי יוכל להכיר פה את מסורותיה ומנהגותיה שליהדות תימן.

אנו מעוניינים שהפורום ישמש בית לכל מסורותיה שליהדות תימן: שאמי, בלדי, דרדעי, שרעבי, עדני וכיו"ב.

פתיחת פורום זה עלתה מאחר ובעבר התקיים פורום שכזה, אך מפאת צוק העיתים חדל קיומו מעימנו.

בעזרת ה' אנו מקווים שה' יסמכנו לשלום ונגיע למחוז חפצינו להעלות תכנים איכותיים, שרבים מהם היו בעבר באותו הפורום.


ודרך אגב, עין רואה, ואוזן שומעת, וכל דבריך על ידי האדמין נערכים! אז אוי לו למי שיפר את הכללים (שיגובשו בהמשך).

 

תזכו לשנים רבות ולמועדים טובים!

רחמנ"למקפיצים נטושים

פורום לתימנים?!

הם יעזרו לחות'ים!

מזל שלא פעיל פה...

עד כמה צריך להרחיק כדי לשמור מנהג קדום?yaffi

הרב אליקים צדוק סיפר מקרה שארע לפני כ20 שנה בבית כנסת בנווה דקלים

מה אתם הייתם עושים?

תספורת בספירת העומריהויכין

תספורת בספירת העומר, האם נהגו בתימן ?

 

 

לק"י

גמ' במסכת יבמות, סב ע"ב: "אמרו: שנים עשר אלף תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת ועד אנטיפרס, וכולן מתו בפרק אחד... תנא, כולם מתו מפסח ועד עצרת".

לפנינו מעשה תלמודי, שאילו היינו יושבים בבית המדרש ומעיינים בו, כל שהיה לנו ללמוד ממנו כמסקנה: שאלו דברי מוסר להימנע משנאת חינם, ולחנך את עצמנו לנהוג במידת ענווה ושפלות רוח.

המקור הקדום ביותר אשר מזכיר "מסורת גאונים" על מנהגי אבלות בימים אלו הוא: הרב יצחק אבן גיאת בספרו "מאה שערים", שחי מ-1038-1089, בסוף תקופת הגאונים.

אך למרבה הפלא, "מסורת הגאונים" לא נזכרת כלל בסידורו של רב עמרם גאון (נפטר ב-875), ובסידורו של רב סעדיה גאון (882-942).

רבנו הרמב"ם בחיבורו 'משנה תורה' לא הביא גזרות או תקנות "מסורת גאונים", מלבד קיום מצוה מן התורה לספור את העומר (משנה תורה, חלק עבודה, הלכות תמידין ומוספין פ"ז ה"[יט-כ](כב-כד)).

דע, שבמקומות רבים רבנו הרמב"ם מעלה שמועות, סברות ופסקי גאונים שקדמוהו, אך פעמים חולק עליהם ולא מביאם בחיבורו.
כתב רבנו בפירושו למשנה (נשים, גטין פ"ה משנה ח, עמ' קנב):"...הרי הוא דבר שאין לו שום יסוד בתורה כלל, ולא נזכר דבר זה בתלמוד, ואינו הענין המכוון אליו בהלכה זו. ואני מתפלא מאד שגם אנשי "אלרום" [עמי צפון ים התיכון] נוהגים כך על אף היותם ניצולים ממגרעות המנהגות ומסברות האחרונים ותקנותיהם, ואין אצלם אלא דברים המתאימים ללשונות התלמוד, ואיני יודע מאין בא להם הפגם הזה....".

וכן בתשובתיו (תשובה שי):"כי כל מאמר שימצא לאחד הגאונים ז"ל המפורסמים בהוראה ולא נמצא עליהם ראיה ברורה לא נדחה אותם ולא נטעה אומרם אבל נאמר אפשר שיש לו ראיה ואין לנו שנסמוך על אותו מאמר ולא נעשה בו עד שיתבאר לנו סבתו"

וכן תשובת רבנו (תשובה שיג): "וזולתנו מן הגאונים מתירים הוספת הערבה כמו שמותר להוסיף בהדס. ואנחנו אין דבריהם אצלנו חזק אלא הוספת ההדס מצאנוהו כתוב ר"ל בהושענא. וכל דבר שלא נמצא אותו כתוב בבאור לחכמים שהוא מותר נשאיר אותו על גבולו בלי תוספת ולא גרעון".

