אדם שגנב או עבר עבירה חמורה אחרתסלט מקולף
אוליי זה כבר חלק מהאופיי שלו. אבל לא נולדים ככה.אין על רבנו!
מה לגבי קלפטומניה? אתה יכול להאשים אותם בזה?סלט מקולף
נדמה לי שיש על זה שיחה או מכתב של הרבי.הנורמלית האחרונה
ולדעתי - אי אפשר לפטור אותו, כי אמנם הוא נולד עם נטייה קשה מאוד, אבל מחובתו כאדם בוגר (או מחובת אפטרופוסיו במקרה של קטין) לדאוג לכך שלא יגיע לגניבה בפועל.
יכול להיות שנולדים עם נטיות מסויימות, אבל יש דברים שגורמים לאין על רבנו!אחרונה
'זה'ימ''ל
זה יצרים ותאוות ולכולנו יש אותם.
הרצון לקחת משהו שחסר לך קיים באופי של כולם, במידה כזו או אחרת. כולנו בני אדם.
אם כל אחד היה נופל בניסיון? - לא.
יש כאלו עם יותר בלמים (מוסריים/חברתיים/תועלתניים) ויש כאלו עם פחות.
יש כאלו שהם נהיו טבעיים להם יותר ויש כאלו שצריכים להיאבק.
השאלה היאסלט מקולף
זה תלוי במעשהימ''ל
ולדעתי את מערבבת הרבה שאלות לא קשורות.
זה ש'זה' קיים אצל כולם לא אומר שהמעשה בר סליחה ולא ממעיט בחומרה שלו.
זה שהמעשה חמור ולא נסלח לא אומר שכדאי או צריך לנתק עם האדם קשר.
כן. כי המוח שלי מעורבבסלט מקולף
שוב, זה תלוי במקרהימ''ל
אבל בגדול: מפרידים בין האדם למעשה, ומאמינים בתשובה.
אנשים טובים יכולים לעשות דברים נוראיים וחמורים ולפעמים המעשים אינם ברי סליחה, והאדם אשם ואחראי להם לחלוטין אבל הם לא מגדירים את האדם. כל עוד לא מדובר במשהו סידרתי שכנראה טבוע באדם.
מגניבסלט מקולף
זה הרבה התבוננות שכלית בשביל לא לחבר בין מעשה לאדם
יש ליימ''ל
אולי בגלל שעבדתי על זה קשה פעם. לדעת להפריד ולהבליג זו עבודה קשה.
לכל אדםsimple man
יש יצרים רדומים שהוא אפילו לא מודע להם שיכולים להתעורר בכל מיני מצבים ולכן צריכים להתרחק גם מלהגיע קרוב לאיסורים.
אבל יש כמובן יצרים שיש רק לאנשים מסוימים, וקשה להאשים אותם בכל מיני דברים שהם עושים.
האם הם באמת נטולי אשמה לחלוטין?סלט מקולף
בעיקרוןsimple man
יש שאומרים שעל פי היהדות אי אפשר להגיד על מישהו שלא היה לו בחירה ולכן הוא עשה מעשה מסוים, אבל הרבה מהפסיכולוגים טוענים שיש אנשים שעקב טראומה או כל מיני דברים, לא היה להם אפשרות להשתלט על עצמם ואין להם אשמה, אבל זה ענין מורכב כל הדבר הזה של בחירה ועד כמה אפשר להאשים חוטאים, אני נוטה לצד שבהרבה מהמקרים עונש הוא אך ורק להרתעה ולא כי באמת מגיע לאדם עונש.
עונש הוא רק להרתעה?סלט מקולף
חייב להיותsimple man
שכל אותם פילוסופים שכופרים בבחירה חופשית, הם לא מכחישים את הצורך בבית משפט ובעונשים, רק מסבירים שהעונש הוא רק הרתעה שאם מוח האדם ידע שהמעשה הזה גורר עונש, זה ימנע ממנו לעשות את זה, כמו שאף אחד לא יכניס את היד שלו לתוך אש כי הוא יודע את ההשלכות.
לא כ"כ הסתכלתי מה אחרים כתבו, מכל מקום דעתי האישיתחסוי מאוד
שכמובן שיש הבדלים בין בני האדם, ולכל אחד יש נסיונות קשים יותר ונסיונות קשים פחות.
כמובן שזה לא אומר שאין לאדם בחירה חופשית להתגבר גם על הניסיונות הקשים לו.
(חוץ ממ"ש בצדקת הצדיק מ"ג שלפעמים מפילים על האדם נסיון שאינו יכול לעמוד בו, שזה מעט שולל את הבחירה החופשית. אבל אין זה הדיון ואכמ"ל).
פורום ישל"צהאר"י פוטר
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
בדיקהטיפות של אור
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד
~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
חורף בריא לכולם
- לקראת נישואין וזוגיות