אז איך הופכים אמונה רגישה לדרך חיים של אמת?ריעות.
אני מאמינה באלוהים. כלומר, אני מאמינה שהוא קיים וציווה עלינו לקיים את תורתו.
אני אדם שמתבסס על תחושות. מספרים והוכחות מדעיות ולוגיות לא משפיעים עליי בעיקר כי אני לא מבינה בהם. אבל העולם הרגשי שלי מפותח היטב ואני מודעת לעצמי מאוד, ולכן כשאני מרגישה שיש ישות עליונה שמכוונת אותי אני פשוט יודעת שהיא קיימת.
קרה שנולדתי במשפחה שומרת מצוות והישות העליונה קיבלה את הכינוי אלוהים. כנערה מתבגרת צברתי הרבה כעס על הקב"ה מה שגרם לי לשאול שאלות באמונה. למדתי קצת עם אבא שלי, קיבלתי תשובות לשאלות ואז נכנסתי למצבי רוח קיצוניים.
היו לי תקופות שהחמרתי כמו שמחמירים בכתות סגורות והיו לי תקופות שחיללתי שבת באופן קבוע. לא הצלחתי ללכת עם זה מאוד רחוק. כשהייתי מקפידה מדי הייתי נהיית עצובה ועצבנית תוך כמה שבועות ובורחת לקצה השני, וכשהייתי אוכלת שוקולד חלבי מיד אחרי ארוחה בשרית פחדתי על עצמי מאוד ואחרי כמה שבועות כאלה שוב הייתי בורחת לקיצוניות האחרת.
לאט לאט התחלתי למצוא את האיזון בחיים שלי וכבר למעלה מחצי שנה שהתחושות שלי שלוות ומאוזנות.
אין לי ספק ומעולם לא היה לי שאלוהים קיים. אני עדיין כועסת ופגועה לפעמים, אבל תמיד אוהבת וכן, גם יראה.
אבל קשה לי. קשה לי, כי כשאני מכריחה את עצמי להתפלל בבוקר למרות שזה ממש קשה לי ויוצר המון תסכול, התסכול הזה מידרדר מהר מאוד לתחושות קשות אחרות כמו כאב או כעס- על עצמי ועל אחרים.
אז אני מנסה למצוא איזון. אני לא הולכת עם מכנסיים, אבל כן עם שרוולים קצרים. בבוקר אני מתפללת רק את ברכות השחר, אבל משתדלת לברך אחרי האוכל. לא אוכלת חלבי מיד אחרי בשרי, אבל לא מחכה את החמש ורבע שעות אלא מאפשרת לעצמי לחכות גם רק ארבע אם יש צורך.
אני מצליחה לשמור על המצב הזה כבר הרבה זמן. יותר מחצי שנה. כבר שנים שלא הייתה לי תקופה כל כך ממושכת של יציבות מהבחינה הזו.
אבל מפריעה לי מאוד המחשבה הזו שאני במודע עושה דברים שאסור. וזה לא דבר שישתנה, כי אני מכירה את עצמי ויודעת שאם אקפיד יותר אני אברח שוב לקיצוניות.
אני לא היחידה שככה. לא חסרים אנשים שמקלים.
אבל יש בי פחד שאני שומרת על עצמי דתיה רק כי אני לא רוצה להכאיב למשפחה שלי. מה אם אני משכנעת את עצמי שחצאיות טובות לי רק כי אם אני הולכת עם מכנסיים אימא לא מדברת איתי?
הרי הנקודה שאני נמצאת בה היא נקודה של פשרה. אני חייבת להיות בנקודה של פשרה כי הנקודות האחרות קיצוניות וקשות מדי בשבילי. אבל זו עדיין נקודה של פשרה.
אני לא חיה אמת אחת מוחלטת.
אני לוקחת לי קצת משני העולמות. וטוב לי עם זה, אני מרגישה שמחה ובריאה, אבל הראש אומר לי שאני מוותרת על משהו.
אולי מפחדת מלא להיות דתיה ואולי מפחדת מלהיות דתיה לגמרי.

מה אתם חושבים?
כמה דברים שעלו לי:שה"י פה"י
א. קודם כל - שמח ממש על ההתקדמות.
ב. גם על המודעות העצמית.
ג. לעצם הקושי ב'להוסיף' מצוות והקפדה - אולי לראות רב/נית שהתורה אצלהם היא 'נעם' וטוב? אצלי זה משמעותי. לראות אדם שאני מעריך, שמדבר על זה, וחי את זה שהתורה והמצוות הם נעם בשבילו - זה מחזק. זה אומר לי ששם האמת. בחינת 'יין הונגרי'.
ד. תתעלמי מהספיקות. פשוט לזרוק אותם לעזאזל.. אולי אני לא מספיק לשם שמיים, ואולי הכל בגלל החברה - אי אפשר עם זה. אני תמיד אומר לקול הזה: כן, נכון, אתה צודק, כולי עובד על כולם - עכשיו אפשר לעבוד? אני באמצע משהו.. נראה לי שזאת הגישה.

מקווה שאולי יועיל משהו.
הרבה הצלחה.
אמריעות.
אני מכירה הרבה אנשים שהתורה היא בשבילם הדבר הטוב ביותר. אבל אני לא מרגישה ככה לגבי עצמי. כלומר אני כן מרגישה צורך בחיי תורה, ולא רק צורך אלא גם רצון, אבל כשאני מגיעה למקום שהוא יותר מקפיד ואין בו פשרות וויתורים אני מיד מרגישה רע
בנחת עם עצמך.שה"י פה"י
ואוסיף עוד, שחובה לשים פס על כולם, אין מה לעשות.
ונכון, זה קשה, כי הקולות שמגיעים מבחוץ הם בעצם קולות שיש לנו בפנים, שאולי אנחנו לא מספיק, וזה יושב על דברים שנמצאים כבר בבטן..
אני חושב שבמצבים כאלה חייבים גבורה, ולפעמים אולי אפילו בצורה הלא מדוייקת שלה, 'לרמוס' את הקולות האלה, כי הם פוגעים בעצמם הבן אדם..
הצליחי.
אני חושב שאת עושה בשכלחסוי מאוד

לחץ זה דבר מאוד רע בעבודת ה'.
פעם נהגתי לומר שבנ"י עשו את העגל רק כי הם היו בלחץ לקבל את התורה ולא יכלו לחכות עוד יום אחד.

העלת נקודות מאוד מעניינות ומאוד חשובות, שאם היה לי זמן והייתי בישיבה בטח הייתי כותב על זה מאמר תגובה.

 

רק אומר בקצרה, השתלשלות מחלוקת חסידית:


הרבי מקוצק מאוד נקט בגישה הזו. של אמת בלי פשרות. בצורה הרבה יותר קיצונית ממה שאת מתארת (תקראי את סנה בוער בקוצק, של מאיר אוריין). החסידים שלו לא עבדו לפרנסתם, והתכוננו לתפילה שעות ארוכות, כי איך אפשר להתפלל כאשר יש נדנוד של יצר הרע ומחשבה זרה בלב? החסידים שלו ידעו לצטט את דברי אליהו הנביא לנביאי הבעל "עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים, אם ה' הוא האלהים לכו אחריו, ואם הבעל הוא האלהים לכו אחריו". אין דרך באמצע, או כלשונו המליצית של האדמו"ר מקוצק - רק סוסים הולכים באמצע הכביש. בני אדם הולכים בקצוות.

 

אחד התלמידים הקרובים של הרבי מקוצק, ר' מרדכי יוסף ליינר, הרגיש שהקיצוניות הזו לא טובה לרוב העולם, והלך והקים לעצמו חצר חסידית בפני עצמה. בחצר הזו (חסידות איזביצא) נהגו לומר ש"אנכי ה' אלהיך" קודם ל"לא יהיה לך". כלומר, הקב"ה רוצה שהוא יהיה אלהינו, עוד קודם לכך שנזרוק את העבודה זרה. כי הדרך לזריקת העבודה זרה היא רק על ידי שהקב"ה יהיה אלהינו.

 

עייני עוד בר' צדוק (דור שלישי/רביעי למחלוקת הנז"ל) בצדקת הצדיק א', וכן שם קס"ו.

 

מקווה שלא שיעממתי.

 

(רק תיוג קטן ברשותך: @להיות בשמחה!!!, זכרתי שיש לך משהו עם קוצק)

ומצטרף לשה"י פה"יחסוי מאוד

על כל הנ"ל.

מעניין מה שכתבת בשם ה'מי השילוח'והוא ישמיענו
תודה!
יישר כח!
קוצק זה קוצקריעות.
הייתה לי תקופה כזו. אבל זו קיצוניות שלדעתי טובה רק למעט מאוד אנשים, אם בכלל
תודה איאי הקוצק'ער!!להיות בשמחה!!!
תאמת שנאבדו הספרים על הקוצק'ער () אז תודה... מחיה לקרוא משו על הקוצק'ער
תגובה מאוד יפה.רק בשמחה.
אשריך.
אני חושב שמצבך מצויין כי יש לך בסיס טובזיויק
כלומר המודעות שלך גבוהה,
את אמיתית וכנה,
את מאמינה

נכון יש התמודדות אבל נשמע שהיא יותר בפרטים

אולי כדאי לחזק את הבסיס היפה שיש לך ואז השאר ימצא את התשובות בהמשך?
אני לא יודעת איך לחזק את הבסיס הזהריעות.
אני לא יודעת אם אני עושה נכון. אני מרגישה שזה מה שנכון אבל השכל אומר לי שאני מנסה להיות בשני העולמות ולכן מפספסת את שניהם
יש איזו אמירה ששמעתי מר' חיים נבוןיחידי
בשם הרב סולובייצ׳יק אני חושב, שההלכה היא כמו ריקוד. וכמו שהכוריאוגרפית יודעת שכל פרט קטן הוא נחוץ וקריטי ושאסור לה להחליק טעויות זעירות, ככה גם איש ההלכה. אז זו ההלכה, ריקוד לפני הקב"ה.
ואני רואה את זה כדבר שבאסתטיקה, לא כעובדה שבאה להפחיד. אני גם חי מתחים כאלו לפעמים (באופן הרבה פחות קיצוני) והלוואי שנצליח לחיות ככה, עם תורה רגועה ושמחה באמת, שרואה את הפרטים שלה כמחוללי (תרתי משמע) יופי הרמוני.
ואגב, אמרתי כבר בעבר שאני רואה את תורת ארץ ישראל כדבר הזה בדיוק. זו אחת מהמשימות שלנו, לצאת מהתפיסות הדתיות הישנות והקשוחות ולבנות-להחזיר תורה טבעית (ואני לא מתכוון לומר שצריך לוותר על הפרטים, אלא להסתכל עליהם בצורה אחרת) שבסוף גם בעז"ה תביא אותנו למדרגות גבוהות של קרבת אלוהים
זה יפה לקרואשפיות
תודה. כיף שאתה כותב
היי תודהיחידי
אי אפשר לא לפחדריעות.
גם כי כל הזמן עומד לנו מעל הראש השכר והעונש וגם כי מה נעשה, אצלנו בבית אין דבר כזה לא להיות מושלמים
אם יש אנשים שלא חיים ככה, כנראה שזה אפשרייחידי
לא?
זה דורש מאמצים ברמות שונות מכל אדם
זה אפשריריעות.
אבל אני לא בטוחה שהמאמץ שווה את הסבל.
כלומר. אני ממש סובלת כשאני הולכת תקופה ארוכה עם שרוולים אחרי המרפק. ממש מרגישה שאני מוותרת על עצמי. וב"עצמי" אני לא מדברת על החלק בי שרוצה לברוח מהדת, אלא על החלק בי שמתעקש לא להיות שקטה וקטנה.
אולי אני מקשרת אוטומטית את הדת עם סגירות כי יש בה אלמנט כזה אבל גם כי בשנים היותר דתיות שלי ככה הייתי.
מוכר מאודיחידי
יש כאלו שעובדים בהדרגה. מדי פעם מוסיפים עוד מצווה עד שהיא לא באה על חשבון העצמיות הזאת ונעשית כדבר טבעי.
קודם כל משיגים את ההכרה הזאת, את הדבר שרוצים בשלמותו, ואח"כ את הצד המעשי מחילים בהדרגה.
אני לא יודעת אם אני רוצה להגיע לזהריעות.
יש משהו באנשים שעובדים על השלמות הזו שגורם לי לראות כמה הם... מנותקים אולי? לא בדיוק אבל בערך.
האושר שלי חשוב לי, אבל גם היכולת לחיות בעולם הזה. אני לא רוצה לחיות כאן עד 120 רק כדי להרוויח כמה שיותר מצוות בשביל העולם הבא. זו מחשבה מאוד מייאשת.
ואם אני מרשה לעצמי גם לחיות את העולם הזה ממש- אני מגיעה למצב בו אני נמצאת היום.

