הֶ עָ בָ ר אַ יִ ןאנ"ש דשכם

הוא יושב שפוף באפלולית בית המדרש, המאור הקלוש והניגון
המעורר של ’קינת איכה‘ מסייעים בידו להיכנס לאווירת הנכאים
של ’תשעה באב‘, הוא מנסה לצייר לעצמו את חשכת לבם של
בני עמנו בעת החורבן, מה חשו התינוקות והילדים, מה נורא היה
הרעב והצמא, את נוראות הכאב וההשפלה, היסורים האיומים
ׁ ִ וההריגות, ש ְמַמת העיר רבתי-עם והמוות ששלט בכל פינה,
לאט לאט עיניו מתמלאות דמעות, הציורים האכזריים על מה
שעוללו לבני עמנו קמים לתחיה בלבו והוא מתעורר ברגשי
חמלה עצומים. ’אוי‘ - הוא גונח מעומק הלב - ”כל עמה נאנחים
מבקשים לחם, נתנו מחמדיהם באוכל להשיב נפש“, גיוואלד!
ּ נורא ואיום. ”בָעֵטף עולל ויונק ברחובות קריה, בהתעטפם כחלל
ֵ
ברחובות עיר, בהשתפך נפשם אל חיק אמותם“. פחד פחדים.
ְ ִ מ ּש ׁ ְ ֹחו ָ ר תארם, לא נכרו בחוצות, צַפד עורם על עצמם
ָ”ח ַ ׂשך
יבש היה כעץ“. המציאות האיומה חיה לנגד עיניו, הוא רואה
את מחזות הזוועה ולבו מתחלחל, שוב ושוב הוא פורץ בבכי על
היסורים האיומים שהרומאים האכזריים עשו לעם ה‘.
נדמה לו שהפעם זכה באמת ל“כל המתאבל על ירושלים“, מי
כמוהו מרגיש את עומק הכאב עד דכדוכה של נפש.
רבינו הקדוש מדריך אותנו בפרוטרוט על דרך האבלות
האמיתית ומשמעותה: ”והנה, מה שעבר אין, כי כבר נשרף בית
מקדשנו. אך כעת, שהשם יתברך מצפה לשוב אלינו ולחזור
ולבנות בית מקדשנו, ראוי לנו שלא לעכב ח“ו בנין בית המקדש,
רק להשתדל בבנינו. על כן מאד צריך ליזהר לקום בחצות להיות
מתאבל על חורבן בית המקדש, כי אולי בגלגול הראשון היה הוא
הגורם שיחרב הבית המקדש, ואפילו אם לאו, אולי הוא מעכב
עתה בנין בית המקדש, ונחשב גם כן כאילו הוא גרם להחריבו“
)ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.
מה כוונת רבינו הקדוש ’מה שעבר אין‘? מה בא לשלול? הלא
לכאורה, אדרבה, היא הנותנת, דוקא מפני שהעבר אינו בנמצא
עתה, לכן אנו מתאבלים ובוכים, על העבר המפואר שחלף ואיננו
עוד. מי שמת לו חלילה אחד מקרוביו והוא מתאבל עליו, הלא
זוהי בכייתו, על שקרובו האהוב הפך לנחלת העבר בלבד, ועל
דא קא בכינא!
אך עיקר השלילה מכוונת לכך, שאין טעם ושכל לחייב אבלות
על מה שכבר נעשה. אם אמנם התורה לא אוסרת לבכות על
מת גם מתוך כאב הפרידה כי ”לא יאסור הכתוב הבכי, כי הטבע
יתעורר לבכות בפירוד האוהבים“ )רמב“ן דברים יד-א(, אבל לחייב
לעורר התבוננות ואבלות על כך, אין זה דרך התורה ואין בכך כל
תועלת. אין שום ריווח מכך שאדם יושב כיום וחי מחדש את סבלו
של ילד יהודי בעת המצור לפני כאלפיים שנה או שהוא מכניס
את עצמו בציורי הזוועה של סבל העם היהודי במחנות ההשמדה
למיניהם. זה נשמע משהו נשגב ונעלה, רחמנות ואצילות הנפש,
אבל זהו דבר ריק מתוכן, כי ”מידת הרחמנות תלוי בדעת“
)ליקוטי מוהר“ן, קיט(, והדעת מחייב להביט ולראות רק את הנולד