(ראה באריכות במאמר "לשאלת ייחוסה של מסורת גאונים", הרב אהרן קאפח, בתוך הספר "ספר זכרון לרב יוסף בן דוד קאפח", עמ' 345-351).

הקלטות לקראת חג השבועותיהויכין

 

הקלטות לחג השבועות
 

מבחר קטן של הקלטות לחג השבועות 

1.מזמור סח בתילים "למנצח לדוד מזמור שיר"  לחג השבועות.

 

מסורת הקריאה של מזמור זה כבר נשכחה בקרב הציבור ולכן ראיתי לנכון להעלות הקלטה מדוקדקת זו. הקריאה והנגינה היא כמסורת יהודי צנעא מפי ר' יוסף שוכר הלוי.

 

מזמור "למנצח לדוד מזמור שיר" לשבועות |ר' יוסף שוכר הלוי |תימן - YouTube

 

 

2.הקלטה נפלאה של הפיוט אצולה לפנים  לרבי אברהם בן עזרא  מפי מארי חיים כסאר מארי שלום קלזאן, מארי יחיא אלשייך ועוד.. סוף שנות ה-70

כידוע יהודי תימן נוהגים לשיר פיוט זה בחג השבועות שמחת תורה ובהכנסת ספר תורה חדש.

 

http://www.youtube.com/v/BcBBMbkD5tE?hl=en_US&version=3

 

 

3. הקלטה נפלאה של קריאת שמו"ת (שניים מקרא ואחד תרגום) "זקנים עם נערים" של פרשת "וזאת הברכה" הפרשה האחרונה בספר תורה, ממש מרגישים את אהבת התורה של אבותינו 
מפי מתפללי בית כנסת התימני "שלום ורעות"  בשכונת גבעת מרדכי ירושלים.

 

http://www.youtube.com/v/0q3QUXwnwxY?hl=en_US&version=3

על יהודי תימן שנחטפו למוסלמיםיהויכין

מקור: הסיפור המופלא של יוסף יפידי שחי עשרות שנים בזהות בדויה בתימן

 

הסיפור המופלא של יוסף יפידי שחי עשרות שנים בזהות בדויה בתימן

 

יוסף יפידי כיום (צילום: זאב גלילי)

 

יליד תימן, נחטף בגיל 10 ואולץ להתאסלם * שלושים שנה חי כ" ערבי בצאתי ויהודי באוהלי" * שמר על יהדותו מכוח התפילות שידע על פה ומצוות ששמר * התגייס לצבא תימן ושרת ביחידת משמר הנשיא * נדד בכל מדינות ערב ממכה ועד בגדד * הגיע לישראל וחזר לבני משפחתו ועמו * 35 שנה לאחר בואו, החליט לגלות את סוד חייו בספר שהוציא לאור

 

יוסף יפידי מוכר לי כשכן שפגשתי מדי פעם באקראי במרכז הקניות השכונתי. הוא הרשים אותי תמיד בלבושו המוקפד, לבוש של תלמיד חכם שלא נמצא רבב על בגדו. דיבר תמיד בנועם ובמאור פנים, כשהוא חורז בדבריו פתגמי חז" ל כמרגליות. על פי הדרת פניו, נימוסיו ולשונו שיערתי שהוא מכהן כרב של אחת השכונות.

 

בימים אלה הוציא יפידי לאור ספר (" עברי אנכי" ) שהוא מסמך יחיד במינו. בלעתי את הספר בשקיקה בערב אחד ולמחרת התקשרתי אליו וביקשתי להיפגש עמו.

 

הוא הזמין אותי לדירתו וקיבלני בסבר פנים. פגישתנו התקיימה בחדרו המוקף ספרי קודש ואלה דבריו, בהשלמות מספרו:

 

עיירה שכולה יהודים

 

" נולדתי לפני כשבעים שנה בעיירה קטנה בתימן, ביר אל-דרב, שכולה יהודים. אחד עשר ילדים ילדה אמי גוצנה, אך היא קברה תשעה מהם ונותרנו בחיים רק אני ואחי מנחם, המבוגר ממני ב-13 שנים לערך.