(אחרי שכתבתי את השרשור הזה אתמול וסגרתי את הערות עלתה לי מחשבה שאולי אני לא מוכנה לוותר על ההנאות האלו שמנוגדות להלכה כי אין לי הנאות אחרות בחיים. בעיקר בגלל המצב שאני נמצאת בו אבל גם כי הדוגמא שאני מקבלת בהית שונה מאוד ממה שאני מאמינה שצריך להיות)
אני לא מדבר על המנותקים כאידיאליחידי
הם טועים לענ"ד.
מדבר על אנשים בריאים, שחיים קודש וחול ולא איזו טוטאליות שאף אחד לא דרש מהם. יש חיים שמאפשרים את העולם הזה. וזו לא אופציה בדיעבדית, אלא ככה צריך לחיות יהודי. בגלות אולי אפשר היה לדבר על "עבוידה" ועל תורה שמוחקות את החיים, לא כאן. המנותקים הם אלו שחיים בדרך שמצריכה הסברים. הם לא האידיאל, בטח שלא להמון
אבלריעות.
אני לא מצליחה לשאת את התחושה הזו שאני מקבלת מאנשים שמקפידים יותר ממני. הם לא נותנים לי להרגיש שהם טובים יותר ממני כאנשים, אלא הם טובים יותר כבנים של אלוהים. כאילו... אצלם האמת המוחלטת. הדבר היחיד שטוב על פני כדור הארץ. ואולי אני מוכשרת ונחמדה ואדם טוב, אבל בסופו של דבר הם במקום הכי מדויק.
ואני מקבלת את המסר הזה ממבוגרים, ילדים, וכל מי ששומר מצוות בערך.
אין מקום לספקות *באמת*. יש רק מקום לחיזוק.
הם זה לא את.משה

להם יש דרישות אחרות בעולם.

 

גם את מלפני שנתיים זה לא את.

לפני חמש שנים היו לי דרישות אחרות. היום יש לי דרישות מסויימות.

זה כבר עניין אחריחידי
ספקות הם לא דבר חיובי, גם לא אי שמירת מצוות. השאלה היא באיזה אופן מקיימים מצוות ואיך מצליחים גם לחיות.

גם קיצוניות היא לא דבר טוב ומעידה על חולשה ועל חשש ממה שהשיטה הקיצונית הזו לא כוללת.

ובכן, יצא מבולבל קצת. צריך להעמיק בדיונים כאלה (בדיוק חשבתי על ספר שהתחלתי שעוסק במתח הזה)
אולי אני צריכה להפסיק לחשוב על זה כעל פשרהריעות.
ויותר כעל הכי טוב שלי כרגע. זה משאיר פתח להתקדם אבל מניח לי לחיות עכשיו יותר בנחת
רצה לאש
אהבתי את התובנה הזו.
נראה לי שהגישה שלך לא כל כך נכונהנושם ובועט
ההלכה לא צריכה להגביל אותנו. צריך לחיות בגישה שהמצוות הן משהו מוסרי.
המטרה של המצוות זה להפוך את האדם ליותר טוב, לא בשביל 'לרצות' את הקב"ה.
כשאני עושה מצוות ומגיע ממקום מוסרי ולא ממקום של כפייה יהיה לי יותר קל להתמודד איתן. זה דורש אמונה שהיהדות באמת מוסרית.
כשהפנמתי את זה המתח הנפשי שהיה לי סביב קיום המצוות ירד, כי זה הגיע ממקום יותר שליו ואמיתי.
מוסריות הרבה פעמים מגבילה אותנו, זה לא סותרריעות.
למה זה שאסור לי לשתות בין שקיעה לקידוש בשבת זה מוסרי? יש פעמים שאני מאוד צמאה וזה רק עושה אותי עצבנית ופוגע לי באוירת שבת. אז למה זה הגיוני? למה זה מוסרי או טוב?
אני מאמין שהמצוות מוסריות.נושם ובועט
ולפעמים אנחנו לא מבינים למה זה מוסרי. אבל המצוות לא סתם מגבילות אותי, יש סיבה.
בקבלה לומדים את טעמי המצוות...

לי זה עוזר לתחושה שאף אחד לא דופק אותי, ולהוריד את הלחץ סביב קיום המצוות. אני לא מסוגל לעשות דברים בלחץ.
ממש מזדהה.רצה לאש
(ושמעתי פעם מספיק איפה שיש לחץ זה לא עבודת ה'.
אולי אפשר למצוא את הדרך של הקפדה מאוד אבל בלי לחץ? הלוואי.)
אני לא רוצה להקפיד מאודריעות.
אני רואה הרבה אנשים שמקפידים צאוד וגם אם טוב להם (וממש לא לכולם) ההתנהגות שלהם כלפי חוץ מאוד מציקה לי.
כתבתי פעם משפט על מישהי שאני מכירה שמאוד מאושרת בתוך העולם הדתי שלה, ולא מצליחה לראות דברים אחרים- "כל מי שלא כמוך נראה לך לא מאושר".
זה מפחיד, המקום הזה. שבו אני הצודקת היחידה ואצלי האמת
משה
תגובה תבוא בהמשך.
ואוו קודם כלהפואנטה
חייבת לציין, אמנם אני לא מכירה אותך, אבל נשמע שהגעת לנקודה מאוד בוגרת וכנה עם עצמך. שאפו.

ואני חושבת שהדת- אלופה בלעשות לנו מצפון.
ומבינה אותך בעניין הזה של להכריח את עצמך לעשות דברים (לדעתי הפתרון זה להבין לעומק- למה?), וגם בעניין של התחושות. כלכך נכון גם אצלי.
תודה ריעות.
אני מבלה הרבה זמן בשבועות האחרונים במחשבה האם אני רוצה לשמור מצוות כי אני מאמינה שזה נכון, כי זה טוב לי או כי אני מנסה לרצות את המשפחה שלי.
אני חושבת שזה שילוב של הכול
נכוןהפואנטה
זה גם סוג של הרגל... כל הכבוד על הרצון לחקור! מוערך ממש. יש כאלה שפשוט זורקים הכל בלי לנסות להבין. זה דורש מאמץ והשקעה.
ניסיתי גם את זה, לא עבד...ריעות.
מה ניסית?הפואנטה
ובמחשבה שניה, לא רק אלה שזורקים הכל לא מבינים וחוקרים.. יש המון דתיים שעובדים אוטומט, וחבל
לזרוק הכולריעות.
האהפואנטה
המצפון?
אני חושב שיש עוד צד שלך שמופיע פה סמוי ולא קשור לדת בכללמשה

נראה שהחיים שלך הם מכלול של לחצים סמויים ו"עצבנות" דתית הרבה מעבר להלכה עצמה או להתנהלות מולה.

בצד החילוני - אותו דבר בדיוק, רק בשמות אחרים.

 

הסיבה שלא טוב לך זה שהמוח שלך רץ לכל הכיוונים והמודעות שלך מחרפנת אותך. זה נכון בגירסא הדתית שלה וזה גם נכון בגירסא החילונית שלה.

 

 

ההתמודדות האישית שלי בעולם הזה קצת דומה (אם כי אחרת), כך שאני קצת מכיר.

 

 

 

תרפי את הלחץ, ריעות. יעשה לך רק טוב.

אמריעות.
זה ברור שיש לי נטיה לקיצוניות.
אבל אני לא לחוצה.
מאוד חשוב לי הדיוק. אני אדם שמקפיד על התוצאה הכי טובה שיכולה להיות (גם אם זה אומר להרפות. הרפיה היא חלק מהדיוק), ולכן קשה לי להיות במקום שהוא פשרה, גם אם אני מרגישה ששם הכי טוב לי.
יש לך פה שני דברים סותריםמשה

יש לך נטיה לקיצוניות, ואז חוסר שמחה וחוסר רצון ממנה.

 

את מרגישה אולי שהפשרה (וההרפיה) זה הדבר הנכון, אבל יש בך צד שרוצה שיקרו דברים אחרים, יותר סוערים.

זה אולי כבר כן נכון יותרריעות.
אני כן שמחה במקום המאוזן. אבל הסערה שבמקומות הקיצוניים מוציאה ממני דברים מדהימים.
אני מרגישה שאני לא יכולה להגיד שום דבר נכון כי עוד לא חוויתי את הטוב שבמקום המאוזן.
במאוזן אין איזה "טוב" דרמטי.משה

יש חיים פשוטים יחסית.

 

לעומת הסערות שזה כבר עולם אחר לגמרי. אני יודע שבצדדים אחרים של העולם שלי אני חייב סערות מסויימות, אחרת מרגיש לי "משעמם" מדי גם אם יש לי הרבה עשייה שוטפת.

לא בטוחהריעות.
השאלה היא מה הצורך בסערה. פעם זה היה צורך בהרס שלה, היום יותר בריגוש. אני בטוחה שאפשר למצוא ריגוש גם במקום מאוזן
אני ככ רוצה להגיב. בלנ"ד היום. זה ממש חשוב לי לענות עלזהעברי אנכי

בינתיים ריעות,

תדעי שאת פשוט בנאדם מיוחד. אין אנשים כמוך. פשוט חסרים.

תודה. ממש.ריעות.
וואו איך ה' אוהב אותךנעה ונדה

תמשיכי להילחם! זה היצר רע שמפריע לך ומביא עליך את כל החששות האלה, את יכולה וזה ברור כי ה' לא מביא ניסיון על האדם בלי שהוא בטוח שהוא יוכל לעמוד בו. בהצלחה!!

לא אוהב את ההגדרה "יצר הרע"משה

יש דברים שאנחנו צריכים לעבור, לא רק "להאבק" בהם.

ברור שלא צריך להתעלם מזה שקשהנעה ונדה

וסתם להאבק בכח שזה לא מה שה' רוצה ממך, הוא רוצה שתעבור את התהליך של ההבנה.

אבל בסופו של דבר - זה היצר הרע. והרע מקדם אותנו לטוב, יותר משהטוב מקרב אותנו אליו! ההתנגדות לרע גורמת לנו להיות טובים יותר מאשר בלעדיה.

רק התנגדות לרע זה לפעמים צעד לא נכוןמשה

קל מאוד להגיד "זה לא". זה אפילו עובד לא רע בהרבה סיטואציות. לפעמים זה פשוט לא פועל.

לא בדיוק הבנתי..נעה ונדה


לפעמים ה"רע" החיצוני הוא מעטפת למשהו עמוק יותרמשה

ואז המאבק בו בלתי אפשרי.

כלומר - אפשר להאבק בו, אפילו לנצח - אבל לאחר זמן הסיבה הפנימית ממשיכה לנקר והכוחות שלך להילחם נגמרים.

 

 

על זה נאמריחידי
"בכל לבבך - בשני יצריך, ביצר טוב וביצר רע"
אין שאיפה למחוק את היצר, אלא להשתמש בו לדברים טובים. לעבוד מהקצה, לא לנסות לשנות בשורש את טבע האדם (דבר לא אפשרי כמעט)
אז צריך להיות חכמים ולהלחם בסיבה האמיתיתנעה ונדה

החכמה היא לא סתם להלחם כשאתה מבין שזה לא באמת יעזור לך גם אם תנצח בסוף

^^רצה לאש
זה מבאס להתייחס לחיים בתור מלחמה למאבק תמידי.
(ובמיוחד כשלפעמים 'יצר הרע' זה לא באמת זה..
יש כאלה שיקראו יצר הרע ללישון בשבת במקום ללמוד פרשת שבוע. זה לא יצר הרע. ועל זו הדרך)
צודקת לגמרינעה ונדה

אין טעם להילחם מלא על דברים שלא צריך להלחם עליהם, צריך לדעת על מה ואחרי הסינון אתה מגלה שנשאר לך הרבה זמן ליהנות מהחיים

אמן. תודה ריעות.
אני פשוט אנסה לענות לפי הסדרעברי אנכי

סתם הערה, ההתבססות על תחושות זה דבר שמשתנה בין בני אדם עד כמה הם סומכים על זה. אבל אין אף אחד שבאמת 100 אחוז שם. אי אפשר. יש תחושות בטן הזויות ולא נורמליות. כולנו יודעים שהשכל הבריא מנצח אותן. אבל יש המון שטח אפור. שכנראה עליו דיברת. רק שימי לב..

