ההבדל שבין ישראל לעמים אינה רק הדרגתית בלבד, כי אם הבדלה תהומית ממש כמו ההבדל שבין האור והחושך.
"הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב" היינו שאין ישראל נכנסים כלל בחשבון עם האומות, שלישראל ישנה מהות אחרת לגמרי מאשר לעמים, ולא רק מצד נשמתם, כי אם גם מצד גופם, שאע"פ שלכאורה לזה רמ"ח איברים ושס"ה גידים ולזה רמ"ח איברים ושס"ה גידים, אלו אוכלים ושותים ואלו אוכלים ושותים, בכל זאת יש לדעת ולהרגיש כי אברי וגידי ישראל הם אברים וגידים אחרים מאשר אברי וגידי אומות העולם, אכילתם שונה, שתייתם שונה ושינתם שונה. וכאשר כל צרכיהם נעשים על פי התורה, אז נעשה גופם גויל ומעשיהם אותיות.
(מי מרום ה, קפד)


)