 

" אבי מארי, רבי חיים בן אברהם, היה תלמיד חכם הבקיא בתורה ודבק במצוות, שוחט ומשורר. הוא היה גם איש מעשה, מומחה בחייטות וסוחר.

 

" בגיל שלוש הכניסו אותי הורי ל" מדרש" בו למדתי כארבע שנים. זו היתה כל השכלתי התורנית, גירסא דינקותא שהיתה לימים הכוח שהאיר את אפלת חיי. הייתי תלמיד חרוץ, אך זה לא חסך ממני את המלקות שברצועה של מלמד התינוקות.

 

 

שורת אסונות

 

בתקופה קצרה נתרגשו על יוסף יפידי בן ה-10 שורה של אסונות. אביו ודודו נפטרו. אמו נישאה לאדם שסרב להחזיק את הילד, ולאחר זמן התגרשה ונעלמה. יוסף התגורר עם אחיו הבוגר ועם רעייתו. האח התחבט בבעיות פרנסה והירבה להכות את הילד. כשהיכה אותו פעם בבית הכנסת גמלה בלבו ההחלטה לברוח מן הבית.

 

" הלכתי במישור השומם כל אותו היום כמעט בלא לנוח. רגלי נפצעו וחשתי את הרעב מחלחל בבטני ואת היובש בפי. בצר לי קראתי אל האחד והיחיד: "שיר למעלות אשא עיניי אל ההרים מאין יבוא עזרי".

 

" הגעתי לכפר ערבי בו נפטר אבי ופגשתי את בן השייך שזכר אותי מתקופה בה שהתה משפחתנו בכפר לצרכי פרנסה. בן השייך אמר לי בחלקת לשון: "לאן תמשיך בשעת לילה זו? בוא לביתנו, תלון הערב ותמשיך בבוקר".

 

" האמנתי לו והלכתי לישון בביתו. בבוקר קמתי, נטלתי ידיים, התפללתי ורציתי ללכת. ביקשתי לעלות על קברו של אבא ואחר כך להמשיך לדודיי. אך הוא פיתה אותי להישאר. הוא אמר כי מנהג המקום הוא שכל אורח נשאר שלושה ימים בלי לדבר ורק אחר כך הולך לדרכו"

 

החטיפה

 

" אחר כך אמר: בוא נלך לבקר את השייך. הרגשתי שמשהו לא בסדר. הבעתי התנגדות ואז הוא לקח אותי בכוח. בבית השייך נעלו אותי בחדר, גזזו את פאותי ואמרו לי: עכשיו אתה מוסלמי. הם לא הבינו שאמונה היא בלב וגזיזת הפאות לא הופכת אותי למוסלמי.

" תקופה ארוכה ניסיתי להתנגד. בכיתי וצעקתי אך איש לא שמע את קולי. הם החזיקו אותי בכוח ושמרו עלי יומם ולילה.

 

באחד הימים חלמתי חלום ובו אדם חסר פנים שאמר לי: "יוסף יוסף היה חכם. הם באו אליך במרמה ואף אתה בוא אליהם במרמה. עשה כמעשיהם והצלת את נשמתך" .

 

" עשיתי עצמי כאילו קיבלתי עלי את האסלם, הרדמתי את ערנות שוביי והמתנתי להזדמנות להיפטר מהם ומעונשם" .

הבריחה

 

" ההזדמנות באה לידי בעת שנערכה חתונה בכפר. הכל היו עסוקים בהכנות ואיש לא שם לב אליי. ברחתי מן הכפר באישון לילה כשאני יחף ורק בגדיי הבלים לגופי. לא נטלתי עמי כסף, חפצים או מזון. האמנתי כי ה" יהיה בעזרי" .

המשך סיפורו של יוסף יפידי הוא סיפור ארוך של סבל ויסורים ונדודים מכפר לכפר. כדי לקיים עצמו אכל שאריות מזון שזרקו לו אנשים טובים, אסף נדבות ועסק בעבודות מזדמנות. כל העת הטרידה את מוחו השאלה כיצד למצוא דרך בטוחה לחזור אל חיק העם היהודי.

 

במהלך נדודיו הגיע לעיר החוף חדידה. הוא נבלע בקהל מקבצי הנדבות של העיר ישן על שפת הים והמתין לנס. הנס הראשון בשורה של ניסים שארעו לו, בא בדמותו של " ערבי בעל עיניים טובות" , סוחר בדים, בעל חנות גדולה שנטל אותו תחת חסותו. ציווה לרחוץ את גופו המזוהם מאבק הדרכים, הלביש אותו בגדים נאים ואף נתן לו עבודה בשכר הוגן.

 

המסע לאתיופיה

 

מפנה ממשי בחייו של יוסף יפידי חל רק משהחליט לעזוב את העיר ואת המדינה. כששמע על אפשרות לצאת באוניה לאתיופיה החל לפעול בכיוון זה. בתושייתו מצא אנשים שסייעו לו בהשגת ויזה. כשעלה על האניה, סיפר, " תרועת הצופר נשמעה לי כקול השופר הגדול שהיה תוקע בו אבי בראש השנה" .

 

בשכונה היהודית באסמרה נקלע לחנותו של יהודי זקן, אברהם שמו. יוסף החליט לגלות לו את סודו. " עברי אני ושמי יוסף. כיוסף הצדיק בשעתו גם אני נטרפתי בידי חייתו אדם" .

 

אברהם הזקן אימץ את יוסף כאילו היה בנו. קנה לו סנדלים ומכנסיים – פרטי לבוש שזו לו הפעם הראשונה בחייו ללבוש. הסכים לקבל אותו לעבודה בחנותו וללמד אותו את מלאכת החייטות.

 

" כוס אושרי מלאה על גדותיה" כתב יוסף יפידי בספרו. מדי בוקר היה קם ולאחר תפילת שחרית וארוחת הבוקר היה יוצא לחנות ועובד בה עד שעות הערב, בחריצות ובנאמנות כהוקרה לאיש שאימץ אותו. לפי עצת האיש לא חשף את סוד יהדותו מחשש שיתנכלו לו.

 

הופעת ה" אמריקנים"

 

ואז התחולל ארוע ששינה את חייו לכיוון חדש לחלוטין. שני יהודים אמריקנים הגיעו לאסמרה " הם היו שני בחורים צעירים, גבוהים ונאים בלבוש אירופי" . הם פנו ליפידי בבקשה מוזרה: שיחזור לתימן ויסייע בחיפושים אחר בן משפחתם שנעלם לדבריהם בצנעא או בסביבתה. בתמורה הבטיחו לממן את הוצאות שובו לתימן ואף להשיג לו דרכון אמריקני שיאפשר לו לעלות לארץ ישראל.

יפידי היסס ורב העיר (אליו פנו " האמריקנים" ) שיכנע אותו להיענות. על חששותיו הוא מספר: " באותה שעה חשתי כיצחק אבינו בשעה שנטלו אביו אל הר המוריה כדי לעקדו" . הוא הציג תנאי אחד להסכמתו לחזור לתימן. אם יתברר כי בני משפחתו עדיין נמצאים שם ועומדים לצאת לארץ ישראל הוא יצטרף אליהם.

 

יפידי חזר לכפר הולדתו, עבר מבית לבית ומצא " בתים ריקים חסרי רוח חיים" . בדרך עבר ליד ה" מדרש" בו ספג תורה בילדותו ומצא כי הוא משמש משכן לחמור ורצפתו מכוסה גללים. בית משפחתו היה הרוס ומנותץ.

 

יוסף הבין כי לא נותרה לו ברירה אלא לעמוד בהתחייבותו ל" אמריקנים" , ולהישאר בתימן עד שימצא את האמריקני האבוד ויקבל את הדרכון האמריקני המיוחל.