 

לכעוס על הקב"ה. וואו. לגיטימי. אבל (וכבר כתבתי לך אתזה פעם) הוא לא מלצר שלנו ואנחנו צריכים לזכור. והמון פעמים הוא רוצה לחשל אותנו או פשוט לתת לנו כפרת עוונות ואנחנו צריכים את הקשיים. אנחנו צריכים אותם. אין מה להתעצבן עליו כל הכל לטובתנו. אנחנו לא יודעים מה טוב לנו. הוא יודע. אז אז מה אם נראלי אחרת. יש איזה משפט לא זוכר בשם מי. אם אני הייתי צריך לבנות את העולם הייתי בורא אותו אחרת לגמרי. אבל לא בטוח שהוא היה יותר טוב מזה.. (יעני ברור שלא יותר טוב. זה רק הביטוי שמה..)

וגם אם ונניח תיאורטית שלא היה את הכלל הכל לטובה. אז רע. ו? אז? הוא לא מלצר ואנחנו צריכים להודות לו על זה שיש לנו הזדמנות לתקן את עצמנו כאן בעולם.

 

קיצוניות תמיד מביאה תסכול. אולי את צריכה להגיע לקיצוניות, אבל ממש לא בבום. ממש לא. בשביל לעשות שינויים בחיים צריך לעלות שלב שלב. אי אפשר להגיע לקומה 12 בלי לעמוד על המדרגה הראשונה. ואולי באמת את צריכה להיות בקומה 12. אולי יהיה לך נחמד שם. אבל לקפוץ עד לשם.. מתישהו תתרסקי..

 

כועסת ופגועה ממנו? שוב. כתבתי כבר.

זה לגיטימיייייי!!!!! אבל באמת כשנתבונן בדברים נראה שאין בזה ממש. שהדבר היחיד שאנחנו באמת רוצים ונרצה זה להתקרב אליו ולהידבק בו. גם אם זה קשה. זה אנחנו. "קרבת אלוקים לי טוב". בואי נחשוב רגע. יש המון הנאות תאוות וכו'. אבל אדם שבאמת נהנה לדבר עם הקב"ה זו הנאה שאין כדוגמתה. הנאה בפנים של לעזור לשכנים זה.. אין טוב מזה. אין. זה קשה. אבל זו האמת. גם שקשה לנו ואנחנו עצובים וכו', זה פשוט הדבר הכי טוב שיש בעולם.

 

תראי, לגבי המכנסיים והחצאית, לגבי התפילה והשעות. הכל פה סובב על אותו רעיון.

מצד אחד את שומרת על דברים שמבחינתך הם "חק נתן ולא יעבור "(כרגע לפחות, אני יודע שבתקופות קשות הם לא היו..)

אבל הדברים הקטנים, המציקים שהם הדברים שבאמת קשים פחות.

תראי, את מכירה אותי. אני לא בא לשפוט אותך לרגע. את יודעת כמה אני מעריך אותך. אז ברשותך, כל מה שאני אומר עכשיו זה רק כי אני יודע שיש לך רצון אדיר להשתפר ואני ממש מקווה שזה בסדר מבחינתך ולא תקבלי את זה כ"הטפת מוסר" כאילו שאני יותר טוב ממך או משהו. ממש לא.

זה קשה. ואני יכול למנות לך מיליון דברים קשים. וקשה וקשה וקשה לי. אבל שימי לב האנשים שמצליחים הם אנשים שהתאמצו. לא מדבר על אנשים שנולדו עם הכל. מדבר על אנשים שחוללו מהפכות. הם התאמצו ולא וויתרו למרות שקשה. זה קורה כל מערכת בחירות, זה קורה בכל מהפכה טכנולוגית, זה קורה בעולם התורה, וזה קורה גם אצלנו. בחיים הפשוטים. איך נראלך אנשים אידאליסטים מתנהלים? מה.. זה קל להם לעזוב הכל וללכת לעזור למישהו? אגלה לך סוד. ממש לא. זה קשה ומעצבן אבל הם שוברים את עצמם מתאמצים ומביאים תוצאות מדהימות.

וכמו בכל דבר, ה' מחפש מאמץ. לא מחפש תוצאה. מי שהתחיל עם מיליון וסיים עם חצי, הוא לא כמו מי שהתחיל עם אלף וסיים עם אלפיים.

ריעות, עברת קשיים אדירים. ואת יודעת איך יצאת מהם? התאמצת. אפשר לומר גם מסרת נפש. עשית הכל כדי לצאת מזה. עשית הכל כדי שיהיה לך טוב. זו את. את אחת שמתאמצת למרות שקשה, ובסוף מנצחת. אולי את לא רואה או לא ראית, אבל המאמצים האלה היו ממש כי את הבנת (במודע, או שלא במודע) שכל הדברים האלה.. זה לא.. זה לא זה. קרבת ה' לי טוב זה מה שטוב. ובמודע או בלעדיו פשוט חתרת לשם בכל הכוח. וחוללת בעצמך מהפכה שאני משתומם לראות אותה כל פעם מחדש. את מיוחדת. את מיוחדת. איזו עוד משוגעת תכתוב שרשור כזה רק כי היא רוצה להשתפר?! ריעות, אין עלייך! תעריכי את עצמך. יש בך תכונה שאין בהרבה וזה מסירות נפש. את מוכנה. רק תאמיני בזה. רק תחיי את זה. תחיי את ה', תחיי את הקדושה ואת תעופי לשם בכל הכוח. את תתענגי על ה', על הקרבה שלו, אין דבר טוב מזה ובלב שלך ריעות את מסכימה איתי.

אני חוזר רגע לתכלס,

ושוב, אין לי זכות לשפוט אותך, וזה הכי לא הטפת מוסר. אני מעריך אותך ככ. אבל ריעות.. אשרייך!!! אשרייך שאת שומרת את ה4 שעות האלה. שאת לא לובשת מכנסיים. וברכות השחר? זה מדהים!! את מיוחדת.

אבל,

לא סתם כתבת את ההודעה הזאת. את יודעת שאת רוצה יותר. [אוף אני נשמע ממש מטיף. סליחה. ממש מקווה שזה בסדר] את יודעת שהאמת בדרך הזאת גם אם הדרך הזאת קשה. ואגלה לך סוד היא קשה. אבל כמו שקשה לפעמים לקום מהמיטה ולאכול, (ולפעמים זה קשה מאוד... ) את מסוגלת. את הצלחת. יש בך כח אדיר בסדר? כח אדיר שאני מקנא בו קנאה של הלוואי עלי להיות צדיק כמוה (ואני שיא הכנה). זו האמת.

