סדר טו בשבט כשר ושמח.
ע''מ שהסדר יהיה שמח תאכלו הרבה מפירות א''י. אבל שיהיה כשר ומהודר חשבתי לכתוב כאן בהזדמנות זאת מעט מההלכות הנוגעות לסדר. ואין מזרזים אלא למזורזין.
הלכות חרקים במזון (פירות יבשים ואגוזים למיניהם)
כשאכתוב הלכה סתם או יש מחמירים - דין זה הינו לפי הנחיות 'כושרות' וזה הכי מהודר.
עיקר הדין – הכוונה שכך פסקו הרבה מפוסקי דורינו
כשאכתוב ניתן להקל – הכוונה שישנו לפחות פוסק אחד בעל כתפיים המתיר זאת אך רוב הפוסקים סוברים שראוי להחמיר.
פירות מסוכרים (פפאיה אננס מנגו וכו') – עיקר הדין שאין צורך לבודקם כלל ויש מחמירים להסתכל בניהם לראות שלא נדבקו נמלים יתושים וכו'.
שזיף מיובש – עיקר הדין אין צורך לבדוק שאיני מצוי בו נגיעות. יש מחמירים לבדוק מדגמית 3 שזיפים והשאר מותרים באכילה ללא בדיקה.
תמר מיובש – לבדוק אחד אחד (עדיף מול מקור אור) אם יש כמו אבקה/פירורים זה לא תמיד נגוע אך א''א לבדוק. הנגיעות שם זה תולעים שמנמנות
תמר לח – לרוב אינו נגוע אין צורך לבדוק.
משמש – לבדוק אחד אחד (עדיף מול מקור אור) הנקודות מבחוץ הם לא מגיעות. זה כתמים טבעיים מהשמש
דבלה – יש מחמירים לא לאכול כלל. עיקר הדין שמותר לאכול לאחר הסרת האיזור של העוקץ ובדיקה מדוקדקת (ע''י גדול.)
צימוקים – מעיקר הדין אין צורך בבדיקה מעבר להסתכלות זריזה שאין בין הצימוקים נמלים וכו' יש המחמירים לשרות למשך 3 דקות במים פושרים ולשטוף. אם יש במים ג'וקים להחמיר לא לאכול.
אגוזים למיניהם בקליפה – לראות שאין קורים.
אגוזים מקולפים – מעיקר הדין ניתן לאכול ויש מחמירים לסנן במסננת דקה, להסתכל באבקה ואם יש תולעים או ג'וקים לא לאכול.
אגוזי קשיו – לפתוח ולבדוק מדגמית ויש מחמירים אחד אחד.
פירות חיים
פירות הדר – ראוי לשטוף לפני קילוף/אכילה. ויש מחמירים לשטוף ידיים ואת הפרי לאחר ה-ילוף שמא עברה כנימה מהקליפה לפרי.
תותים – יש מחמירים להשרות במים סבון למשך מספר דקות ולשטוף 3 פעמים ע''י שפשוף במברשת שיניים. עיקר הדין השריה ושטיפה אחת (ללא מברשת שיניים) כמובן כל זה לאחר הורדת העלים. יש מחמירים לא לאכול כלל תותים עם הקליפה.
אפרסמון – לא נגוע. השחור זה חלק מהפריטים
ערמונים – לא צריך בדיקה
שנזכה לאכול קדושה בפירותיה של ארץ ישראל כפי שכתב הב''ח בסימן רח.
וכתב עוד וי"א ונאכל מפריה ונשבע מטובה ואין לאומרו וכו' תימה הלא קדושת ארץ הנשפע בה מקדושת הארץ העליונה היא נשפעת גם בפירותיה שיונקים מקדושת השכינה השוכנת בקרב הארץ כי על כן הזהיר ואמר בסוף פרשת מסעי לא תטמא את הארץ אשר אתם יושבים בה אשר אני שוכן בתוכה כי אני ה' שוכן בתוך בני ישראל ואמר אם תטמא את הארץ נמשכת הטומאה גם בפירותיה היונקים ממנה וכבר נסתלקה השכינה מקרב הארץ אשר אני שוכן בתוכה ממש בגוף הארץ נסתלקה מפני הטומאה שטמאתם ונמשך מזה כי ג"כ אנכי מסלק שכינתי מתוך בני ישראל כי עד עתה היכל ה' המה היו בני ישראל לפי שהשכינה היתה שורה בקרבם ממש ועתה באכלם פירות היונקים מטומאת הארץ נסתלקה השכינה כי כשהטומאה נכנסת עם אכילת פירות בתוך בני ישראל יוצאת כנגדה הקדושה מקרב ישראל ועל כן ניחא שאנו מכניסין בברכה זו ונאכל מפריה ונשבע מטובה כי באכילת פירותיה אנו ניזונים מקדושת השכינה ומטהרתה ונשבע מטובתה:
@אניוהוא אשמח שתדייק אותי אם לא דייקתי.
כנ''ל @הדוכס מירוסלב @ארץ השוקולד @ימ"ל @היא שיחתי @מי ששכחתי