 

מתחפש לרוכל

 

בשובו לצנעא כבר לא מצא את האמריקנים אך מצא שם שותף שלהם שתחילה הציג עצמו כמצרי אמריקני ואחר כך אמר שהוא יהודי ששמו ציון. הוא סיפק ליפידי סכומי כסף מספיקים כדי שיתלבש בהידור רב ויקנה מוצרי סידקית, בשמים, אצעדות ובשמים כדי שיתחזה כרוכל העובר מכפר לכפר. לפני צאתו מצנעא למסע החיפושים אחר האמריקני הנעדר סיכם עם ציון כי ייפגשו שוב בתוך חודש בצנעא.

 

לאחר חודש חזר יפידי לצנעא והנה אין מצרי ואין דרכון אמריקני." חשתי כציפור לכודה בפח יקוש וכחיה בכלוב" . בצר לו נשא יפידי תפילה הלקוחה ממזמור תהלים הנאמר על ידי יהודי תימן בתפילת מנחה " ה" קראתיך חושה לי האזינה לקולי בקוראי לך" .

 

רצח היהודי

 

הוא החליט להתיישב בכפר שעב, לשכור בית ולעבוד במקצוע החייטות. בכפר זה נותר יהודי אחרון לפליטה, סלמן אלמשריקי, שמו. בין יפידי לבין היהודי נקשרו יחסי רעות ואהבה וכמעט גילה לו את סודו. באחד הימים נרצח האיש בידי בני עוולה והיתה זו תזכורת ליפידי על הגורל הצפוי לו אם תתגלה זהותו. " בשעת הקבורה" מספר יפידי, " אמרתי בלבי השכבה וקדיש ביחיד והתאבלתי עליו ביני לבין עצמי" .

 

יפידי חשש שבמוקדם או במאוחר תתגלה זהותו האמיתית. בהכירו את שכניו המוסלמים ראה בדמיונו שמובילים אותו אל עמוד העריפה " כבול בידי וברגלי כשההמון מריע בקול ובשמחה לאיד" .

 

בדרך לסעודיה

 

לאחר כמה גלגולים הגיע לעיר צעדה, עיר ספר קרובה לסעודיה. כאן התגורר במשך שנתיים. לאחר שצבר מעט כסף, עלה בדעתו רעיון חדש איך להיחלץ מתימן ולהגיע לישראל. הוא חיפש דרך להיות עולה רגל מוסלמי למכה שבסעודיה. כניסה לסעודיה חייבה השגת אישור מעבר ועדים המעידים על האיש, מוצאו, הוריו ומשפחתו. ידיד ערבי הבטיח להשיג לו אישור כזה ואף לגייס עדים מדומים, בעזרת שוחד כמובן.

 

כשגילה יפידי את תכניתו לידיד יהודי, שידע את זהותו האמיתית, הזהיר אותו: אם יגלו מי אתה לא תוכל להימלט מכריתת ראש. יפידי החליט לקחת על עצמו את הסיכון ובתוך זמן קצר הצטרף לקבוצה של עולי רגל שיצאה לסעודיה.

 

מן הפח אל הפחת

 

מיד עם הכניסה לשטח סעודיה נתברר ליפידי שיצא מן הפח אל הפחת. הוא היסס אם להשתתף בעבודה זרה של עליה לרגל למכה ונאחז בפסיקת הרמב" ם שהאיסלם איננו עבודה זרה. מה עוד שאילו לא היה ממשיך לעבר מכה עם עולי הרגל עמם בא היה מעורר חשד ומסכן את חייו. הוא רכש את הבגדים הלבנים המיוחדים של עולי הרגל – בגדים שאסור שיהיה בהם תפר אחד – ונהר בתוך ים של מאמינים, כשני מיליון איש, לעבר האבן הקדושה. ותוך שהוא מתפלל את התפילות המוסלמיות ביקש לעצמו מפלט בליבו במזמור כד בתהלים:" למנצח מזמור לדוד, יענך ה" ביום צרה"

 

חמישה חודשים שהה בסעודיה, מסתובב ברחובות ככלב, רעב ללחם, מותש מן החום הכבד ביום והקור העז בלילה. בלית ברירה חזר לתימן.

 

המהפכה התימנית

 

שבע שנים התגלגל יפידי מעיירה לעיירה ומכפר לכפר . בשנת 1962 נרצח מלך תימן אחמד חמיד, וקציני צבא הקימו את " הרפובליקה הערבית התימנית" בראשות עבדאללה אל סלאל. בנו של המלך שנרצח ברח לצפון תימן יחד עם צבא נאמניו וכך החלה מלחמת תימן בין המלוכנים (שנתמכו על ידי בריטניה וסעודיה ) לבין הרפובליקה שנתמכה על ידי מצרים וברית המועצות.

נוכח אי הוודאות לגבי עתיד המדינה והסכנה היומיומית החליט יפידי שהדרך הטובה ביותר להציל את עצמו וגם למצוא פרנסה תהיה להתגייס לצבא של הרפובליקה.

 

 

הגיוס לצבא תימן

 

הוא התגייס בנובמבר 1962 ולאחר טירונות של שבוע נבחר ליחידת המשמר הנשיאותי. לאחר שבוע נקרא לגנרל, סגן הנשיא והאיש מספר שניים ברפובליקה. הוא נשאל אם הוא יודע קרוא וכתוב וכשהשיב בחיוב התמנה לתפקיד אחראי על הזיווד של המחלקה, הציוד האספקה והנשק.

 

כעבור שישה חודשים הועלה בדרגה וסגן הנשיא מינה את יפידי לעוזרו האישי. יפידי מתאר את תקופת השרות הצבאי כתקופה של פריחה אישית. הוא למד הרבה, הכיר אנשים רבים מכל הדרגות, זכה במשכורת נאה ובדיור ומזון חינם.

 

" חוויתי חוויות רבות" , הוא מספר, " הרבה סודות שמעתי ואני ממשיך לשמרם בליבי גם היום בגלל שבועת הסודיות שנשבעתי" .

אך היו גם חוויות קשות. יפידי היה עד לשני מקרים בהם התעללו קשות בחיילים מצרים על עבירות משמעת קלות.

 

לאחר שרות של שלוש שנים,ב-1 באפריל 1965, השתחרר יפידי מן הצבא.

 

 

בחזרה לסעודיה

 

לאחר השחרור החליט יפידי לחזור לסעודיה, בניסיון להמשיך ולחפש את האמריקני האלמוני. הוא הגיע לסעודיה דרך האזורים ההרריים שבצפון תימן ששלטו בהם המלוכנים, מתנגדי הרפובליקה התימנית. הפעם קיבל אישור כניסה מאנשי המלך.

 

בשלב זה מספר יפידי " התחלתי לחשוד שסיפורם של שני האמריקנים על בן משפתם אינו מדוייק" .

 

במאבק על חייו

 

מכאן ואילך סיפורו של יפידי הוא סיפור של מאבק על חייו והישרדותו. השנים הרבות בהן נדד ממקום למקום, שנות הרעב והמצוקה, המתח הנפשי והסבלגרמו לערעור בריאותו. הוא סבל מעיוורן לילה ולקה כמה פעמים בדלקת ריאות קשה. הסיכוי למצוא מרפא למחלותיו בתנאים של סעודיה ותימן היו קלושים. ברוב תושייה הצליח לקשור קשרים, לפתח ידידויות ולמצוא מקורות מחיה שאפשרו לו מדי פעם לצבור את הסכומים הדרושים לנסיעותיו ולמימון הטיפול הרפואי.

 

הדרך היחידה לקבל טיפול ברמה סבירה היתה לנסוע ללבנון. אך בהעדר דרכון לא יכול היה לעשות זאת אלא מסעודיה באמצעות תעודת המעבר. מאותן סיבות נאלץ לחזור שוב לסעודיה ולתימן וכשחלה שוב עשה אותה דרך בכיוון ללבנון. בסך הכל אושפז בבתי חולים כמה וכמה פעמים חודשים ארוכים.

 

באחד מביקוריו בלבנון הצליח להנפיק שם דרכון תימני. דרכון זה פתח בפניו את הדרך להגיע למדינה ממנה אפשר לטוס לישראל. אך הוא חזר שוב לתימן כשנודע לו שלפי החוק שם מגיע לו סכום ניכר כפיצויי פרישה על תקופת שרותו בצבא.