ולא!! לומר שטוב לך משני העולמות זה שקר! התורה חייה בעולם המעשה. היא לא מנותקת. להחליף חיתול לילד, ולהיות חקלאי ולעזור לשכנים זה התורה. זה קיום של התורה. לומר שטוב לך להיות "פרווה" זה לא נכון. מי רוצה לאכול גלידה פרווה כשהוא יכול לאכול חלבית?! מי?! אז אם על גלידה לא מתפשרים, למה על התורה, שהיא המתנה הכי גדולה שלנו נהיה פרווה?! את לא פרווה. את לא היית פרווה. אם היית פרווה בעבר היית עד היום בדיכאון.

ולמרות הכל,

ריעות.

של תעזי לברוח לקיצוניות. לאט לאט. מדרגה מדרגה. את תגיעי לגדולות אין ספק. אבל אם תמשיכי בדרך הזאת את תתרסקי שוב ושוב ושוב. עבודת ה היא קשה ואיטית.

להגיד שאני לא חולם שתתפללי 3 תפילות עם חצאית מקסי ותשמרי 6 שעות? שקר. הלוואי.

אבל אני לא מוכן שתעשי את זה במכה.

יש לי עוד הרבההה מה לומר בזה. אבל אני באמת מרגיש לא נעים שאני ממש מטיף לך מוסר. אם תרצי, את מוזמנת לדבר איתי בש"א ובכיף. פשוט בכיף. אבל.. חפרתי. סליחה.

 

 

את חיה אמת. קשה לך. קשה וגם לי קשה. אבל את יודעת מה טוב לך. טוב לך להיות חייכנית, להיות שמחה, להתפלל ועוד הרבה דברים שבעצמך אמרת שהם ממלאים אותך ואת פשוט מאושרת מהם.

זה לא 2 אמת. זה קושי.

רק מתוך הקושי נבנים.

 

המשפט האחרון?

לאיודע מה לומר.

את מפחדת לא להיות דתיה - כי עד כמה שאני מכיר אותך. את לא מאמינה בזה. וכשזה קרה זה היה רק כי נכנעת לקשיים.

את מפחדת להיות דתיה? ברור. גם כולם. מי לא מפחד להשתנות.

תחשבי על זה רגע ברצינות..

זה לעשות שינוי.. שפשוט מגביל אותך.

תניח תפילין כל בוקר. תתפלל. שבת. פחח. וואו כמה זה שבת. וצומות ופסח ולישון בסוכה.

ולהתלבש צנוע תתפללי תהיי קשורה לה'.

כאילו וואו. די.

מי לא מפחד לשים עליו עול? עול שגם בעיני החברה לא תמיד טוב, בעיני עצמנו לא תמיד טוב. ובנוסף הוא קשה. הוא מגביל. מי לא מפחד? מי לא מפחד לשנות דרך חיים?

פורצי דרך בעולם לא פחדו. נפוליאון לא פחד ולא נשאר במשבצת שלו. הוא לא היה פרווה והוא כבש את העולם.

אני לא מבקש ממך לכבוש את העולם, אני מבקש משהו הרבה יותר מסובך. לכבוש את עצמך.

 

בהצלחה לך,

בהצלחה לנו.

בהצלחה לי [כתבתי הכל פה על עצמי. חוץ מהמחמאות פה הכל עליי. כמה אני צריך להשתפר. את פשוט וואו]

זה ארוך וממש חשוב לי לקרוא בעיון.ריעות.
מקווה לקרוא ולהגיב בהמשך הערב, ואם לא אז מחר.
אני נוקטת בגישה כזאתרצה לאש
שהדבר הכי חשוב זה הנפש שלי והאושר שלי.
אלוהים נתן המלצות איך לגרום לי אושר, אבל בסוף צריך להפעיל גם את שיקול הדעת שלי.
ובמיוחד במיוחד כשמדובר בדברים שהם לא חובה גמורה. (לפי חלק מהפוסקים נשים יכולות להסתפק בברכות השחר)

בסופו של דבר הדרך שאלוהים אמר היא דרך נכונה שגורמת לאושר, אבל כמו שפיקוח נפש דוחה שבת, לדעתי יש דברים אחרים שדוחים כל מיני מצוות. ולדעתי ברור שאלוהים מעדיף אותך שמחה ןרגועה מאשר מקיימת מצוות לחוצה.

אלוקים רוצה אותי מחלל שבת ורגוע?עברי אנכי

תסלחי לי,

אבל זה דרך של פחדנים מה שאת מציגה.

 

איפה הרצון, ההשתוקקות, המאמץ.

 

בשביל מה שחשוב לי אני מתאמץ. בשביל כסף, חינוך, מידות. למה בעבודת ה' פתאום מגיע זלזול כזה?

כאילו להיכנס לראש של הקב"ה, לחשוב שאנחנו יותר חכמים ממנו ולהגיד אני עושה מה שטוב לי?!

מי אני בכלל שאגיד את זה?!

 

כשה' אמר לנו לשמור שבת, הוא ידע שעי שמירת השבת אנחנו נהיה יותר מאושרים

כשהוא אמר לנו להתפלל. לא משנה כמה תפילות. הוא ידע שתפילה תעשה לנו טוב.

מישהו אמר שזה פשוט? ממש לא. זה קשה מאוד. מאוד. אבל מה שאדם עמל עליו הוא שמח בו ונהנה בו.

 

ויש לזה הוכחות רבות.

תשאלי בנאדם שהתפלל תפילה אמיתית, ודיבר עם הקבה באמת. איזה משוגע יגיד שיש עונג גדול יותר מזה?!

שאלתי חילוני, חבר שלי לשעבר, מי נהנה יותר בשבת, אני או אתה?

הוא ענה לי בלי שום ספק אתה. ודאי שאני נהנה יותר. ודאי שלי טוב יותר.

 

ודאי שלנו כעבדי ה' שמתאמצים על עבודת ה' יהיה יותר טוב.

מה שבא בקלות, הולך בקלות.

מה שבא במאמץ, נשאר, ולא עוזב, ומעריכים אותו.

 

 

שוב,

סליחה,

אבל אני ממש אבל ממש לא מסכים עם הגישה הזאת.

היהדות בכל מצווה אפשרית אומרת תתאמץ. תן צדקה. למרות שקשה.

