חז"ל אומרים במסכת אבות "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם". מפרשי המשנה מונים בדרכים שונות מה היו עשרת הניסיונות, ולפי רוב הדרכים ניסיון העקדה היה העשירי, העומד בשיאם של הניסיונות.
אך רבינו יונה גירונדי, מחבר "שערי תשובה" ובן דודו ומחותנו של הרמב"ן, בפירושו למסכת אבות, כותב כי הניסיון העשירי היה המעשה המתואר בתחילת פרשתנו:
"העשירי קבורת שרה. שנאמר לו קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה. וכשמתה אשתו לא מצא מקום לקברה עד שקנאו, ולא הירהר".
לדבריו, הניסיון במעשה זה היה לא להרהר אחר הנהגת הקב"ה, שאע"פ שהבטיח לו את הארץ כולה, כעת הוא צריך לקנות בהון רב מקום לקברה, אף כי הארץ שלו!
לכאורה הפירושים לפיהם ניסיון העקדה עומד בשיא, מובנים יותר - וכי יכול להיות ניסיון גדול מניסיון העקדה?!
כיצד אפשר לומר שניסיון קבורת שרה הוא העומד בשיא?
אלא, הגדולה המיוחדת של הניסיון הזה טמונה דווקא בקטנותו לכאורה - מבחינה מסויימת יותר קל לשמוע בקול ה' בתמימות כשמתרחשת התגלות נבואית, כשאברהם שרוי באקסטזה אלוהית והוא מתמסר למעשה הירואי מתוך התבטלות לציווי ה' -
ויותר קשה, לעומת זאת, בפרטים הקטנים של החיים, בוויכוח על קניינים וכסף, שגם במצבים כאלו לא תתגנב ללב אפילו מחשבה קטנה של פגם באמונה בהנהגת ה'; ניסיון זה האחרון מעיד על אמונה תמימה וחיה, המיושבת בלב כדבר המובן מאליו לאדם - שכל המקרים העוברים עליו, הגדולים והקטנים, הכל מאהבה ולטובה, בצדק וביושר.
שנזכה להיות מתלמידיו של אברהם אבינו ולדבוק במידותיו; להרפות את האחיזה בהשגה המצומצת שלנו ולזכור ולהרגיש תמיד שכל אחד מאיתנו נמצא בידיים טובות ואוהבות, לקבל הכל באהבה ורוגע, נחת ושמחה.
שבת שלום
(נכתב בזכות @חותמת+) @פה לקצת@רחפת.. @זוהרת בטורקיז@חיהל'ה @פסידונית @שמן פשתן @נפש חיה.@זאת עם השם
@מבקש אמונה@אניוהוא@חן,@המטיילת בארץ@ע מ@סתם 1... @חסדי הים@אילת השחר
@ארץ השוקולד @mp3@בעיצוב@בת של השם@אורה2x
@בת מלך =) @בת מלך!!!! @שמשועננים@!!מירב!! @לב טהור