ולא להתחבר למה שאירע בעבר בלי שום תועלת ממשית מכך.
מהי אם כן עבודתנו באבלות על בית המקדש בכל השנה בכלל
ובתשעה באב בפרט? להתבונן היטב, שהיות ו“כעת, שהשם
יתברך מצפה לשוב אלינו ולחזור ולבנות בית מקדשנו“ – עתה
ממש עומד על הפרק נושא בנין בית המקדש מחדש, כיון שמלך
מלכי המלכים מצפה ורוצה וחפץ ומשתוקק כביכול להחזיר
העטרה ליושנה, וזה ממש בהישג יד אם רק נרצה בכך – על כן
נפל עלינו חובת היום לעסוק, גם ב‘סור מרע‘ וגם ב‘עשה טוב‘
שיביאו לבנין זה, ”שלא לעכב ח“ו בנין בית המקדש, רק להשתדל
בבניינו“.
כשכל זה נעשה ע“י אמירת הקינות. שכן, עיכוב הבנין המחודש
נעשה כמובן ע“י החטאים והפשעים של כל אחד, וכאשר אנו
מקוננים ומבינים שעוונותינו גרמו לנו את החורבן הזה המתמשך
והולך, ומתוך כך אנו מתחרטים על מה שעשינו עד כה ומקבלים
על עצמנו שלא לשוב ולפשוע עוד, הרי שאנו עוסקים בקינות
אלו במצות התשובה, ’חרטה על העבר וקבלה על העתיד‘.
כי תכליתה וסופה של מגילת איכה היא עומק ההשתוקקות:
”השיבנו ה‘ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם“.
פסוקי הקינות, אם כן, אינם תיאורים וציורים גרידא על מה
שאירע בעבר, אלא בעיקר זעקת הלב על מה שאנחנו ממשיכים
וגורמים בעוונותינו. הנביא צייר את הזוועות והצרות שהיו אז,
וכוונתו הייתה להתנבא על כל אחד מאתנו, הוא הכין עבורנו את
המילים שיעוררו אותנו להביט במהות החורבן הרוחני העמוק
ְ בו אנו שרויים גם כיום, וֶׁש ּמ ִ ֶּמ ּנּו גם כל תוצאות הצרות הגשמיות.
הנביא ושאר מקוננים קדושים רצו שנתעורר לצעוק מעומק
הלב על החורבן הפרטי שלנו, שגורם להמשך החורבן הכללי
שהתחיל בימים ההם וממשיך ביתר שאת בזמן הזה. כל תיאור
על רעב ומוות צריך להתפרש אצלנו על חוסר מזון רוחני ומיתת
הלב – שלנו בפרט ושל הכלל כולו – שנעשה וממשיך לדאבון לב
כיום, ושגרוע פי כמה מרעב ומוות גשמי. וככל שנשכיל לצעוק
ולזעוק על מה שקורה אתנו ונקבל על עצמנו להיטיב דרכנו,
ונשתוקק שה‘ ישיב אותנו אליו בכל לב, הרי שאנו כוללים עצמנו
באבלות האמיתית המבטיחה את ה“זוכה ורואה בשמחתה“.
וכך מלמדנו מוהרנ“ת: ”שמדבר ירמיה ברוח הקודש כאילו כל
אחד מישראל אומר על עצמו כשמתחיל להרגיש כאב עוונותיו
שגרמו החורבן ועיכוב הבנין ואריכת הגלות, וצריך כל אחד
לתלות החסרון בעצמו, כי הוא יודע בנפשו מה שעשה ומה
שנעשה עמו בעוונותיו, ועל זה ידוו כל הדוויים, וצריך כל אחד
שרוצה לרחם על עצמו לומר במר נפשו ’אני הגבר ראה עני‘
וכו‘, ועיקר מרירות הקינה על עוצם ריחוקו של כל אחד מאביו
שבשמים, עד אשר כמעט אפס תקוה חס ושלום. שים לבך לכל
דיבור ולכל פסוק, ותוכל למצוא את עצמך שם בכל מקום שאתה
שם“ )ליקוטי הלכות ברכות הראיה ה, ג

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך