על המשמעות "האמיתית" של המעשים שלנובן מערבא

 

ראשית, אפתח בגילוי נאות שאני רחוק מהעולם הזה של הפורום מרחק רב, וסביר להניח שזאת הפעם האחרונה שאכתוב כאן.

אז אחרי הקדמה כזאת עלי להסביר מה הוביל אותי לבקר כאן, אעשה זאת תכף.

 

למען האמת, מכמה סיבות העדפתי לשתוק, להשאיר את הדברים שתכף אומר בתוכי ולא להוציא אותם החוצה, בין היתר כי אני מדבר יותר מהראש ופחות מהלב כרגע, אבל לא רק. 

אבל אתמול בתפילה קראנו על תפילתו של כהן גדול ביום הכיפורים "שלא תפיל בה אשה את פרי בטנה", וחשבתי לעצמי שבלא להוציא החוצה מחשבות והרהורים ש"נשתלו בך והתפתחו" יש גם בחינה של "הפלה", אז החלטתי בסופו של דבר כן "ללדת", אבל במקום רחוק ממני. ולמען האמת, גם לא ממש חשוב לי לקבל תגובות, מבחינתי ההודעה הזאת יכולה להישאר בלי תגובות ולהיעלם עם הזמן בארכיון.

 

ולמה דווקא פה ? כי ההשראה שלי נבעה מספר שאני קורא בשם "לוחמי התמורות", ספר שכתב מי שמגדיר את עצמו "יוצר ומורה דרך על פי שיטת רבי נחמן מברסלב" - ארז משה דורון (אין לי ממש מושג מי זה, לא טרחתי גם לחפש, אבל נראה לי ששמעתי את השם הזה גם ביחס לספרים אחרים שהוא כתב, אולי).

מעניין אותי אם יש מוטיבים של ברסלב בספר הזה, כי כרגע אני רואה בו בעיקר מוטיבים מהיהדות והתורה על כל צעד ושעל.

 

הקטע שגרם לי להרהר בכך והיווה את ההשראה היה פרק 18 בספר, עולו מתמודד שם עם מחשבות מתסכלות ומדכאות על כך שיש מלחמה בעולם ויש בו רצון עז לפעול להביא את ההכשרה שלו לידי ביטוי, ובמקום זה הוא נשלח למדבר שומם לתקופה שכבר נמאס לו ממנה והוא לא מבין למה הוא נמצא שם ומה הוא אמור לעשות בכלל. הוא נכנס לעצבות ולדכדוך, אבל דווקא אז ברגע המשבר הוא מחליט לשנות כיוון להתחזק ו"להמיר את העצבות שלו באור" (עכשיו כשאני חושב על זה, זה נשמע קצת ברסלב).

בלילה מתגלה אליו בעל התמורות ואומר לו שהוא ניצח בקרב! ופדה שבויים רבים מעומק הכאב! ובעצם נותן לו פרספקטיבה אחרת

על כל הסיטואציה הזאת שהוא היה נתון בה, ועל המשמעות של המעשים שלו, שבמהלך הסיטואציה שהוא היה שרוי בה, לא הייתה לו שום מודעות לגביהם. זה קטע יפה, וזה גרם לי להיזכר ולהרהר במדרש הבא:

 

"אמר רבי יצחק בר מריון: בא הכתוב ללמדך שאם אדם עושה מצוה יעשנה בלבב שלם, שאלו היה ראובן יודע שהקב"ה מכתיב עליו "וישמע ראובן ויצילהו מידם" (בראשית ל"ז, כא) - בכתפו היה מוליכו אצל אביו. ואילו היה יודע אהרן שהקב"ה מכתיב עליו "הנה הוא יוצא לקראתך [וראך ושמח בלבו]" (שמות ד', יד) - בתופים ובמחולות היה יוצא לקראתו. ואלו היה יודע בֹעז שהקב"ה מכתיב עליו "ויצבט לה קלי ותאכל ותשבע ותותר" (רות ב', יד) - עגלות מפוטמות היה מאכילה. רבי כהן ורבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: לשעבר היה אדם עושה מצוה והנביא כותבה, ועכשיו כשאדם עושה מצוה מי כותבה? אליהו כותבה, ומלך המשיח והקדוש ב"ה חותם על ידיהם, הדא הוא דכתיב "אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו [ויקשב ה' וישמע ויכתֹב ספר זכרון לפניו]" (מלאכי ג', טז). רות רבה ה', ו. 

 

המדרש הזה בא ללמד אותנו שחסר לנו בהיותנו בני אדם את הפרספקטיבה הנכונה להעריך את המשמעות של המעשים שלנו, אנחנו

מסוגלים לראות את המשמעות של המעשים שלנו רק בזווית מאוד מצומצמת - נקודתית.

ראובן אהרון ובועז, לפי המדרש לא העריכו בשעתו את המשמעות המלאה של המעשה שלהם, הם הסתכלו על מה שהם עושים כהתנהגות טובה ונכונה, אבל ככזאת ששייכת למעגל המצומצם של הזמן והמקום שהם היו בו. לא היה להם מושג שמה שהם עושים יחקק בנצח. הייתה להם בהתנהגות שלהם תודעה זמנית-מקומית ולא תודעה של נצח.  

 

המדרש (כמו הסיפור מלוחמי התמורות), בא ללמד אותנו, שאמנם אנחנו מוגבלים בידיעה שלנו, ואין לנו את הפרספקטיבה הנכונה להעריך את המשמעות של המעשים שלנו ושל הסיטואציות שאנחנו מתמודדים איתן, אבל הפתרון לזה הוא לפתח תודעה של נצח.

נכון, ייתכן שנעשה מעשים גדולים וחשובים שראוי לקבל עליהם שכר, אבל הם יהיו בבחינת "נבואה לשעתה", ואילו מעשה בסיטואציה שלא נקדיש לה יותר מדי חשיבות יהיה בבחינת "נבואה לדורות", ואין לנו את האפשרות לדעת להבחין בין אלו לאלו, אז בגלל זה לפי המדרש תמיד צריך לפעול מתוך "תודעה של נצח", וכשפועלים מתוך תודעה כזאת פועלים אחרת ("בכתפו היה מוליכו אצל אביו", "בתופים ובמחולות היה יוצא לקראתו", "עגלות מפוטמות היה מאכילה").

 

המדרש ממשיך ואומר שבעבר היה אפשר להיחקק בנצח, במובן של "להיות חלק מהתורה", אבל התורה נחתמה וכבר אי אפשר להיחקק בנצח במובן הזה, אבל עדיין יש סיפור של גאולה שהולך ונכתב (אליהו כותבה ומלך המשיח), ובמובן הזה כן אפשר להיחקק בנצח. 

עוד רלוונטי?בת 30אחרונה
הספר הזה מלא בברסלב...
הילד הוא הצדיק, זה ברור. הסמל הוא העץ, כי הצדיק נמשל לעץ.
הכל שם מלא בהתבודדויות רק תחת שם אחר...
הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך