"שֹֽׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן-לְךָ֙ בְּכָל-שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָֽׁפְט֥וּ אֶת-הָעָ֖ם מִשְׁפַּט-צֶֽדֶק".
בעלי המוסר מפרשים את הפסוק כפונה לאדם, שעליו למנות לעצמו "שופטים ושוטרים".
השופט בוחן את המציאות לכל צדדיה, וקובע כיצד צריך לנהוג במציאות. השוטר אחראי לדאוג ליישומן של ההחלטות שקבע השופט.
"בְּכָל-שְׁעָרֶ֔יךָ ... וְשָֽׁפְט֥וּ אֶת-הָעָ֖ם מִשְׁפַּט-צֶֽדֶק" - בתוך כל אחד מאיתנו יש הרבה 'שערים [=ערים]' - כוחות גוף וכוחות נפש שונים, ועל ה'שופטים והשוטרים' שממנה האדם על עצמו, לשפוט את ה'עם' שבתוכו. ישנם ניגודים וסתירות והתנגשויות בין כוחות הנפש, הרצונות, והתכונות הרבות ששוכנות בתוך האדם, ועל האדם מוטל ע"י כוח השכל - השופט, וכוח הרצון - השוטר, לשפוט את ה'עם' "משפט צדק" - להשכין שלום, סדר והרמוניה בין כל כוחות גופו ונפשו, לתת לכל אחד את מקומו הראוי, כך שכל כוח ימלא את תפקידו בעבודת ה' בצורה השלימה והטובה ביותר.
בפתיחת חודש התשובה, מזכירה לנו התורה את הדרך כיצד להגיע מוכנים לימי הדין, תשובה שמתחילה בשפיטה - חשבון הנפש והמעשים, ונקבעת במציאות בחיי האדם ע"י השוטרים שמיישמים זאת בפועל, קבלות מעשיות שיממשו בחיי המעשה את השאיפות שאנו חפצים להגשים, צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף - לרדוף אחרי הצדק - כלומר לחפש ולבחון תמיד מהו הדבר הצודק והנכון לעשות כעת ע"פ רצון ה', ובזכות זה לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָֽרַשְׁתָּ֣ אֶת-הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר-יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ.
שבת שלום