 

הפעם ניסה לצאת דרך עדן לבריטניה, אך מיהר להימלט משם לאחר שבאורח מקרי פגש בבנו של השייך שחטף אותו בילדותו. בינתיים פג תוקף דרכונו והוא חשש שאם ינסה לחדשו תתגלה זהותו. הוא כיתת רגליו משגרירות לשגרירות עד שקיבל אשרת כניסה לעיראק.

 

בעיראק שהה שלושה ימים ומשם עבר ללבנון בנסיעה באוטובוס דרך ירדן. שוב נזקק לטיפול רפואי ושוב אזלה הפרוטה מכיסו ונאלץ לעבוד ולחזר על הפתחים.

 

השיבה לישראל

 

באחד הימים שמע ברדיו על ההתנקשות בקונסול ישראל באיסטנבול. עד לאותו רגע לא ידע בכלל שלישראל קשרים דיפלומטיים עם מדינה מוסלמית.

 

הוא הצליח לחדש את תוקף דרכונו התימני בלבנון ובאמצעותו יצא לטורקיה. ב-24 בספטמבר 1971, כשלושים שנה לאחר שנחטף, התייצב בקונסוליה הישראלית באיסטנבול והכריז " עברי אנוכי" . תחילה לא האמינו לו כי מראהו היה, לפי עדותו, " ספק פרסי, ספק הודי, ספק פקיסטני" . כדי לוודא את יהדותו הוא עבר בחינה יסודית אצל הרב הראשי של איסטנבול. לאחר שזה אישר את זהותו קיבל תעודת עולה והגיע לישראל. כאן מצא את אמו ואחיו, דודים ודודות ורבים מבני כפר הולדתו שאת שמות כולם זכר.

יפידי מסיים את ספרו: " הגעתי אל המנוחה ואל הנחלה ואין לי אלא לברך מדי יום ביומו להקדוש ברוך הוא על שהצילני מכל צרה וצוקה ומכל מצוקותי הצילני. ברוך הוא וברוך שמו" .

 

הנחת תפילים בחול המועדיהויכין

השאלה פחות רלוונטית לעכשיו, אז לשנה הבאה:

מה דעתכם על הנחת תפילין בחול המועד?

 

עריכת שולחן הסדריהודה אורי פישר
למה מקיפים את השולחן בחסה?
כי כך נראה שנהגו במקוריהונתן_קרניאחרונה

בזמנם היה שולחן אישי לכל סועד, ונראה מציורים שונים שהיו מניחים את האוכל ישירות על השולחן.

יש לציין כי מקור טרקלין ביוונית: טרי-קליניום - שלוש-מיטות.

(התמונות ממהדורת משנת ארץ ישראל)

 

 
שחזור לאופן הישיבה בהסבה:
 
ויש לציין כי כל חדרי הסעודה שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות הם של שלשה סועדים:
קריאת הלל בערב פסח בבית הכנסתיהויכין

קריאת הלל בערב פסח בבית הכנסת

בעניין קריאת ההלל בבית הכנסת בערב פסח, ישנם שלושה מנהגים ביהדות תימן
1. מנהג השאמי - לקרוא את ההלל (שלם) עם ברכות תחילה וסוף.
2. מנהג הבלדי - לקרוא את ההלל (שלם) ללא ברכות.
3. המנהג הקדום - לא קוראים את ההלל כלל בבית הכנסת.