פתאום לבוא בגישה כזאת? ועוד להלביש את זה על היהדות?

רחוק.

כן, אתה נהנה יותר בשבת וודאי.רצה לאש
כי אתה מאושר בשמירת השבת.
אבל לקח בנאדם שממש סובל משמירת שבת מול אדם שלא שומר שבת כי הוא סובל בשבת, ברור שהשני נהנה יותר.

מקווה שהובנתי🤔
אדם שסובל בשמירת שבת צריך להבין שהוא צריך לנסות להשתפרעברי אנכי

אדם שסובל מלאכול, שלא יאכל?

אדם שסובל מלשתות, שלא ישתה??

 

הוא חייב.

אחרת הוא ימות.

 

רשעים בחייהם קרוים מתים.

 

ודי מלבין.

מישהי עם הפרעות אכילה קשות,רצה לאש
שממש עושה לה רע לאכול, לא יתנו לה לאכול ארוחה רצינית.
כאילו, אם מישהי אוכלת צימוק ביום, כדי לעזור לה לא יושיבן אותה לסעודה עם שלוש מנות שמכילה את כל פירמידת המזון.. לאט לאט. וכן, עם פשרות בדרך
אז ניתן לה למות ברעבעברי אנכי

חוץ מזה

 

ברגע שריעות עכשיו באה ומבקשת עזרה וצמאה למים, ואין מים אלא תורה

למה להגיד את זה??? הרי זה לא המצב בכלל!

אם ובמידה ויש מישהו כזה אז.. הוא לא היה מבקש ממך.

 

חוץ מזה, שמקרה כזה לא יתואר.

ה' לא מקפח שכר אף בריה.

ברעיון?

צריך לקיים את כל המצוות ראש בקיר.

אחכ תתחילי דיונים ופולמוסים. פה להקל, פה לדבר על הלב, פה לחזק, ופה לנחם אחרי הכישלון.

זו דרך העולם.

 

את מציגה פה השקפת עולם שאומרת לוותר.

שום אדם שהצליח בחייו לא הלך בהשקפה הזאת.

אנשים שהצליחו הם אנשים שהתחילו מכלום ולא ויתרו.

אם נביא לה ארוחה מטורפת היא תמות.רצה לאש
או לא יודעת אם תמות, אבל תסבול.
היא צריכה לאכול למשל חצי פרוסת לחם, ולמחרת פרוסה שלמה וככה לאט לאט.


טוב, אני לא מסכימה איתך. אני חושבת שאלוהים רוצה שנשמור תורה ומצוות אבל לא בכל מחיר.
יש הבדל בין לחם לתורה.עברי אנכי

ברור. חוץ מפיקוח נפש.

שהתורה בעצמה לא רוצה.

 

 

אלוקים רוצה שנשום, אבל לא אם נראה לנו שלא כדאי.

ברור. כי אנחנו יותר חכמים ממנו.

 

בדרך הזאת לא יצא מאנשים כלום

ואני לא אומרת לא להתאמץרצה לאש
אני אומרת לבדוק כמה אפשרי לך להתאמץ...

זה מצריך הרבה כנות. לראות כמה אתה מסוגל להתאמץ ושזה עדיין לא יהיה מידי בשבילך.
ה' לא נותן ניסיונות שאי אפשר לעמוד בהם.עברי אנכי

ומעניין שמעולם לא שמעתי את מה שאת אומרת מאף רב.

כלום

פשוט כלום.

 

זה לא כנות, זה שקר שאדם משקר על עצמו.

אדם אמיתי זה אדם שנאמן לערכים שלו ומתאמץ.

 

 

הוא יכול להגיד שהוא נכשל.

קורה. נכשלים.

אבל מפה ועד להציג את זה כמו שאת מציגה?!

את מציגה את זה כאילו זה אדיאל, כאילו זה דרך לוותר לעצמך.

ממש ממש לא

 

מצטער,

אפילו לפרשן את הדברים שלך אני לא מצליח.

זה לוותר לעצמך

האידיאל הוא אולי כן לקיים הכלרצה לאש
אבל צריך לחיות במציאות ולראות את המסוגלות. להבין שאם אני במצב של קושי אני לא צריכה להחמיר הכי בעולם..

אתם דוגמא. בעברי הדוס שאלתי רב אם מותר לשמוע שירים של זמרים חילונים כשהמילים של השיר הם בסדר. הרב אמר שכן, בצורה מועטה. אז שמעתי בצורה מועטה.

כשהתפרץ אצלי דיכאון ןחרדות, עדיין שמעתי בעיקר שירים של זמרים דתיים. החייאת, המבחר כל כך מצומצם. והיו כמה שירים של זמרים חילונים שדווקא הרגיעו אותי מאוד. אבל הרב אמר שמותר לשמוע בצורה מועטה.. אז שמעתי רק קצת. ונרגעתי רק קצת.

החייאת אתה חושב שזה הגיוני? שתוך כדי התקפי חרדה אני יגיד לעצמי לא לשמוע שירים מסויימים שמגיעים אותי כי הרב אמר?

הרב יאמר בהתקפי חרדה לשמוע.עברי אנכי

ובתור אחד שלא התחיל כדוס

 

אין תענוג גדול יותר מלשבור את עצמך לטובת התורה

אני לא בטוחה.רצה לאש
ואני בטוחה שלא כשמדובר בחילות שבת או אי הפרדה בין בשר לחלב לטובת רגיעה במצבי דיכאון. (שאלתי).


בתור אחת שהתחילה כדוסית אני יכולה להגיד שאין דבר עצוב יותר מלשבור את עצמך, להלחם בעצמך ולמחוק את עצמך לטובת התורה.
אני בטוח שזה בסדר. אני יודע.עברי אנכי

נכון.

מי שלצערנו בדיכאון, אין סיבה שנגרום לו להיות יותר עצוב ולעשות עבירות

וגם אם הוא לא יודע שזה יעציב אותו

זה יעציב.

 

 

 

תובנה מדהימה. נראה מה יצא ממי שבא בהשקפה שלי וממי שבא בהשקפה שלך.

בכל דבר. לא רק בתורה.

לפעמים להתאמץ זה דבר שלילימשה

לא בגלל שזה רע באופן כללי, בגלל שזה עובד עד שנגמר הכח.

 

להתאמץ במידה זה מחזק את השרירים (בנפש) ועושה טוב.

