בפרוס עלינו יום תשעה באב, היום בו אנו מתאבלים על
החורבן והגלות, ירדנו לגנים ללקוט שושנים, ללקט מעט
צרי ומעט דבש מתוך הספר הקדוש ’ליקוטי הלכות‘ ושאר
ספרי רבינו, על ענין האבלות.
אבלות של תקוה:
האבלות היהודית על החורבן והגלות, אינה אבלות של
שכול ואבדון. אלא כל כולה תקווה וציפיה עד כלות הנפש,
לגאולה.
וזהו סימן ההיכר בין אבלות טמאה לאבלות קדושה: אם
שני הקצוות שלה, שניהם אבל וצער - היא טמאה. אך
אם הקצה האחד שלה הוא צער, והקצה השני שלה הוא
תקווה ונחמה - היא קדושה וטהורה )ליקוטי הלכות, ביצים ה, ב.
עיי“ש באריכות(.
וכך מגדיר מוהרנ“ת - בשם רבינו הק‘ - את הבכיה שעלינו
לבכות: ”עיקר הבכיה של ישראל, צריכה להיות כמו תינוק
הבוכה מגודל הגעגועים שיש לו לאביו, כמו ששמעתי מפי
רבינו זכרונו לברכה“ )ליקוטי הלכות, ערב ג, כח(.
ובכייתנו לה‘ היא: ”לא חלילה ברוגז וקושיות ובטרוניה
להשם יתברך, רק געגועים להשי“ת שיבנה בית המקדש
בכלל ובפרט“ )מכתבי שמואל, כב(.
יותר מכך:
כל הכח של הבכיה שלנו להביא את הגאולה, הוא רק
מחמת שהבכיה שלנו היא בכיה של געגועים וכיסופים,
ולא של מרה שחורה!
וסוד הדבר בקיצור וברמז:
ידוע שכל אריכות הגלות היא מחמת בכייתו של עשיו,
ואנו בדמעותינו על הגלות צריכים לבטל את כח בכייתו.
וכשאנו בוכים בכי של געגועים, אנו מבטלים את כח בכייתו,
שכל כולה מרה שחורה. נמצינו למדים: שדווקא בכיה של
געגועים היא זו שממתיקה את הדין, ומבטלת את בכייתו
הרעה של עשיו, ומחישה את הגאולה )ליקוטי הלכות, ערב ג, כה(.
ומלבד כל זאת; אם אנו רוצים לומר קינות בלב שלם, עלינו
לשמח ולהחיות את עצמנו, בתקווה הטובה, ובנקודות
הטובות שבנו. ובעיקר, בכך שאנו יודעים מרבינו הקדוש
- ורק כך, נוכל לומר קינות בכל לב, ולשפוך לבנו כמים!
)עלים לתרופה, מכתב קצה(.
ובעצם, מה שמסתתר תחת האבלות והבכיה, הוא:
הביטחון הגמור, שבודאי יגיע היום, ובית המקדש ייבנה,
ומלכות בית דוד תחזור למקומה. ולולי הביטחון הגמור
בתקווה הנצחית, לא היה מקום כלל לאבלות ובכיה.
וכל אחד, כגודל בטחונו ותקוותו, כך מתעורר לבו לבכיה
ואבילות, לבכות ולהתאונן ’עד מתי‘, ’איכה‘, ’איה מקום
כבודו‘ )כך מובן מכמה מקומות בליקוטי הלכות(.
והכח להתאבל אבלות שכזאת - אבלות שספוגה בתקווה
- אנו מקבלים רק מכוחו של הצדיק האמת העניו, שעל אף
היותו נקי וזך לגמרי, הרי הוא בוכה ומקונן ”אני הגבר ראה
עני“, ”אך בי ישוב יהפוך ידו כל היום“. ומחזק את עצמו
”זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל, חסדי ה‘ כי לא תמנו“.
ובכוחו יש לנו כח לאונן ולקונן, מתוך התחזקות עצומה
בתקווה הטובה, שחסדי ה‘ לא תמנו ולא כלו רחמיו )ליקוטי
הלכות, נט“י לסעודה ו, פ(.
האבלות = תיקון ובנין:
כלל גדול למדנו מדברי רבינו: האבילות והבכיה היא
פעולה של תיקון!
כשאנו בוכים ומתאבלים על החורבן, אין כאן רק בכיה
או אבלות גרידא, אלא יש כאן דבר שמתקן מה שנפגם,
ובונה מה שנחרב. ויש לנו הבטחה מפורשת מהשם
יתברך ”לשום לאבלי ציון פאר תחת אפר“, שמי שבוכה על
ירושלים זוכה ל“פאר“ קדושתה )ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.
ונרחיב ונפרט:
כשהאדם בוכה על חורבן בית המקדש, הרי הוא בונה את
הבית המקדש, בבכייתו )ליקוטי הלכות, השכמת הבוקר ב(. וכל אחד
כפי אבלותו על הבית המקדש, כן יהיה לו חלק בבנין בית
המקדש שייבנה במהרה בימינו )ליקוטי הלכות, הרשאה ג, ט(.
ובאבלותו, הרי הוא מכבה את האש ששרפה את הבית
המקדש, וששורפת את קדושת הארבע יסודות שבתוכנו.
ותחת ה“מאורי אש“ נמשכים עליו ”מאורי אור“, המאירים
את מוחו באור הצדיק האמת )ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.
ולא זו בלבד שבאבלותו ובכייתו
של האדם, הרי הוא גורם לבנין בית
המקדש, אלא גם ממשיך על עצמו
כבר עתה את האור שהאיר בבית
המקדש, ו“זוכה ורואה“ – בלשון הווה
– בשמחתה“ )ליקו"ה, השכמת הבוקר ד, ה(.
ולא רק את ההארה הכללית שהאירה
בבית המקדש, אפשר להמשיך על
עצמו ע“י האבלות. אלא שבאבלותו
ובכייתו, הרי הוא יכול לזכות להמשיך
על עצמו את האור שהאיר בתוך
”קודש הקדשים“ ממש.
ולא לחינם, דיני צום תשעה באב הם
כדיני צום יום הכיפורים, כי ע“י הצום
והאבלות של תשעה באב יכולים
להמשיך קדושת קודש הקדשים,
שנכנס שם הכהן הגדול ביום
הכיפורים )ליקו"ה, בה“ר וב“פ ד, ז(.
ובאבלות על החורבן והגלות, ממשיך
האדם על עצמו קדושת משיח,
עד שיכול לזכות לשמחת הגאולה
שתהיה בביאת המשיח ממש! )ליקוטי
הלכות, בה“ר ובה“פ ה, ה(.
יהי רצון שנזכה להתאבל מעומק
הלב, ולהמשיך עלינו אור קדושת
בית המקדש, ותחזינה עינינו בשוב ה‘
לציון ברחמים, אמן ואמן.