מהריץ בעץ חיים חלק שני דף ז' מתייחס לקריאת ההלל בערב פסח בבית הכנסת
בגוף הסידור לאחר תפילת העמידה הוא כותב:
"ואומר קדיש תתקבל. ואם חל פסח בשבת אומר תחילה ויכולו וכו', ואינו אומר ברכה מעין שבע"
ורק לאחר הנ"ל ממשיך מהרי"ץ וכותב:
"דע שנהגו עתה בליל פסח לגמור את ההלל בבית הכנסת יחד שליח ציבור בק"ש (כנראה, בקול ששונים = בקול רם) בלא ברכה תחילה וסוף"
בפירוש עץ חיים מוסיף מהרי"ץ:
"דע שנהגו עתה לקרות את ההלל בבית הכנסת וכו'. המנהג הקדמון, לא היו קוראים ההלל בבית הכנסת כלל. וכן תמצא שלא נזכר ברמב"ם, וגם הרמ"א כן העיד על מנהג מקומו שאין קורין אותו, וכן הרשב"ן בספרו, שהוא ספרדי, העיד שלא נהגו לקרותו, ועכשיו מקרוב כמו 35 שנים, נתפשט כאן בכל בתי כנסיות לקרותו ע"פ שלחן ערוך, והטור ז"ל, והיה לי עיון לענין הברכה, אם יברך או לא, כיוון שאינו אלא מנהג, וכיוון שנהגו מאי דהוה, הוה.(מה שהיה היה) והיכא דלא נהוג אין להכריחם: (והיכן שלא נהוג אין להכריחם)"
עד כאן דברי מהרי"ץ
מדברי מהרי"ץ אני לעניות דעתי מבין כמה דברים (גם בעניין ההלל וגם בעניינים אחרים)
1. האם מהרי"ץ העדיף את הפתיחה "ויכולו השמיים" על פני ההוספה של "יום השישי" לפני?
    או שמא שכשהוא אומר "ויכולו..." כוונתו כמו בכל ערב שבת להוסיף "יום השישי"?
    שהרי המנהג הקדום ידוע שמתחילים ויכולו.
2. מהריץ בגוף הסידור מזכיר קודם את אמירת קדיש תתקבל, ורק לאחר מכן הוא מתייחס להלל,
    האם מכאן ניתן להבין שמהרי"ץ העדיף את המנהג הקדום ? (ואמירת ויכולו ללא יום השישי מסייעת בזה)
3. בפירוש עץ חיים מביא מהרי"ץ את הדעות שלא נוהגים לאמר הלל בערב פסח בבית הכנסת (הרמב"ם, 
    הרמ"א והרשב"ן), האם ניתן להסיק גם מכאן שמהריץ העדיף את המנהג הקדום?
4. מהריץ כותב שלא מברכים על ההלל בערב פסח בבית הכנסת, כי אין מברכים על מנהג,
    גם הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה מנהג, למה שם פסק להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת בברכה?
5. כשכותב מהרי"ץ "מאי דהוה הוה" (מה שהיה היה) האם כוונתו לאמירת ההלל או לברכה על ההלל,
    כי לעניות דעתי ניתן לפרש בני אופנים:
    א.  שמי שנהג כדעת השולחן ערוך לברך על ההלל שימשיך לנהוג כך, אך במקומות שלא נהגו לברך על 
         ההלל, אין להכריח אותם לברך עליו.
    ב. שהיכן שנהגו לקרוא את ההלל בערב פסח בבית הכנסת,(בלא ברכות) ימשיכו במנהג, ולא יבטלו אותו.
        והיכן שלא נהגו לקרוא את ההלל בערב פסח בבית הכנסת, אין להכריח אותם לנהוג במנהג זה.
6. אם ע"פ עניין 5, העניין מובן לפי סעיף ב' ניתן להבין שאף על פי שמהרי"ץ  לא שלם עם המנהג הנ"ל,
   סברתו שבמקומות שנהגו במנהג זה, לא יבטלו אותו,
   במה שונה מנהג קריאת ההלל בערב פסח בבית הכנסת, מתספורת לכבוד שבת בימי ספירת העומר,
   ששם פסק מהרי"ץ שגם מי שנהג בזה יכול לחזור למנהג הקדום?

תשובה לשאלהברק מזעקיאחרונה
אני חושב שאולי דברי מהריץ נובעים מהסיבה,שהמקור לאמירת ההלל בערב פסח,הוא מנהג קדום שמוזכר כבר במסכת סופרים ולכן יש סיבה להשאיר את המנהג על כנו למי שכבר נוהג כך.
מאידך מנהגי ספירת העומר הינן מאוחרים יותר ופחות רווחט והונהגו בתימן ולכן יש סיבה יותר במנהג זה ליזור למציאות הקדומה.
אפיית מצות הפסחיהויכין

בנוגע לאפיית המצות בפסח, אציג לכם תשובת בי"ד צנעא בנושא זה (מתוך הספר צהר לחשיפת גנזי תימן, יודא לוי נחום, עמ' רעג-ה).