אל תיקח יותר ממה שאתה יכולעברי אנכי

אבל מי שמסריח משום, לא אומרים לו תאכל עוד שום ותהיה יותר מסריח

למה האושר הוא הדבר הכי חשוב?יחידי
איך את יודעת שזה נכון? ואם האושר הכי חשוב - תפגעי באנשים אחרים למענו? מותר לאדם לגנוב כדי לשמוח במה שגנב?
ואם לא - מה ההבדל בין העדיפות שאת נותנת לרגש שלך ביחס למצוות לעדיפות שאת נותנת למוסר הטבעי ביחס לאושר?

והמצוות לא ניתנו לנו כהמלצות, אלא כציוויים (יש גם בחינה של המלצות או עצות, אבל היא על גבי המימד הראשון)
אני פשוט לא חושבת שאפשר להיות מאושרים על ידי פגיעה באחר.רצה לאש
ובמה תפיסת האושר שלך עדיפה על תפיסת האושר של אדם אחר?יחידי
מי שמאושר מפגיעה באחר (לא חסרים כאלו) - איך תאסרי עליו לפגוע? כי את חושבת שזה לא נחשב לאושר?
ובכן, אני לא מבין את הרציונל
האמת? אני לא יודעתרצה לאש
אני כאמור לא מאמינה שאפשר להגיע לאושר ע"י פגיעה באחר, אבל הגיוני שיש אנשים שחושבים שהם מגיעים לאושר דרך הפגיעה באחרים.

אני לא יודעת בשם מה אני אמנע מהם את האפשרות הזו.
אולי אפשר להסתמך על זה שרוב העולם מסכים עם חופש בחירה עד שזה פוגע באחרים.

(סליחה על הניצלוש, @ריעות.)
ההסתמכות על רוב העולם לא עוזרתיחידי
..
נכון. ולכן אמרתי שאני לא באמת יודעת.רצה לאש
בכל אופן זה לא נוגע אלי כרגע.
רק אני לא מבין אפשר לא לחקור או לבדוק אם הדת נכונה?רק בשמחה.
או אם אלוהים קיים?
זה דבר שמשפיע עליך כ"כ הרבה למשך כל החיים, ואת מתבצעת רק על רגשות?
אם הרגשות היו שאין, גם היית מגיב ככה?עברי אנכי

קשה לי להאמין.

כןרק בשמחה.
לבסס דבר כזה לא רגשות בענייני זה לא חכם.
סבבה. לגיטימי. שאלתי אם היית מגיב באותה צורה. אין סיכוי.עברי אנכי


למה?רק בשמחה.
אם מישהו היה חילוני רק כי הוא לא מרגיש שיש אלוהים זה היה גם טיפשי בענייני.
ברור. אבל לא היית מגיב ככה. היית מנסה להסביר.עברי אנכי

לא בצורה כזאת

לא חושב ככה, בכ"מ זה לא רלוונטי.רק בשמחה.
היא לא אמרה שהיא לא חקרה ולמדה.רצה לאש
להיפך, היא אמרה שהיא למדה.
אבל היא מתבססת יותר ובעיקר על הרגש שזה לגיטימי.
..רק בשמחה.
"אני מאמינה באלוהים. כלומר, אני מאמינה שהוא קיים וציווה עלינו לקיים את תורתו.
אני אדם שמתבסס על תחושות. מספרים והוכחות מדעיות ולוגיות לא משפיעים עליי בעיקר כי אני לא מבינה בהם. אבל העולם הרגשי שלי מפותח היטב ואני מודעת לעצמי מאוד, ולכן כשאני מרגישה שיש ישות עליונה שמכוונת אותי אני פשוט יודעת שהיא קיימת."

זה לגיטימי, לא אמרתי שלא,
אמרתי שאני לא מבין איך אפשר לבסס דבר כ"כ חשוב רק על רגש.
אבל לא רק. פחות מדבר אליה העניין השכלירצה לאש
ולכן אין לה צורך להעמיק בזה יותר מידי.
בטוח שבאולפנה היא שמעה שיחות וקיבלה גם הוכחות שכליות.. זה פשוט פחות מדבר אליה.

מעבר לזה שזה פחות עניין השרשור..:-/
זה מה שאני לא מבין, נניח והיא לא אוהבת לוגיקה או מתמטיקה אורק בשמחה.
פילוסופיה.
אבל שזה דבר כ"כ מרכזי בחיים שלך את סומכת רק על רגשות?!

אני חושב שה"הוכחות" שהיא קיבלה האופנה לא הכי טובות ומספקות אלופנסטיות,ולא יותר.
אולפניסטיות ולא יותר? אאוץ?עברי אנכי


אני לא באמת יודע...רק בשמחה.


אתה רומז משהו על האולפניסטיות?😒נעה ונדה


אז סתם שתדענעה ונדה

שאני לא הסתפקתי במה שאמרו לי באולפנה וחיפשתי לבד הוכחות בכל מיני ספרים ואתרים ואני בטוחה שיש עוד הרבה כמוני, מה עוד שגם בנות בכללי פחות צריכות שכל בעבודת ה' ויותר רגש.

לא אכפת לי.רק בשמחה.


איזה כיף לדעת🙄נעה ונדהאחרונה


בגלל שזה חשוב לי אני לא רוצה לכתוב עכשיו, אעשה את זה מחרריעות.
פורום ישל"צהאר"י פוטר

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול

מי כאן וכמה אתם ותיקים?זיויק
כאן מאז אלף תשעמאות ו-2013שיח סוד
אשכרה.
פשייזיויקאחרונה
בדיקהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 19:50

הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

דוגמאות בשיעור: 
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים? 
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר? 
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי? 
ועוד...

נושאים בשיעור: 
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי

נושאים בשיעור: 
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית ברכישה בתשלום דחוי

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת

וכן ב הלכות ברכות 

בהצלחה בלימוד

 

~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
למישהו יש קישור לדרייב לסרט למלא את החלל?


חורף בריא לכולם

היי, יש למישהו את כל סרטי משחקי הרעב בדרייב?אקרומנטלי
כבר לא כל כך פעילrakonto
הא?
בואנה מה נהיה פה כל היום מבקשים סרטיםשִׁירָה

 לכו לחפש במקומות אחרים או שאל תחפשו בכלל

מההוולטרוןאחרונה
קפוץ לי

אולי יעניין אותך